BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 11 March 2012, 15:12:41
-
Hier eens een trein van totaal de andere kant op. De D-treinen naar Parijs waren in vroeger jaren een mengeling van wagens en een leuke kleurrijke afwisseling met al het andere wat op de oude lijn reed. In 1979 reden er naast de Corail wagens nog oude wagens mee en ook de Corail deden in twee kleurstellingen dienst. Hier een samenstelling van de D284 zoals deze in het boek "De moderne tractie bij de NS in kleur" op pagina 96 staat afgebeeld. Bij gebrek aan een VRM kan ik niet zeggen hoe deze voldoet aan de standaard samenstelling. Wie een dergelijke VRM heeft, gelieve zich te melden.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg)
Ik zal van de modelsamenstelling ook nog foto's plaatsen. Omdat ik niet alle modellen heb, zal dat weer een andere variant zijn.
dirkjan
-
Leuke trein. (y)
Om heel erg muggenzifterig te doen, die B11tu moet een B10tu zijn. Dan klopt het nummer ook met het type.
B11tu kwamen alleen als binnenlandse rijtuigen voor. Uiterlijk verschil overigens alleen een piepklein eentje versus nulletje, innerlijk verschil meer stoelrijen, vooral zichtbaar of de stoelen wel of niet verschoven zijn t.o.v. de ramen.
Huub
-
Falkenberg
Ik vind dit leuk om zo de treinensamenstellingen te zien, kun je nog meer op het forum plaatsen ?
Bert
-
Bij het plan D rijtuig kloppen de afmetingen niet
Als het rijtuig 22.65 m is dan is het in schaal 1:87 260mm en in schaal 1:100 227mm.
Maar wel leuke weetjes over de trein samenstellingen.
Je mag er wel meer posten
-
Ik heb de foutjes gecorrigeerd, het plaatje is nu aangepast.
Ik doe er graag nog meer, maar:
1: het is veel werk
2: de trein moet wel in model samen te stellen zijn (hier en daar een missende wagen is ok)
3: VRM (treinsamenstellingspapieren van de NS) van de trein moet op een of andere manier te achterhalen zijn.
4: het moet wel in mn tijdperk passen (70-90)
Dus als er verzoeknummers zijn en je hebt een voorbeeldfoto of een VRM, laat maar weten
dirkjan
-
Hey Dirkjan.
Helemaal top deze trein (y)
De Roco 45212 staat er twee keer in.
Is dat model geleverd met verschillende nummers?
Ik ga eens speuren naar de missende modellen ;D
Grtn,
Dennis
-
Jep, die is in (4) verschillende nummers uitgebracht.
-
Mooi, dan gaan ik weer Ebay afstruinen ;D
Grtn,
Dennis
-
Ik vind de samenstellingen ook interessant en leuk om te zien. Zijn die VRM's (> '90) nog vindbaar op beurzen oid?
-
Ik heb ze daar nog nooit gevonden
-
Misschien heeft de NVBS in Amersfoort ze?
EDIT: de winkel is alleen toegankelijk voor leden van de NVBS, NVM en DGEG. Over introducés wordt meestal niet moeilijk gedaan.
-
Daar is ook het archief en de bibiliotheek van de vereniging gehuisvest
genaamd NVBS Centraal.(wie die naam verzonnen heeft? ;D)Ik,met 3 andere,zei hij heel trots ;D)(was een prijsvraag)
gr Ed.
-
Hey Dirkjan.
Helemaal top deze trein (y)
De Roco 45212 staat er twee keer in.
Is dat model geleverd met verschillende nummers?
Ik ga eens speuren naar de missende modellen ;D
Grtn,
Dennis
45212 = 51 87 20-70 520-2
45212.1 = 51 87 20-71 700-9
45212.2 = 51 87 20-71 753-8
45212.3 = 51 87 20-71 702-5
Regards Jos
-
Dank Jos!
Ik heb de 520-2 in bezit. Waar staat voor dit rijtuig het nummer 70 voor, terwijl de andere 3 nummers 71 dragen?
Jammer dat het rijtuig op de bak 1996 als revisiedatum heeft en niet 1979/80 ofzo.
Jeroen
-
Bedankt, ik ben geen NVBS lid maar zal eerst eens informeren wat ze hebben. Ook heb ik wat bij Hetutrechtsarchief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/archieftoegangen/zoekresultaat?miview=inv2&micode=951&mizk_alle=VRM+ns#t2)gevonden, maar echt duidelijk is dat niet. Als ik wat vind zal ik tzt een draadje openen.
-
vind ik leuk (y)
-
Die oranje SNCF rijtuigen komen toch nog uit van LSM ooit eens ?
Ze staan al een hele tijd op verwacht
Set 40230 - VU B6Dd2 + VTU B10tu - oranje, witte band, omkaderd logo (---)
Set 40231 - VU A4B6 + VTU B10tu - oranje, witte band, omkaderd logo (---)
Of zijn ze dat niet ?
-
Waar staat voor dit rijtuig het nummer 70 voor, terwijl de andere 3 nummers 71 dragen?
70 en 71 hebben dezelfde betekenis: rijtuigen voor 140 - 160 km/u, geschikt voor alle RIC-spanningen.
Maar er waren meer dan 1000 rijtuigen, moest dus over minimaal twee van deze codes verdeeld worden.
Ik weet niet of deze codes internationaal genormeerd zijn, maar dit is in ieder geval van toepassing voor deze rijtuigen.
Huub
-
Hoofdzakelijk waren dat 2de klasse
EurofimaCorail rijtuigen van LS Models met artikkelnummer 40122
Er zou een rerun van komen maar nooit meer wat van gezien helaas.
Dus LSM 40122 zou in deze samenstelling voor de D284 kunnen.
(http://www.imageshotel.org/images/atelier1728/40122g.jpg)
Jeroen
-
Dankje Huub. Duidelijk! (y)
Jeroen
-
Verrek AlexDalex je hebt gelijk. De set die jij op noemt is veel beter toepasbaar met een betere samenstelling aan rijtuigen. Kan dus ook.
Jeroen
-
Ik snap alleen niet hoe het zit met de deuren ? Je hebt rijtuigen met deuren die gelijk
zijn met de zijwand van het rijtuig. En je hebt rijtuigen waarvan de deuren iets naar
binnen zitten in de bak.
Deze 2 setjes komen trouwens ook uit in Corail kleur stelling
40232 - VU B6Dd2 + VU A9u - Corail, omkaderd logo (---)
40233 - VU A4B6u + VU B10u - Corail, omkaderd logo (---)
-
Je hebt rijtuigen type VSE, VU en VTU die ten onrechte soms allemaal corail worden genoemd.
VSE zijn Eurofima-rijtuigen met zijgang en hebben deuren gelijk met de zijwand.
VU zijn Corail-rijtuigen met zijgang en hebben deuren naar binnen zitten. Die deuren zitten aan het eind van de bak.
VTU zijn Corail-rijtuigen met middengang. De deuren zitten niet helemaal aan het einde van de bak en kunnen zowel gelijk met de zijwand als iets naar binnen zitten. Maar gelijk met de zijwand hebben ze niet in het oranje rondgereden.
Huub
-
Ik heb de treinen samengesteld met wagens die al eerder uitgebracht zijn. Latere uitgaven zoals die zijn aangekondigd door LS zijn goed in te zetten, maar daarvan is natuurlijk wel afwachten wanneer ze komen. De AB en BD in VU uitvoering van Roco worden nu voor weinig gedumpt, dus heb je snel de trein bij elkaar.
dirkjan
-
Dat is niet helemaal waar.
De 45212 en de 44658 zijn nog best lastig.
LS 40122 is een set van twee, is de andere wagen nog ergens voor te gebruiken?
Evt als extra wagon in deze trein?
Grtn,
Dennis
-
Die set van LS kun je toch gewoon voor de twee B10 inzetten? In die tijd was het een megeling van C1 en Corail kleurstelling. Of je geeft m aan mij ;)
-
Vindt het alleen wel geinig om er ook een moderne kleur in te hebben.
Maar mocht jij interesse hebben in de overname van 1 LS B10....... dan bestel ik hem wel ja ;D
Grtn,
Dennis
-
C1 kleur is moderner dan Corail-kleur. ;D
Bij of kort na de aflevering heeft een beperkt aantal rijtuigen C1 kleuren gekregen, maar toen reden er al exemplaren in de corail kleuren.
Huub
-
Maar mocht jij interesse hebben in de overname van 1 LS B10....... dan bestel ik hem wel ja ;D
doen dus ;D
-
Zo, de LS wagens zijn besteld (y)
Mochten er nog mensen zijn die een Roco 45212 of een 44658 hebben.
Ik heb zeer veel interesse ;D
Grtn,
Dennis
-
Kwam het niet voor dat er ook Belgische Eurofirm rijtuigen meereden?
Dave
-
Ik heb op de door mij bestudeerde foto's geen B logo kunnen ontdekken, danwel een passend wagentype van de NMBS.
dirkjan
-
Video.
http://www.youtube.com/watch?v=vHkV0hXJt4w
Dave
-
Leuke trein, al moet je die laatste twee rijtuigen wel voor de Frans-Belgische grens afkoppelen. ;)
Dat zijn USI rijtuigen, uitsluitend voor binnenlands verkeer.
In de trein naar Amsterdam zaten UIC's.
Huub
-
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=25715&start=3660
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=23081&start=45
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4006&whichpage=11
in deze linken zie je Int.(ook slaaptreinen)treinen, wel echt eens de moeite om deze te doorlopen( en eens je tijd nemen) en misschien vind je hier nog mooiere combinaties, ik weet Franstalige sites (er staat een vertaal- functie op je computer) dus daar kom je al ver mee en mocht je je registreren de persoon Freccia del Sol spreekt behoorlijk Nederlands mocht je vragen hebben !
Misschien opslaan in je links ?
Groeten Peter ;)
-
Volgens mij foto's van de D 284 en tegentrein, al ben ik daar bij de 2347 niet zeker van. Alles te Roosendaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___NMBS_2218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___NMBS_2218.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___NMBS_2347.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___NMBS_2347.jpg)
-
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/197X/1979-XXX1
mogelijks deze samenstelling, echter met groene uitvoering van loc
Groeten Peter ;)
Trouwens 2 verschillende reeksen van loc 22 met ventilatorenroosters op het dak
23 met ventilatorenroosters onder de ruiten
mogelijks ook de 25 maar dat weet ik niet, maar niet onmogelijk de 25 en 25.5 later ?
-
Leuk de D284 ook in België, jammer dat de LS Models modellen nu zo slecht verkrijgbaar zijn.
dirkjan
-
Dat ik nu pas dit draadje tegenkom! Ben eigenlijk wel klaar met mn Amsterdam-Parijs 1980. Die LSM rijtuigen zijn prachtig, het ratelen van de wielen (ander draadje) valt bij gewoon rijden niet op, alleen jammer dat overal de oranje gordijntjes "toevallig" precies op dezelfde plek geschoven zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20111111_P1020908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20111111_P1020908.jpg).
Trouwens die USI-rijtuigen mogen dan officieel misschien niet naar "l'étranger", toch zijn er twee te zien in Den Haas HS op de site van Nico Spilt. Wat zou het verhaal daarachter zijn?
-
Dat gebeurde wel meer hoor. Ook een deel van de Corail-rijtuigen die in de Randstad Express reden mocht officieel Frankrijk niet verlaten. Het aardige is dat het voor ons juist iets makkelijker wordt om dan zulke treinen samen te stellen.
mvg,
Gert
-
Nice
Bye
-
Hebben de roco 45730 en 45736 Corail rijtuigen ook in NL gereden (int. A'dam-Parijs)?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_295.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_295.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_296.jpg)
-
Beide hebben als eerste twee getallen van het UIC nummer 50 (kijk maar op de wagens). In principe zouden ze dan dus niet in NL hebben gereden, maar net als bij de USI rijtuigen kwam het wel voor, maar niet typisch.
dirkjan
-
Hartelijk dank.
Wat is dan, los van het uic nummer, het belangrijkste (uiterlijke) verschil met de wagens die standaard in de int A'dam-Parijs reden?
-
Het eerste klasse rijtuig was meestal een Eurofima A9, zijgang ipv middengang, op een enkele foto zie je een oudere UIC A9 daarvoor in de plaats. Een A met middengang ben ik niet tegengekomen op foto's maar dat zegt niet dat het nooit is voorgekomen. Die B lijkt wat mij betreft als 2 druppels water op de 'internationale'.
-
Het tweedeklasrijtuig is een B11rtu, tenminste wat ik op google vond.
In NL kwamen B10(r)tu rijtuigen. Maar aangezien ik inmiddels van zo'n beetje alle Franse rijtuigen die niet in NL zouden komen, toch foto's hier te lande heb gezien, sluit ik het ook bij dit rijtuig niet uit.
Uiterlijk verschil alleen het opschrift en de van buiten zichtbare stoelrijen die verspingen t.o.v. de ramen (10 ramen voor 11 dubbele stoelrijen, de internationale rijtuigen hadden ook 10 ramen, maar 10 dubbele stoelrijen)
Huub
-
Hoi,
Nog even een vraag mbt deze treinsamentelling, kan hier ook een andere 1100 voor (bv een blauwe of geel/grijze met botsneus)?
Groet,
Chris
-
1100 botsneus is vanaf 1978, dus dat is geen probleem. Als je het helemaal puur wilt doen dan zou je nog kunnen uitzoeken of het betreffende nummertje in 1979 al was omgebouwd, maar dat is aan jou.
-
Ik dacht aan de 1103 van Roco (blauw met botsneus), maar ik kan niet echt ergens vinden wanneer die officieel is omgebouwd. Maar opzich maakt dat ook niet zo heel veel uit, gaat er meer om dat het model zo rondgereden kan hebben..
Groet,
Chris
-
Ik vind deze foto's:
Naarden-Bussum, 26 juni 1973
(http://www.nicospilt.com/dia/dia1755_groot.JPG)
www.nicospilt.com / "Langs de Rails"
NS - Eloc 1103, 09-05-1979
(http://farm8.staticflickr.com/7237/7309630770_9d8dfc2f5c_o.jpg)
www.flickr.com door "Paul van Baarle"
NS 1103 AmsterdamMp 30-05-1980
(http://farm7.staticflickr.com/6124/5984232548_f691446240_b.jpg)
www.flickr.com door "jklx"
Loc 1103 met plan E, gefotografeerd te Kruiningen-Yerseke op 03-10-86:
(http://www.seashore.nl/Spoorforum/NS1103-KruiningenYerseke-200787.jpg)
www.spoorforum.nl
Vooral die tweede derde foto maakt het wel aannemelijk dat 1103 die neus ook in 1979 gehad kan hebben vind ik.
EDIT: Tweede foto ingevoegd, omdat die duidelijk maakt dat 1103 haar nose job tussen 9 mei 1979 en 30 mei 1980 gehad heeft.
-
Thanks voor de foto's! Het lijkt inderdaad te kunnen, dan ga ik daar gewoon van uit :).
Groet,
Chris
-
ik vond op het www ook nog een fraaie plaat van de bewuste trein : klik (http://www.flickr.com/photos/mars1940/5194926772/in/pool-1282516@N25/)
overigens nog nergens een plaat van die trein met botsneus tegengekomen....
-
Inderdaad mooie plaat. En zo'n blauwe zonder botsneus is natuurlijk ook erg fraai :).
Groet,
Chris
-
Goed, gaan we nu weer "on-topic"?
-
Nou, om maar even on-topic te blijven, de samenstelling van de foto van Floris is wel een aardige, 6 wagens is een goede korte trein. Ik zie:
- NS RD
- SNCF B10tu
- SNCF B10tu
- SNCF A4B6u
- SNCF A9u
- SNCF B6Dd2
Een leuk treintje dus
Nog een stukje info over de oranje Corail wagens. Dat waren er in totaal:
8 VSE A9u
10 VU A4B6u
11 VU B6Dd2
35 VTU B10tu
De rest had gewoon de grijze kleurstelling.
dirkjan
-
Voor wie nog een paar B10tu zoekt voor een Amsterdam - Parijs, hier (http://www.letrainminiaturefrancais.com/achat-coffret-de-2-voitures-corail-c1-ls-models-40122-305276.html) is de set 40122 van LS nog te koop
dirkjan
-
Ik heb er nog 1 nodig, dus als er iemand ook nog 1 nodig hebt kan er misschien iets geregeld worden?
Bedankt in elk geval voor de tip (y).
Groet,
Chris
-
B6d, A4B6 sncf:
http://www.youtube.com/watch?v=xrwJyGid-Dc&list=UUeNO3jOQmrU9F5v4ieOohGg&index=3
-
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg)
Ik zal van de modelsamenstelling ook nog foto's plaatsen. Omdat ik niet alle modellen heb, zal dat weer een andere variant zijn.
dirkjan
Hoi
Zijn de UIC rijtuigen in bovenstaande samenstelling ook te vervangen voor andere soorten ? Deze zijn wat lastig te verkrijgen lijkt wel.
M
-
Je zou nog de 44605 kunnen zoeken, zelfde wagen. Halaas is er al n tijdje geen nieuwe UIC van Roco uitgebracht. Je zou ook kunnen wachten op de nieuwe serie UIC-Y van LS...
-
Nja
Heb inmiddels de 3 oranje roco rijtuigen en de plan D.
De roco corail zoek ik nog (ook nog lastig, tenminste voor een leuke prijs). Wilde de ls models juist stippen zodat qua detail alles redelijk aansloot en om hem een beetje in te korten.
Maar zal eens kijken. Zal ook kijken of er misschien een andere samenstelling mogelijk is op basis van wat ik al heb.
Maar wel bedankt!
-
De UIC-Y zitten er als versterking in. De D284 had als basissamenstelling WRD-A9-A4B5-B10-B10-B6D
De D285 had vaak dezelfde samenstelling, zonder de WRD
Of je zet USI rijtuigen in. Die kwamen ook wel eens als versterking (hoewel ze normaal niet over de grens mochten)
dirkjan
-
Ah
Dan nog iig 2 B10's vinden. Lijkt me een mooie lengte
M