BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: EWS 58038 op 14 April 2007, 20:05:37

Titel: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: EWS 58038 op 14 April 2007, 20:05:37
Al eens opgevallen dat al die fabriekanten elkaar na-apen? Allemaal de zelfde rails met houten dwarsliggers, de een nog lelijker dan de ander. Nu ben ik totaal niet tegen houten dwarsliggers op de modelbaan. Integendeel. Maar... het is wel erg vervelend dat er tegenwoordig meer rails met betonnen dwarsliggers is dan met hout, en dat de modelspoorfabriekanten daar niet op inspelen. Ik ken maar 1 merk dat op zeer beschijden schaal rails maakt met betonnen dwarsliggers. Namelijk PECO. Het gaat hier dan weer uitsluitend om flex-rail in de schalen N en H0.

Is er misschien iemand die weet of er ook fabriekanten zijn die ook wissels e.d. met betonnen dwarsliggers maken? Of is het misschien een idee om iets van een internationale petitie aan te bieden aan al die bedrijven die treintjes belangrijker vinden dan de infra, dezelfde infra die de treintjes nodig hebben om überhaupt te kunnen rijden?

Ik hoor het graag.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Lvdwerf op 14 April 2007, 20:10:16
Ik kan het mis hebben maar volgens mij worden er nog niet veel betonnen wissels gemaakt omdat;
Er in het echt ook nog niet zoveel liggen en die er zijn liggen in bijv. in de HSL en de betuwe route, en volgens mij is dit omdat elke wissel iets anders is in het echt en je de dwarsliggers dus soms iets moet aan passen en dit zo rottig gaat met beton.
Als dit niet zo is dan hoor ik het graag.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Gouda op 14 April 2007, 20:13:40
Roco heeft ook rails (alllen flex) met betonnendwarsliggers: artikelnummer 42401. Ze geven als adviesprijs € 4,41 op hun eigen website.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Arreman op 14 April 2007, 20:23:50
Sinds begin 2006 wil ProRail geen behandelde (gecreosoteerde) houten dwarsliggers meer toepassen. En er worden al sinds een aantal jaar geen/nauwelijks houten wissels in de hoofdbaan toegepast, alleen nog maar beton. Het is dus een kwestie van tijd voor alles vervangen is.
Het is jammer dat er geen leveranciers zijn die al zover zijn dat er betonnen wissels komen.

De tegenwoordige wissels zijn zoveel mogelijk standaard producten (vaste tekeningen voor elk soort) om zo veel mogelijk standaard materialen te hebben i.v.m. storingen / vervangingen.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: erwin janssens op 14 April 2007, 20:50:58
Ook Fleischmann maakt tegenwoordig betonnen dwarsliggers, maar ik boots ze zelf na, heel makkelijk, even een betonkleur nemen dan met de spuit erover, en dan heb je dit resultaat.... ;)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen751.jpg)
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 April 2007, 21:53:35
.....Er in het echt ook nog niet zoveel liggen ....
Amsterdam CS, Rotterdam CS, Utrecht CS, Industrieterrein Sloe. Vul maar aan wie er nog meer weet.

Erwin, houten dwarsliggers grijs schilderen vind ik niet de meest overtuigende methode. Betonnen dwarsliggers hebben meestal een ander profiel. En je moet de railstoelen natuurlijk niet meeschilderen, die blijven gewoon roestig.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Marijn op 14 April 2007, 22:01:55
Ik vind het er best aardig uitzien eigenlijk.

En vergeet niet, er zijn nog steeds betonnen dwarsliggers die een best "houten biel" profiel hebben
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Felix op 14 April 2007, 22:08:32
Woerden ook bijna alles beton. Een paar wissels zijn (nog) hout.
In Utrecht kunnen ze er idd ook wat van, en bij Harmelen is ook alles beton. Maar dat ligt er dan ook pas net ;)
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: erwin janssens op 14 April 2007, 22:43:24
@Klaas, het is niet de meest gunstige oplossing, akkoord, maar eigenlijk zie je dat niet, of je moet er echt met je neus gaan tegenhangen, over het algemeen sta je wel een stukje van de sporen af en dan valt het echt niet op hoor.
Trouwens het spoor op de bovengaande foto is nog niet helemaal klaar, het moet er zo komen uit te zien... ;)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen719.jpg)
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 April 2007, 13:52:27
Inderdaad, dat ziet er al een stuk overtuigender uit.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: rail4marcel op 15 April 2007, 14:09:43
Mooi gemaakt hoor Erwin.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 20 August 2008, 10:21:15
wil graag betonrails voor mijn wisselstroombaan gebruiken kan dit?
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: T.Spat op 20 August 2008, 11:03:09
Bij conrad hebben ze geloof ik rolletjes messing met de
'pukkeltjes' om tussen de rails aan te brengen.

in combinatie met code 100 gelijkstroomrails met betonbielzen... :D

Grtz,

Tis
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 20 August 2008, 11:15:02
komt code 100 overeen met de profielhoogte van marklin k-rails? Wil volledig betonrails, met uitzondering van de wissels.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: T.Spat op 20 August 2008, 11:39:30
Als het goed is moeten Marklinwielen deze spoorhoogte makkelijk
accepteren, heb net een stukje marklin-c met roco-line vergeleken
en daar is de rocorails wat lager maar code 100 moet goed zijn :D

Grtz,

Tis
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: HeRo op 20 August 2008, 12:34:29
Peco heeft ook een puntstrip in zijn programma

Ref No SL-17 Stud Contact Strip voor de vrije baan
Ref No SL-18 Stud Contact Strip voor wissels en kruisingen (Zijn iets hoger zodat je sleper boven de railstaaf uitkomt )

Ik heb ze hier liggen maar nog niet gebruikt,dus nog geen ervaring.

Grtn. Robin
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 20 August 2008, 12:45:45
heeft iemand een foto van de Peco betonrail, heb even gegoogeld maar kom alleen erg klein foto tegen.

Hoe sluit je peco rail aan op de marklin digitale systeem, kan dat zonder gebruik van k-rails?

Wie verkoopt deze strips?
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: HeRo op 20 August 2008, 12:52:35
Ik heb mijn Peco strips toendertijd bij MTE besteld.
Als je geluk hebt liggen ze daar nog op voorraad.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: JaJo op 20 August 2008, 13:03:25
Citaat
pukkeltjes' om tussen de rails aan te brengen

Zoiets dus maar dan kleiner....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Biels.jpg)


Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Sven Kerkvliet op 20 August 2008, 13:27:54
Hallo,

Op mijn H0 baan heb ik sommige delen van spoor met betonnen dwarsliggers van het merk Tillig Elite voorzien:

Wanneer je een stukje flexrail van dit spul van de betonnen bielsen zou ontdoen zou je de houten dwarsliggers in de (zelfbouw-)wissels van Tillig of van een ander merk met dezelfde profielhoogte kunnen vervangen door deze betonnen dwarsliggers uit de flexrail; 't is maar een idee... :)

(klik op het plaatje om deze te vergroten)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07644.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07644.jpg)



Groet,

sven
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Beusi op 20 August 2008, 16:59:48
Nu het toch over dwarsliggers gaat, is er ook N-spoor rails met bruine houten dwarsliggers ipv altijd die zwarte?
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 August 2008, 17:55:33
Bruine dwarsliggers voor N:  Roco en flexen van GT.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Aspelix op 24 August 2008, 14:47:10
Roco-Line heeft een railhoogte van 2,1 mm, code 83,
Code 100 heeft een railhoogte van 2,5 mm

En Märklin heeft een railhoogte van.....2,3 mm
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 09 September 2008, 00:35:24
welke betonrail kan je nou specifiek aansluiten op de k-rails, is er een rail die ook 2,3 mm profielhoogte heeft? Het is de bedoeling dat zo'n 90 % van de baan betonrail word.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: mmhajvth op 09 September 2008, 10:07:30
@ Hanzelijn


Ik heb hier de Peco catalogus voor je opgesnort, niet dat de plaatjes voor beton biels rails erg veel beter zijn...   :-[
Maar wellicht kan ejje andere vragen er deels mee oplossen.
http://catalog.lokshop.de/PEC/2003/index.html

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 09 September 2008, 11:18:39
bedankt voor de plaatsje.

peco zit er mooi uit. Hoe kan je peco het best aansluiten op een Mobile station met tussenkomst van aansluitbox?

strips staat ook in de folder, is deze makkelijk aantesluiten/leggen?

je kan kiezen voor code 75 of code 100, welke is beter Marklin treinen, LS models ICR enz.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: mmhajvth op 10 September 2008, 14:58:07
Misschien moet je daar even een nieuw draadje over starten?
Dit draadje gaat over betonnen bliels / bielzen.  :)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Christoph op 10 September 2008, 17:09:47
Leuk onderwerp, betonnen dwarsliggers.
Nu heb ik alleen nog maar volle betonnen dwarsliggers gezien in model en mis ik nog de monoliggers. Of mis ik iets?

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Marc tramt op 10 September 2008, 17:12:20
En wat zijn monoliggers als ik vragen mag?
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Hanzelijn op 10 September 2008, 17:26:30
raar dat marklin geen k-rails met betonnen bielzen uitbrengt,bijna ieder merk heeft het in programma
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Nijtram op 10 September 2008, 18:46:38
Marc,

Als je  buiten een beetje goed oplet zie je dat de "normale" betonnen dwarsliggers (NS 90 monoliggers) niet rechthoekig zijn, maar nabij de railoplegging dikker zijn dan tussen de spoorstaven in. Dit is simpelweg gedaan om materiaal te besparen. Bij wissels zie je wel volledig rechthoekige betonnen dwarsliggers. Hier is het materiaal wel te besparen, maar dan zou iedere ligger apart geoptimaliseerd moeten worden, wat waarschijnlijk duurder is. (misschien is er ook nog een overweging wat betreft krachten op de dwarsliggers, maar dat weet ik niet)
Bij de huidige modelrails zie je alleen volle betonnen dwarsliggers, zoals die buiten alleen bij wissels liggen en geen NS 90 monoliggers (productietechnisch waarschijnlijk eenvoudiger/goedkoper)

Martijn
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Marc tramt op 10 September 2008, 18:53:14
Okee dan is dat verschil duidelijk.
Maarrr, bekijk de roco betonnen dwarsliggers eens goed; die zijn niet rechthoekig maar lager en smaller in het midden. Op mijn eigen site staat een detail foto: roco betonnen dwarsliggers (http://www.xs4all.nl/~bruinbaa/foto_019.html)
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: mmhajvth op 10 September 2008, 19:02:35
Martijn dat ben ik niet helemaal met je eens...  :-[

Peco 55 (N spoor) heeft wel degelijk een verdunning in het midden van de biels
Ik wilde het net voor je fotograferen toen ik er achter kwam dat mijn fototoestel geleend is door mijn moeder... en laat ik nou net 3 weken op me zelf wonen...  :-[  :-|

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Christoph op 10 September 2008, 21:52:56
Sorry maar de monoligger is een andere, mogelijk heb ik dan de naam mis ::)
Ik bedoel de dwarsligger met aan de buitenzijde betonnen delen en in het midden een metalen buis die zorgt dat de betonnen delen aan elkaar vast zitten.
Deze dwarsligger wordt veelvuldig bij tram en lightrail verbindingen toegepast. Zoals hier op de foto te zien is onder een metro treinstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_april_2006_afscheid_bij_RETjpg_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_april_2006_afscheid_bij_RETjpg_14.jpg)

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 September 2008, 23:41:20
Nu heb ik alleen nog maar volle betonnen dwarsliggers gezien in model en mis ik nog de monoliggers. Of mis ik iets?
Ik denk dat je termen door elkaar haalt. Een monoligger -voluit monobloc dwarsligger- is de dwarsligger waar het hier over gaat. Het woord zegt het al: monobloc, uit één blok beton.
Wat jij bedoelt zijn de duoblocdwarsliggers (ik denk tenminste dat ze zo heten), dus twee blokken die door een buis of een profielstaaf met elkaar verbonden zijn. Ik heb die in België veel gezien. Maar voorzover ik weet bestaan die niet in model.
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: mmhajvth op 11 September 2008, 09:49:54
Opzich zijn er zowel in werkelijkheid als in model ook wel "monoblok" dwarsliggers met een versmalling in het midden/ ofwel een verdikking rond de spoorstaven.  ;)
Zie hier (http://www.joshua-homepage.nl/werk/15-06-07_186111_BetuweRoute_IMG_4177.jpg) een voorbeeldje van het model dat ik bedoel en dat ook door Peco word uitgegeven.

Maar inderdaad die dwarsliggers met een stalen pijp tussen de 2 betonnen uiteinden... (en die heb je ook in de uitvoering waarbij de stalen staaf tussen de betonnen uiteinden zig zagt...) heb ik ook nog niet in model gezien.

Overigens gebruiken ze momenteel ook eigenlijk aleen nog de volledig betonnen dan wel betonnen in slanke versie en niet meer die met staal er tussen. (geld alleen voor de "heavy rail verbindngen")
Uitzondering op de regel is de HSL maar daar is dat gedaan omdat ze dan het stalen vechtwerk tussen de uiteinen volledig kunnen instorten en de dwarsliggers onderling dan één geheel vormen.

m.v.g.

mark
Titel: Re: Spoor met betonnen dwarsliggers
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 September 2008, 17:20:45
(en die heb je ook in de uitvoering waarbij de stalen staaf tussen de betonnen uiteinden zig zagt...) heb ik ook nog niet in model gezien.
De zig-zag uitvoering bestaat in het grootbedrijf ook niet meer.