BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Peter Kleton op 28 February 2012, 14:05:47

Titel: Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 28 February 2012, 14:05:47
Hallo,
 Ik heb verleden jaar een R.Airbrush gekocht ,de Basic set met compressertje, die redelijk werkt.
 Nu ga ik hem weer gebruiken en heb hem even schoongemaakt  en doorgespoten met thinner.
 (Ik gebruik spuitverven van Phildie met de juiste NS kleuren die echter oplossen in thinner  ,vandaar )
 Op een of andere manier zit er iets verkeerd ,wat ik niet kan vinden met behulp van de bijgevoegde handleiding.
 Bij het doorspuiten met die thinner werkt het niet goed want de lucht van de compressor komt  borrelend via het bekertje er uit ,wat een vieze thinner troep geeft.(Als of de lucht niet via de kop eruit kan).
Ook als ik de naald wat naar achteren trek, blijft het borrelen...
Binnen in zitten oa 2 O ringetjes ,een ervan, die van buitenaf te zien is,  heb ik vervangen door een andere van Revell, omdat zijn voorganger ''verrot'' was gedraaid.
Het andere, kleinere O ringetje is nog origineel. Ook de opsteekkop, waar de naald doorheen gaat .staat de goede kant op .
 De naald is niet krom en alles is schoon.
 Ik heb alleen twijfel of het kleine O ringetje goed zit.
 Wie helpt me ?
 Groeten ,Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: ruudns op 28 February 2012, 14:29:21
Heb ik laatst ook gehad toen ik mijn airograph na jaren weer eens ging gebruiken. De lucht ging ipv niet door de spuitkop naar buiten maar langs de naald de beker in. Dan spat de verf je tegemoet ;D. O-ringetje om de naald vervangen en de afdichting van de van de voorste opzetkop. Daarna was hij weer als van ouds.
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 28 February 2012, 14:37:09
Hallo Ruud,
 Ik heb een heleboel berichten gelezen op het Revell forum.
 Daar kwam ik eindelijk dezelfde klacht tegen.De afdichting zou niet goed zijn.
 Ik heb wel een gebruiksaanwijzing  ervan , maar op de tekening staat een O ringetje ,terwijl er twee in de kop zitten. En juist bij degene die er niet op staat , heb ik mijn twijfel over of hij goed zit...
 Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: ruudns op 28 February 2012, 14:50:46
Sorry Peter, ik ken helaas de Revell niet, heb zelf een Aerograph. Maar het principe is altijd hetzelfde. Als je er een slecht o-ringetje in hebt zal hij of verf lekken of lucht de verkeerde kant op blazen. Is wel de voorste lucht douchkop goed schoon en het luchtgat rond de naald open? Soms zitten er ook nog 2 hele kleine gaatjes naast om de straal ovaal af te buigen. Die moeten natuurlijk dan ook open zijn.
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 28 February 2012, 15:13:35
Hallo,
    Dit zijn de onderdelen:
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_6410.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_6410.jpg)[/url]

 Het O ringetje zit in de kop rechts ,er zit daar een borst. Je ziet ook de 6 gaatjes.

Allemaal schoon.  ;)
 Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: ruudns op 28 February 2012, 18:38:05
Achter de zitting van de naald (bovenste kegel op je foto) hoort een 0-ringetje zodat de zitting af dicht op je pistool.
Overigens lijkt mij die grote o-ring te dik, maar dat kan bedrog zijn.
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 28 February 2012, 18:53:41
Hallo Ruud,
 Die losse O ring op de voorgrond zit normaal in het rechtse onderdeel , waar de zes (niet  8 ) gaatjes in zitten.
 
Bedoel je  die dikke O ring  links van het miden ,die op het pistool zit ?  Die heb ik vanmorgen gekocht ,zijn voorganger was defect en iets dunner.
 In de winkel hadden ze niets beters  van Revell dan dit..    :(

 Bedoel je met <de naald> het doorboorde druppelvormige onderdeel ?
 In de winkel hadden ze nog wel  een heeeel klein O ringetje ,(Diam 2 tot 3 mm)  .
 In de tekening van Revell is geen klein O ringetje getekend (Slechte documentatie  is dat dan )

 Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 29 February 2012, 16:46:40
 Het onderdeel rechts moet op onderdeel links geschroefd worden.
 Doordat de  O ring eigenlijk te dik is  (De winkelier had geen andere Revell O ringen )
 zaten deze onderdelen niet dicht genoeg op elkaar ,waardoor de lucht de verkeerde kant op ging .
 De remedie was dus de zaak goed aandraaien .De ''water '' proef verliep goed zonder borrelen en vandaag heb ik heel goed kunnen spuiten ,zoals het hoort. :D
 Vr Groeten ,Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Lokpaint op 29 February 2012, 16:59:43
Hoi

Ik heb jarenlang met deze airbrush gewerkt. De O-ring heb ik gelijk maar weggelaten, gaat net zo goed.

De grote O-ring aan de kop dient er alleen maar voor om de beschermkap vast te houden. Verder zitten er  vooraan geen O-ringen in.

Dus hoe jij aan 2 ringen komt is mij een raadsel  ???

bart
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Lokpaint op 29 February 2012, 17:02:49
Achter de zitting van de naald (bovenste kegel op je foto) hoort een 0-ringetje zodat de zitting af dicht op je pistool.


Nee hoor, dit is een conische afdichting zonder ringen.

bart
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: Peter Kleton op 29 February 2012, 18:41:09
 Hallo,
 Toen ik de set kocht zat er op de plaats van de ''dikke'' ring een ring van rood materiaal  ,die is stuk gegaan. Ik weet wel, dat ik toch nog wel spuiten kon, maar dat er toch lucht ontsnapte.
 Nu die dikke er op zit is de zaak lucht dicht en spuit hij mooier.
 Groeten ,Peter
Titel: Re:Onderhoud aan Revell airbrush
Bericht door: ruudns op 29 February 2012, 20:39:33
 (y) er kan natuurlijk best bij elk model airbrush in de loop der jaren het een en ander veranderen. Nogmaals. De verfdouche (de kleine kegel waar de naald in zit) moet al dan niet conisch of met een o-ring goed afdichten tegen het pistool. De lucht douche dient aan de voorzijde goed schoon en open te zijn. Is dit niet het geval, dan zal de lucht een andere weg zoeken dan de plek waar hij naar buiten dient te gaan en dat is dan meestal via de verfdouche naar binnen, terug de beker in. Dit gaat altijd met veel borrelen en spetteren gepaard.
De werking van elke lucht kwast berust op het feit dat je verf laat lopen midden in de luchtstroom. Die luchtstroom neemt de verfnevel dan mee naar buiten. De luchtdouche kan extra gaatjes hebben die de vorm van het spuitpatroon beïnvloeden. Bij grotere spuiten zit er soms een extra luchtschroef naast de kop. Hiermee kun patroon van rond naar ovaal beïnvloeden. Tevens kun je bij grote spuiten de luchtdouche in elke stand verdraaien zodat je bij het spuiten van smalle voorwerpen verticaal of horizontaal de straal kunt aanpassen zodat er minder verf verloren gaat.
Verder heb je spuiten met onderbeker (zuigt de verf aan door het ontstaan van een vacuüm) en spuiten met een bovenbeker.
Zie ook http://nl.wikibooks.org/wiki/Handige_Harry/Verfspuit (http://nl.wikibooks.org/wiki/Handige_Harry/Verfspuit) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbrush (http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbrush)