BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: SVT137 op 27 June 2006, 15:53:37

Titel: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: SVT137 op 27 June 2006, 15:53:37
Hallo iedereen,

Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.

Het gaat het volgende artikel: Klik (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec129/sec134)

Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.

Alvast bedankt!

-Fred  ;D
Titel: Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 June 2006, 16:08:12
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.

Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Titel: Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: SVT137 op 28 June 2006, 07:48:43
Hallo,

Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen  ;D

-Fred
Titel: Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: Hans van de Burgt op 28 June 2006, 07:53:09
@Fred,

Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.

Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: Dirk J op 28 June 2006, 08:29:24
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
Titel: Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
Bericht door: MartOnTheWeb op 30 June 2006, 09:10:22
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.

Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.