BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: HansZ op 08 March 2012, 19:35:36
-
Op verzoek (van Jan W) een paar details over de manier van bouwen van mijn NS 1624:
Eerst even in vol ornaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1624.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1624.jpg)
Héééél lang geleden, zo'n 25 jaar, experimenteerde ik eens op een toen hypermoderne kopieermachine. Dat ding kon traploos vergroten en verkleinen, dat was nog nooit vertoond! Dat was m'n kans om de 1:100 tekeningen uit "Waldorp" op te schalen naar 1:87 (dus afdrukken op 115%).
Ik had ook nog een twee-assig Triang lokje liggen, een onmogelijk barrel, maar de as-afstand kwam mooi overeen met die van een NS 1600 (en ook van een NS 5500 overigens) zoals uit die opgeschaalde tekeningen bleek. Ik kreeg meteen ideeën om maar eens met een zelfbouwproject te experimenteren. Eindeloos met allerlei wieltjes en tandwieltjes zitten te prutsen. Uiteindelijk (na paar jaar geduld ja) resulteerde dat in succes!
Van het Trianglokje bleef niet veel herkenbaars over. Alleen het chassisblokje nog. Daarin zitten nu 24mm diameter Romford wielen en assen. Het worm-wormwiel-stel is ook van Romford (overbrenging 1:40). De "gearbox" is van SE-Finecast. Motor DS10/H1024 open frame met vliegwieltje.
De koppelstangen komen ook van de Triang lok inclusief de schroefjes (engels schroefdraad 12BA voor zover ik weet)
Onder het chassisblok zit een strookje printplaat met stroomafnemertjes en een remsysteem-imitatie.
Het geheel reed (en rijdt nog steeds) soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_1.jpg)
Van messingstripjes een bogie gesoldeerd met styreen spatbordjes. De rest van de lok is geheel van styreenplaat opgebouwd en volgepropt met stukjes lood. Alleen de rookkast met onderste stuk schoorsteen is uit het Triang kapje gezaagd. Ook de buffers komen nog daar vanaf.
De tender is ook volledig van styreen; voorzien van Symoba kortkoppelingen. De tenderwielen (Piko) zijn gewoon in het styreenmateriaal gelagerd en eigenlijk een maatje te klein. Ook in de tender maar een stripje printplaat met stroomafnemertjes gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_2.jpg)
De messing sierstrips op de drijfwielkasten komen uit een zakje tweede-keus-rommel van Philotrain. Het nummerschildje is zelfgeëtst: op dun messing met wrijfletters en watervaste viltstift tekenen; daarna in een etsmiddel gooien; er even bij blijven en voilà..... De stoomdom: een hele stapel styreenplaatjes op elkaar lijmen en dan in vorm vijlen en messingkleur verven. Zwarte biezen op lok en tender met een zwarte viltstift getekend. Alle overige appendages; lantarens; veiligheid; pompen; leidingenketels; etc. in elkaar gefrutseld van allerlei rommel. Tender gevuld met echte steenkool.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1624_3.jpg)
Paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ik moest wel een paar aansluitdraadjes veranderen maar na het inprikken van de decoder bleek alles feilloos te werken. De lok kan kruipen en rijdt uiterst soepel.
Volgens dit concept heb ik inmiddels meer loks gebouwd; o.a. NS 4600; NS 5500 en de NBDS35 Blauwe Brabander is hier al eerder voorgesteld. Verder in aanbouw een Blikken Tinus (er moet op dit forum ook daarvan nog een draadje rondzwerven).
En er staat nog veel meer in aanbouw en in planning.
Zo eenvoudig kan het zelf bouwen van een lokomotief dus zijn!
Grtz
HansZ
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1624_Wormerveer_1930.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1624_Wormerveer_1930.jpg)
De NS 1624 te Wormerveer in 1930. Foto uit eigen collectie.
-
Goh zeg, wat een leuk locje! Maarre zo makkelijk kan zelfbouw zijn? Zitten aardig wat uurtjes in denk ik? Wel echt een fantastisch resultaat (y)
-
Meer moet dat niet zijn... (citaat Urbanus) wat een leuke machine is dat zo, Hans! Het 115% vergroten uit het bekende boekwerk heb ik al onder de knie, nu nog bouwen.. ;)
-
Mooi machientje
Andre ;)
-
T' is een mooie loc(y) Trekt ze ook een beetje?
-
Als antwoord op bovenstaande opmerkingen:
Leuk die foto maar ik zet er toch echt geen tenderkap op!
Ja en er zitten heel veel uurtjes werk in; verspreidt over heel veel jaren! Dat komt voornamelijk door veel experimenten met drijfwielen (totdat ik Romford ontdekte) en tandwielvertragingen. Ook bouwen met styreen was niet eenvoudig zo voor de eerste keer; er trok nogal eens wat krom en scheef, en dan moest het weer over op een andere manier. Ook dit eindresultaat is een beetje krom: de voetplaat en ketel buigen een beetje naar boven zodat de voorbuffers te hoog komen te staan. Never mind 8)
Trekkracht is matig: de motor met overbrenging is weliswaar sterk zat maar de lok is te licht. Op een vlakke baan trekt ie net 4 vierassers die dan ook nog goed moeten rijden. In krappe bogen houdt het bij 2 vierassers op. Helaas is er niet veel ruimte in de lok-kap om nog meer lood in te proppen; al zie ik hier en daar nog wel een gaatje maar of dat veel helpt....
Grtz
HansZ
-
Ha Hans,
Dank voor deze toelichting! Erg leuk ding, inspirerend om te zien hoe je het gedaan hebt. Ooit ga ik er ook een maken. Die tandwielkast is interessant; ik wist ervan maar besefte niet dat ze zo simpel zijn. Iets om verder uit te zoeken.
Qua gewicht; zit de ketel al voor metaal? Kun je tussen de frameplaten niet nog wat kwijt? Of kun je misschien de tender verzwaren en deze via een speciale koppeling deels op de loc laten rusten (een soort 'loaded tender', maar dan met de aandrijving helemaal in de loc)?