BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Louis Holleman op 14 April 2007, 22:25:27

Titel: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 14 April 2007, 22:25:27
Nadat ik vandaag mijn 1e Lenz Gold had binnengekregen ben ik maar 's aan de gang gegaan met dat asymmetrische DCC gebeuren. M.b.v. 4 stuks 1N4002 diodes een schakeling gebouwd zoals dat volgens Umelec zou moeten en aangesloten. Ik had al een bloksysteem met simpel aan- en uitschakelende voeding op de blokken (gestuurd door reeds m.b.v. magneten aan de sluitwagen) waarmee treinen boem-pats stilvielen en afhankelijk van de decoder boem-pats weer gingen rijden of netjes via CV3 waarde aanzetten. Dat zou asymmetrische DCC dus op moeten lossen. Mooi niet; er werd wel afgeremd maar dan bleef de lok langzaam doorlopen (ook dat is instelbaar, maar dat was niet de bedoeling).
Om het kort te houden: met 4 diodes werkte het dus niet OK. Toen maar die 5e diode erbij gezet (zoals Lenz zelf ook doet). En ja hoor, je ziet wel de verlichting minder worden maar hij stopt keurig volgens CV4. Als het blok weer veilig wordt komt ie ook keurig volgens CV3 weer op gang. Staat ie stil, dan kun je ook langzaam achteruit, maar niet meer vooruit, zolang het blok onveilig is. Van de week komt een 2e Lenz Gold en ga ik meer blokken van die diodes voorzien, dan krijg ik ook een betere indruk van het geheel. De Gold staat daarbij met CV51 op 2, dus alleen ABC ingeschakeld.

NB: daar kom ik op de valreep achter, ik gebruik 5 diodes, waarbij van 1 diode de kathode aan de stopsectie ligt en de anode gaat naar de reguliere rijspanning. De andere 4 diodes staan dus "in serie andersom" parallel aan de ene diode, waarbij Lenz 2 stuks in de ene en drie stuks in de andere richting gebruikt. Ook op die manier werkt het bij mij niet, de trein blijft dan gewoon langzaam doorrijden en andersom lopend houdt ie gewoon zijn snelheid vast.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 16 April 2007, 12:49:41
Vervolg.

Inmiddels kwam ik erachter dat mijn Roco Ludmilla de ene kant uit wel goed liep, maar de andere kant uit maar slecht. Los kwam ie niet echt goed op snelheid en liep onregelmatig, met 15 ketels erachter wilde ie al helemaal niet echt op gang komen. Vertraging eruit en het ging perfekt. Dit was allemaal vooruit, dus in eerste instantie heb ik de lok omgedraaid en CV29 naar 7 gezet, waarmee ie dus vooruit wel OK liep. Naderhand ging het ding in de Roco 215 en daar precies hetzelfde euvel, op dezelfde manier opgelost.  Vervolgens heb ik de Gold eens simpel gereset en 'm op z'n standaardwaarden getest: geen enkel probleem. Op het moment dat je de ABC echter aktiveert in CV51 gaat ie vooruit rot doen. Nou heb ik er nog maar 1, donderdag komt de tweede binnen en dan weet ik meer, maar dit is natuurlijk weer niet echt de bedoeling.... :-[
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 16 April 2007, 19:47:43
Vervolg-2.

Hmmmpf, ik ben nog niet echt overtuigd. Los van het probleem wat in Vervolg-1 werd geschetst, kom ik achter wat ik maar weer "wacky" gedrag noem. Ik heb inmiddels 4 blokken van de diodeschakeling voorzien. In twee van die blokken gaat het perfekt: lok remt af tot stilstand en na veilig worden zet ie weer keurig aan. In twee andere blokken: de ene keer afremmen tot stop, de andere keer afremmen tot langzaam rijden en vervolgens doorrijden tot in het volgende veilige blok en weer verder aanzetten. E.e.a. kan ik niet relateren aan een bepaalde snelheid.
De schakeling werkt nu met 5 diodes, 1 de ene kant op en de andere 4 de andere kant op. Alle voedingslijnen zitten aan het rechterspoor, daar had ik al voor gekozen bij mijn oude systeem. Ik heb setjes met 1N4002, 1N4004 en 1N4007 maar principieel geloof ik niet dat dàt uit kan maken.
Als de lok in een blok blijft doorrijden kan ik 'm handmatig stoppen en dan kan ie nog wel achteruit maar niet meer vooruit. Ergo: ook met 5 diodes (de 1+4 schakeling) is het niet stabiel. Later van de week ga ik met een tweede Gold testen, maar het resultaat van nu vind ik nog niet echt bemoedigend....   Iemand met zinnige suggesties?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RJ op 16 April 2007, 20:02:36
Als je er wagons achter hebt hangen: de wielen zorgen ervoor dat de isolatie even wegvalt tussen de doorrijdsectie en stopsectie. Dus naast het stopsignaal krijgt de decoder af en toe een rijd signaal, vandaar dat de lok misschien niet rijdt zoals het moet.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 16 April 2007, 20:46:29
I.d.d., ik had er wagens achter hangen, zoals je meestal rijdt. Zonder wagens: geen enkel probleem. Je hebt dus gelijk. Alleen: zowel Dipl. Ing. Urs Meyer als de fa. Lenz claimen dat dit moet werken zonder ingewikkelde extra toestanden. Niet dus. Ik heb nl. geen zin om met treinen bestaande uit een lok en 2 2-assertjes te gaan rijden. Een trein is pas een trein als ie uit 3 6400's en 34 Falns kolenwagens bestaat, of zoiets :-)
Wat nu?
Ik zit ff te denken om aan het begin van elk blok een 2e isolatie te slijpen ca 1 cm van de eerste. Voldoende om 1 cm spoor zonder spanning te zetten en te voorkomen dat een wielas alsnog een verkeerd signaal doorgeeft. De vraag is dan: hoe gaat mijn enige 2-asser vuurloze daarmee om?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RJ op 16 April 2007, 20:57:56
Die 1 cm stroomloos heb ik ook aangedacht, maar is niet aan te raden.

Hoe heb je alles geschakeld?
Er is een simpele oplossing voor.

Wanneer er in de remsectie een trein gedetecteerd wordt, zet je een relais om die op zowel de remsectie als de sectie ervoor het stopsignaal (assym. DCC) zet. Dan heb je nergens last van, behalve als je trein langer dat het blok is natuurlijk.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Dirk J op 16 April 2007, 21:10:10
Ik zit ff te denken om aan het begin van elk blok een 2e isolatie te slijpen ca 1 cm van de eerste. Voldoende om 1 cm spoor zonder spanning te zetten en te voorkomen dat een wielas alsnog een verkeerd signaal doorgeeft.
In plaats van zonder spanning zetten kun je die sectie natuurlijk van een zelfde diodeschakeling voorzien als de sectie erna.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Jan Huchshorn op 16 April 2007, 22:01:49
@ Dirk

Dan verschuift het probleem toch alleen maar of de loc gaat op het verkeerde moment remmen.

Misschien is een stukje papier en/of een druppel lijm op de raillas al voldoende om kortsluiten door de wielen te voorkomen.

Jan.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Dirk J op 16 April 2007, 22:06:52
@ Jan: nee hoor. Tenzij beide isolaties tegelijk overbrugd worden, maar de kans daarop is tot een verwaarloosbaar minimum te reduceren door de lengte van de tussensectie iets langer te nemen dan de afstand tussen de assen van een draaistel.
En of de lok nu een centimeter eerder of later begint met remmen, is dat een serieus probleem?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Jan Huchshorn op 16 April 2007, 22:16:08
@ Dirk, je hebt gelijk met zo'n kort stukje als tussensectie zou dat ook moeten kunnen werken.

Jan.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RJ op 16 April 2007, 22:23:18
Waarom zou je een extra diode schakeling maken en isolatie?
Het hoeft allemaal niet?

Afbeelding (http://members.lycos.nl/alers/upload/p1.gif)

Wanneer er een trein gedecteerd wordt in de REM-sectie laat je het relais openen (dat parallel aan de diodeschakeling staat) waardoor er op zowel de rijd-sectie als rem-sectie een stopsignaal komt.


@Dirk Timmer: leuke onderschrift.  :D
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Dirk J op 16 April 2007, 22:25:24
Dat is inderdaad een goede oplossing, als je detectie gebruikt.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 16 April 2007, 22:56:48
Hehe, er komen eindelijk reakties los  :)
Origineel had ik gewoon 13 blokken, met isolaties daartussen in het rechterspoor. Tussen elke 2 blokken ligt een reed, en die wordt geschakeld met een magneet aan de sluitwagen. Werkte zoals beschreven in de eerste msg van dit draadje.
Urs Meyer claimt met zijn asymmetrische DCC dat het anders kan, zonder toevoeging van extra secties zoals met DC remblokken nodig is.
Dat heeft ie dan of met een heel kort treintje of met een losse lok getest, maar niet met treinen die langer dan 1 bloklengte zijn, zoals bij mij.
RJ zette mij op het juiste spoor, i.d.d. door een combinatie van een aantal faktoren pikt de lok dus tijdens het afremmen weer een regulier signaal op waarmee ie dan weliswaar langzaam gaat rijden maar uiteindelijk niet stopt. Ik ga nog steeds voor de dubbele isolatie van ca 1 cm lengte, die voorkomt ten allen tijden dat een wielas nog voor overbrugging kan zorgen. Dat is dus alweer anders dan Urs Meyer claimde. Los daarvan blijft het probleem met i.i.g de Lenz Gold, dat wanneer je ABC aktiveert de lok vooruit niet echt goed wil lopen. Ik kan dat wel via CV29 herstellen, maar ook dat is een lapmiddel waar de bron van de fout niet hersteld wordt, en ik wil nog wel ff weten waar dat nou door komt.
Suggesties als "zet je voorgaande blok ook op die diodebrug met asymmetrisch signaal", ja dan had ik mijn blokken ook 2x zolang kunnen maken. Blijf je weer het probleem houden van: trein mag niet langer dan bloklengte zijn.
En nogmaals: ik gebruik geen detektie, het is simpel de sluitwagen die het erachter liggende blok op onveilig zet.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Monobrachius op 16 April 2007, 23:24:10
Volgens mij kan de methode van Dirk Timmer wel.  Wat je doet is dat je in plaats van alleen die dubbele isolatie (je creëert dus een stroomloos stukje van een centimeter of zo), dat stukje ook voorzien wordt een assymetrisch signaal.  Kan het net zo lang zijn (dus geen blokgrootte, maar ook een/paar cm), alleen krijgt het nu wel gewoon stroom. Voor die grote/lange treinen waar je het over hebt zal het stroomloze stukje waarschijnlijk geen probleem zijn, maar voor kleine locjes is die kans best aanwezig.

Henk
p.s. dit is een interessant onderwerp :)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: JoeriL op 17 April 2007, 00:03:18
Is een drupje lak vlak bij de zaagsnedes niet voldoende? Zo krijg je een klein geisoleerd stukje, waarbij de rails niet 2 x doorgezaagd hoeft te worden.
Op de clubbaan hebben we ook een soortgelijk probleem meegemaakt met een trein langer dan de keerlussectie. Een drupje nagellak was voldoende om dit op te lossen (een paar mm stroomloos). Als je zorgt dat de rails eromheen (en de lok natuurlijk) goed schoon zijn, rijden ook kleine 2assertjes er probleemloos overheen.

Als je met treinen rijdt die over de hele lengte stroom af nemen, verbind je dan ook niet de verschillende secties door ::)?

Joeri
inderdaad een interessant onderwerp :)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 17 April 2007, 09:00:53
Is een drupje lak vlak bij de zaagsnedes niet voldoende? Zo krijg je een klein geisoleerd stukje, waarbij de rails niet 2 x doorgezaagd hoeft te worden.

Als je met treinen rijdt die over de hele lengte stroom af nemen, verbind je dan ook niet de verschillende secties door ::)?

Joeri, daar begon ik gisteravond laat ook al over na te denken, nadat iemand "een papiertje" had gesuggereerd. 5mm lengte verf erop of zoiets.
Zelfs als je regelmatig een poetstrein laat lopen is dat ook zo weer bijgewerkt mocht het laagje weer verdwijnen na verloop van tijd.

En Henk, een cm extra blok met ook asymmetrisch signaal wordt behoorlijk bewerkelijk: 13 blokken nu, dat gaan er dan 26 worden met evenzoveel relais + diodebruggen en de nodige meters draad en alles heraansluiten om de volgorde OK te houden. Immers, in het blok volgende op het volgende blok gaat het signaal via een reed weer terug naar symmetrisch...
Mmmmm, je zou natuurlijk ook 13 tussenliggende korte blokjes kunnen maken die gewoon permanent aan asymmetrisch signaal liggen. De lok krijgt daarna dan toch weer gewoon "doorrijden" commando....

Voorlopig lijkt de lak/verf een aardige oplossing. Nou nog eentje voor de in 1 richting rot rijdende lok omdat je ABC in de decoder aktiveert  >:(
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 April 2007, 19:19:48
Mmmmm, je zou natuurlijk ook 13 tussenliggende korte blokjes kunnen maken die gewoon permanent aan asymmetrisch signaal liggen.

Dat is dus precies wat Dirk Timmer bedoelde.......
Gewoon permanent aan asymmetrisch signaal, niks schakelen.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 18 April 2007, 23:36:14
heel leuk draadje dit.

vanmiddag ook zitten experimenteren met diodes.

in het zimo handboek staat de schakeling zelfs getekend en er wordt gezegd om cv 27 om te zetten van 0 naar 1 zodat de decoder op het asymetrischesignaal gaat remmen. daar ik met mijn lokmuis 2 dit niet zelf in kan stellen ben ik met een loc naar de modelbouwwinkel gegaan en daar hebben ze hem om gezet. En ja het werkte maar de lok stond te snel stil. door de afrem vertraging op de lok (F3) langer te zetten kwam ik wel aan een mooi resultaat.

De diode schakeling ga ik in het station gebruiken in combinatie met een relais en een seinpaal. Als de lok tegengesteld de remsectie in rijdt gebeurt er niets. Dus de stootblokken worden ook straks zo beveilgd tegen ontsporen en schade.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 19 April 2007, 10:42:00
Ik zou wel eens willen weten hoe jouw schakeling in elkaar zit: 4 of 5 diodes, en dan vooral bij 5 stuks: 1 in ene richting, 4 in de andere of 2 om 3?
Wat ik niet snap is hoe je CV27 met een lokmuis niet kunt veranderen... of bedoelde je CV127? Indien toch CV27, je weet toch wel hoe je in de EP modus moet komen?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 19 April 2007, 18:19:48
Hallo Louis,

het zijn er 4, 3 in de ene richting in serie en één parallel over de 3.

met een lokmuis kun je cv#27 niet van 0 op 1 zetten (ik niet in iedergeval), daarvoor ben ik met de lok naar de winkel geweest waar ze dar voor me gedaan hebben (ook het licht blijft gewoon branden in de remsectie).

Deze schakeling komt uit de Zimo handleiding en daar verteld men als er reeds een digitaal systeem is met a symetrische spanning is CV#134 op 0,4 volt gezet kan worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Kees-Jan
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 19 April 2007, 19:25:51
Ik had intussen al bij Zimo gekeken en zij werken i.d.d. ook met 4 dioden (net als Umelec). Bij mijn Lenz Gold gaf dat nog niet het gewenste effect vandaar dat ik er een 5e bij heb gezet.
Inmiddels zijn alle blokken hier van zo'n schakeling voorzien, met een losse lok werkt het prima, met langere treinen nog het probleem wat voorgaand al beschreven is. Zit nu met nagellak te experimenteren. Vanavond krijg ik als het goed is de tweede Gold binnen, dan wil ik wel eens weten of daar hetzelfde euvel optreedt als met de eerste; nl. aktiveren van je ABC leidt tot slecht vooruit rijden. Zie eerdere berichten.
Ik heb nog wat ontdekt maar wacht ff die 2e Gold af voordat ik daarover begin  :)
Enne.... CV27 op 1 zetten moet gewoon met een Lokmuis-2 kunnen hoor.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 21 April 2007, 14:51:10
Voorlopig experiment opgeschoven: vandaag mijn 2e Lenz Gold ontvangen, blijkt het een maandagmorgen exemplaar te zijn. Heel traag reageren op diverse commando's, soms zelfs niet. Uiteindelijk krijg ik CV51 aktief op ABC, het rare is dat ie akkuut reageert op asymmetrische spanning en ook als die weer symmetrisch word, maar met handmatige commando's gaat ie reuze traag om. Zelfs het programmeren lukt alleen maar als ie ook direkt op commando's (licht aan/uit bv.) reageert, wat ie dus soms wel doet maar meestal niet. Dit exemplaar gaat dus retour en dan zie ik wel weer.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 24 April 2007, 23:20:04
We gaan verder: inmiddels twee Silvers aangeschaft, de tweede Gold wordt zaterdag omgeruild. Ik heb dus momenteel 3 werkende Lenzen en bij alledrie kom ik het volgende fenomeen tegen: normaal is alles OK. Vooruit/achteruit/rangeerstand/vertraging uitschakelen werkt allemaal picobello. Op het moment dat je CV51 aktiveert op ABC, lopen ze allemaal vooruit rot (onregelmatig, niet goed op snelheid komen). Schakel je de vertragingen uit, dan is het prima, maar met vertraging niet. Idem dito rangeerstand. Let wel: ik rijd dan nog helemaal niet met asymmetrische DCC, simpelweg het aktiveren van ABC in de decoder leidt tot dit gedrag.
Achteruit gaat het wel goed (aannemende dat vooruit normale rijrichting en achteruit dus andersom, bij een decoder met zg. "reversed" werking is het dus achteruit rot en vooruit goed. Je snapt 'm al: ik moet alle decoders op "reversed" zetten om dit op te lossen, vervolgens kun je de lok omdraaien en dan is het allemaal weer normaal. Totdat je achteruit wilt natuurlijk.... dan keert het probleem terug. Bij een Ludmilla is het niet zo erg, maar het wordt rotter als je een BR44 voor je trein hebt staan.
Daar eindigt het echter niet: zodra je in CV51 ook het volgende bit aktiveert (om de richtinggevoeligheid van de ABC uit te schakelen), gaat ie ook achteruit rot lopen en dan heb je een in 2 richtingen rot lopende lok.
Ik zou bijna zeggen tegen Gold en Silver eigenaars: probeer het maar eens, zet CV51 gewoon op 2 en kijk wat je lok doet, liefst met een trein erachter want los zie je het doorgaans niet direkt.
Overigens rijdt het als een feest, zo'n bloksysteem met ADCC of ABC zoals Lenz het noemt. Probleem van de volgwagen die twee blokken doorverbindt is nog niet geheel opgelost, maar da's een kwestie van extra stukjes isolatie, zie voorgaande.

Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 May 2007, 13:45:12
Voorgaande gelezen. Afgezien van isolaties en lengte van blokken:  Lenz-ABC blijft met Lenz-decoders huilen met de traan open. Rommel.
Terwijl het met Zimo decoders perfect werkt.

Maarten.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 24 May 2007, 15:25:31
Ja zimo werkt klasse, zet de loc op het programeerspoor van de Ecos en vijf tellen later is de CV aangepast.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 26 May 2007, 23:33:51
D'r komt weer wat schot in de decoderleveringen: ik zit nog te wachten op een paar Silver-directs voor mijn 6400's maar intussen zijn er weer 2 gewone Silvers bijgekomen. Eerst eentje in de Ludmilla (die in het eerste experiment met een Gold uiteindelijk goed liep; weliswaar slechts achteruit maar met reversed werd dat vooruit), met beide nieuwe Silvers gaat ie alleen maar langzaam rijden in een asymmetrisch gevoed blok en stopt doorgaans niet. 1 op de 10 keer stopt ie. Waarom met een Gold wel en met een Silver niet?
Dan de Silver maar in mijn 2-assige Henscheltje. Die loopt er zelfs vooruit goed mee en stopt prima. Mooi zo, kan de ketel voorop blijven staan. De 2e Silver gaat in de Electrotren 1300, die er ook vooruit prima mee loopt en keurig stopt als de blokken op ADCC worden gezet.
Voorlopig heb ik nu dus 5 loks bruikbaar voor ADCC en moeten er nog 5 aangepast worden. De overige 3 blijven op hun Viessmannen draaien en mogen dus niet meer de hoofdbaan op.
Blijft ook de vraag waarom sommige loks na aktiveren van ABC vooruit slecht gaan lopen (de Roco's Ludmilla en BR215 en de Mehano Cl66) en anderen weer niet...
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 30 May 2007, 18:35:53
Blijft ook de vraag waarom sommige loks na aktiveren van ABC vooruit slecht gaan lopen

Dat is toch niet zo moeilijk te beantwoorden?

Omdat je er een slechte decoder in gezet hebt.

Maarten.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: JoeriL op 30 May 2007, 19:53:10
Dus dan maar met z'n allen zimo's kopen  ::)?

Ik vind het erg vreemd dat het in de ene lok wel prima werkt, en in de ander niet. Het is makkelijk om te zeggen 'de decoder deugt niet', maar er is ongetwijfeld een logische verklaring, en misschien zelfs een oplossing  :). Ik heb alleen géén idee wat het zou kunnen zijn. Misschien is het interesant de printjes van de loks te inspecteren op mogelijke verstoring? Zijn het elke keer dezelfde loks die de problemen veroorzaken (gaat het mis met andere ludmilla's, 215's en class66'en?)

Joeri
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 30 May 2007, 21:53:09
Blijft moeilijk te zeggen. Ik heb maar 1 215 en 1 Ludmilla en 1 Klaas. Kwa motor zou ik de Klaas en Ludmilla gelijkwaardig willen noemen. Ik heb wel 2 identieke 1100's net als 2 6400's. Voor de laatste wacht ik op Silver-directs die daar mooi onder de print kunnen.
Verder heb ik Lenz over het gedrag gemaild maar ik kreeg antwoord dat ze het probleem zelf niet konden reproduceren.
Over de Electrotren was ik wat voorbarig: die moet naar alle waarschijnlijkheid toch ook omgedraaid en op reversed gezet worden  >:(
Ik had al eerder in dit draadje gevraagd: er moeten ongetwijfeld de nodige Gold en Silver eigenaars zijn, die misschien helemaal niet met ABC werken. Zet voor de gein eens CV51 op 2 (of zelfs 6) en kijk eens naar het rijgedrag.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: JoeriL op 30 May 2007, 22:29:17
Ik heb thuis zowel een 215 als een Ludmilla staan. Als ik het goed begrijp gaan ze zodra ABC aangezet wordt slecht rijden? Ik zal het van het weekend eens proberen. In de ludmilla zit volgens mij een gold decoder, dus dat is zo gepiept.
Ik heb vast nog wel wat geschikte diodes liggen, ik zal eens wat experimenteren. Ik heb zowel silvers, gold als zimo decoders in huis, ik ben erg benieuwd  :).
Joeri
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Wim Donker op 30 May 2007, 22:34:21
Zet voor de gein eens CV51 op 2 (of zelfs 6) en kijk eens naar het rijgedrag.

Even gedaan (Lenz Silver in een Roco BR80) en inderdaad: achteruit rijdt ie nog goed, vooruit hopeloos.


Gr. Wim
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: stig op 30 May 2007, 22:35:49
Oftewel het is niet gek dat die decoders op de "tweede" plek komen  ;D
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 30 May 2007, 22:38:25
Kijk, nog eentje  ;D
Wel liefst met een trein erachter testen, los zie je het soms niet direkt.
En Wim, zet CV51 eens op 6, dan gaat het in 2 richtingen rot. Met CV51 op 2 kun je het nog oplossen door de lok om te draaien en de decoder op reversed te zetten, alleen heb je dan achteruit wat problemen. Waar rijdt je trouwens mee? Uhlenbrock/Lenz/Roco (ook Lenz eigenlijk)/weetikveel?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Rieks op 30 May 2007, 23:05:43
Ik lees dat lenz gebruik maakt van cv51 voor adcc.
Als je echter op de NMRA site kijkthttp://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-922%202006%20July%2025.pdf (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-922%202006%20July%2025.pdf)Dan zal je zien dat cv 27 hiervoor bedoelt is .
Staat hierover iets in de gebruiksaanwijzing van lenz?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 30 May 2007, 23:37:44
Dus dan maar met z'n allen zimo's kopen  ::)?

Ik vind het erg vreemd dat het in de ene lok wel prima werkt, en in de ander niet. Het is makkelijk om te zeggen 'de decoder deugt niet', maar er is ongetwijfeld een logische verklaring, en misschien zelfs een oplossing  :). Ik heb alleen géén idee wat het zou kunnen zijn. Misschien is het interesant de printjes van de loks te inspecteren op mogelijke verstoring? Zijn het elke keer dezelfde loks die de problemen veroorzaken (gaat het mis met andere ludmilla's, 215's en class66'en?)

Joeri

Bij al mijn loc's gaat het mis met een Lenz Gold. Dat ligt niet aan de loc's, niet aan het ombouwen, maar puur aan de decoder. Bovendien volstrekt willekeurig werkt het soms ineens wel (enkele seconden of tot een ander bevel gegeven wordt0 maar meestal niet. Ligt ook niet aan de gebruikte centrale (Zimo) want ook de speciaal voor dit doeleind aangeschafte Lenz centrale geeft een even slecht resultaat.
Oorzaak en logische verklaring: software in de decoder en de onmogelijkheid hierin een andere instelling te kiezen. Alleen aan of uit. Zimo heeft de mogelijkheid aan/uit door te kiezen voor links spoor, rechts spoor of beide kanten. En de software deugt wel, aangezien er geen enkel probleem optreedt. Niet met de Lenz centrale en niet met de Zimo centrale. Ik rij nu met de Lenz centrale omdat in de Zimo nog geen Railcom zit.  :)

Zimo's kopen ? Als je dat wil. Je kunt ook Lenz kopen nadat je ze gewaarschuwd hebt en ze verbeterde software gemaakt hebben. Die, sorry dat ik het zo zeg, rommel die ze nu verkopen is ONGESCHIKT voor ABC, althans de A versie (BM1). Met de BM2 werkt alles prima. De BM3 heb ik wel al hier, maar heb ik nog niet getest, omdat ik nu met Railcom in combinatie met terugmelding bezig ben.
Als een merk iets belooft (zie alle folders van Lenz) en het werkt niet dan noem ik het zo als hierboven, en in het verleden heb ik diverse producten van Zimo ook rommel genoemd, dus ik verdedig geen merk of ik val geen merk aan. Ik test en keur een product goed of af op grond van wat er beloofd is dat het zou doen.

Maarten.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: JoeriL op 31 May 2007, 00:05:06
Maarten,
De eerste zin was inderdaad wat kritisch bedoeld, wat je gezien je 'contacten' met zimo vast wel begrijpt :). Ik zie best in dat je een objectief oordeel probeert te geven. Gezien de ervaringen (niet alleen van jou) is je uitspraak over de lenz decoders natuurlijk terecht, trots vermelden dat je decoders over ABC beschikken en het werkt niet is not done... 
De rest van mijn reactie is puur nieuwsgierigheid; ik zou graag uitvinden onder welke omstandigheden de Lenz decoders falen. Zelf heb je alleen maar negatieve ervaringen ermee, terwijl Louis in bepaalde loks wel en in bepaalde loks geen problemen heeft. In welke loks heb jij de decoders getest, Maarten?

Rieks,
CV 27 is optioneel, niet verplicht dus. CV 51 valt onder de CV's die door de fabrikanten zelf in te vullen zijn. De handleiding geeft aan dat de ABC instellingen zijn te veranderen door CV51 te veranderen. Over CV27 wordt niets gezegd.

Groet,
Joeri
(heeft met Zimo alleen positieve ervaringen, terwijl Lenz de laatste tijd een beetje teleurstelt: programmeerproblemen met gold mini's, en nu dit)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 31 May 2007, 12:39:55
Voor alle duidelijkheid: ik heb vandaag weer 's die Ludmilla geprobeerd. Dit omdat in de eerste experimenten ik ook problemen met de wormwiellagering had (en nog heb) en het ding slechts kort gelopen heeft met die Gold, waarbij ik waarschijnlijk de mazzel had dat ie een paar keer achter elkaar stopte. Nu blijkt uiteindelijk dat ie zowel met de ene Gold die ik heb alsmede met 2 Silvers gewoon niet goed luistert: hij gaat simpelweg langzaam rijden en blijft dat doen, slechts 1 op de tig keer wil ie stoppen. Het rare is dat als je 'm handmatig in zo'n blok stopt en weer wil aanzetten, hij stil blijft staan totdat het signaal weer symmetrisch is...
Dezelfde decoders in andere loks reageren prima. Dat zijn Roco's startset BR215, de NS 1637, een Mehano Klaas, een Liliput Henschel Bfl alsmede een Electrotren 1300. Rest locs nog niet getest. Bij alle loks is aktiveren van ABC middels CV51 aanleiding tot rot rijgedrag vooruit, wat (uiteraard) provisorisch is opgelost door de loks om te draaien en CV29 op reversed te zetten, waarmee dus nu de loks achteruit rot lopen, wat weer is op te lossen door de vertraging uit te schakelen dan wel in de rangeerstand te gaan. Een lapmiddel dus. De enige lok die schijnbaar geen last heeft van dit verschijnsel is het Henscheltje maar ook dat moet ik nog grondiger bekijken.
Dan over de diodeschakeling: Umelec (de uitvinder?) werkt met 4 diodes; 1 in de ene richting en parallel daaraan 3 in serie in de andere richting. Lenz doet het met 5 diodes: 4 om 1. Aangezien ik de schakelingen zelf heb gebouwd probeerde ik het in 1e instantie ook met 4: de loks gingen wel langzaam rijden maar stopten niet. Toen heb ik er 1 diode bijgezet waarmee het wel werkte. Voor zover ik weet gebruikt Lenz in de BM1 ook 5 diodes. Als ik nou van Maarten lees dat de BM1 bij hem ook "wacky" werkt en de BM2 goed, vraag ik me af wat het verschil dan is (met name in elektrische opbouw).
Al met al gaat het er wel op lijken dat Lenz nog het nodige te doen heeft aan een goed werkende implementatie, wat nog steeds niet verklaart waarom die Ludmilla niet wil stoppen...
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 31 May 2007, 13:51:00
... en dan nog ff doorgaand op het laatste regeltje:
Je gaat je dan van alles in je rare kop halen, zoals het bijplaatsen van een 6e diode op 1 blok: de Gold gaat wederom in de Ludmilla en rijden maar. 12 rondjes op wisselende snelheden (op schaal varierend tussen 50 en 100 km/u) en onafhankelijk van de snelheid 6 keer wel stoppen en 6 keer langzaam blijven rijden. Schiet mij dan maar lek, Lenz. Of misschien moeten we met z'n allen Lenz maar lekschieten  :P

Toch maar Zimo's gaan bestellen?
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: stig op 31 May 2007, 13:52:57
Toch maar Zimo's gaan bestellen?

Probeer het eens...
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 31 May 2007, 15:02:23
...Toch maar Zimo's gaan bestellen?

Is een goed plan  :-X ;)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 31 May 2007, 16:01:48
Stig en Wim: ik zal voor de Ludmilla wel moeten.... Maar 's kijken waar ze MX64's verkopen.
Voor de Liliput 6400's ben ik vanmiddag ook ff flink aan het testen geweest; die laten in elk geval goed resultaat zien, behoudens het euvel van vooruit slecht lopen maar met de eerder genoemde oplossing kan ik leven. Reden is dat ik tot dusverre Viessmannen in die loks had, die in de cabines hingen, want zonder de hele lok te slopen krijg ik 'm niet in de bak. Aangezien ik het rotmachines vind om helemaal uit elkaar te halen (bekend verhaal neem ik aan) en de Gold en Silver beiden net te groot zijn om in de cabine te zetten, is de Silver Direct voor mij de meest voor de hand liggende oplossing. Die kan mooi onder de print hangen en dan kan het cabineinterieurtje ook weer terug. Overigens zal een MX64 ook wel weer in de cabine kunnen maar ik prefereer de Lenz optie (ja, toch!).
Dan heeft de Gold ook nog kort in één van de Roco 2200's gehangen en daar ging het verder ook OK mee. Dan heb ik er nog 2 nodig voor de Roco 1100's en ik begin toch in elk geval voor 3 (mogelijk 5) machines zwaar aan de MX64 te denken. De nu aanwezige Gold en Silvers kunnen wel blijven draaien, met de fratsen om het fatsoenlijk te krijgen kan ik nog leven.
Maar fa. Lenz, het was dacht ik examentijd: voor mij zijn jullie gestraald, doe het maar eens een jaartje over  :P
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 May 2007, 16:44:37
Als ik nou van Maarten lees dat de BM1 bij hem ook "wacky" werkt en de BM2 goed, vraag ik me af wat het verschil dan is (met name in elektrische opbouw).

Verschil: de BM1 zijn 5 diodes, voor 1 railsectie.
De BM2 schakelt 2 secties (samen 1 baanvak): het rijstuk en het rem/stopstuk. Dus geen problemen met wielcontact op de overgangen of wagons met verlichting (zie andere schrijfsels).
Als je de BM2 openmaakt zie je pas duidelijk het verschil: een printplaat met waarschijnlijk een complete microcontroller erop, die dus alles regelt, oftewel een DIGITAAL signaal geeft. Dus niks geen asymmetrie. Dat is althans mijn conclusie, maar ik ben geen electronicus.
Dus krijgt de loc een GOED SIGNAAL en heeft dus geen problemen, ook al is het een Lenz decoder.
De BM2 heeft een bezetmelder die op de regelaar uit te lezen is. (zie documentatie Lenz).
Ander voordeel, voor mij althans: met de BM2 kun je wel Railcom toepassen, bij de BM1 of gewone diodes niet. Dat staat overigens ook aangegeven door Lenz, dus daar zijn ze wel "eerlijk" in.
Bovendien kan Railcom ook op een andere manier toegepast worden, wat volgens de opgave (tekening) van Lenz niet kan en op Neurenberg 2007 bevestigd is dat het niet kan: 2 Railcom uitlezers op 1 sectie/blok.


Maarten
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 31 May 2007, 17:17:50
Als je de BM2 openmaakt zie je pas duidelijk het verschil: een printplaat met waarschijnlijk een complete microcontroller erop, die dus alles regelt, oftewel een DIGITAAL signaal geeft. Dus niks geen asymmetrie. Dat is althans mijn conclusie, maar ik ben geen electronicus.

Maarten

Maarten, als dat werkelijk zo is doet Lenz rare dingen: ze noemen het wel ABC maar dat is denk ik het gevolg van dat het Umelec principe (asymmetrische verschuiving) mogelijk niet gebruikt mag worden door hun in een eigen kretologie en dus bouwen ze andere logica in die ze bij elkaar maar ABC noemen: deels gebaseerd op asymmetrie, deels op iets anders. Dat verklaart ook dat een BM1 slecht werkt en een BM2 niet. Het verklaart misschien tevens waarom die Ludmilla bij mij maar niet wil stoppen maar langzaam doorrijdt. Misschien ook wel reden waarom Thorsten Gradl van Lenz mij letterlijk terugmailde: "We want to look after this, but we cannot reproduce the problem"...

PS: een asymmetrisch signaal is nog steeds digitaal, alleen verschoven ten opzichte van de nullijn  :)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 May 2007, 17:32:11
Misschien ook wel reden waarom Thorsten Gradl van Lenz mij letterlijk terugmailde: "We want to look after this, but we cannot reproduce the problem"...

PS: een asymmetrisch signaal is nog steeds digitaal, alleen verschoven ten opzichte van de nullijn  :)

De reactie van Lenz klopt wel: op geen enkele manier is het gedrag van een loc reproduceerbaar. ;D ;D Oftewel: hij doet maar wat, totaal random. Behalve 1 ding: hij doet niet wat hij moet doen.  :'(

Over het signaal: ik bedoel dus een niet-asymmetrisch signaal, dus een gewoon signaal.

Maarten.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Wim Donker op 01 June 2007, 12:32:30
Waar rijdt je trouwens mee? Uhlenbrock/Lenz/Roco (ook Lenz eigenlijk)/weetikveel?

Ik gebruik een Tams centrale en Littfinski booster.
Ik heb de Lenz decoders niet gekocht vanwege ABC maar toen ik zag dat het er opzat leek het me toch wel iets om ooit wat mee te gaan doen. Dat kan ik met deze decoders dus wel vergeten, jammer.


Groet, Wim
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 04 June 2007, 23:00:45
Vandaag een Zimo MX64 ontvangen (tx Maarten) en die 's in de Ludmilla gezet. Nou werkt het dus perfekt  8)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: stig op 05 June 2007, 00:05:52
Hoera, dus goede ervaringen zijn reproduceerbaar!
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 19 June 2007, 23:07:21
Zijn zimo decoders er ook voor N spoor?
Als ik het goed begrijp dus werkt het ABC systeem dus wel goed met de BM2 BM3 modules en lenz gold of silver decoders

Ik rij nu nog analoog zodra er een goed digitaal bloksysteem is wil ik overstappen op digitaal met de BM2 of 3 modules.
Heb ik dan een centrale en booster nodig en de BM 2 en 3 modules of een vrij eenvoudig digitaal bloksysteem op te zetten?
Wissels wil ik analoog blijven bedienen en ook geen computer bij mijn baan.

Graag jullie reacties ;)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 19 June 2007, 23:11:26
Marco,

Ja de zimo 620 is oa voor N (heb er zelf al 3 in gebouwd (nr 4 staat in de planning)

Kees-Jan
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 19 June 2007, 23:12:19
Natuurlijk zijn die er ook voor spoor N de MX620 bijvoorbeeld. Kijk op www.zimo.at

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 19 June 2007, 23:13:37
ben nog aan het begin van digitaal wim dus daarom vraag ik het maar ;)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 19 June 2007, 23:21:18
Vragen staat vrij Marco.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 20 June 2007, 09:46:27
Ik rij nu nog analoog zodra er een goed digitaal bloksysteem is wil ik overstappen op digitaal met de BM2 of 3 modules.
Heb ik dan een centrale en booster nodig en de BM 2 en 3 modules of een vrij eenvoudig digitaal bloksysteem op te zetten?

Marco, ff resumé Tante Kee:
of je een booster naast de hoofdunit nodig hebt, wordt bepaald door hoeveel treinen er rijden, dus geparkeerde treinen tellen niet mee.
Ga je het simpel houden, dan kun je ook BM-1's kopen, beter en goedkoper is nog zelf de schakeling bouwen. Een BM-1 kost je dan 50 cent.
Met Zimo's kun je dan in principe met 4 diodes volstaan, de Zimo kan ingesteld worden op waar ie reageert (in asymmetrie wel te verstaan).
De Gold en Silver hebben voor een stop 5 diodes nodig, met 4 gaan ze langzaam rijden. Dit ff behoudens mijn Ludmilla die zelfs met 6 diodes nog niet consequent wilde stoppen. Hoe dat in N uitpakt weet ik niet, maar mijn theorie blijft voorlopig dat alleen de diodeschakeling bij Lenz niet foolproof werkt. Dan heb je dus meer nodig en dat is ofwel een BM-2 of een 3 (tegen meerprijs dus).
Mijn advies (en dat komt echt na uitgebreid testen: koop de Zimo 620 voor je loks en geen Lenzen. De iets hogere aanschafprijs verdient zich terug in stabieler gedrag èn toekomstige uitbreidingen zijn met een software-upgrade te plaatsen, waar je bij andere fabrikanten simpel nieuwe decoders zou moeten kopen.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 20 June 2007, 09:53:38
Louis,

Ik zal vanavond eens testen of de 620 van Zimo ook op de diodes werkt.

Kees-Jan
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 20 June 2007, 10:54:11
Volgens mijn info de 620 wel, de voorganger 62 NIET.
Instelbaar met CV27; asymmetrie instelbaar in CV134. Default instelling daarvan werkt hier prima met 5 diodes, niet getest met 4, maar hiermee zou 0.6V genoeg zijn en met 4 diodes zit je al bijna aan 1 volt.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 20 June 2007, 11:45:24
Pfffft, ik zit net bij MTE ff te kijken naar de prijzen van die Lenz modules:
BM-1 9,50, BM-2 40,- en BM-3 48 euro (afgerond).....
Op mijn hoofdbaan (rijlengte 35 m) heb ik 13 blokken gemaakt.
Kosten: 13 x bistabiel relais à 5,10
              13 x reedswitch à 0,56
              13 x 5 diodes à 0,10
Totaal ca 80 euro plus de nodige meters draad, wat soldeer en uurtjes prutsen.
Zou ik dat met BM-2's gaan doen dan ben ik minstens 510 euro kwijt plus ook nog draad en prutsen en waarschijnlijk reeds om te kunnen schakelen.
O ja, ik had ook nog een ouwe computervoeding nodig (12V) om mijn relais te schakelen, maar die stond er al voor andere zaken  8)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 20 June 2007, 12:19:26
Een computergestuurde baan is en blijft goedkoper en geeft meer speelmogelijkheden dan een star bloksysteem.  ::)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: ReesCees op 20 June 2007, 12:23:15
Daar heb je een punt Wim. dat is ook de reden dat ik met Trains en Co ga werken. je kunt vanuit de PC dan alles besturen en ook een deel handmatig blijven bedienen. In mijn sporenplan kunnen straks ongeveer 15 tot 20 treinen automatisch rijden. Het handmatige hou ik in mijn (kop)stations. de bedoeling is om er uit het automatische deel regelmatig treinen uit te pikken om daarme handmatig te rangeren bijvoorbeeld.

Kees-Jan
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 20 June 2007, 18:19:57
Hallo,

Zo is mijn baan nu (analoog) ook keesjan.
Ik heb een rondlopend hondebot met 2 schaduwstations (zonder wissels maar treinen achterelkaar staan).
Met een aansluiting op mijn kopststion handmatig te bedien.

Ik wil dus eigenlijk ook een simpel digitaal bloksysteem waarin handmatig treinen mijn station in kan rijden.Maar ik hoor nu dus dat dit met een computer dus eenvoudiger en ook nog goedkoper kan.
Maar een computer bij de treinenbaan staat mij gewoon tegen ;D

Dus meer tips zijn altijd welkom, op mijn baan rijden 8a 9 treinen gelijktijdig.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 20 June 2007, 18:29:37
Marco, eigenlijk is een bloksysteem nooit handmatig, want in een bloksysteem wordt het achterliggende blok beinvloed door hetgeen er voor gebeurd. Dus als er een trein in het blok ervoor rijdt zal de trein daar achter moeten stoppen, daar doe jij via handbediening niets aan. Dus een bloksysteem is niets anders dan een automatisch verlopend geheel zonder computer, alleen zonder alle speelmogelijkheden die de computer wel geeft.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 20 June 2007, 21:25:26
hallo wim,

ik weet wel wat een bloksysteem is dat heb ik nu namelijk ook ::)
De computer bij de modelbaan staat mij gewoon niet aan.
Maar goed als dat makelijker en goedkoper is dan zal ik dat maar eens gaan overwegen.
Kun je dan ook gewoon een handregelaar erbijgebruiken?
ik wil niet achter een toetsenbord zitten eigenlijk.

Wat heb ik nodig behalve een computer om een bloksysteem via de computer op te zetten?

groetjes marco
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 20 June 2007, 21:38:35
wim ik bedoel dat ik handmatig uit het bloksysteem wil rijden met handregelaar naar mijn kopstation
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 20 June 2007, 21:45:07
Ongeveer net als ik. Alleen mijn hoofdbaan is voorzien van blokken, gewoon om niet naar om te hoeven kijken. Rest is puur handmatig met wat extra beveiligingen op uitrijsporen en waar nevenbaan de hoofdbaan in kan cq. kan verlaten.
Computer heb ik derhalve niet nodig en WIL ik ook niet (ik zit er al veel te veel achter).
Zie website voor alle in's en out's..... ga ik niet hier allemaal herhalen  :)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 20 June 2007, 23:19:04
zo denk ik er ook over louis.
ik zie dat je in oss woont vlakbij mij dus ( wijchen)
ik zal me eens verdiepen in systeem via je site
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 06 July 2007, 18:10:27
Ik heb net proefopstelling gemaakt voor afremmen via ass. dcc.
Remmen gaat goed maar starten deed de loc niet meer.
Heb minimale snelheid helemaal verlaagd  en dan trekt de loc wel weer op.
Is dit normaal?

Nog een vraag je van een digibeginner ik rij nu met rocomuis 2.
Bij uitschakelen van mijn proefbaan ( terwijl de trein nog rijd).
stopt alles als ik stroom weer inschakel dan blijft de trein staan terwijl de muis nog op rijden staat.Als ik de regelaar beetje beweeg dan gaat locje pas weer rijden.

Als ik dus met meer treinen rijd in bloksysteem dan moet ik iedere keer alle loks weer "opstarten"dus.Dit moet toch ook anders kunnen?
Het moet toch mogelijk zijn om alle locs weer meteen te laten rijden?
bij het inschakelen  van de "hoofdstroom" ( stekker in stopkontakt ;D)

Graag reacties
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 06 July 2007, 19:03:52
Dus als er een trein in het blok ervoor rijdt zal de trein daar achter moeten stoppen, daar doe jij via handbediening niets aan. Dus een bloksysteem is niets anders dan een automatisch verlopend geheel zonder computer, alleen zonder alle speelmogelijkheden die de computer wel geeft.

Mvg
Wim.

Wanneer je de regeling opheft in de "stilstaande" loc, kun je in het blok met het rode sein gewoon rijden, handbediend. Achteruit sowieso al, maar dat was al bekend.
Hoe je deze beinvloeding uitschakelt, hangt van decoder en systeem af. Bij Zimo simpelweg door de "manuaal"knop te gebruiken, bij Lenz bijv. door een andere functieknop of de rangeerstand.
Dus toch wel met een uitgebreider aanbod aan speelmogelijkheden dan hierboven omschreven, of is dat anders bedoeld ?

Maarten
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: maartenvanderburgt op 06 July 2007, 19:11:49
Heb minimale snelheid helemaal verlaagd  en dan trekt de loc wel weer op.
Is dit normaal?

.Als ik de regelaar beetje beweeg dan gaat locje pas weer rijden.

.Dit moet toch ook anders kunnen?

Niet normaal
Kan kloppen maar hoeft niet
Ja, kan anders, maar.....

Welke decoders heb je in je loc's?  Het is niet alleen zaak van een Lokmuis 2, ook de soort decoders spelen hierin mee.

Maarten (die nu eerst even eten is)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 06 July 2007, 19:36:17
Wanneer je de regeling opheft in de "stilstaande" loc, kun je in het blok met het rode sein gewoon rijden, handbediend. Achteruit sowieso al, maar dat was al bekend.
Hoe je deze beinvloeding uitschakelt, hangt van decoder en systeem af. Bij Zimo simpelweg door de "manuaal"knop te gebruiken, bij Lenz bijv. door een andere functieknop of de rangeerstand.
Dus toch wel met een uitgebreider aanbod aan speelmogelijkheden dan hierboven omschreven, of is dat anders bedoeld ?

Maarten


Ja, je slaat de plank volledig mis. Het heeft niets te maken met de decoder, het is het princiep van een bloksysteem, waar het overgaat.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 06 July 2007, 23:19:29
hallo,

@maarten

ik gebruik alleen zimo MX 620 decoders
graag ook antwoord op mijn andere vragen in zelfde berichtje ;D

groetjes marco ( beginnende digitaalrijder)
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 06 July 2007, 23:35:18
Ik heb net proefopstelling gemaakt voor afremmen via ass. dcc.
Remmen gaat goed maar starten deed de loc niet meer.
Heb minimale snelheid helemaal verlaagd  en dan trekt de loc wel weer op.
Is dit normaal?

Nog een vraag je van een digibeginner ik rij nu met rocomuis 2.
Bij uitschakelen van mijn proefbaan ( terwijl de trein nog rijd).
stopt alles als ik stroom weer inschakel dan blijft de trein staan terwijl de muis nog op rijden staat.Als ik de regelaar beetje beweeg dan gaat locje pas weer rijden.

Als ik dus met meer treinen rijd in bloksysteem dan moet ik iedere keer alle loks weer "opstarten"dus.Dit moet toch ook anders kunnen?
Het moet toch mogelijk zijn om alle locs weer meteen te laten rijden?
bij het inschakelen  van de "hoofdstroom" ( stekker in stopkontakt ;D)

Graag reacties

Of de loks weer gaan rijden met de ingestelde snelheden, ligt aan je digitale systeem, of die de mogelijkheid beidt om de ingestelde waardes te onthouden of niet. Bij de Intellibox kun je dit instellen.
Bij Lenz Digital Plus ook, dus bij de MultiMaus misschien ook wel, lees de handleiding er een op na.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 07 July 2007, 22:11:16
Marco en Wim, met een Lokmuis2 en bijbehorende versterker lukt dat niet. Los ik op door mijn versterker permanent aan te laten staan.
Ik betwijfel of het met een Multimaus wel kan.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 07 July 2007, 23:07:44
Louis,

Ik ben er niet bij gebaat of het wel of niet kan, maar dit is nu zo'n soort vraag, waar je als gebruiker van een systeem op een eenvoudige manier zelf het antwoord op kan vinden, door simpelweg de gebruiksaanwijzing te lezen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 08 July 2007, 08:24:45
Ben ik niet geheel met je eens. Ik heb het startsetje van Roco van destijds, met de BR215, waar een "boek" bijzat in 4 talen over de coole digital van Roco. Dat boek spreekt in geen van de 4 talen over dat alles weer met 0 begint als je de zaak uitzet. Tussen (), het boek spreekt ook van een EP programmeermodus, alleen NIET over hoe je daarin moet komen, laat staan hoe je daarmee moet werken.
Naderhand heb ik de uitgebreide handleiding bij Roco of Reyne gedownload, maar ook daar staat niet expliciet in dat alle instellingen verloren gaan bij het afzetten van centrale/versterker.
Dan praat ik nog niet over de talloze 2e hands zaken die heel vaak zonder handleiding over de toonbank gaan.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: RoSoft op 08 July 2007, 11:16:55
Louis,

Je kunt het niet eens zijn, maar er wordt met geen woord gesproken over een mogelijkheid dat je de ingestelde waarden kunt bewaren, dus is het niet meer dan logisch dat zij bij het uitzetten verloren gaan. Dus in mijn ogen staat het duidelijk in de handleiding, zonder al te veel woorden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: stig op 08 July 2007, 11:18:45
Een kleine tip in een kader was wel handig geweest...
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Dirk J op 08 July 2007, 12:41:49
... er wordt met geen woord gesproken over een mogelijkheid dat je de ingestelde waarden kunt bewaren, dus is het niet meer dan logisch dat zij bij het uitzetten verloren gaan.

Dat is de logica van Wim. Voor een ander kan de volgende logica gelden:
"Er wordt met geen woord over gesproken dat de ingestelde waarden bij het uitzetten verloren gaan, dus is het niet meer dan logisch dat zij bewaard worden." Zo gaat het immers bij veel digitale toestellen, zoals bijvoorbeeld digitale ontvangers, autoradio's, etc.

In mijn optiek (maar wat weet ik ervan, ik ben slechts een tiental jaren auteur van technische documentatie geweest) hoor je dat soort dingen te beschrijven - al is het maar met een enkele zin.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: stig op 08 July 2007, 14:12:18
Zo gaat het immers bij veel digitale toestellen, zoals bijvoorbeeld digitale ontvangers, autoradio's, etc.

Dirk, ik heb een massasleutel in mijn ambu, en laat nou juist de autoradio een apparaat zijn die niet zijn instellingen onthoud zonder "dauerplus"  ;)

In mijn optiek (maar wat weet ik ervan, ik ben slechts een tiental jaren auteur van technische documentatie geweest) hoor je dat soort dingen te beschrijven - al is het maar met een enkele zin.

Driewerf hoera voor Dirk! Vooral ook omdat het zo'n kleine moeite is, maar je moet er wel aan denken...
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: marco haringa op 08 July 2007, 16:37:32
Marco en Wim, met een Lokmuis2 en bijbehorende versterker lukt dat niet. Los ik op door mijn versterker permanent aan te laten staan.
Ik betwijfel of het met een Multimaus wel kan.

Hoe bedoel je bovenstaande precies louis?
Als je de versterker altijd aan laat staan hoe stop je dan je treinen?
1 sein op rood zetten en de rest die dan automatisch stopt?

Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: Louis Holleman op 08 July 2007, 20:39:33
Precies. Speciale stopknop die 1 blok rood zet, effe wachten tot alle treinen stilstaan, ik haal WEL de spanning van de baan (centrale blijft aanstaan). Volgende keer: spanning op de baan, rode blok resetten en alles gaat weer draaien zoals het deed.

Je kunt natuurlijk ook 1 trein met de regelaar stilzetten en later de regelaar weer opendraaien.
Titel: Re: Asymmetrische DCC experimenten
Bericht door: René op 08 July 2007, 21:11:22
Dan kun je ook domweg de stroom die van de centrale (of versterker) naar de baan gaat onderbreken. Alles staat dan direct stil. Als je de verbinding dan weer hersteld rijdt alles weer verder alsof er niet gebeurd is.
Als je die methode gebruikt voor een korte onderbreking werkt het perfect. Voor het uitschakelen voor langere duur vind ik het geen elegante oplossing ook al werkt het wel goed.