BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: johan george op 08 March 2012, 11:12:57

Titel: RAILS
Bericht door: johan george op 08 March 2012, 11:12:57
hallo allemaal ik heb een vraag en die is als volgt
 ik wil een nieuwe baan gaan liggen
ik rij gelijkstroom
 met fleischmann model rails  ,
 wat is nu het meest aan te bevelen
ik ga digitaal rijden
en wil geen rails met bedding
ik weet wel 2 mensen en2 menigen maar toch
 grt johan
 
Titel: Re:RAILS
Bericht door: henk op 08 March 2012, 11:19:55
Je wilt advies over welke rails te gebruiken begrijp ik?
Inderdaad hebben mensen daar verschillende opvattingen over en die zijn al een keer of wat aan de orde geweest. Als je zoekt met bijvoorbeeld de volgende tekst - tillig rocoline peco - dan kom je meerdere draadjes tegen waar dit onderwerp al uitgebreid is besproken.

Bijvoorbeeld deze.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41425.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41425.0.html)
Titel: Re:RAILS
Bericht door: johan george op 09 March 2012, 08:46:03
oke  mijn dank hier voor
 maar hier maak ik niet uit op of een fleischman wissel motor nu betrouwbaarder is dan een rocoline wissel of visa versa
iemand nog een menig of ervaring hiermee ?

grt johan
Titel: Re:RAILS
Bericht door: Han Zijlstra op 09 March 2012, 09:01:13
Betrouwbaar is een zeer rekbaar begrip
Fleischmann wisselaandrijving ( is geen motor!) kunnen jaren lang meegaan maar kunnen ook regelmatig blijven hangen. Hetzelfde geld voor Roco wisselaandrijvingen.
De keuze van railmateriaal hangt meer af van hetgeen je uiteindelijke doel is. Is dat een baan die vergelijkbaar is met het origineel dan zul je meer moeten gaan leren over hoogte , normen etc van railmateriaal. Overgins b=zijn er maar weinig fabrikanten die echte wissels leverne met de juiste hoek en met complete tongen.
Titel: Re:RAILS
Bericht door: johan george op 09 March 2012, 11:47:40
oke han duidelijk ook wat de omschrijving van de wissels aandrijving betreft
  ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen of alles roco line of alles fleischmann modelrail
 preciese norme  zover ga ik daar  niet in mee
 maar het oog wil ook wat 
daarbij kan je een fleischman aandrijving omdraaien en roco niet
en deze is van zichzelf ook wel erg lang
 ben ook aan het afwegen om of servo of iets degelijk te gaan gebruiken
kortom een hoop keuzes maar op zich lastig om de juiste keuze te maken

johan
Titel: Re:RAILS
Bericht door: henk op 09 March 2012, 13:09:50
Als het oog ook wat wil, dan vind ik die keuze niet moeilijk. Fleischmann Modell-rails is pakweg 50 jaar geleden ontworpen en oogt een stuk grover dan Rocoline. Maar koop eens een stukje Rocoline en vergelijk. Modell-rails is nieuw overigens niet meer verkrijgbaar.

Persoonlijk vind ik de Roco aandrijvingen op de lange duur betrouwbaarder dan de Fleischmann aandrijvingen. Ik heb ze beide een jaar of 10 in gebruik gehad. De Fleischmann aandrijvingen waren goed genoeg hoor, maar een weigering kwam weleens voor en ik heb er een paar moeten vervangen in die tijd. Bij de Roco spoelenaandrijvingen heb ik nog nimmer een weigering meegemaakt die aan de aandrijving was te wijten.
Dat omdraaien is leuk, maar als je de aandrijving onzichtbaar wil maken kun je die toch beter onder de baan monteren. Dan heb je ruime keuze.
Titel: Re:RAILS
Bericht door: johan george op 09 March 2012, 16:55:29
oke henk bedank voor je mening
 ik zelf neig ook om de roco.s te pakken 
de wissel lengte is welis waar langer dan de fleischmann,  wat natuurlijker overkomt
 het nadeel er van  is dat je voor een bepaalde opstelling meer ruimte nodig hebt
 het  plan is namelijk om station waldberg na te bouwen   dat is een u baan  met locloods /draaischuif /statio/ en havengebied
alleen  de lengte 5,6 mtr heb ik niet
ik beschik over 4,6 mtr
van daar de twijfel ivm wissel lengte
grt johan