BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Martijn1974 op 24 February 2012, 18:21:27
-
Ik ben een aantal treinen voor een kennis aan het verkopen, en uiteraard test ik ze dan van tevoren.
Nu heb ik hier een BR212 (V100) van Fleischmann. Het is een exemplaar wat uit een digitale startset komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br212.jpg)
De loc loopt op mijn baan heel erg hard. De aangehaakte tachowagen geeft 180km/h aan..beetje hard he?!
Zodoende wil ik de loc iets begrenzen op CV5, maar zelfs als ik deze op waarde:1, 2 of 3 zet, blijft hij over de baan razen.
CV6 heb ik eveneens laag ingesteld, maar dat maak evenmin verschil.
Nu heb ik dit wel eens eerder gehad met een decoder, even reseten en de decoder word weer gehoorzaam.
Echter als ik de decoder wil resten door CV8 op waarde 8 in te stellen, krijg ik een fout melding. (CV8,waarde 33 idem)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/melding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/melding.jpg)
De loc staat vervolgens nog steeds op zijn ingestelde adres (40), en ook de rest van de Cv's blijven in aangepaste vorm bestaan. Geen reset dus.
En ook nog even ongehoorzaam op CV5...
Voor de rest rijdt de loc wel lekker...leuk dingetje.
Nu is dit geen groot probleem hoor, de loc is voor mij geen blijvertje, ik rijd immers Nederlands... maar het knaagt wel aan me.
En ik vroeg mij af of iemand hier misschien een idee over heeft...want als die decoder defect blijkt te zijn verkoop ik 'm liever niet...en gaat ie retour naar de kennis.
Details over de decoder:
Op CV7 lees ik waarde 42 uit.
Op CV8 lees ik waarde 155 uit.
Voorzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dec_front.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dec_front.jpg)
Achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dec_rug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dec_rug.jpg)
De aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stekker_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stekker_2.jpg)
En dit hangt er ook nog aan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensator.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensator.jpg)
Nou, ik ben benieuwd naar jullie ideeen. (y)
mvg,
Martijn.
-
kijk hier eens
misschien is deze webpagina behulpzaam
http://fmz-info.digitalshop-uli-johann.de/decodertwin1.html
groet
jan
-
Aha, een Twin decoder.
als hier staat dat de frontseinen pas gaan branden in de eerste rijstap...
"Licht mit der Fahrtrichtung wechselnd bei
der ersten Fahrstufe in die jeweilige
Richtung nach FMZ Funktion."
...dan klopt dat wel met de loc, al staat deze volgens de TwinCenter wel op *DCC 28, niet op FMZ.
De seinen gaan pas branden bij de eerste rij stap na richtingswisseling. Daarna branden ze bij stilstand flauwtjes. Om weer fel op te lichten als je rijdt.
Ook zijn CV5 en CV6 niet opgenomen in het CV tabel. En zo mag ik aannemen zijn ze ook niet instelbaar.
Jammer, geen snelheidsbegrenzer dus.
Maar het goede nieuws is; De decoder is niet defect.
muchas gracias mi amigo en tren.
[EDIT]
O wacht..."CV 94 Maximalgeschwindigkeit"...
Daar ga ik na het eten naar kijken...
mvg,
Martijn.
-
Zo. Het is gelukt.
Eerst gegeten, daarna hadden we een stroomstoring van een uur...
Maar toen kon ik weer aan de trein.
Het kwam er op neer dat je CV67 t/m CV94 moet aanpassen om voor elke rij stap de snelheid te definiƫren.
Allereerst heb ik gekeken op welke rijstap hij een top had van zo'n 90 a 100 km/h, dat was bij rij stap 15 (53%).
De bijbehorende CV had waarde: 83. Dat zou dus mijn maximale waarde worden.
Vervolgens heb ik 83 gedeeld door het aantal rijstappen, en dan kom je op 3. Een vermindering vanaf het getal '83' het getal met '3' per stap.
Daar gaan we...
CV 67 had waarde 6, is nu 2
CV 68 had waarde 10, is nu 5
CV 69 had waarde 14, is nu 8
CV 70 had waarde 19, is nu 11
CV 71 had waarde 24, is nu 14
CV 72 had waarde 29, is nu 17
CV 73 had waarde 35, is nu 20
CV 74 had waarde 41, is nu 23
CV 75 had waarde 47, is nu 26
CV 76 had waarde 53, is nu 29
CV 77 had waarde 59, is nu 32
CV 78 had waarde 65, is nu 35
CV 79 had waarde 71, is nu 38
CV 80 had waarde 77, is nu 41
CV 81 had waarde 83, is nu 44
CV 82 had waarde 89, is nu 47
CV 83 had waarde 96, is nu 50
CV 84 had waarde 103, is nu 53
CV 85 had waarde 110, is nu 56
CV 86 had waarde 117, is nu 59
CV 87 had waarde 124, is nu 62
CV 88 had waarde 131, is nu 65
CV 89 had waarde 138, is nu 68
CV 90 had waarde 145, is nu 71
CV 91 had waarde 152, is nu 74
CV 92 had waarde 159, is nu 77
CV 93 had waarde 166, is nu 80
CV 94 had waarde 173, is nu 83
Pfff, dat was dat.
De loc rijdt nu mooi gelijkmatig naar z'n top snelheid van 95 km/h.
Vind ik CV5 en CV6 toch makkelijker haha.
mvg,
Martijn.
-
het knagende gevoel is in een iedergeval weg ;)
-
weet je ook welek decoder je hebt gebruikt voor dit lokje , ik heb er namelijk ook nog 2 van deze staan , en daar wil ik binnenkort ook decoders in stoppen , mischien heb je een advies ?
groet stefan ;)
-
Hallo,
Het is dus een Fleischmann decoder. CV 8 = 155.
CV 64 = 1 is reset.
Voor alle locs is Kuhn een goede decoder, maar er zijn ook andere.
groeten,
Bernhard
PS Als ik een loc verkoop, zet ik de decoder altijd in de fabrieksinstelling door RESET.
-
@ Jan,
Yep, het knaagt niet meer. (y)
@nscargo2008,
Deze decoder zat er al in vanaf fabriek. De loc komt uit een startset.
Als je kan kiezen zou ik er een ESU LoPi in zetten, maar da's ook een beetje persoonlijk denk ik.
mvg,
Martijn.