BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: en_voyage op 02 March 2012, 23:09:44
-
Hallo allen,
Ik heb een eigenaardig probleem met mijn turquoise Roco 1100 uit de eerste editie van de jaren '80. Wanneer ik de loc zonder kunststof kap laat rijden, is er niets aan de hand. Vooruit, achteruit, geen verschil. Plaats ik echter de kap op de loc zodat de nokjes aan de zijkant vastklikken, dan is er geen beweging meer in het model te krijgen. De frontseinen doen het nog wel, maar de motorische lijn van de loc is volledig stil. Geen brom van een motor die wel wil draaien, maar bijvoorbeeld ergens is vastgelopen, helemaal geen geluid.
Ik heb de soldeerverbindingen op de printplaat nagelopen en waar nodig een beetje bijgewerkt, maar dit heeft geen resultaat op het rijgedrag met kap op. Mechanisch lijken er ook geen problemen te zijn: de aandrijflijn is vrij van vastlopende zaken, ook niet wanneer ik met de hand op het chassis druk. Wanneer ik de kap plaats, maar niet met de klikverbindingen 'dicht' klik, wil de loc nog wel eens rijden. Klik ik de kap echt vast, dan is het over met de pret en brandt enkel nog de verlichting. Aan de binnenkant van de kap heb ik de stroomgeleiders voor bovenleiding al verwijderd, zodat er geen metalen onderdelen in de kap zitten die het circuit kunnen verstoren.
Ik snap er geen fluit meer van. Deze 1100 ligt al een poos terzijde met dit euvel, maar na een avondje klussen heb ik nog steeds niet het euvel boven water. Natuurlijk kan ik deze turquoise 1100 net als het grote voorbeeld 1122 in het NSM van z'n motoren ontdoen en als dummy gebruiken, maar dat is nou niet echt de oplossing die ik zoek. Wie heeft soortgelijke ervaringen met de oudere versies van de 1100 of andere oudere modellen van Roco? Heeft iemand een idee voor de oplossing vóórdat dit ding de sloop op gaat?
Groeten, Geoffrey
-
zit de stroomafnemer schakelaar wel goed, is de kap niet omgedraaid.
-
Daar heb ik al naar gekeken: de schakelaar staat op railbedrijf en de kap zit met het gat boven deze schakelaar. Als deze schakelaar op bovenleiding zou staan, dan zou het model ook zonder kap niet goed rijden. Deze punten kunnen we dus van de checklist afstrepen. ;)
Groeten, Geoffrey
-
De lok rijdt wel zonder kap.
De verlichting brand.
De print krijgt dus zijn spanning!
Met het vastklikken van de kap nog steeds, alleen loopt dan de motor niet.
Vraag is dus wat gebeurd er wanneer de kap vast klikt?
Ik zou zelf de print eens goed nakijken.
Vanaf de motor aansluitingen terug naar de railaansluiting.
Misschien een breukje in een van de print baantjes.
Desnoods alle sporen iets vertinnen.
Tinus.
-
Hm... dat heb ik vanavond dus gedaan. Ik heb alle plekken waar de draadjes op de print vastzitten nagelopen met de bout en een klosje soldeer. Het irritante is echter dat je niet even de multimeter op de draden onder de kap kunt zetten wanneer de kap er op zit. ;)
Ik pak morgen de bout wel weer ter hand en dan loop ik de print wel weer even na. Het gekke is dat er geen problemen zijn als ik met mijn hand druk uitoefen op de print en de draden als de kap er af ligt.
Even verder afstrepend:
- Er is geen kortsluiting in de loc: anders zou de verlichting niet branden met kap op.
- De aansluitingen van de stroomdraden (hoe heten die dingen?) op de stroomafnemers van de draaistellen zijn niet verdacht, evenals de aansluitingen van deze stroomdraden op de print: er brand immers licht, ook met kap op.
- Het motorisch deel van het circuit valt uit, niet het verlichtingsdeel. Ik moet dus uitvissen hoe dit circuit loopt naar de motor en daar de soldeerverbindingen en bedrading nalopen op breuken.
Maar goed, morgen weer een dag. Eerst even de fles whiskey ontkurken en bijkomen van een leuke dag Ontraxs. Mocht iemand nog tips hebben voor bovenstaand probleem, dan lees ik dat graag.
Groeten, Geoffrey