BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jos B. op 28 February 2012, 13:11:42
-
De VSM is niet de enige met dat probleem.
Bij de ZLSM is het al jaren onzeker.
Want daar speelt ook nog het Euregioplan.
En dat betekend dat de ZLSM zomaar de Miljoenenlijn kan kwijtraken (dat is het stukje tussen Simpelveld en Kerkrade)
Daar staat de Avantislijn gepland.
Tot zover even mijn bijdrage over een gelijkwaardig voorbeeld hier in het zuiden.
Jos
-
Afgesplitst van het draadje over een mogelijke nieuwe spoorverbinding van Apeldoorn naar Dieren.
Jos had het hierboven over de Avantislijn. Hier vind je het haalbaarheidsonderzoek:
http://www.lira-2.com/docs/downloads/Haalbaarheidsonderzoek%20spoorlijn%20Heerlen-Avantis-Aachen.pdf
Als dit doorgaat dan wordt Simpelveld voor de ZLSM een soort kopstation, want de lijnen aan de Oostzijde zijn dan niet meer te gebruiken.
mvg,
Gert
-
Ik zie nu overigens dat het plan al uit 2004 stamt. En dat men had gedacht dat de lijn in 2007 opgeleverd zou worden.
Is dit dan überhaupt nog wel actueel Jos?
mvg,
Gert
-
Ja hoor. Men spreekt zelfs steeds vaker over een doorgaande IC verbinding Eindhoven-Aken.
Dolf.
-
??? Die gaat dan toch van Heerlen via Landgraaf en Eygelshoven? De "nieuwe" Veolia halte in Eygelshoven zou daardoor komen te vervallen omdat er geen plek meer is tussen de IC's om op dit enkelsporige spoor ook nog stil te gaan staan bij een halte.
-
De IC verbinding waar Ruud het over heeft omvat het zelfde plan.
Echter is deze IC verbinding in een stroomversnelling geraakt.
Dit houd dus in dat de Euregiobahn gaat vervallen tussen Heerlen en Aken.
En het staat dus in de planning dat diezelfde Euregiobahn om te leggen via Kerkrade, Spekholzerheide, Avantis. En dan laten afbuigen in de richting Vetschau en daar aansluiting geven op Aken West.
Dat betekend dus letterlijk dat alleen de halte Eijgelshoven-markt gaat vervallen.
Op Duits grondgebied vervallen geen haltes want deze (Herzogenrath en Kohlscheid) zullen nog door DB-Regio aangedaan worden.
Nu vraag ik mij alleen af waarmee ze die IC willen gaan rijden.
-VIRM kan technisch gezien wel, maar dat ding is te breed volgens het Duitse omgrenzingsprofiel.
-ICRm kan volgens dan wel (de buurland rijtuigen) maar wat hang je ervoor?
Jos.
-
Wat ik me afvraag is wat voor zin het heeft om een IC-verbinding van Eindhoven naar Aken te laten rijden over een stuk spoor dat kennelijk ontworpen wordt voor een maximale snelheid van 80 km/uur.
mvg,
Gert
-
??? Die gaat dan toch van Heerlen via Landgraaf en Eygelshoven? De "nieuwe" Veolia halte in Eygelshoven zou daardoor komen te vervallen omdat er geen plek meer is tussen de IC's om op dit enkelsporige spoor ook nog stil te gaan staan bij een halte.
Hierbij moet ik je even verbeteren om misverstanden te voorkomen.
Alleen de halte Eijgelshoven-markt gaat vervallen, hier komt alleen de Euregiobahn van de DB.
Voor de halte Eijgelshoven (De Hopel, hoe het vroeger heette) blijft gewoon.
Want die ligt op de lijn Heerlen, Landgraaf, Kerkrade-centrum.
-
Wat ik me afvraag is wat voor zin het heeft om een IC-verbinding van Eindhoven naar Aken te laten rijden over een stuk spoor dat kennelijk ontworpen wordt voor een maximale snelheid van 80 km/uur.
Men gooit het denk ik op dat de reizigers dan niet meer hoeven overstappen. Tijdwinst zit hem meer in het niet meer hoeven overstappen. Bovendien is 't maar een relatief kort stukkie (Heerlen-Herzogenrath) waar 80 km/h gereden mag worden, ook tussen Sittard en Heerlen wordt er niet harder gereden dan 100 km/h, is ook niet echt een IC-snelheid.
-
Nu vraag ik mij alleen af waarmee ze die IC willen gaan rijden.
-VIRM kan technisch gezien wel, maar dat ding is te breed volgens het Duitse omgrenzingsprofiel.
-ICRm kan volgens dan wel (de buurland rijtuigen) maar wat hang je ervoor?
Als IRM te breed is dan kan het technisch toch niet? :P Niet dat dat uitmaakt, IRM is niet geschikt of voorbereid voor de 15 kV.
Het ICRm kan ook niet, dat is niet meer toegelaten na de verbouwing wegens het ontbreken van afgesloten toiletten. Als loc had natuurlijk wel gewoon een TRAXX gebruikt kunnen worden.
-
In Duitsland hebben toch ook niet alle treinen afgesloten Toiletten?
En volgens mij geld deze regel alleen op HSL-lijnen.
Jos.
-
Wat ik me afvraag is wat voor zin het heeft om een IC-verbinding van Eindhoven naar Aken te laten rijden over een stuk spoor dat kennelijk ontworpen wordt voor een maximale snelheid van 80 km/uur.
mvg,
Gert
Verhaaltje was een paar jaar geleden over samenwerking tussen de technische universiteiten en de High-tech bedrijven.
En natuurlijk milieu en CO2 dat erbij gesleept wordt.
Maar gezien het tempo van de aansluitingen op de Betuweroute lijkt mij weer een plofballontje.
Groeten, Alexander
-
Ter info:
Alle berichten over de "gevoelige rapportage" verwijdert.
-
Plannen en proefballonnetjes zijn er zat, nu en in het nabije verleden. Denk maar aan de IC dienst Eindhoven-Luik. Met doortrekken van de inmiddels al niet meer rijdende NMBS I11 van Maastricht naar Eindhoven, en daarvoor al het plan om de "oude" Benelux (NMBS 11.8 met ICR) hiervoor te gebruiken. En reizigers over de IJzeren Rijn naar Weert. Plannen en deel van materieel (Benelux Bs) inmiddels gesloopt.
Tussen plannen en realisatie zit een hele lange weg.....
-
In Duitsland hebben toch ook niet alle treinen afgesloten Toiletten?
En volgens mij geld deze regel alleen op HSL-lijnen.
Nee, want dat is alleen een verplichting bij nieuw materieel, waar het ICR onder valt, en dat is echt geen materieel voor HSL lijnen.
-
Die Avantislijn wordt volgens mij een flop als hij er al komt.
Vanuit Kerkrade met de trein via Simpelveld naar Aachen.
Met de bus is sneller lijkt mij.
En voor de bedrijven die daar liggen, 3 stuks ofzo, en personeel van die bedrijven
hebben er denk ik meer baat bij een goede bus verbinding.
Over de IC verbinding:
De intercity naar Heerlen/Maastricht worden nu nog gesplitst in Sittard.
Met de nieuwe verbindingen zou tot Sittard elke 15 min een IC rijden en vanaf Sittard
om en om naar Heerlen of Maastricht zodat in Sittard de treinen niet meer gesplitst hoeven
te worden. Dan zou dus elke 15 min een IC vanuit de randstad naar Limburg rijden.
Van die twee die dan naar Heerlen rijden zou één rijden tot heerlen en één doorrijden over landgraaf, herzogenrath
naar Aachen HBF.
En zou het spoor van landgraaf tot aan Herzogenrath weer verdubbelt worden zoals het vroeger ook was.
Alleen het stukje tussen Heerlen en landgraaf, vooral bij Leenhof is te smal om een 2e spoor erbij te plaatsen
zonder dat er huizen gesloopt worden. dit zou dan enkelsporig blijven.
Of het ook echt rendabel gaat worden gaat de toekomst uitwijzen.
En dan het materieel:
gaan ze een aantal VIRM's ombouwen voor de 15 KV.
Of traxxen zoals ook bij de beneluxtreinen.
Persoonlijk rij ik vaak met de euregiobahn vanuit Landgraaf naar Aachen.
Rijdt meestal keurig op tijd, een IC uit de randstad kan wel eens vertraging oplopen.
Ik ben benieuwd wat en of het wat gaat worden.
Groeten, wesley
-
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de dienst uitgebreid wordt als de IC Eindhoven - Aachen er ooit komt naar ieder kwartier een IC tussen Ehv en Std. In dat geval voorzie ik eerder een IC Eindhoven - Aken die eenmaal per uur rijdt en het afsplitsend deel Hrl van de IC Hrl/Mt komt te vervallen (dus 2x per uur naar Mt, 1x per uur naar Hrl - Aachen).
Wat je dan feitelijk kan doen is de dienst Schiphol - Eindhoven 'doortrekken' naar Aken zoals dat in de avondspits (Ehv v. 17:18 / 17:48) gebeurt. Al rijdt deze dan nu door naar Maastricht. Schiphol - Aken zie ik dan weer niet als een rendabele/logische verbinding.
Bijkomende mogelijkheid van zo'n dienstregeling zou zijn dat DB (zoals ze al hopen) de stoptreindienst Heerlen - Sittard ook overnemen en daar tweemaal per uur een stopper laten rijden. Dan zijn er in totaal 3 verbindingen tussen Sittard en Aken (2x stop via avantis, 1x IC via Hz) via Heerlen.
Of zeg ik nu heeeeeeele domme dingen? ;D
-
@ Br186
De Avantislijn is niet gepland via Simpelveld.
Maar gaat vlak na Spekholzerheide in een flauwe boog net voor de autobaan (Heerlen/ten Eschen) richting Avantis.
Om zo na Avantis net voor Vetschau weer aan te sluiten op het bestaande spoor naar Richterich (hoewel tussen Vetschau en Richterig een paar kilometer spoor ontbreken)
Volgens het document in het 2e berichtje in dit draadje zal de verwachte reistijd tussen Heerlen en Aken ongeveer 30 minuten zijn.
Ik denk niet dat je dat met een bus zal redden, vooral niet in de regio Parkstad.
Jos.
-
Over de IC Schiphol - Eindhoven - Sittard - Heerlen en IC Alkmaar - Eindhoven - Sittard - Maastricht.
Dit is werkelijkheid vanaf dienstregeling 2013.
-
In dat geval voorzie ik eerder een IC Eindhoven - Aken die eenmaal per uur rijdt en het afsplitsend deel Hrl van de IC Hrl/Mt komt te vervallen (dus 2x per uur naar Mt, 1x per uur naar Hrl - Aachen).
Wat je dan feitelijk kan doen is de dienst Schiphol - Eindhoven 'doortrekken' naar Aken zoals dat in de avondspits (Ehv v. 17:18 / 17:48) gebeurt. .
Bijkomende mogelijkheid van zo'n dienstregeling zou zijn dat DB (zoals ze al hopen) de stoptreindienst Heerlen - Sittard ook overnemen en daar tweemaal per uur een stopper laten rijden. Dan zijn er in totaal 3 verbindingen tussen Sittard en Aken (2x stop via avantis, 1x IC via Hz) via Heerlen.
Met welk materieel zou dat dan moeten gebeuren ?
In Nederland hebben we een iets lager voltage boven de rails hangen, en ik denk niet dat de Belgen en Duitsers het goederenverkeer rond Aken / Aken West willen hinderen met verschillende voltages, en het bijbehorende overschakelen van de voltages.
En Diesel gaat ook veel gezeur opleveren over lawaai en milieu enzo. Ook denk ik dat ze diesel in de schipholtunnel niet grappig vinden.
Groeten, Alexander
-
Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D ik denk dan eerder aan een losse, aansluitende dienst eindhoven - aken.
Geen idee met wat voor materieel ze dan moeten gaan rijden trouwens...
-
Vanaf sittard zou een trax loc ervoor worden gezet,dus van sittard tot en met koln.
Omschakeling spanning op haanrade (kleine) emplacement.
Terugkomend uit koln weer omschakeling spanning op haanrade en loc aflopen op sittard.
Zelf vindt ik dit onzin om al in sittard een losse e-loc voor te zetten,heerlen is er veel handiger voor geschikt.
Station eygelshoven hoefde niet opgeheven te worden (want vanaf station eygelshoven markt heeft het zelfs al dubbel spoor gelegen tot emplacement haanrade),maar er zijn te weinig reizigers op dit stuk daarom opheffing,de ic heeft er niks mee te maken in feite.
Oke in verband met de verbouwing van het maankwartier (nieuwe naam station heerlen) zal het even niet uitkomen met rijpaden.
Voor wat betreft het spoor tussen heerlen en landgraaf zijn inmiddels gesprekken gaande tussen prorail en de eigenaren van 2 garageboxen die in de weg staan voor spoorverdubbeling.
Bij station landgraaf zijn inmiddels de bomen bijna plat voor de verplaatsing van station landgraaf (slechts 400 meter verder) en inhaalspoor landgraaf voor de richting Herzogenrath.
Dat de avantis lijn een flop gaat worden is al zeker,en de zlsm zal alleen nog terechtkunnen op zijn eigen perron maar lange wachttijden voor vertrek mogelijk
-
Dan kan je beter die Traxx gelijk aan het beginpunt ervoor zetten, scheelt weer locwisselen te Sittard/Heerlen en dus weer sporen die je daarvoor moet gebruiken.
Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D ik denk dan eerder aan een losse, aansluitende dienst eindhoven - aken.
Och, ik ben al eens met een losse diesellok vanaf Hoofddorp Opstel via Schiphol naar Amersfoort gereden... 8)
-
Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D .
Idd, sorry. :-[
Groeten, Alexander
-
Gezien de te verwachten reizigersaantallen lijkt het me onzin om de IC van Heerlen naar Aachen door te trekken.
Kosten wegen toch nooit op tegen te te verwachten opbrengsten ::)
Maar het is wel leuk om er over te fantaseren, levert een aantal mensen weer een dikbetaalde baan op :P
-
De kosten moet je dan wel meerdere jaren verdelen, en zo gek hoog zijn die niet, lijkt mij. Het is alleen het stukje Landgraaf-Herzogenrath electrificeren, met een spanningssluis ergens. Geschikte elocs en rijtuigen danwel treinstellen zijn er al 8).
-
Idd, sorry. :-[
Groeten, Alexander
Geeft niet! ;D
Bij station landgraaf zijn inmiddels de bomen bijna plat voor de verplaatsing van station landgraaf (slechts 400 meter verder) en inhaalspoor landgraaf voor de richting Herzogenrath.
Zou verplaatsing echt nodig zijn dan? Volgens mij lag er vroeger gewoon dubbel spoor en lag dat ook nergens in de weg? Nu is er nog plek zat om een tweede spoortje naast 't huidige te leggen. Zou meteen ook de mogelijkheid geven om het perron 3 (stationskant) helemaal te verwijderen (stopt immers toch niets meer). Dan zouden alleen 'spoor 1 & 2' van Veolia nog dienst doen en die kunnen volgens mij dan gewoon blijven liggen, toch?
-
De ballaststenen van het tweede spoor wat opgebroken is liggen er nog.
vraag mij dus af waarom het station verplaatst moet worden.
groeten, wesley
-
[klok en klepel modulus aan] Is het niet zo dat ook de gemeente Landgraaf graag zou willen dat het station opschuift dit oa ivm het stoppen van de bussen aldaar en een voetgangersbrug of iets dergelijks [klok en klepel modulus uit] Daar stond laatst iets over in de trompetter dacht ik, een plaatselijk krantje.
-
De kosten moet je dan wel meerdere jaren verdelen, en zo gek hoog zijn die niet, lijkt mij. Het is alleen het stukje Landgraaf-Herzogenrath electrificeren, met een spanningssluis ergens. Geschikte elocs en rijtuigen danwel treinstellen zijn er al 8).
Waar haal je de reizigers vandaan? Denk je nou echt dat als er electrisch gereden gaat worden dat er dan spectaculair meer reizigers komen? Sorry, denk het niet hoor...
-
@Ed
Reizigers kun je inderdaad trekken door een aantrekkelijke verbinding te ontwikkelen.
Ik ben ooit verbaasd geweest hoe het KVV de Murgtalbahn heeft opgeknapt en later de tram vol mensen stroomde. Terwijl het voordien een noodlijdende DB lijn was.
Alles staat en valt dus met de keuze van materieel en of er wel mensen wonen die het aanbod willen gebruiken.
-
Het feit dat er een draadje boven hangt zal misschien niet de doorslag geven, wel een rechtstreekse verbinding met Aachen. Niet meer overstappen, betekent een stop te heerlen van hooguit twee minuten en dan in één keer door, ipv eerst stoppen te Heerlen en een overstaptijd van ca 20 minuten, en vervolgens met een stoptrein verder die nog 6x stopt onderweg.
En het zal ook niet van de één op de andere dag zijn dat er meer reizigers in zullen zitten, dat heeft wel tijd nodig, en een goede PR-campagne.
-
Even een draadje afstoffen.
Imiddels is er een onderzoek geweest om het station Kerkrade west/spekholzerheide weer te activeren.
bron http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170801_00044386/terugkeer-station-kerkrade-west-stap-dichterbij
Al hoewel het hier slechts om 1 station/halte doet het mij direkt aan de plannen voor de avantislijn denken zou die weer uit de ijskast gehaald worden.
O ja de spoorverdubbeling tussen heerlen langraaf en electrificatie naar herzogenrath kosten bedraagt 60 miljoen euro en moet in 2018 klaar zijn
-
Dat die spoor verdubbeling er nu eerst maar eens komt, daar hebben ze het ook al tig jaar over. 2018 lijkt mij wat optimistisch.
Dan komt er een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen en kunnen 1 keer per uur de IC tot Heerlen doortrekken tot Aachen.
Althans dat is de Theorie.
-
Afwachten hoelang t duurt voor milieu aanhangers en omwonenden weer beginnen te klagen als ze hier wind van krijgen ;D ::)
-
Dat die spoor verdubbeling er nu eerst maar eens komt, daar hebben ze het ook al tig jaar over. 2018 lijkt mij wat optimistisch.
Dan komt er een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen en kunnen 1 keer per uur de IC tot Heerlen doortrekken tot Aachen.
Althans dat is de Theorie.
De IC-Verbinding Eindhoven-Heerlen Aachen komt er.
De financiering is rond, bezwaren behandeld, er is nu niets wat deze lijn nog in de weg staat.
De aanbesteding loopt al als het goed is, maar 2018 is wat krap, maak daar maar 2019 of 2020 van.
Jos.
-
met welk materieel?
-
Buffels..... Enige dat beschikbaar is en dat bewezen uit de voeten kan op Duits spoor. ;D
Zal wel een lease loc worden met DB rijtuigen. Op korte termijn is er niks beschikbaar verder.
Mvg
Sander.
-
Er is stadler flirt3 material besteld /voor gepland voor arrivia,dit zou overweg kunnen met de duitse nederlandse en belgische spanning.
Buffel vallen profiel perron maat
-
Maar de overgang van DE-2 naar buffel destijds op het traject Heerlen-Aachen heeft ook wat langer geduurd dan geplant.
Door de hoogte van de stations destijds in Duitsland. inmiddels zijn die op Kohlscheid na allemaal verhoogd/vernieuwd.
Voor de sneltreinen tussen Maastricht (luik) en Aachen zouden idd flirt treinstellen voor komen.
De IC weet ik niet.
-
Daar ben ik ook al nieuwsgierig naar wat de intercity gaat worden,
Mogelijk ombouw virm diverse stellen?,maar ja dan zul wel weer type toelating moeten inregelen via de eba en de nederlands ILT
Of zo losse trax vanaf sittard of heerlen ervoor.
De spanningsluis komt inderdaad te hoogte van haanrade
-
De IC-Verbinding Eindhoven-Heerlen Aachen komt er.
De financiering is rond, bezwaren behandeld, er is nu niets wat deze lijn nog in de weg staat.
De aanbesteding loopt al als het goed is, maar 2018 is wat krap, maak daar maar 2019 of 2020 van.
Zo te zien haal je wat dingen door elkaar want de IC verbinding Eindhoven - Aken (https://www.ovpro.nl/trein/2016/06/17/voorlopig-geen-directe-intercitys-tussen-eindhoven-en-duitsland/) komt er voorlopig dus niet. De elektrificatie heeft daar niet mee te maken, die si voor de verbinding Maastricht - Aken en die gaat uitgevoerd worden met Flirt-3 stellen (het eerste stel wordt al getest). Die verbinding staat ook pas gepland voor 2020 (http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170629_00042638/brussel-steekt-24-miljoen-in-spoorlijn-van-heerlen-naar-aken), niet 2018.
-
Ben misschien misleid door het onderwerp van dit draadje. Het gaat toch over ZLSM en zoals ook vandaag weer in de krant stond heeft ZLSM problemen als ze op het "openbare spoor" komen. Indien Arriva door gaat rijden naar Kerkrade West dan raken ze dat stuk dus ook kwijt. Dan is de toeristische aansluiting aan beide zijden van de lijn foetsie. Immers naar Valkenburg mag niet meer en naar de musea, experiences op Kerkrade Centrum mag men dan ook niet meer. >:( ???
PS ZLSM heeft wel materieel wat zowel in Duitsland als NL kan: railbussen (y)
-
rikm klopt hier lopen 2 onderwerpen tegelijk in 1 topic maar beide gaan over de miljoenenlijn gedeelte
1 onderwerp is heerlen landgraaf aachen verdubbeling en electrificatie
En 1 onderwerp waren plannen om vanaf Kerkrade centrum via Kerkrade west (spekholzerheide) dan avantis en aan te sluiten bij richterich,dit was echter de ijskast ingegaan door provincie wegens te hoge kosten.
Echter is nou een studie geweest om kerkrade west weer te gaan her-activeren.
bron http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170801_00044386/terugkeer-station-kerkrade-west-stap-dichterbij
-
Is de ZLSM eigenaar van hun spoorlijn ?
Indien ja,dan kan je bezwaar maken en sta je ergens,indien nee,ZLSM u bent feitelijk de zwakste schakel hebt geen poot om op te staan ::)
In het donkerste scenario is t dan keus aan zlsm,rij op een paar meter spoor heen n weer en overleef of trek de stekker eruit als je denkt dat t financieel niet rendabel gaat worden als je ingesloten word straks.
Wel cru eigenlijk,van jarenlang lol hebben van een overbodig stuk spoor en een aardig bestaan opbouwen.
Naar alles kwijt raken en bankroet gaan omdat men ineens weer iets ziet in die overtollige ballast die men spoorlijn noemt >:(
-
ZLSM heeft de spoorlijn aan de provincie verkocht tijdens de recente moeilijke periode.
-
Precies, een paar jaar geleden is de lijn overgenomen door de provincie en de betrokken gemeenten. Daarmee werd een dreigend bankroet van de ZLSM juist afgewend.
Het lijkt me niet raar als de overheden onderzoeken of hun bezit misschien ook als gewone spoorlijn kan worden geëxploiteerd. De ZLSM kan kennelijk meepraten hoe zoiets zou zijn in te passen en heeft in het algemeen weinig te klagen over medewerking van de overheden.
-
Voor de zlsm kan het zelfs in het voordeel werken of nadeel.
Het onderhoud is dan voor prorail en niet meer voor provincie/deel zlsm
Nadeel zou wel kunnen zijn als je van hetzelfde spoor gebruikt maakt, dat je situatie als in valkenburg krijgt,dat machinisten zon machinistenvergunning moeten hebben of de juiste papieren.
Andere optie zou zijn vanaf Kerkrade centrum een spoor ernaast leggen tot Kerkrade west en hier 2 kopsporen leggen tot de handbediende overweg van de zlsm.
Zolang de lijn niet verder gaat hoef je geen rekeninig te houden met de zlsm.
Station Kerkrade centrum is enige tijd terug (vorig jaar ) door prorail aangepast op verzoek van gemeente Kerkrade (die overweg op hambosweg helemaal weg wou hebben)spoorbomen verwijderd omdat avantislijn toch niet zou komen,te duur was.
Op spoor 1 staat een vast hekwerk van parkeerplaats (hambosweg) naar perron en 1dwergsein is verwijderd en wissel bij overweg is geklemd en bovenleiding geisoleerd en stootjuk erop
Spoor 2 echter heeft een kortsluitlans in spoor liggen en wegschuifbaar hekwerk waarbij dwergsein nog actief is.
De vraag is dan 1 of 2sporig laten wat doe je met station Kerkrade centrum