BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 06 March 2012, 18:50:31
-
Vandaag hoorde ik dat er een transport van gebruikte brandstofelementen van de COVRA in Vlissingen-Oost naar de opwekcentrale in La Haque zou vertrekken. COVRA is gevestigd naast de Kernenergiecentrale Borssele. COVRA slaat al het radioactief afval dat in Nederland ontstaat op totdat het vervallen is tot ongevaarlijk materiaal (licht radioactief materiaal) of totdat er een eindopbergplaats voor wordt ingericht (hoogradioactief materiaal). COVRA slaat radioactief afval op van kerncentrales, ziekenhuizen en onderzoekslaberatoria. Het afval dat COVRA binnenkrijgt wordt gesorteerd, in metalen bussen verpakt, platgewalst, in beton verpakt, en ten slotte bewaard in loodsen, met wanden van 1,70 meter dik. De Gebruikte brandstofelementen uit kerncentrales zijn niet geschikt voor definitieve opslag. Voordat deze opgeslagen kunnen worden worden ze eerst naar een opwerkingsfabriek van AREVA in La Hague in Frankrijk gestuurd. Het bruikbare splijtstof wordt daar gescheiden van de opverbruikte splijtstof. Dit is dus wat vandaag gebeurde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_6.jpg)
Het transport nog achter het hek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0114_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0114_6.jpg)
Het wemelde in het Sloe van de politie, zichtbaar en onzichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_1_1.jpg)
De Railion 6516 had zelfs politie op de bok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_9.jpg)
De Railion 6516 was niet gekoppeld aan de trein maar reed een paar lok-lengtes voor de trein uit als veiligheidslok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0116_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0116_7.jpg)
Het transport met op kop de DB 6510 komt het hek uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0118_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0118_5.jpg)
Het transport bestaande uit de DB 6510 aan kop, drie SNCF wagens voor het transport van de container, een SNCF bar/restauratie/begeleidingsrijtuig en als laatste de DB 6511
Let ook eens op de vele motorpolitie op het "fietspad"naast het spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0120_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0120_6.jpg)
De DB 6510 met politie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0122_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0122_7.jpg)
De splijtstofwagen met begeleidingsrijtuig. In het rijtuig de tot de tanden bewapende begeleiders. Ik heb alles gezien, Politie, BVD, Media maar geen enkel links element. Was zeker te koud 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_4.jpg)
De fransoos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0124_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0124_4.jpg)
De DB6511 met Politie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0126_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0126_6.jpg)
Het complete transport.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0128_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0128_1_1.jpg)
Hierna raakte ik het transport kwijt. De ME/Politie had alle kruispunten en viaducten afgezet zodat er een zeer zeldzame file in Zeeland ontstond, waar ik dan ook deel van uit mocht maken.
Overigens, er is mij door de Politie geen strobreed in de weg gelegd. Ik mocht zelfs tot op 2 meter, dat gold ook voor hun, van de trein komen. Hulde voor de Politie indeze.
Kijk ook eens op www.hvzeeland.nl
SK
-
Zelf een keer bij de COVRA geweest voor een storing aan de cementeerinstallatie. Toen kwam er een vrachtwagen transport aanzetten die naar mijn idee meer beveiliging had :P Waren er vandaag ook mensen van IAEA bij dat je weet?
Door mijn bezoekje aan COVRA weet ik wel dat er geen grappen worden gemaakt over het nucleaire afval.
-
Waren er vandaag ook mensen van IAEA bij dat je weet?
Ik heb geen idee waar je het over hebt ??? Buiten de twee agenten die kwamen vragen wat of dat het doel van mijn aanwezigheid was, is er niemand geweest die zich verder kwam voorstellen. Op het terrein zag ik wel veel gele vesten en blauwe pakken.
-
Dat verklaart ook de reden van het SNCF-rijtuig wat ik zondag al op de kijfhoek zag staan, leek er op dat die met een UC vanuit Keulen was overgekomen, maar zeker wet ik dat niet.
-
En dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_Atoomenergieagentschap) is het IAEA
-
Gelezen!!
-
SK,
Bedankt voor deze fraaie reportage. Is er ook iemand die deze trein in model heeft?
Bestaan de wagens en het rijtuig eigenlijk?
Gr. Silvester
-
Kibri heeft een een soort wagen (nummer 16504) is niet identiek maar goed. Verder locs moeten geen probleem zijn. Rijtuig is vast een omgekliederd standaard ding.
-
De splijtstofwagen met begeleidingsrijtuig. In het rijtuig de tot de tanden bewapende begeleiders. Ik heb alles gezien, Politie, BVD, Media maar geen enkel links element. Was zeker te koud 8)
En toch de politie flink bezig gehouden. ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2316_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2316_3_1.jpg)
Kom even niet verder dan dit plaatje
-
Geen enkel links element? Allicht. Die waren namelijk allemaal op de stakingsbijeenkomst in de Arena. Wel zo 50.000 ;D. En de rest zit óf een beetje hulie hulie te doen bij Job óf de strijd om z'n opvolging tactisch te bespreken. Had je kunnen weten, SK ;).
Groet,
Ruud
-
Dat je camera niet afgepakt is... :o
In elk ander land was deze serie niet gelukt!
Gr Koen
-
Sobat had vast een petje op met de tekst: "Ik ben voorstander van kernenergie en ik wens u ook een stralende dag!" ;)
mvg,
Gert
-
Oeps, foutje, komt nog wel.
Na het lezen van deze "reportage " moet SK hem deze week alsnog vrijwillig inleveren en anders komen ze hem wel halen..... ;D ;D
-
Dan zegt ie gewoon dat het hem om de grootste windmolen van Nederland ging (1e en 2e foto uiterst rechts, met de rode band).
Dat die trein steeds in beeld reed. ;)
Maar serieus, er is weinig geheims aan die trein, dus waarom zou je hem niet mogen fotograferen?
Huub
-
De politie kan er knap vervelend doen. Zeker bij het vorige transport was dit het geval. Misschien was oom agent toen ongesteld of zo of hoorde de vriendelijkheid nu bij hun acties...
-
Ook zonder zo'n transport kan de politie knap vervelend doen.
Maar als gezegd, er waren geen activisten. En ik kan me voorstellen dat je wat vriendelijker bent als je niet om de zoveel meter vastgeketende lui van het spoor moet halen.
-
Acties zijn niet spontaan, ze zijn altijd georganiseerd en aangekondigd dus de politie wist dat er niets zou gebeuren. En een terrorist kan ook al niet veel met zo'n hermetisch gesloten container.
Dagje uit geweest voor ze.
-
Bij het vorige transport was het spoor zelfs ondergraven of iets dergelijks.
Ik kan me voorstellen dat men het in gevaar brengen van zo'n transport ook in eigen kring niet op prijs zal stellen.
Bovendien, als zo'n wagon ontspoort en er gebeurt verder niets met het radio-actieve materiaal, dan is dat publicitair een ramp voor de activisten.
Groeten, Alexander
-
Geen enkel links element? Je bedoelt dat de wind uit het westen kwam?
Hou toch op, alsof je per definitie links bent als je tegen kernenergie bent en dat duidelijk kenbaar maakt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0145.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0149.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0149.jpg)
Zou het zomaar in model kunnen zijn. Moet alleen wat meer publiek en Politie bij.
-
Zou meneer agent zijn auto even buiten het Profiel van vrije ruimte willen parkeren? of is dit een verdwaalde Poolse politie agent.
-
Bedankt voor deze fraaie reportage. Is er ook iemand die deze trein in model heeft?
Bestaan de wagens en het rijtuig eigenlijk?
Van de "castorwagens" is een gelimiteerde serie (2000 ofzo) door een Parijs bedrijfje "Lara Maquettes" gemaakt in twee verschillende kleuren van NTL (ex AREVA). In blauw is dat catalogusnummer 3614, wagennummer 33 RIV 87 SNCF 994 5 026-1 [P] (heeel toevallig recent van een bevriende gepensioneerde KEMA-man gekregen die het als relatiegeschenk had gekregen).
De andere foto's in deze draad lijken mij meer transformatoren op trafo-wagens (geen enkele stevigheid aan de zijkant, daar raak je eerder de lading dan de wagens) maar ik ben niet echt een expert.
-
Om die wagenmodellen volgens NEM / NMRA norm op het juiste gewicht te brengen zou er een blokje verarmd uranium in kunnen doen! 8) Twee keer zo zwaar als een even zo groot blokje lood!
Grtz
HansZ
-
En de verlichting is ook gelijk geregeld (y)
-
Joh wat een stralende ideeën hier. :P
Dat worden dan bezet melders gebaseerd op geiger-müllerteller (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geigerteller).
Als ik mij niet vergis (laatste bezoek aan een werkende kerncentrale was in 1988) is het de bedoeling dat het kernafval kontinu in een geventileerde ruimte wordt gehouden om geen opbouw van radioactieve lucht te krijgen. Hierdoor lijken de transportboxen meer op trafo's dan kisten voor een bijzondergoedje.
Jan-Peter
-
filmpje van het transport
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=M4Rjnifthic
-
Ik zag dat er kop gemaakt was, waar??
-
Een franse firma AMF87 (http://www.amf87.fr/kitscompl.htm) brengt deze maand dit model (art.nr. K238) uit;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/COGEMA_ARBEL_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/COGEMA_ARBEL_2.jpg)
Photo AMF87/Gérard Huet
Link naar forum waar die aangekondigd werd:
http://www.forum-train.fr/forum/viewtopic.php?p=144259#p144259
Op hun site staat het ook, ergens bijna onderaan:
http://www.amf87.fr/miseajour.htm
Wel een zeer prijzige wagon !
Er is nog een andere (duitse) firma die hem ooit als 'relatiegeschenk' gemaakt heeft:
http://www.ekkehardt-lauffen.de/wagen/gueterwagen-offen/transportwagen-zb-fuer-einen-/castor-transportwagen.html
Beste man van de website al eens gemaild vandaar dat ik het weet van die geschenken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b501592965d0e8c78e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b501592965d0e8c78e0.jpg)
foto van ekkehart-lauffen.de
En Kibri heeft een bouwpakket, zie foto van SK
-
Hierdoor lijken de transportboxen meer op trafo's dan kisten voor een bijzondergoedje.
Jan-Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0153.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0154.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0154.jpg)
Hier is te zien dat het geen trafoboxen zijn. Het dak is in twee delen open te schuiven en binnen zijn de steunribben voor de containers te zien.
-
Ik zag dat er kop gemaakt was, waar??
Zal Roosendaal wel zijn vermoed ik.
Gr. Silvester
-
Is wel het meest voor de handliggend, maar is dat ook zo?
Ik kan mij voorstellen dat uit veiligheidsoverwegingen er niet op het station van Roosendaal gestopt is. Stoppen op Roosendaal met zijn nogal druk personenverkeer geeft toch een zeker risico. Misschien is het omlopen wat verderop bij bv een overloop in de vrijebaan is gebeurd, zodat Roosendaal weer op "volle" kracht gepasseerd kon worden. Klikt misschien een beetje paranoia, maar je weet maar nooit
-
Zonder kopmaken wordt het ook lastig van de Sloe richting Antwerpen en verder te geraken.
Wat wel opvalt is dat de 'Vlaamse Reuzen' tegenwoordig wel de trein doorrijden. Bij het transport hiervoor zijn de loccen zelfs helemaal in Moeskroen gekomen. Weet niet of dat deze keer ook weer gebeur is. Voorheen werd op emplacement Roosendaal Belgische tractie voor de trein gezet.
-
Na wisseling van het beveiligingspersoneel in Essen, gaat de als verkenningslok dienstdoende NMBS HLD 7869 als eerste door het station van Kijkuit. Hij/Zij wordt direkt gevolgd door de DB 6511 met de complete trein. Ik vermoed dat er geen lokwisseling plaats zal vinden. Maar....wie het weet mag het zeggen.
-
Op Roosendaal wordt kopgemaakt, Dit gaat heel snel.
Op beide loccen (voor en achter) is een machinist aanwezig.
Het is gewoon binnenkomen achterste loc uit en in opzending zetten en de voorste wordt tegelijkertijd (simultaan)
gereed gemaakt. Het kan binnen 2 minuten gebeurd zijn!
Gr. Silvester
-
Nog wat info,
http://www.lijn-12.be/album-12-03-06.php
-
Stoppen op Roosendaal met zijn nogal druk personenverkeer geeft toch een zeker risico.
Welk risico? Met de inhoud van die containers gebeurt echt niks, en mbt activisten maakt het geen verschil of je op of buiten Roosendaal kop maakt.
Huub
-
Je weet wel;
Voorkomen is beter dan genezen, de kat op het spekbinden...enz :)
-
Sorry, ik kan echt niet volgen of je nu op de inhoud of op activisten doelt.
Maakt verder ook niet veel uit, voor het risico maakt het niet uit of die trein op of buiten het station van richting verandert.
Huub
-
Activisten uiteraard. Tikje voorspelbaar.
-
Nog wat info,
http://www.lijn-12.be/album-12-03-06.php
Moet die wildplasser niet aangepakt worden?
-
Er is nog een andere (duitse) firma die hem ooit als 'relatiegeschenk' gemaakt heeft:
http://www.ekkehardt-lauffen.de/wagen/gueterwagen-offen/transportwagen-zb-fuer-einen-/castor-transportwagen.html
Beste man van de website al eens gemaild vandaar dat ik het weet van die geschenken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b501592965d0e8c78e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b501592965d0e8c78e0.jpg)
foto van ekkehart-lauffen.de
Dit is die wagen van Lara Maquettes (heb ik exact zo).
-
Moet die wildplasser niet aangepakt worden?
Wellicht is die 'en passant' gesteriliseerd?
Eigenlijk zou ik hier geen 'grappen' over moeten maken... maar de verleiding was te groot.
Voor wie het allemaal bagatelliseert: Binnenkort is het weer 11 maart en de eerste kinderen met afwijkingen zijn alweer geboren.
mvg,
Gert
-
Idd, want kernenergie is zoooooo veilig. Not.
-
Je mag emotioneel voor of tegen kernenergie zijn, maar rationeel gezien is het een veilige manier van energieopwekking. Alleen als het mis gaat, kan het behoorlijk misgaan. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor waterkrachtcentrales, waar ongelukken in de loop der jaren aanzienlijk meer slachtoffers hebben veroorzaakt.
-
Idd, want kernenergie is zoooooo veilig. Not.
idd het is veilig, zolang je er goed mee omgaat... of je kunt ook je tuin vol met windmolens zetten...
gr
-
En het is dat probleem van radioactief afval nog toch?
Maargoed, dat levert dan wel weer mooie treinen op (y)
gr. Viktor
-
of je kunt ook je tuin vol met windmolens zetten...
Liever dat dan weer een Tsjernobyl of Fukushima...
-
oke wanneer beginnen we met bouwen...
gr
-
En wat zou jij dan willen bouwen als ik vragen mag?
mvg,
Gert
-
oke wanneer beginnen we met bouwen...
gr
Kom maar langs in Aalborg, rukken we die oude boom uit de binnenplaats van het blok waar ik woon en planten we daar een molen neer. Mijn schoonvader zit in de wind-energie en windmolenbranche, dus die kan ons vast adviseren.
-
Dat is dus het probleem van de hele energiediscussie, zonder voldoende achtergrondkennis worden dingen geroepen die heel plausibel klinken, maar gewoon onzin zijn.
Zelfs als je iedere beschikbare ruimte in Nederland een windmolen zou zetten, kun je niet in de electriciteitsbehoefte van het land voorzien, zelfs als je de onterechte aanname zou doen dat het altijd waait.
Om een idee te geven, de grootste windmolens die nu in Nederland worden gebouwd kunnen rond de 6MW leveren. Om het een beetje on-topic te brengen, dat is ongeveer het vermogen van een moderne E-loc. Ook de andere vormen van groene of duurzame energie kunnen nooit de vermogens leveren die een land nodig heeft. Zelfs een land als Noorwegen is niet zelfvoorzienend met haar waterkrachtcentrales, maar importeert stroom. Wellicht dat het in de toekomst anders wordt, maar nu nog niet.
Je ontkomt dus voorlopig niet aan conventionele of kerncentrales. En die hebben daarbij allemaal hun voor- en nadelen. Kolen vervuilt, gas raakt op, kernenergie heeft de bekende nadelen.
Maar een nee tegen kerncentrales is dus een ja tegen (bruin)kolen- of gascentrales. CO2-uitstoot verzekerd.
Wat wil je?
De enige echte oplossing, het verbruik heel drastisch beperken. Maar dan hebben we onze hobby niet meer.
Huub
-
Huub, waar wordt hier iets geroepen dat heel plausibel klinkt, maar gewoon onzin is? Mijn achtergrondkennis qua alternatieve energie (en dan met name windmolens) zit wel goed hoor.
Het verbruik drastisch beperken zou inderdaad een prima begin zijn, laat mensen zich maar eens wat bewuster worden van hun energieverbruik. Daarnaast zouden alternatieve energiebronnen als wind- en zonnekracht veel meer gestimuleerd moeten worden. Ook de investeringen om een zo hoog mogelijk rendement op zonnepanelen en windmolens te krijgen, zou flink omhoog moeten. Maar ik denk dat die put pas gedempt wordt als het kalf (lees: de fossiele brandstoffen) verdronken is.
En ja, als ik moet kiezen tussen conventioneel en kern, dan zal ik nog altijd kiezen voor conventioneel. Dat is niet schoon (hoewel je dat wel zo schoon mogelijk kunt proberen te maken) maar het zadelt de honderden generaties na ons niet op met bergen radio-actief afval. En als het feit gaat met een kerncentrale, dan gaat het ook echt fout.
En om terug te komen naar de oorsprong van deze discussie: als je blijkbaar een links element bent, als je tegen kernenergie protesteert, dan zitten de hersens in elk geval bij links. En de zucht naar geld en het kortetermijn denken bij rechts. Om er maar eens even lekker op los te polariseren.
Eelco
-
Ook de zon schijn hier niet altijd. Net als hier net over de grens in Duitsland overigens, toch worden daar per dag meer zonnepanelen geproduceerd en geplaatst dan in heel Nederland in één jaar. Als ik met name de nieuwbouw in Duitsland zie, stikken daar de daken van de zonnepanelen. Ik denk dus dat er buiten kernenergie nog heel wat werk aan de winkel is in Nederland op het gebied van alternatieven. Ook het subsidiebeleid hierbij is erg krom. Een potje met een vast bedrag, wie het eerst komt die het eerst maalt en op is op :-[. Dat is dus alleen voor de welvarende onder ons die dit eerst kunnen voorschieten om vervolgens die pot onder elkaar te verdelen ::). Jan de arbeider heeft het waarschijnlijk te druk met de eindjes aan elkaar te knopen om zich ook nog eens te kunnen verdiepen waar hij de centen vandaan haalt om ook daar zijn steentje in bij te dragen ;D. Ik niet in ieder geval, ben al blij dat er af en toe iets over blijft voor de hobby's van ons gezin ;D.
-
Volgens mij ging het over het transport van splijtbrandstof en dan op onze modelspoorbaan. Mooie oplossing voor een stukje dood spoor, zet er een kerntransport op - kan je nog een kapotte lok voor gebruiken, veel protesterende Preisertjes, handvol politie en M.E en uiteraard de pers met camera's etc. Kan je een actievol diorama van maken ergens op je baan. Misschien nog wat bewegende poppetjes van viessmann erbij en er is weer wat te zien. Ik ga er vast aan beginnen.
-
Het ging over het transport in de rubriek grootspoor, en een gevoelig onderwerp als dit kan rekenen op uitgebreide reacties.
-
Uiteraard, sorry had niet gezien dat het om Grootspoor ging, maar ga toch aan de slag met het idee van een kerntransport met actievoerende Preisertjes.
-
Volgens mij ging het over het transport van splijtbrandstof en dan op onze modelspoorbaan. Mooie oplossing voor een stukje dood spoor, zet er een kerntransport op - kan je nog een kapotte lok voor gebruiken, veel protesterende Preisertjes, handvol politie en M.E en uiteraard de pers met camera's etc. Kan je een actievol diorama van maken ergens op je baan. Misschien nog wat bewegende poppetjes van viessmann erbij en er is weer wat te zien. Ik ga er vast aan beginnen.
;D ;) (y)
Sorry vriend, daarmee ben je al te laat... Op Intermodellbau in 20?? stond in de stand van een Polizeibehörde al zo'n ding: Castorwagen van Kibri en vele, vele verpakkingen Preiserpolizei, die de strijd aangingen met de (Merten?) Aktivisten...
Geweldig diorama, heel mooi gemaakt met ook fraai landschap met veel bomen enzo. Ik zal eens zoeken naar foto's
Verder: jazeker kernenergie veroorzaakt altijd heftige discussies; NATUURLIJK zijn er risico's, maar het aantal ongelukken in kerncentrales is aanzienlijk minder dan in de conventionele energie-opwekking. Zéker, als het fout gaat, gaat het goed fout, maar of die angst nou leidraad moet zijn betwijfel ik...
Zullen we nu weer lekker gaan treinspotten en modelbouwen?
Frans (wiens treinen rijden op Atoomstroom ;) )
-
Gevonden, op de Duitse modelspoorsite - www.stummiforum.de - wel een leuk voorbeeld, maar probeer het toch iets fraaier te maken, of het ligt aan de fotograaf. Bedankt.
(http://forum.beneluxspoor.net/Users/joosthenze/Desktop/img_09261ys1a.jpg)
-
:'(
Foto is er niet en via de link kom ik ff niet verder...
Nieuwe poging?
-
Verder: jazeker kernenergie veroorzaakt altijd heftige discussies; NATUURLIJK zijn er risico's, maar het aantal ongelukken in kerncentrales is aanzienlijk minder dan in de conventionele energie-opwekking. Zéker, als het fout gaat, gaat het goed fout, maar of die angst nou leidraad moet zijn betwijfel ik...
Zullen we nu weer lekker gaan treinspotten en modelbouwen?
Frans (wiens treinen rijden op Atoomstroom ;) )
Beproefde taktiek. Je mening geven en dan de discussie voor gesloten verklaren. ;D ;)
-
Dat splijtstoffentransport begint de meningen ook aardig te splijten.
Zouden ze dit soort discussies ook nog houden in Fukushima? Of Tsjernobyl? Of Sellafield? Of Three Mile Island?
Je raadt het al, mijn treintjes rijden op groene stroom.
Overigens vind ik windturbines geen gezicht....op de modelbaan.
Een atoomtransport op de rails is natuurlijk een mooie gelegenheid om heel veel politie en langharig alternatief volk tegenover elkaar te zetten.
En daar gaat het natuurlijk om op dit forum: treinen en wat ze zoal vervoeren. Zolang de discussie over spoorse zaken mensen maar dichter bij elkaar brengt.
Complimenten aan de deelnemers op dit draadje, voor de beschaafde toon.
Hendrik Jan
-
Sellafield ken ik niet, maar op de overige 3 locaties is volgens mij alleen Fukushima buiten bedrijf. De rest levert nog gewoon stroom van kernenergie.
Dus ook daar is de discussie nog heel erg actueel Zo erg zelfs dat ondanks de incidenten er toch wordt doorgegaan met het produceren van atoomenergie..
* Sellafield even opgezocht. Ondanks de ongelukken, ook nog steeds in bedrijf. *
-
Tsjernobyl doet het ook al een tijdje niet meer ;)
-
Volgens mij is alleen Reactor 4 buiten gebruik en werkten de overige reactoren nog tot 2000, echter nog steeds is de centrale bemand. Maar je hebt gelijk, dat ie al een tijdje geen energie meer levert
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Tsjernobyl
-
Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren. ::)
Door nieuwe technologie is aardgas en aardolie voor honderde jaren aanwezig: shale gas en olie.
Zijn samen met kerneenergie en steenkool goedkope en betrouwbare energiebronnen.
En zijn goedkoper en betrouwbaarder dan wind, zonne en andere alternatieve dure energiebronnen.
En mn. kolen zijn weer goed voor spoorwegen en modelspoorwegen.
Groeten, Alexander
-
Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren. ::)
Nee, waarom zou dat moeten?
De exploitatie van shale gas en slecht bereikbare oliebronnen is alleen mogelijk omdat fossiele brandstoffen nou juist niet meer goedkoop zijn en dan nog is het aan te raden de enorme schade die dergelijke winning met zich meebrengt niet mee te nemen in de prijs. Kernenergie is nooit goedkoop geweest, tenzij de kosten van het wegwerken van het afval niet wordt meegenomen.
-
Sellafield ken ik niet
Dat was ik min of meer de bedoeling. De naam werd veranderd. In het pre-internet-tijdperk had men daar in Groot-Brittanië een handje van. Kijk maar: http://www.corecumbria.co.uk/tour/sellafield.htm
Bij rampen had men er een handje van om gauw namen te wijzigen. Kijk maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise
Ach ja, het was nog geen '1984' geweest en George Orwell was nog actueel...
mvg,
Gert
-
betrouwbaarder dan wind, zonne en andere alternatieve dure energiebronnen.
Zoals mijn schoonvader jaren her verkondigde in een reclame van zijn energie-werkgever: het is grauw, mistig en toch doen ze het! Dat is het mooie van zonnepanelen!
En die alternatieve energiebronnen zullen nu nog wat duurder zijn, in het tempo waarop nu de fossiele brandstoffen er doorheen gejaagd worden en de steeds hoger wordende prijs om nieuwe bronnen aan te boren, duurt het niet erg lang meer voor er een omslagpunt bereikt wordt.
Het zal op het randje zijn of ik het nog mee maak, maar ik zie zo voor me hoe het laatste vaatje olie geveild wordt en in een museum terecht komt. Ter leringh ende vermaeck, of als bewijs van de absurde spilzucht en ecologische kortzichtigheid van de voorgaande 200 jaar...
Eelco
-
Technologische beschavingen die vér op ons vooruit zijn maken waarschijnlijk ook gebruik van zonne-energie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dysonbol
mvg,
Gert
-
Ik heb al wel een Dysonstofzuiger
-
[Ik neem aan dat al de tegenstanders van kernenergie ook zo principieel het gebruik van radioactieve middelen voor hun eigen medische behandelingen weigeren. ]
Maar volgens mij worden al die radioactieve middeltjes niet in die vieze centrale van Borsele gemaakt maar in Petten en Groningen(het KernFysische Versneller Centrum?)
-
Ik heb al wel een Dysonstofzuiger
Hij is leuk! :D
@Luit: Klopt, komt uit Petten!
mvg,
Gert
-
:-[ We gaan, zoals bij deze aanleiding te verwachten was, steeds verder Off-Topic :-[
Ik ben niet werkzaam in deze branche, mij terdege bewust van de risico's van kernsplijting, maar tóch voorstander van kernenergie...
Ik ga geenszins ontkennen, dat het afval een probleem is, ik zal ook op geen enkel moment de gevaren van radio-actieve straling bagatelliseren, maar ik hoop eerlijk en oprecht, dat de RATIO zal overwinnen: kijk naar de afvalbergen van de kolenwinning, de puinbergen bij de vroegere Wismut-Werke in Gera, realiseer je, dat het door ons zo rijkelijk gebruikte Calciumsulfaat-hemihydraat óók een (volledig natuurlijke) bron van straling is...
Een aantal jaren geleden had ik de mogelijkheid om in de Hoge-Fluxreactor in Petten te kijken. Uiteraard kwam daar ook het stralingsrisico aan de orde: de uiteindelijke concensus was, dat je verreweg het veiligste was IN de koepel van de reactor...
In de Science-Fiction literatuur is kernenergie 'een gegeven', ik weet even niet meer of het Asimov of Clarke was, die ooit een 'short-story' publiceerde waarin dat afvalprobleem werd aangesproken: een Hogere Intelligentie, die kennelijk dit soort dingen volgt stelt vast, dat De Aarde kernenergie zal gaan gebruiken: daarmee kwalificeren zij zich om als "ontwikkeld" te worden betiteld. Eén van de onderzoekers vraagt wáár de Aardbewoners deze kernenergie gaan toepassen. Als het antwoord is: "op hun planeet", adviseert hij om de upgrade naar 'ontwikkeld' nog maar even uit te stellen...
Nogmaals: het afval (en óók het proces) zijn zéker niet van risico's ontbloot; een "optie": schiet het naar de Zon is misschien niet zo gek, ware het niet, dat die bestaat bij de gratie van kernFUSIE (oftewel het omgekeerde proces)...
En nu wil ik dus écht terug naar die modelbouw en het treinspotten! 8), hooguit als allerlaatste: NEE Henk, ik gebruik geen 'beproefde tactiek', ik heb namelijk "de discussie" niet voor gesloten verklaard! Ik adviseerde alleen om hieraan verder geen (atoom-?)energie meer te verspillen... ???
Op gevaar nu een heel andere discussie op te roepen of zelfs "geveegd" te worden: zoek je eigen rotstreken niet bij een ander!
Ik ga verder in mijn stralende maar intacte wereld...
Frans
1.Aahhh, ik zie dat een ander geschoold lezertje ook al iets had met Sellafield en dit meldde... (y)
2.Een check bij Wikipedia leerde mij dat "ons hemihydraat" geen Fosfaat, maar een Sulfaat is (chenie is niet mijn sterkste kant... :-X
-
Misschien even melden dat er meer ongevallen gebeuren in de chemische industrie dan in de nucleaire. En we gaan nu toch ook niet allemaal roepen dat we geen chemische energie meer willen? Trouwens, ook in de chemische industrie wordt er afval geproduceerd dat gevaarlijk is...
Gr.
Nick
-
Er zullen vast meer ongelukken gebeuren, maar die zijn op geen enkele manier vergelijkbaar met wat er in Tsjernobyl en Fukushima gebeurde. Wat daar gebeurde heeft niet alleen consequenties voor de komende paar generaties, maar voor vele, vele generaties na ons.
Ik ben een rationeel ingesteld mens, en ik zie de voordelen van kernernergie ook. Maar de wetenschap dat als het fout gaat, het ook afschuwelijk fout gaat, is voor mij rationeel gezien een goede, zoniet de belangrijkste, reden er gewoon niet aan te beginnen.
Ik vrees echter dat 'de mens' niets heeft geleerd van het gebruik van de fossiele brandstoffen, maar op het moment dat deze echt schaars gaan worden, opnieuw inzet op een zware vervuiler en niet op milieuvriendelijke, alternatieve vormen van energie.
-
Op geen enkele manier vergelijkbaar zou ik niet meteen noemen:
Kijk maar even naar Bhopal. Er zijn nu op dit moment amper doden gevallen bij Fukushima. Dus ik snap niet goed waarom de media zoveel aandacht eraan geeft.
Voor mij moet het niet nucleair, als er een alternatief bestaat, dat hetzelfde kan leveren. En dit is er op dit moment niet... We moeten dus wel verder met kernenergie, voorlopig..
Gr
Nick
-
Wat in Bhopal is gebeurd is heel erg, zeker. Maar hoewel de boel 20 jaar na dato nog steeds zwaar vervuild is, deze troep kan opgeruimd worden. De grond kan gesaneerd worden (hoewel de kans daarop erg klein is, gezien locatie) en over een eeuw kun je daar dan weer prima wonen.
De straling in Tsjernobyl heeft als nadeel dat je het niet op kunt ruimen. Je kunt alleen wachten tot die weer naar een normaal niveau is teruggezakt. En wanneer het gebied ooit weer bewoonbaar voor mensen is, is nog niet te zeggen...
Eelco
-
Ja is ook waar, maar er gebeuren veel meer ongevallen in de chemie, kleiner misschien, maar in totaal meer mensen getroffen. Ik wou gewoon duidelijk maken dat iedere sector/techniek zijn voor- en nadelen heeft, en dat je soms moet kiezen voor die techniek die op dit moment het beste resultaat geeft, een kosten/baten analyse
Gr
Nick
-
Ik vrees echter dat 'de mens' niets heeft geleerd van het gebruik van de fossiele brandstoffen, maar op het moment dat deze echt schaars gaan worden, opnieuw inzet op een zware vervuiler en niet op milieuvriendelijke, alternatieve vormen van energie.
Heel simpel, die milieuvriendelijke, alternatieve vormen zijn er nog niet, althans niet om in de huidige electriciteitsbehoefte te voorzien. Misschien dat het over 10 jaar anders is, misschien pas over 100 jaar.
Je mag er voor mij op gokken dat het 10 jaar of minder is. Ik heb liever wat meer zekerheid dat de electriciteitsvoorziening de komende 50 jaar op peil blijft. En hoe zeer ik besef wat de risico's van kernenergie zijn, ik zie de komende jaren echt geen betere alternatieven.
Om het dan toch terug naar de hobby te brengen, zou ik pleiten voor kolencentrales, maar dan wel met aanvoer per trein. ;D
Huub
-
Maar volgens mij worden al die radioactieve middeltjes niet in die vieze centrale van Borsele gemaakt maar in Petten en Groningen(het KernFysische Versneller Centrum?)
Voor de goede orde, COVRA is een opslagorganisatie met bij behorende ruimtes waar al het afval vanuit Nederland verzameld wordt, dus niet alleen dat van Borsele.
Dat de opslag van COVRA toevallig in Vlissingen oost gelegen is is ook niet geheel toevallig.
SK
-
En nu wil ik dus écht terug naar die modelbouw en het treinspotten! 8), hooguit als allerlaatste: NEE Henk, ik gebruik geen 'beproefde tactiek', ik heb namelijk "de discussie" niet voor gesloten verklaard! Ik adviseerde alleen om hieraan verder geen (atoom-?)energie meer te verspillen... ???
Met dat advies ben ik het graag eens. Valt me alleen op dat je je eigen advies tamelijk slecht opvolgt, vindt je niet? Zeg nou zelf, is toch grappig, de herhaling van dat advies na weer een hele lap tekst over science fiction, afval naar de zon schieten en weet ik wat. :)
-
Heel simpel, die milieuvriendelijke, alternatieve vormen zijn er nog niet, althans niet om in de huidige electriciteitsbehoefte te voorzien. Misschien dat het over 10 jaar anders is, misschien pas over 100 jaar.
Daar ligt toch een direct verband met de investeringen die we wensen te doen. Er liggen nog kansen om een voorsprong te nemen, maar kennelijk moet het toch weer uit Duitsland en China komen.
-
Nee, wat er niet is, kun je ook niet in investeren. Je kunt hoogstens nog wat meer investeren in de hoop dat je de ontwikkeling kunt versnellen. Al zie ik dan nog steeds geen kandidaat die serieus in onze electriciteitsbehoefte kan voorzien.
Er wordt in electriciteitsland ook met grote interesse gekeken hoe Duitsland de sluiting van de kerncentrales gaat opvangen.
De twee meest realistische mogelijkheden: nieuwbouw van conventionele centrales, met name gestookt op (bruin)kolen, of import van electriciteit uit andere landen waarbij Frankrijk het meest waarschijnlijk is. En dan is de kans toch weer erg groot dat het om kernenergie gaat.
-
Nee, wat er niet is, kun je ook niet in investeren. Je kunt hoogstens nog wat meer investeren in de hoop dat je de ontwikkeling kunt versnellen. Al zie ik dan nog steeds geen kandidaat die serieus in onze electriciteitsbehoefte kan voorzien.
Hou eens op zeg. Het hele idee van investeren is dat je ruimte maakt om nieuwe dingen, die er nog niet zijn, mogelijk te maken. Om ideeen die sommige mensen hebben mogelijk te maken. Zeggen dat investeren niet kan, omdat het er niet is, getuigt van een vrij beperkte blik. Zo blijf je inderdaad wel afhankelijk van olie, gas of kernenergie.
De reden waarom alternatieve energiebronnen niet of nauwelijks geld krijgen voor ontwikkeling, is naar mijn idee simpel: er zijn geen lekkere, dikke, vette winsten mee te behalen zoals met olie en gas.
In Nederland zie ik niet snel een omslag komen. Nederland heeft, afgezien van een korte periode, technologisch en wetenschappelijk nooit echt voorop gelopen.
Eelco
-
Als jij nu eens begint te lezen met wat ik schrijf in plaats van wat je denkt dat ik schrijf, zijn we al een stuk verder.
En als je vervolgens probeert wat feitelijke kennis over de electricteitsmarkt op te doen in plaats van te reageren op basis van wat je denkt. Praten we daarna verder, ok? Al lijkt het me wel verstandig om dat verder per pb te doen, gezien de inmiddels totaal afwezige link met de spoorwegen.
-
Even tussendoor... aangezien het een moderator was die met off-topic begon (foei! ;)) kan ik moeilijk daarover gaan klagen, maar nou begint de toon een beetje minder aardig te worden. Probeer dat te voorkomen, want tot nu toe werd de discussie op een nette manier gevoerd.
- Peter
-
@Huub: zoals eerder aangegeven, mijn schoonvader werkt bij een grote energiemaatschappij als hoofd alternatieve energie (denk aan windmolens en biomassa, etc.) Ik ben dus aardig op de hoogte.
Prima om per pb verder te gaan, mocht je daar behoefte aan hebben.
-
Hou eens op zeg. Het hele idee van investeren is dat je ruimte maakt om nieuwe dingen, die er nog niet zijn, mogelijk te maken. Om ideeen die sommige mensen hebben mogelijk te maken. Zeggen dat investeren niet kan, omdat het er niet is, getuigt van een vrij beperkte blik. Zo blijf je inderdaad wel afhankelijk van olie, gas of kernenergie.
De reden waarom alternatieve energiebronnen niet of nauwelijks geld krijgen voor ontwikkeling, is naar mijn idee simpel: er zijn geen lekkere, dikke, vette winsten mee te behalen zoals met olie en gas.
In Nederland zie ik niet snel een omslag komen. Nederland heeft, afgezien van een korte periode, technologisch en wetenschappelijk nooit echt voorop gelopen.
Eelco
het gaat ook altijd over geld... het kan ook geen bal schelen dat er per MINUUT de hoeveelheid van 40 enorme dumptrucks in geroenland de zee in gaat... en dan proberen wij de economie te redden terwijl over 2 jaar de noordpool gesmolten kan zijn en wat al niet meer. hebben we straks een goede economie, stroomt de randstad onder water... dit zijn allemaa feiten
gr
-
Ik was bezig met mijn rondje "spoor" en kwam bij toeval dit transport bij de COVRA tegen. Hierboven gaat het over de geladen containers die op transport naar Frankrijk gezet worden. Ondertussen zijn deze containers leeg en gespoeld terug bij de COVRA in Vlissingen Zij worden bij de COVRA omgezet van de spoorwagen op een speciale zwaartransport combinatie en vervoerd naar de kerncentrale van Borselle om opnieuw geladen te worden met het splijtstofafval uit het reaktorvat. Het grote verschil vandaag met het uittransport van hier boven is het niet aanwezig zijn van politie......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2907_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2907_3.jpg)
Mammoet heeft een groot aandeel in het transport en overslag van de container.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2909_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2909_3.jpg)
Alles in de open, alleen plaatjes maken door het gaas en de spijlen van het hek..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2919_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2919_3.jpg)
Wel op afstand maar gewoon vanaf de openbareweg genomen. Niemand die mij een strobreed in de weg lag!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2934_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2934_3_1.jpg)
Het transport draait de drukke rondweg op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2936_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2936_3.jpg)
De container van dicht bij en hij is goed gezekerd op de wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2938_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2938_3_1.jpg)
Het transport op de rondweg tot.......................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2940_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2940_3.jpg)
aan het kruispunt wat volledig door de begeleiders is afgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2942_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2942_3.jpg)
onderweg naar Borselle
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2945_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2945_3.jpg)
Daar gaat ze..let ook een op het grote aantal wielen wat deze combinatie heeft.
-
(y) mooie reportage. Zal wel aardig wat lood in de bekleding van die container zitten ;).
-
Gezien het aantal wielen onder de wagens zou ik het wel denken....
-
Tis ook geen kinderachtig kraantje zeg, leuk spotje Sobat! (y)
-
Wel een interessante reportage! Het is bijna merkwaardig dat je er zomaar foto's van hebt kunnen maken.
-
Staal kan ook erg zwaar zijn. ;)
Hier (http://www.epz.nl/temp/454041112/EPZ_fact_sheet_nucleaire_transporten1.pdf) wat achtergrondinfo over de transporten.