BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Simplex op 10 March 2012, 19:08:13
-
Nu zat ik voor de Dansk rangeer module te denken aan Peco rail.
Maar de afgelopen dagen zo hier en daar eens wat gelezen, en natuurlijk
in verschillende topics Marty (heeft hij daar aandelen?) en Karst hun Tillig argument gelezen
Dus maar eens gezocht naar Tillig rails, code 83. Maar daar stond ook een tweetal flexwissels bij.
Nu is mijn vraag, moet ik dat zien als een normale flexrail, maar dan als wissel.
Of is dat flexgedeelte tot aan de tong van de wissel.
De module komt in een flauwe bocht te liggen, dus zou dit eventueel kunnen werken.
vrgr Steef
-
Je kunt het wissel echt licht buigen. Heb je niet goed opgelet in Rijswijk jl.? ;)
-
Geen Tillig gezien Stig.... ;D
vrgr Steef
-
(http://www.belderok.net/mitropa/dordrecht-sporen_P2753.JPG) (http://www.belderok.net/mitropa/dordrecht-sporen_P2753.JPG)
Teveel geouweneeld waarschijnlijk... ;D
Wissels op de rechter 2 sporen liggen geforceerd in een radius van 8m.
-
Mag ik u danken voor uwen foto, in het vervolg zal ik minder
converseren en beter mijn ogen den kost geven... *buiging*
Met andere woorden...: Mooi! Tillig dus. De flauwe boog in je
sporen is zo'n beetje hetzelfde als wat ik in mijn hoofd heb.
Geen rail, maar het idee ;D
vrgr Steef
-
UHM , nou weet ik niet of code 83 bij Tillig hetzelfde is als bij Peco code 83 , maar als datwel zo is dan liggen er straks noordamerikaanse bielsjes in de Deense rangeermodule.
Ik verwerk zelf Peco 83 omdat de usa biels afstand kleienr is dan de europese. Oftewel meer bielzen per strekkende kilometer daar.
De keuze voor de Tillig flex wissel is op zich niet verkeerd, naast zelfbouw zijn dit de enige eurpese wissels met hele tongen!
-
Jou verhaal had ik ook op een Zweeds forum gelezen, vandaar mijn twijfel.
Het oogt ook mooier, ik geef het toe. Ben heel af en toe een iets eigenwijs ;D
vrgr Steef
-
iets ?????? ;D
Ik heb er geen aandelen hoor, alleen persoonlijk vindt ik het de mooiste wissels, niet de beste
Perssonlijk vindt ik de puntstukken een heikel punt, misschien dat de neiuwe versie verbeterd is,
Maar zelfs dan vindt ik deze mooier dan de oerlelijke peco wisseld met die grote klomp plastic tussen de wisseltongen.
ik ga voor mooi, rijden met speelgoedtreintrjes vind ik toch geen hol aan ;D
-
Ik had het toch tegen je over een leermoment.... ::)
vrgr Steef
-
Helemaal mooi zijn de wisselbouwpakketten van Tillig
met een 1:9 lengteverhouding... dit zijn wissels die
35 cm per stuk in beslag nemen, maar o zo mooi 8)
De bielsmatten zijn geënt op Reichsbahnwissels, dus
tamelijk Europees....
Mvg,
Tis
-
@ Tis
Maar die zij veel te lang helaas, ik heb maar 2.40 meter..
vrgr Steef
-
Gelukkig hebben ze ook kortere exemplaren, ikzelf heb er bijna een
gebruikt in mijn Tsjechische module, maar vond het daar makkelijker
om helemaal geen wissel te gebruiken, die wissel is 25 cm lang,
inclusief de 2 cm voor het begin van de wisseltongen....
Mvg,
Tis
-
ik gebruik zelf de op ena langste, maar dat was omdat tijdens de start van de bouw van Leerdam de lange er nog niet waren.
En die ogen naar mijn idee al redelijk.
ik weet alleen niet hoe de bielzen er in Denenmarken uitzien, in hoevere die afwijken.
-
Gelukkig hebben ze ook kortere exemplaren, ikzelf heb er bijna een
gebruikt in mijn Tsjechische module, maar vond het daar makkelijker
om helemaal geen wissel te gebruiken, die wissel is 25 cm lang,
inclusief de 2 cm voor het begin van de wisseltongen....
Mvg, Tis
Ik zat ook aan die maat te denken. Dan kom ik beter uit.
@ Marty
Dan moet ik Tillig eerst in mijn handen hebben. Al zien ze er
niet veel anders uit dan in Zweden, Duitsland of Nederland.
De biels afstand kan ik aanpassen natuurlijk, zowiezo op het
industriespoortje. Daar liggen ze wat wijder uit elkaar.
vrgr Steef
-
Ik heb een aantal tillig wissels in mijn baan( in opbouw), är du välkommen!
-
(http://www.belderok.net/mitropa/tillig_ew6.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/tillig_ew6.jpg)
Merk op dat een EW6 niet geheel op een A4 scanner te scannen is... 8)
Dit is een fabrieks wissel (bouwpakketten waren op). Als je de dwarsliggers op het eind losneemt, dan word het opeens een flexwissel. (y)
-
Dat sla ik niet af Han, daar kom ik binnenkort even op terug.
@ Stig
;D
vrgr Steef