BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Gert-Jan op 07 March 2012, 20:31:34

Titel: Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Gert-Jan op 07 March 2012, 20:31:34
Dag,

Ik ben een beginneling met treinen en op dit forum. Ik hoop dat jullie mijn baanplan willen bekijken, commentaar is natuurlijk hartelijk welkom.
Het plan staan beschreven op mijn site, http://mijnnbaan.weebly.com/

Gert-Jan

Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: everh003 op 07 March 2012, 20:48:35
Je hebt vermoedelijk al ondervonden hoeveel ruimte een dergelijk station inneemt, ook in N.

Waarschijnlijk heb je daarom een aantal overloopwissels weggelaten halverwege de diverse perrons.

Maar als je Zwolle, of in de stijl van, wil uitbeelden dan mis ik vooral aan rechterkant nog sporen.
Daar waar de sporen richting Deventer en richting Leeuwarden/Groningen lopen

Kijk eens op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/)

Je zou dan haast moeten denken aan een 4 sporige spiraal.

Zomaar wat gedachten.


Voor de rest zou ik vooral willen zeggen: zet het baanplan scheef op de plaat, dat geeft wat leuker beeld, nu is het erg rechtlijnig.

Jeroen
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Simplex op 07 March 2012, 20:53:27
Ik tel in de gauwegijd 26 gewone wissels, 6 bochtwissels, 5 driewegwissels, das
een dure baan. En ik zou persoonlijk hat geheel wat meer naar voren halen.
En dan ook nog voor het speelse, diagonaal. Rechttoe rechtaan is zo gewoon.
Je blokverdeling is voor mij niet overzichtelijk. Maar waarschijnlijk heb je
het zelf al helemaal bedacht en beschreven. Dus daar houd ik mijn mond over.
Verder zie ik er wel brood in, op het diagonale na dan.

vrgr Steef
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Gert-Jan op 07 March 2012, 21:40:50
Je hebt vermoedelijk al ondervonden hoeveel ruimte een dergelijk station inneemt, ook in N.

Waarschijnlijk heb je daarom een aantal overloopwissels weggelaten halverwege de diverse perrons.

Maar als je Zwolle, of in de stijl van, wil uitbeelden dan mis ik vooral aan rechterkant nog sporen.
Daar waar de sporen richting Deventer en richting Leeuwarden/Groningen lopen

Kijk eens op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/)

Je zou dan haast moeten denken aan een 4 sporige spiraal.

Zomaar wat gedachten.


Voor de rest zou ik vooral willen zeggen: zet het baanplan scheef op de plaat, dat geeft wat leuker beeld, nu is het erg rechtlijnig.

Jeroen
Dank voor de reactie, ik was al aan het tekenen om het sporenplan aan de linkerkant en rechterkant nog realistischer te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt, vanwege de ruimte, maar ik ga verder stoeien.
Jou idee om het baanplan scheef op de plaat te zetten ga ik bekijken.

Gert-Jan
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Gert-Jan op 07 March 2012, 21:46:57
Ik tel in de gauwegijd 26 gewone wissels, 6 bochtwissels, 5 driewegwissels, das
een dure baan. En ik zou persoonlijk hat geheel wat meer naar voren halen.
En dan ook nog voor het speelse, diagonaal. Rechttoe rechtaan is zo gewoon.
Je blokverdeling is voor mij niet overzichtelijk. Maar waarschijnlijk heb je
het zelf al helemaal bedacht en beschreven. Dus daar houd ik mijn mond over.
Verder zie ik er wel brood in, op het diagonale na dan.

vrgr Steef
Dag,

Ik ga dit natuurlijk niet in één keer bouwen, daar gaat wel een paar jaar over een.
Om de baan diagonaal te zetten is misschien wel een goed idee om het geheel wat speelser te krijgen, maar of het kwa ruimte past weet ik niet, maar ik ga er naar kijken.

Gert-jan
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: tinus op 07 March 2012, 22:24:55
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.
Het uitgebeelde stuk van Zwolle is ook allemaal recht toe recht aan.
Ook de bebouwing eromheen.

Voor een leuker bedrijf zou je kunnen kijken of je de kopsporen via een extra spoor in de spiraal
kunt laten zakken / stijgen.
Je kunt dan met 2 treinen tegelijk in of uitrijden.

Ook het schaduw station zou ik nog eens goed naar kijken.
Met de kruisverbinding erin kan dit de treinenloop misschien wel aardig ophouden.

Tinus.
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Marc tramt op 07 March 2012, 22:33:43
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.
Das wel wat kort door de bocht.  ;)
Het oogt fraaier als een sporenplan niet evenwijdig met de voorkant van de plaat loopt. Dat heeft niets met de werkelijke situatie te maken maar met de wijze waarop je de rechte realiteit zo fraai mogelijk op je zolder uitbeeldt.

Verder vind ik het baanplan te ambitieus voor de beschikbare ruimte. Een dergelijk groot station en zoveel perronsporen frommel je nooit fraai in de beschikbare ruimte. Volgens mij zijn er dan twee opties. Een ander thema kiezen of een deel van het thema uitbeelden. Je kun bijvoorbeeld de helft van het station uitbeelden en de sporen onder de kap naar een schaduwstation laten verdwijnen. Voor de kap heb je dan meer ruimte voor een wisselstraat met slanke wissels.
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: tinus op 07 March 2012, 23:09:49
Marc,

Bij bijna elk baanplan wat hier geplaatst wordt, word er geroepen dat het mooier oogt wanneer het in een boog of diagonaal ligt.
Dit is mi niet altijd terecht.
Dit is een nogal groot opgezet baanplan, leg je deze diagonaal dan lever je iets in aan perronlengte.
Dit ivm het indraaien van de spiralen.

Bij een klein landelijk station is dit veel mooier uit te voeren.
Is natuurlijk ook heel persoonlijk.

Wel denk ik dat je gelijk hebt vwb het aantal perronsporen.
Vooral door de vele 3-weg wissels oogt het niet vloeiend.


Tinus.
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: tothebeach op 07 March 2012, 23:16:15
Hmm, over wissels wordt al genoeg geroepen. Aardig plan, mij wat te druk. Maar da's persoonlijk. wel vraag ik mij af waarom de helixen naar voren weg draaien en niet naar achteren. Of de hele boel spiegelen en het busstation als achtergrond te gebruiken. Het station staat dan meer in je blikveld, en daar draait het toch om? Nu krijgen de helixen een deel van die aandacht, en zo mooi zijn die meestal niet.
Succes met de bouw!
groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Basilicum op 08 March 2012, 08:46:07
Het valt mij op, dat de boogstralen erg klein zijn. Vooral in de spiralen. De korte bochtjes en daartussenliggende rechtstanden kunnen beter vervangen worden door één boog met een grotere straal.

Groet,
Bas
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Simplex op 09 March 2012, 20:04:22
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.


Het gaat meer om het eeuwige saaie vaste baanbouwen meer sjeu te geven.
Toevallig tijdens Ontraxs een gesprekje over gehad met iemand.
Maar die heeft er gelukkig ook geen verstand van. Ben het wel met je
opmerking en die van Michel eens wat de driewegwissels aangaat.
Die zijn leuk om te gebruiken op een fiddle-yard. Maar niet in je baan.

vrgr Steef
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Martin Welberg op 09 March 2012, 20:47:30
Het uitgebeelde stuk van Zwolle is ook allemaal recht toe recht aan.

Yup 't is allemaal rechtoe rechtaan in Zwolle....
(http://www.turkishplace.nl/fotoalbum/groot/13/2/6/9/1326915363_8811_stationzwolle.jpg.jpg)
Titel: Re:Baanplan Gert-Jan
Bericht door: Han Zijlstra op 09 March 2012, 20:56:25
Het sporenplan is interressant omdat het aardig de realiteit benadert.
Het enige wat "leuk" is aan het plan is dat je een ongelofelijk uitgebreide collectie rijdend materiaal moet opbouwen om dit plan enige kans van slagen te laten hebben. Echt, als je van dienstregeling rijden houden is dit een mooi voorbeeld. Als ik je een goede raad mag geven, denk dan na of je dit plan over pak hem beet 5 -8 jaar nog steds leuk vindt . Je hebt dan al een lange periode tegen steeds hezelfde aangekeken en dat gaat wel es vervelen.
grtz