BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Huib op 05 March 2012, 16:51:22
-
Beste mensen,
Op het emplacement van Baarn NCS stond vroeger een sein met een grote S. Waarschijnlijk was dit beweegbaar. Ik vermoed dat het een rangeersein is, maar ik kan nergens iets vinden wat hierop lijkt. Weet iemand wat voor sein dit is?
(http://home.floodland.nl/dumpzone/seinvraag1.jpg)
En in close up
(http://home.floodland.nl/dumpzone/seinvraag2.jpg)
Bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Huib
-
het heeft wat weg van een stopseinlantaarn/stopseinbord vind ik.
Johan
-
Hoi Huib,
het lijkt op een halteseinlantaarn.
(na de oorlog is het HALT vervangen door stop wegens duidelijke redenen)
behorende bij het sein 20 Halt (seinregelement 1934)
De trein moet voor de halteseinlantaarn tot stilstand worden gebracht.
een witte S op een zwart veld gekeerd naar de binnenkomende trein, achterzijde een wit sterlicht.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/153912
Maar wat dit sein nu midden op het emplachement doet?
Groeten Arjen
-
Hi Arjen,
Ik denk dat je wel een punt hebt. Het zou dan hetzelfde kunnen zijn als het tweede sein/bord op deze pagina: http://home.hccnet.nl/w.hermsen/seinen_met_stopopdrachten.html. Het zou dan geen echt sein, maar een lantaarn zijn.
Maar waarom het sein midden op het emplacement staat, da's een grote vraag. Iemand nog ideeën?
Dank je wel!
Huib
-
Nu ik weet hoe het ding heet, heb ik er nog eentje gevonden op station Den Dolder:
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=dendolder&num=20
Het wijst naar een spoor dat niet langs het perron ligt. Was dat ding nu wel of niet draaibaar? De opbouw van de paal lijkt in grote lijnen gelijk aan een 'rouwbrief' (rangeersein). Overigens is station Den Dolder oorspronkelijk van dezelfde maatschappij, de NCS. Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Groeten,
Huib
-
Huib,
Het zwarte bord met de witte S is nog opgenomen in het huidige seinregelement. Ik ben hem in het echt volgens mij nog niet tegengekomen. Het bord wordt gebruikt om van een treinbeweging over te gaan naar rangeerbeweging.
Voorbeeld:
Trein komt aan en stopt voor het bord! Na toestemming van de gebiedsverantwoordelijke (rangeerdienstleider/treindienstleider/opzichter) mag de trein verder als rangeerdeel.
Mogelijke uitvoering als draaibord? Kan zijn dat onder bepaalde omstandigheden het niet van belang was een trein te laten stoppen voor het bord...
Een rangeerbeweging mag dus zonder te stoppen het bord voorbij rijden.
Gr.
-
Hi Silvester,
De situatie die je beschrijft zou inderdaad heel goed van toepassing kunnen zijn. Baarn NCS had naast een inrij- en uitrijsein ver voor het station geen enkele beveiliging. Ik kan me voorstellen dat er dan zo'n bord wordt neergezet. Waarschijnlijk is dit pas gebeurd toen de personendienst werd opgegeven.
Dank je wel voor de info. Weer wat geleerd.
Nu nog even het ding in model bouwen...
Groeten,
Huib
-
Hihi, ga jij maar "even" bouwen ;D
-
Het zwarte bord met de witte S is nog opgenomen in het huidige seinregelement. Ik ben hem in het echt volgens mij nog niet tegengekomen. Het bord wordt gebruikt om van een treinbeweging over te gaan naar rangeerbeweging.
Hoho (ja, dat moet ook voor dat bord ;) ) Volgens mij is het bord WIT met een zwarte rand en een zwarte "S"!
De betekenis is inderdaad "STOP". Op een onderbordje staat vermeld na welke actie je dan weer verder mag: bekende kreten zijn: Sluit Overweg, Bel Post T, Waarschuw Wegverkeer, maar in feite is vrijwel ALLES mogelijk. Mijn kennis is wellicht 'gedateerd', maar volgens mij verandert het bord niets aan de status van de Beweging: ik meen mij te herinneren, dat er wél een kreet is: 'bord geldt zowel voor trein- als rangeerbewegingen'...
Frans
-
Beste Frans,
Ik heb het inmiddels opgezocht. Er is ook een zwart bord met een witte S. Komt bijna niet meer voor, maar betekent net iets anders.
Grtz,
Huib
-
Huib,
Verklaar!!! Lever ons arme zielen die zo broodnodige nascholing...
-
Als ik het goed heb begrepen....
wit bord + zwarte S geldt voor alles
zwart bod + witte S geldt alleen voor 'treinen', niet voor rangeerdelen.
wit + zwarte S zie je overal, zwart met witte S is zo goed als uitgestorven.
maar ik hoor graag als ik het verkeerd heb.
Groeten,
Huib
PS. Kijk anders even hier: http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek.pdf (pagina 7-1 en 7-2)
-
Klopt helemaal! Een zwart S-bord staat bijvoorbeeld nog op spoor 1 in Delfzijl.
-
Ook bij Blerick naast het spoor naar Cabooter heeft er één gestaan, of die er nog staat weet ik niet.
En inderdaad geldt deze alleen voor trein bewegingen, een rangeerbeweging mag er dus voorbij.
-
Het betreffende sein bestaat nog steeds als bord of lantaarn:
Sein 242
Stopseinlantaren/
Stopseinbord
Stoppen voor het sein.
Geldt niet voor machinisten
van treinen waarmee wordt
gerangeerd.
Zie ook:
http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek.pdf
pagina 50.
Groetjes,
Emiel
-
Emiel,
Is dit het sein dat voor de oorlog een H was?
CKLX
-
Daar kan ik niets zinnigs over zeggen, daar m'n documentatie niet verder terug gaat dan 1954. Overigens staat in dit seinreglement 1954 het betreffende sein omschreven als sein 242 G. Stopseinlantaren. Het enige wat er anders aan is, is dat de versie van 1954 geen witte rand heeft en de S is iets smaller. Voor de rest is de practische betekenis hetzelfde als nu.
Groetjes,
Emiel
-
Betekent de S niet station, net als het witte bord met een S erop? Ik weet het ook niet zeker.
Andre
-
Volgens mij staat er in Hoorn aan het (perron)einde van spoor 9 nog een dergelijk sein. Als ik het goed herinner geeft dit het einde van de rijweg voor treinen aan (in tegenstelling tot rangeerdelen).
Kortom kom je op een dergelijk emplacement als trein binnen (dwz van buiten het stationsblok) dan houdt de rijweg daar op.
Indien je op het emplacement bezig bent als rangeerdeel geldt dit sein niet
Ga wel even in m'n SHM instructies duiken zodra ik tijd heb
-
Betekent de S niet station, net als het witte bord met een S erop? Ik weet het ook niet zeker.
Andre
Je hebt meerdere "S" seinen ;)
- stopsein (hondehok), vierkant met driehoekige bovenpunt. Witte achtergrond, zwarte letter. Bestaat nog
- stationssein, smal rechthoekig sein, aankondiging station. Witte achtergrond, zwarte letter. Bestaat nog
- einde rijweg, vierkant. Zwarte achtergrond, witte letter. Is vervallen volgens mij
-
- stationssein, smal rechthoekig sein, aankondiging station.
Officiele naam: Verkenbord
-
Officiele naam: Verkenbord
Gezien de sporensituatie is dit waarschijnlijk een vooroorlogse foto. Ik kan me voorstellen dat het een waarschuwing was voor het locpersoneel dat bij het einde van het perron het spoor in een stootjuk eindigde.
Dirk
die daar in zijn jeugd heel vaak kwam
-
- einde rijweg, vierkant. Zwarte achtergrond, witte letter. Is vervallen volgens mij
Hij staat overigens nog wel in mijn seinenboek. Is ook nog gewoon geldig. Op o.a. de Zaanstraat en, zoals reeds gemeld, Blerick staan de borden nog.
-
Die geven een verschil in betekenissen, een zwart bord met witte s betekend stoppen voor treinenbewegingen, en niet geldend voor rangeerdelen.
De witte borden met zwarte s geldt voor alle bewegingen.
-
http://www.klassiekebeveiliging.nl/main.htm
* seinboeken
# borden
- stopborden
- overige borden
-
Over welke seinen hebben we het nu allemaal?
HET S-Bord (of hondenhok) :-X:
(http://www.jorickdelange.nl/images/sbord.jpg)
Het stopseinbord, of stopseinlantaarn:
(http://www.jorickdelange.nl/images/stopseinbord.jpg)
Het verkenbord:
(http://www.jorickdelange.nl/images/verkenbord.jpg)
Allemaal S'jes, allemaal verschillend.
In mijn optiek komt het bord, gegeven in de eerste post, overeen/heeft danwel dezelfde betekenis als het huidige Stopseinbord.
Bij het bekijken van P. Bender zijn link, en de te volgen stapjes, kom ik bij onderstaand bord uit, welke de definitie geeft: "Stoppen voor alle treinen"
(http://www.klassiekebeveiliging.nl/seinen/SbordZ.gif)
© Klassiekebeveiliging.nl
Nog een S en die komt nog dichter bij de vraag uit de eerste post.
-
Thx, jij had de (digitale) plaatjes bij de hand (y)
-
Het stopseinbord, of stopseinlantaarn:
(http://www.jorickdelange.nl/images/stopseinbord.jpg)
[knip]
In mijn optiek komt het bord, gegeven in de eerste post, overeen/heeft danwel dezelfde betekenis als het huidige Stopseinbord.
Bij het bekijken van P. Bender zijn link, en de te volgen stapjes, kom ik bij onderstaand bord uit, welke de definitie geeft: "Stoppen voor alle treinen"
(http://www.klassiekebeveiliging.nl/seinen/SbordZ.gif)
© Klassiekebeveiliging.nl
Nog een S en die komt nog dichter bij de vraag uit de eerste post.
Ik denk dat dit gewoon dezelfde borden zijn.
Alle getekende borden op klassiekebeveiliging.nl zijn getekend met moderne lettertypes en verder hebben ze dezelfde eigenschappen, zwart bord, witte S.
Alleen staan de betekenissen anders opgeschreven, maar eigenlijk betekenen ze hetzelfde ook.
"Alle treinen", bedoeld als alle treinbewegingen en dus niet de rangeerbewegingen en; "geldt niet voor machinisten van treinen waarmee wordt gerangeerd" sluit rangeren uit en dus blijft over alle treinbewegingen...
-
Het is dan wel een digitale remake, toch klopt de afbeelding aardig. Ten completering de afbeelding uit het Seinreglement 1954:
(http://www.maigoda.nl/stopseinlantaren_2.jpg)(http://www.maigoda.nl/stopseinlantaren_1.jpg)
Groetjes,
Emiel
-
De volgende keer dat ik in Hoorn ben zal ik eens een plaatje van het ding maken. En daarna kijken of ik aan de hand van de SHM baanvakinstructie duidelijk kan maken hoe e.a. gebruikt werd
Hou in de gaten dat in de diversse boeken/websites het gaat om een SCHEMATISCHE weergave van het bord. Dat wil dus niet zeggen dat het bord er precies zo uit zag in het veld.