BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: deRossa op 27 June 2006, 15:42:11

Titel: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 15:42:11
Ik heb een nieuw baanplan gemaakt

Ben er wel tevreden over.

Dit is het orginele, kon hem niet gelijk linken, maar het is de achtvrom op een L-baan
http://oudevaart.zoeffie.nl/spoor_06a/spoor_06a.htm


Dit is het baanplan. Heb met paint water bijgetekend, dit idee kwam ik net mee.. Ik heb veel wissels weggehaald. Dit omdat ze toch wel duur zijn. En omdat ik analoog (Fleischmann overigens) rijdt, en dan met zoveel wissels, is het moeilijk om ze alemaal te bedienen, het kan wle maar ik wil het niet. Ik heb er eigenlijk 2 banen van gemaakt zoals je kunt zien, want de binnenste en buitenste baan staan niet meer met elkaar in verbinden. Dit heb ik gedaan om zo 2 trienen gelijk te kunnen laten rijden. En het lijkt zo ook of is het net 1 baan. Ik heb raisl ook boven de draaischijf verwijdert, hier lijkt het me wel leuk om water te doen, en er een haventje van te maken, kan er ook nog een klein kraantje met boot bij. Ook wil ik nog Faller car sytem op de baan. Dit in het dorp gebied, is op het orgineel wel te zien. Verder het wordt een duitse baan, tijdperk 2/3

Dit is het baanplan: (http://img296.imageshack.us/img296/8972/spoorplan22ex.jpg)

Dit is zonder het water.
(http://img75.imageshack.us/img75/5313/spoorplan1gf.jpg)

Is dit ook niet iets voor VincentKloeg? Zo kan jij ook 2 treinen laten rijden...

deRossa
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 June 2006, 15:53:02
Heee, dat baanplan ken ik ;D

Hier de rechtstreekse link klikkerdeklik (http://oudevaart.zoeffie.nl/spoor_06a/pdf%20files/achtvormig%20op%20een%20L-baan.pdf)
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 16:03:48
JA klopt, heb het ook van uw site af :P
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 27 June 2006, 16:24:34
Ieder zijn smaak natuurlijk, en dat respecteer ik.
Maar ik wilde toch even kwijt dat ik het orgineel iets mooier vind  ;)

Maar desondanks veel succes!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 16:38:12
Ok, ja ik plaats hem hier ook om verbeteringen enzo. Dus zeg gerust wat u er niet goed aan vind, of dat ik iets anders kan doen....
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: basdejong op 27 June 2006, 16:43:10
je kan er best 1 grote baan van maken en toch 2 treinen constant van elkaar appart laten rijden.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 16:45:41
Ja, ook analoog?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 June 2006, 16:53:17
Uiteraard, nog wel 3 of 4 ook.
Als je de baan maar opdeelt in blokken.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 17:03:57
Ja ok, maar dat is dan ook weer met extra dingen, van die ja hoe moet ik het zeggen, van die soort doosjes die je dan onder de baan doet zeker? En dat kost ook weer meer geld :P, moet het ook zo goedkoop mogelijk houden  ;D Maar kan iemadn dat mij mischien uitleggen, en of het ook duur is etc..?

Maar heb hier even klein updatje...

(http://img463.imageshack.us/img463/6864/spoorplan4sy.jpg)
Hier de link nog ff.. http://img463.imageshack.us/img463/6864/spoorplan4sy.jpg
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 June 2006, 17:10:33
Het kan zo simpel als jij het wil.
Je baan deel je op in blokken zoals jij dit wil, slechts een kleine tip, laat een blok altijd voor een wissel beginnen ipv erachter.
Elk blok(of baanvak) hou je gescheiden van het andere blok door er isolatiecontacten tussen te plaatsen.Dit zijn plastic contacten en kosten bijna niks.
Je kan ervoor kiezen elk baanvak met een aparte trafo aan te sturen maar ook vanaf 1 of 2 trafo's en een schakelaar achter elk baanvak te zetten.

Dit is de meest simpele en goedkoopste oplossing.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Sander op 27 June 2006, 17:12:38
De aansluiting naar de draaischijf zou ik wel aanpassen.
Wil je nu vanaf het station richting draaischijf moet je op de hoofdbaan rangeren.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 17:39:46
Het kan zo simpel als jij het wil.
Je baan deel je op in blokken zoals jij dit wil, slechts een kleine tip, laat een blok altijd voor een wissel beginnen ipv erachter.
Elk blok(of baanvak) hou je gescheiden van het andere blok door er isolatiecontacten tussen te plaatsen.Dit zijn plastic contacten en kosten bijna niks.
Je kan ervoor kiezen elk baanvak met een aparte trafo aan te sturen maar ook vanaf 1 of 2 trafo's en een schakelaar achter elk baanvak te zetten.

Dit is de meest simpele en goedkoopste oplossing.

Begin het een klein beetje te begrijpen, maar nog niet helemaal :P

Sorry dat ik er om vraag, maar ja daar is dit forum ook voor niet?
Maar kunt u het allemaal uitleggen hoe dat werkt dan?, of is er ergens een site(Nederlandse site) waar het word uitgelegd?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: basdejong op 27 June 2006, 17:46:36
maak wel even een tekeningetje
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 June 2006, 17:47:52
Dat kan zeker. :D
De manier  die ik hierboven kort heb uitgelegd is vrij simpel maar wel leuk om mee te starten en als je niet teveel geld wilt uitgeven.
Met blokken ga je dus je baan opdelen in verschillende kleinere banen. Door de isolatielassen ertussen zijn deze geheel geisoleerd van het volgende baanvak.
Nu sluit je op elk baanvak dat je hebt gemaakt een transformator aan. Heb je 2 baanvakken dan heb je nu ook 2 trafo's. Elke baanvak kan je nu met de transformator aansturen.
Wil je het later uitbreiden dan kan je deze baanvakken aansluiten op een blokbesturing maar dat wordt een heel ander verhaal. Al denk ik wel dat je toch redelijk snel hier naar over wilt schakelen, maar dan vraag je het nog maar een keertje ;)


Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 18:00:48
Dus dan kan ik bewijze van dat orginele baanplan hebben, die verdelen in 2 blokken.. Dan kan ik ook met 2 treinen rijden, maar als ik nu met 1 trein op het andere stuk wil, dit is niet mogelijk zeker?... En hoe zien die dingen die je op spoor moet aansluiten? Ik wil profi-rails, dit omdat ik hier al wat van heb... Maar is het ook mogelijk met profi-rails?

En wat ik me ook afvroeg, is profi-raisl nu ook duurder dan gewoon rails? Of maakt dit niet uit?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: basdejong op 27 June 2006, 18:04:39
Ik heb even een simpel tekeningetje gemaakt:

(http://home.wanadoo.nl/jabsdejong/voorbeeld.JPG)
Op de punten tussen de wissels komen isolerende raillies
stel:
je sluit op de binnenste en buitenste baan een transformator aan.
situatie 1
Je kan nu twee treinen totaal onafhankelijk van elkaar laten rijden.
situatie 2
je laat een trein rondjes rijden op de buitentse baan, op een geven moment laat je de trein "afslaan' naar de binnenste baan. Als de transformatoor van de binnenste baan uitstaat komt de trein  steel te staan. Maar als je de binnenste transformatoor ook aanstaat inde zelfde richting rijdt de trein gewoon door, de trein si dan dus verandert van stroomkring.  
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 June 2006, 18:08:01
je kan met je 2e trein zo op het eerste baanvak rijden en vice versa maar zorg dan wel dat de trafo ook in de goede rijrichting staat!
Je hebt op deze manier nergens geen beveiliging natuurlijk maar het kan wel, ik heb vroeger ook zo gereden.

Je hebt 2 sporen naast elkaar dus je hebt de mogelijkheid om van het buitenste spoor een baanvak te maken en van het binnenste spoor ook een baanvak. Nu kunnen 2 treinen afzonderlijk rijden met verschillende rijrichting.
Je kan het nog uitbreiden naar 3 trafo's door van je rangeer gedeelte ook een apart baanvak te maken.
de 2 buitenste sporen kan je los laten rijden terwijl jij met een 3e trein aan het rangeren bent.

edit:Bas was mij net voor
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 27 June 2006, 20:29:08
Ok bedankt voor beide antwoorden! Maar hoe werkt dat dan met die dingen die je moest plaatsen? om zo'n blok te maken? En kan het ook op profirails?

En wat ik eerder ook al vroeg.. is profirails eigenlijk duurder dar normaal raisl, of maakt dat geen verschil.. Want eigenlijk is profiraisl wel handig.. maar aan de ene kant oogt het ook minder realistisch. wat raden jullie mij aan, profi rails of andere die gewone rails?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 27 June 2006, 22:34:58
Die isolatoren zijn plastic clips.
Jij hebt nu rails, aan die rails zitten aan beide einden 1 schuifje/clipje.
Het ziet er uit als een u U-vormig metalen dingetje waar je de volgende rails in schuift en dan zit het netjes aan elkaar. (Beter als dit kan ik het niet omschrijven)
Nou wat is het idee... Die dingen heb je ook van plastic en als die er op zet in plaats van de metalen isoleer je de rails omdat elektriciteit niet door het plastic kan.
Dus het is heel makkelijk! Het is gewoon, op de door jou gewenste plekken de clipjes veranderen.
Die plastic clips koop je per doosje geloof ik en kosten een paar euro voor een stuk of 12 geloof ik dus dan kan je 6 isolatie punten maken en dus 3 baanvakken. Maar je kan er natuurlijk zoveel kopen en gebruiken als je wilt dus als je ieder stuk rails wilt isoleren kan dat ook. ;D   (Ze staan ook in de catalogus en waarschijnlijk ook wel op de site van b.v. fleischmann)

De kosten:
Ik kom er zelf steeds meer achter dat het nog al scheelt per handelaar.
Kijk eens bij lokshop.de en andere handelaren die bij winkeliers op deze site zijn aangegeven. Even zoeken naar de prijslijst, en dan gewoon een paar dingen vergelijken.
Zo kan je simpel onderzoeken welke handelaar het goedkoopst is en wat de verschillen zijn tussen de rails systemen.
Tip: Kijk rustig, want morgen is er ook nog rails te koop!  ;D
Ik ken het! Je wilt nu beginnen, maar stop!.. rustig ademen… en heel goed kijken, en zoeken voordat je begint. Dit kan je veel geld schelen waarvoor je dan weer meer rails kan kopen  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Harry op 27 June 2006, 23:00:02
Hai DeRossa,

even voor het gemak. Die isoleerlassen van fleischmann is artikel nummer 6433.

Groeten Harry
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 10:22:14
Bedankt voor uitleg, en ja we gan binnenkort verhuizen, dus ik heb nog heel lang tijd ;) Maar je maakt door de isolatieclipjes een blok, en dan heb je die 2 blokken, en dan sluit je op elk blok een trafo aan en dan is het klaar? zo he dat is makkelijk! Maar nu had ik nog een vraag Ik heb verschillnd raisl gezien. Profi raisl is wel mooi maar lijkt toch wat onrealistiser. Nu is mijn vraag wat is mooi rails? En schild dat ook qua prijs, profiraisl en gewoon rails?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 28 June 2006, 11:06:50
Eerst weer even over de clipjes.
Je weet waarschijnlijk wel dat er op de spoorstaven stroom staat. Op de ene staaf staat de + en de andere de – om het zo maar even te noemen. Stel je neemt 2 stukken rechte rails en die wil je aan elkaar hebben maar als geïsoleerde blokken. Dan vervang je de 2 metalen clipjes door plastic clipjes en klaar.

Als je nu de trafo op het ene stuk aansluit is het andere stroomloos. Wanneer je de ander ook onder stroom wilt hebben kan je 2 dingen doen.
1 je maakt een draadje van die trafo naar het stroomloze stuk rails met een schakelaar er tussen. Dan kan je kiezen of het 2e stuk rails onder stroom staat van die ene trafo en dus kan er een trein staan b.v. aan het perron en kan een andere trein rijden. Op de zelfde trafo en de zelfde rails.

2 je hangt aan het 2e stuk rails ook een trafo. Dan kan je met 2 treinen op je rails rijden in verschillende richtingen.

Een blok wil niets anders zeggen als een stuk rails (lengte, vorm enz is daarbij niet belangrijk) dat geïsoleerd is van de rest.

Ieder blok moet een eigen aanvoer hebben van stroom. (net zoals je nu je baan aansluit) en dan kan je dus kiezen om voor ieder blok een trafo te kopen of alle blokken op 1 trafo te hangen, maar dan bij de snoertjes die naar de rails gaan een schakelaartje te plaatsen, om zo de stroom per blok aan of uit te kunnen zetten.
Natuurlijk kan je ook combineren, dus bijvoorbeeld 2 trafo’s kopen die beide 10 blokken aansturen, of 100, of net wat je wilt. Als je dan maar schakelaars aanbrengt tussen de trafo en de blokken.
Een schakelaar kan je zelfs halen bij de bouwmarkt en als ze geschikt zijn voor 230 volt kunnen ze ook op de modelbaan alleen zijn ze dan wat lomp van grootte.  ;D Dus kan je kijken naar schemerlamp schakelaars. In de bouwmarkt die zijn kleiner en kosten ook bijna niks. Natuurlijk heeft de modelbouw winkel ze ook! Maar daar zijn ze vaak iets duurder.

Voor Rails zou ik zelf naar Peco gaan. Deze engelse firma maakt verschillende soorten rails die er heel netjes en ook realistisch uit ziet. Echter is het werken met de rails wel voor gevorderde want het is niet zo van laten we eens in een uurtje een baan leggen. De rails kan namelijk niet met clips aan elkaar gemaakt worden, maar zal gelijmd op de ondergrond moeten worden. Dit vraagt om nauwkeurigheid want bij iedere overgang naar een volgend stuk rails mag geen oneffenheid zitten anders ontspoort de trein. En als je de rails dan een millimeter van elkaar aflegt heb je een stroom onderbreking en dus kan je zo blokken maken.
De Rails kan je tijdens het leggen met punaises op z’n plek houden en dan verlijmen in een mooi bed van ballast grind. Punaises na het drogen verwijderen en de gaatjes opvullen en klaar. Echter klinkt het zo wel makkelijk.

Maar voor het makkelijke werk moet je toch Profi rails hebben hierop kan je staan zonder brokken te maken! En met de clips zet je het makkelijk in elkaar! Dus dat is sneller en makkelijker, en het kan tegen een stootje! Ook hoef je niet te knoeien met lijm en ballast. Maar voor die gemakken betaal je ook want Profi rails is ongeveer 2 maal zo duur als de Peco rails. (Hangt van de handelaar af)

Kortom ik heb nu een voorzetje gegeven voor je onderzoek en de rest moet je gewoon zelf even bekijken.
Bedenk wat je zoekt en wat het kosten mag. Kijk naar alle soorten en schrijf overzichtelijk op wat de voor en nadelen zijn van alle systemen kijk ook bij verschillende handelaren voor prijzen en hun ervaringen met de systemen.

Veel succes! en doe rustig aan!  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 11:36:23
Ja, ik dacht l dat zal wel schelen qua prijs.. Dus dan dek ik dat het geen profiraisl meer word  ;D En die rails van Peco klinkt heel interesant. Ik wil ook niet dat het in een uurtje klaar is, daarvoor is de hobby niet vind ik, dan ishet zo snel klaar. Hoe zit dat eigenlijk met die aansluiting, de stroomdraad op de raisl van Peco, zaten er sluiven in de bielzen, en kon je daar het draad door doen, of was dit een ander merk?
En hoe zit het met die wisselaandrijving van Peco...(sorry dat ik zoveel vraag)

Ik Wil u nog eens hartelijk bedanken mmhajvth voor u uitleg die u al heeft gegeven! En ook al de anderen! :P
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 28 June 2006, 12:21:09
Maakt niet uit dat je veel vraagt doe ik ook op z'n tijd  ;D

Omdat ik zelf nog naar Peco aan het kijken ben weet ik niet precies hoe het aansluiten van draden moet maar wellicht kan de volgende site je meer vertellen over Peco
www.funkyrail.nl
Hier kan je ook info vinden over wisselaandrijving.
Voor mij staat al vast dat ik het systeem ga gebuiken dat je op deze site kan vinden
www.floodland.nl/trein

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 16:30:32
Ok ik heb even gekeken!
Kan ik trouwens gewoon fleischmann trafo op peco rails aansluiten?
En hoe zit het met die wissels. Heb even gekeken naar dat draad, dat vond ik toch ooknog wel duur. 26 euro voor 10 meter ofzo, weet niet precies meer, maar zoveel hoef je toch noit te gebruiken!... En er moet ook ene plaatje met een spoel ofzo bij die wissel, om hem aan te drijven, hoe duur is dit?

En wat ik ook afvraag in wintrack kan een baanplan geteknd worden, en dan krijg je het ook in 3d? maat heeft dit programma wel peco rails?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: MBZE_Erik op 28 June 2006, 16:38:00
Ik heb wintrack en winrail gehad en heb nu alleen nog maar winrail omdat die mij voorkeur heeft

Winrail heeft Peco rails code H0: 100 en 75, N: 80 en 55

Als je wilt kan ik thuis wintrack wel opnieuw installeren om je te vertellen of wintrack ze ook heeft stuur dan even PM

Erik.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 June 2006, 16:42:56
Citaat
Kan ik trouwens gewoon fleischmann trafo op peco rails aansluiten?
ja
Citaat
En hoe zit het met die wissels. Heb even gekeken naar dat draad, dat vond ik toch ooknog wel duur.
Telefoon draad of een UTP kabel strippen werkt net zo goed.
Citaat
.. En er moet ook ene plaatje met een spoel ofzo bij die wissel, om hem aan te drijven, hoe duur is dit?
Bij de conrad zijn ze redelijk voordelig
Ondergronds is het mooist maar deze kost  16,95
artikelnummer: 213460 - 8A
De andere kost slechts 5,95
artikelnummer: 219999 - 8A
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 16:46:56
Telefoon draad of een UTP kabel strippen werkt net zo goed.

Ja maar ik bedoel dat geheugendraad...krimpt telfoondaad ook?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 June 2006, 16:50:20
ah, nee, gelukkig doet telefoonkabel dat niet ;D
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 16:51:55
heb even gezien...

artikelnummer: 219999 - 8A an die niet onder het rails zeg maar? jawel toch...Heeft iemand met deze ervaring?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 June 2006, 16:55:18
als je de omschrijving leest dan zeg die van wel
Citaat
Met deze wisselaandrijving kunt u de wissels van alle spoorbreedten "voorbeeldgetrouw" bedienen. De nauwkeurige montage en afstelling van deze krachtige onderbouwaandrijving is bijzonder eenvoudig:

Maar ik heb geen ervaring met deze, wel met die andere en daar ben ik zeer tevreden over qwa werking, ik vind ze wel iets teveel lawaai maken.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 17:03:25
welke vind u wat veel geluid maken, die dure of goedkope?

En wat is het verschil van H0: 100 en 75?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 June 2006, 17:28:30
De dure ( al zijn deze ook nog redelijk goedkoop hoor ;)  )
HO:100 is de de " oude" spoorhoogte" van 25mm
HO:75 is lager, de hoogte hiervan weet ik even niet uit mijn blote bol.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 28 June 2006, 20:08:41
Dus u gebruikt ook die 'goedkope'?

En welk spoor is dan het beste, die 100 of 75?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 June 2006, 20:35:15
Dat maakt voor de aandrijvingsmotor niks uit.
HO:100 is te hoog vergeleken met het grootspoor.
HO:75 benadert de werkelijkheid beter, maar het oudere materiaal kan problemen hebben met deze lagere maat omdat de de wielflenzen te groot zijn.

Ik rij zelf met HO:100 omdat ik nog veel ouder materiaal heb rijden.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 29 June 2006, 09:59:40
ahh ok.. Ja ik bedoelde niet welk spoor het beste is voor die motortje...  :P Maar u gebruikt ook die 'goedkope'?
En er was ook iemand die zei dat je elk stuk spoor vast moet plakken, en niet met zo'n klemmetje aan elkaar kunt verbinden. Maar ik zag volgens mij op een site (welke weet i niet meer, is nu nergens meer te vinden...) Maar daar stonden van die klemmetje van Peco op...
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 29 June 2006, 10:26:49
Citaat van: deRossa
En er was ook iemand die zei dat je elk stuk spoor vast moet plakken, en niet met zo'n klemmetje aan elkaar kunt verbinden. Maar ik zag volgens mij op een site (welke weet i niet meer, is nu nergens meer te vinden...) Maar daar stonden van die klemmetje van Peco op...

Ik denk dat je mij daar mee bedoeld. Ik heet overigens Mark  ;)
En na je bericht te hebben gelezen ben ik eens goed gaan zoeken. En inderdaad Peco heeft ook clips zowel de gewone als de isolerende, als ik het goed gezien heb. Nou dat maakt het leven een stuk makkeijker  ;D
Overigens is het bij Peco wel vaak zo dat je de wissels neerlegt en dan met flexrail alles er tussen opvult. Want een uitgebreid assortiment aan rechte en bochtige stukken hebben ze niet echt. (Ik vind met flex rail werken toch wel fijn, dus mij maakt dat niet uit)

Ow en nog even over die motoren. Die wisselmotoren zijn t.o.v. de geheugendraad methode iets duurder en maken dus geluid (geheugendraad niet) (Je hoort geheugendraad niet eens denken!  ;D)
Als je zegt dat geheugendraad 26 euro kost per 10 meter dan kost het dus 30 cent per wisselaandrijving. Ja je moet er inderdad nog een paperclip bij kopen en 2 kleine spijkertjes en een veertje. Maar als je daarvoor 5 euro kwijt bent, kan je stellen dat je word opgelicht!  ;)

Maar zonder gekheid jij zal er over een tijdje mee moeten werken dus hou het allemaal nog even goed tegen het licht en beslis pas als je alle voor en nadelen hebt bekeken!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Jeroni op 29 June 2006, 12:33:45
Hey deRossa,

ik heb  deze thread even doorgelezen, en ik ken je problemen met dat eeuwige bloody geld. Het kan zijn dat ik nu met iets kom aandragen wat al beschreven is door een andere Benelux-spoorder, excuses daarvoor dan. Ik heb thuis Fleischmann N. Ik gebruik standaard de profirail daarvan (standaard Fl N-rail dus), met name op de zichtbare stukken. Ik heb laatst een railspiraal in elkaar geknutseld, en daar heb ik 21 meter rails voor nodig gehad. Daar ga ik de firma Fleischmann niet mee sponsoren natuurlijk. Ga gewoon op zoek naar goedkope flexrail, hebben ze ook in HO. Bij Wentink in Arnhem heb ik mijn zooi aangeschaft, en de HO rails stonden er naast (9,50 per 4 stukken rails, iets van 1 meter ofzo). Kan je mooi op de "onzichtbare" stukken gebruiken! (ik vind de rails nl. niet mooi, en kwalitatief is het ook niet het beste, maar als je voorzichtig doet......) Vergeet niet de raillassen erbij te zoeken!

Succes ermee!

J

ps: leuke website heb je, keep up the good work!!!
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: SVT137 op 29 June 2006, 12:38:14
natuurlijk. Ga gewoon op zoek naar goedkope flexrail, hebben ze ook in HO.

Hier 2 duitse sites over goedkopere flexrail:

Flexgleis GT (http://www.flexgleise.de/)
Flexgleis GT onder de loep genomen (http://www.meine-n-welt.de/Bezugsquellen/Tests_und_Neues/Flexgleis_GT/flexgleis_gt.html)

Ik weet niet of het hier in Nederland te krijgen is, maar het geeft in ieder geval een voorbeeld wat Jeroni bedoelt.

-Fred
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 29 June 2006, 13:01:11
Ik ben het zeker met bovenstaande ideeen eens!
Maar ik wilde er nog iets aan toevoegen.
Ik Rijd zelf N dus vadaar de volgende opsomming van Peco 55 Rails voor schaal N. Peco 55 ziet er erg mooi uit, en is dus qua prijs niet alleen geschikt voor onder de grond, maar qua detail ook zeer geschikt voor boven de grond! en dat voor de volgende prijzen.. vind ik mooi!
De flexrails hieronder is in stukken van 91 cm te koop. De handelaar verkoopt ze per 30 heb ik gelezen op zijn site. En dan heeft het de volgende prijzen. De meter prijs en stuks prijs heb ik even voor de aardigheid uitgerekend om zo makkelijk te kunnen vergelijken.
De eerste variant is met houten biezen en de 2e is met betonnen bielsen. (vind ik persoonlijk ook erg leuk!)

SL 300 F      30X      110.25      Per stuk: 3.68      Per meter: 4.03
SL 302 F      30X      119.63      Per stuk: 3.99      Per meter: 4.37

De prijzen zijn gebaseerd op een zaak in Vlaardingen maar je kan het daar ook per internet bestellen. En per internet bekijken wat andere dingen kosten.
link (http://www.modeltreinexpress.nl)

Wie nog goedkopere flexrail vind is de man!!  ;D  ;)
Wel even per meter berekenen dan, das makkelijker te vergelijken.


Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: SVT137 op 29 June 2006, 13:07:05
Wie nog goedkopere flexrail vind is de man!!  ;D  ;)
Wel even per meter berekenen dan, das makkelijker te vergelijken.


IK!!!!

De GT Flex Gleis (Schaal N) is voor 10 railsen van 720 mm 19,90...
Dat is:

19,90 / 10 = 1,99
1,99 / 720 = 0,0027638888888888888888888888888889 per mm
0,0027638888888888888888888888888889 * 1000 = 2,7638

Ongeveer

€ 2,76 per meter...

-Fred  ;D Ik ben de man, tralalalalala


Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Jeroni op 29 June 2006, 13:15:14
de rails die ik voor schaal N had waren voor 4x 700 mm 9 euro, dus 3,21 euro per meter. fleischmann flexrail is voor 777 mm 7 euro nogwat.........dacht ik. Naja, zo zie je maar. 
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 29 June 2006, 13:22:31
FL* flex is hier in de buurt 6.60 per stuk dus 8.49 per meter. best wel duur dus. Zeker als je dan ook nog zelf heel die nepbedding er onderuit moet snijden.  ;D   Sorry,   :-[  Zo erg is het nou ook weer niet.

Maar even aan onze man Fred...
Waar haal ik die Flex rail van 2.76 per meter (GT Flex)

Met vriendelijke groet,

Mark

PS: Geen site's vermelden in dit draadje, want dat vinden de heren beheerders niet fijn. Dus gewoon even vertellen welke stad hij zit en of ik um kan vinden in de winkeliers lijst. Dan komt de rest vanzelf.  ;)
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 29 June 2006, 13:24:03
Nu zag ik dat je flexrails van fleischman kan buigen tot een bocht, is dit bij alle flexrails zo? Dan heb ik het over mijn baanplan, in zulke bochten....
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 29 June 2006, 13:29:27
Jup maar bij voorkeur geen scherpe/felle/krappe bochten!
Maar dat geld voor alle flexrail soorten waarmee ik intussen heb kennis gemaakt.

DeRossa je zou het eigenlijk zo moeten zien...
Hoe flauwer de bocht, hoe realistischer die is, hoe beter de treinen er door kunnen, en hoe beter de flexrail dat aankan! en hoe slechter hij in de meeste hobbruimtes past  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 29 June 2006, 13:37:41
Ok.. Maar je er zitten toch wel scherpe bochten in mijn(nou ja iemand anders heeft het gemaakt..) baanplan.. dan kan het flexrails wel aan toch?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 29 June 2006, 13:47:01
Nou ja je hebt je baanplan nog niet echt op schaal getekend geloof ik en ik zie ook bar weing maten. dus dat maakt het wat moeilijk om te zeggen.
Maar een bocht met een diameter van een meter in H0 zou wat mij betreft de kleinste zijn die ik met flex rail zou leggen.

Maar teken eerst een een plan op schaal met maten er bij.
Of jat het orgineel nog een keer en zet er dan maten bij.   ;D
Dan kunnen we verder zien.

Met vriendelijke groet,

Mark

PS: ik ben al een tijdje niet meer actief met H0 (deste meer met N  ;)) dus als ik verbeterd moet worden met mijn bovenstaande prognose hoor ik het graag)
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 29 June 2006, 14:38:55
Ik heb een link naar de orginele staan ;) Staan ook maten bij ;) alleen dat het 4.10 x 3.40 is.. en zou mijn god niet weten hoe ik het opschaal moet tekenen, Dus ik zoek eigenlijk ook iemand die het in wintrack? kan tekenen, zodat ik weet welke wissels ik moet gebruiken etc.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 11 July 2006, 14:23:49
Er heeft iemand voor mij het baanplan in wintrack gemaakt. Met de fleischmann rails. En hij heeft ook gelijk een prijs opgave gemaakt. Maar die prijs viel me toch wel zwaar tegen, zo duur. Ik denk toch er over om Peco rails te doen.. Maar ik had tijdje geleden op een site gekeken met Peco rails, en daar had je veel flexrails... Kun je die dan ook gewoon tot bochten buigen? (kijk baanplan op pag 1 voor de bochten). En kan het ook in Wintrack getekend worden met Peco rails? volgens mmij niet of wel? Als dit niet kan, moet ik dan zelf allemaal rails gaan kopen en dan het baanplan zelf gaan leggen, en dan passen en meten?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: The_Masterer op 11 July 2006, 14:35:55
Daar is het toch flexrail voor  ??? Maar om je even verder op weg te helpen, Peco heeft ook nog eens alumimium sjablonen zodat je je flexrail in de juiste straal buigt.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 11 July 2006, 14:45:42
Met wintrack 6.1 of hoger kan je fijn peco 55 rails tekenen.
Ook kan je dan flexrail in alle mogelijke bochten tekenen.
Ik weet niet of de bochten die je tekent ook in het echt kunnen maar ga in ieder geval niet onder de krapste bochten van FL* zitten want dan heb je zeker weinig kans dat je het redden gaat.  ;)
Dus download ergens wintrack6.1 en kijk eens wat je wilt. (een demo versie is gratis te downloaden alleen kan je dan niets bewaren/save maar wel print screen  ;D)

Voor prijzen, kijk goed bij alle handelaren! Prijzen schelen soms erg veel per winkel!!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 11 July 2006, 15:36:25
Ok maar is het ook mogelijk zo'n flexrails te buigen in de bochten die ik nodig heb?.. kijk dan even naar het baanplan..... Heeft iemadn er ervaring mee.. ik moet H0 Peco rails hebben...
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 11 July 2006, 15:42:43
Ik zou enkel kunnen zeggen Koop 1 stuks van de door jou gewenste flex rail en test zelf hoe krap je de bocht kan maken..  ;)
Je kan dan ook andere wensen testen.  ;) zoals sterkte esthetica en of je trein er fijn op rijden wilt, en evt of je er fijn in kan snijden/zagen.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 11 July 2006, 15:45:18
Ja is een optie.. Maar als er hier iemand is die ervaring met peco flex rails heeft, hoef ik ook geen stuk te kopen, en bespaar ik ook geld ;).

Ik heb ondertussen wintrack 6.1 demo gedownload, maar zit geen Peco raisl in die demo....
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 11 July 2006, 15:50:01
Ik snap je redenatie..

Maar voor minder dan 4 euro ga ik er persoonlijk toch liever zelf mee aan de slag...  ;)

Lekker testen tot het materiaal bezwijkt zodat je iig weet welke dingen je niet kan doen op je baan!  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark

Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 11 July 2006, 15:51:57
Daar zit toch ook wel weer wat in... Maarja.. Het is eigenlijk onmogelijk om het baanplan wat daar ook uit de hand is getekend, die zo na te maken, of zou het wel mogelijk zien na veel prutsen?  ;D
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 11 July 2006, 17:04:46
Anders teken het plan 1 op 1 op de achterkant van een rol behang papier!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: The_Masterer op 11 July 2006, 17:30:27
Ga je dat baanplan exact overnemen? Dan kun je het originele PDFje op je computerscherm opblazen totdat je de juiste afmeting hebt. Op die manier kun je redelijk eenvoudig checken of bochten haalbaar zijn als je er een gekocht hebt. Is gewoon een kwestie van tegen je beeldscherm aanhouden en meebuigen.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 11 July 2006, 18:16:28
Nu maar hopen dat deRossa geen 14 inch beeldscherm heeft want dan gaat het niet op  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 12 July 2006, 12:12:57
1 op 1 teken zit wel wat in ja!... Dan moe ik allemaal van die vakjes gaan tekenen enzo.. Ja dat lijkt mee wel een strak plan.. Maarja nu weet ik nog niet of zo'n flexrails van Peco, dat je die tot allebochten kan buigen die ik nodig heb..  ::)
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 12 July 2006, 16:43:24
ik zal het zo zeggen

je kan er voor 99% zekerheid aannemen dat wat jij wilt maken (uitgaande van het door jou getoonde baanplan) kan met de Peco 55 Flexrails.

Dit zeg ik op basis van het feit het baanplan op realiseerbare (niet te verwarren met realistische) bochten is berekend. De diverse fabriekanten die bochten rails verkopen wijken qua kleinste radius niet zo gek veel af van elkaar.

Een flexrails kan doorgaans de kleinste radius met een beetje moeite best halen. 
Bij flexrails blijft het wel zo dat hoe groter de radius hoe beter het is voor de rails en voor de trein maar dat geld ook weer voor alle merken.

Kortom je kan er vanuit gaan dat het kan, maar niemand die zich ook ophoud op dit form heeft het getest ben ik bang.

Daarom kan je het beste 1 stuk kopen en testen.
En niet in 1 keer al de benodigde rails kopen en er dan achter komen dat je onverhoopt toch die ene procent kans treft.  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 13 July 2006, 11:44:12
Ok.. Een Peco 55 is wel H0 he?  ;D
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 13 July 2006, 11:54:00
Nou dat is goed dat je het vraagt want Peco 55 is Schaal N (ik denk ook eigenlijk bijna alleen in N  ;)) Maar er zijn ook diverse peco nummers in H0. Even in de catalogus kijken weelke je het mooist vind!

http://catalog.lokshop.de/PEC/2003/index.html
Hierbij de Peco catalogus dus blader eens rustig door de blabzijde.

Overigens veranderd het niets aan het flexrail verhaal.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 14 July 2006, 10:49:24
Bedankt voor de link!

Er staan nogal wat soorten rails.. Weet u ook welke het meest voorkomt, in H0?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: The_Masterer op 14 July 2006, 13:58:26
code75
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 14 July 2006, 17:05:44
Ok bedankt, gebruikt u die ook?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: The_Masterer op 14 July 2006, 17:34:28
Nog niet :D Baan is nog in wording. Zit te twijfelen tussen Peco en Tillig.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 15 July 2006, 15:44:23
aah ok .. Peco is goedkoper of niet :P.. Ik vind Peco er mooi en realistisch uit zien... Dus ik denk dat ik die doe.. En mischien stap ik ook wel over naar N....
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 15 July 2006, 16:05:43
Weet iemand ook waar dat plaatje staat... Ja hoe moet ik het uitleggen.. Daar is een vierkantje getekend.. datis H0.. daarin is een vierkantje getekend dat is N en daarin Z.. Ik kwam altijd dat plaatje tegen.. En nu ik het nodig heb kan ik het niet vinden  ;D ::)

alvast bedankt!
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Jeroni op 16 July 2006, 21:17:26
Ik ken zo'n plaatje (moet wel hetzelfde zijn). Staat in het boek: railplannen voor modelspoorders.Is al een oud boek, ik zal het eens op proberen te snuffelen. En dan moet ik nog kijken hoe ik foto's online zet. In ieder geval weet ik me nog te herinneren dat spoor N 1/3 van de plek van HO inneemt. 

Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 18 July 2006, 18:54:40
Ok bedankt..
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: laurent op 18 July 2006, 21:35:49
als je zit te twijfelen kun je ook kiezen voor Marklin. Das lang niet zo realistisch, maar wel bedrijfszeker. als je met marklin ook annaloog wilt gaan rijden is het veel makkelijker om te realiseren. En dit zeg ik omdat ik zelf ervaring heb met annaloo rijden. bij marklin is het veel makkelijker om sporen af te zetten, doordat je dan de middenleider onderbreekt.
Kortom, marklin is lang niet zo realistisch in H0, maar wel veel bedrijfszekerder, en een paar centen duurder.

Laurent
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: The_Masterer op 19 July 2006, 11:38:36
Is ook wel weer een redenatie hoor :D. De bedrijfszekerheid heb je toch ook wel deels zelf in de hand.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 11:47:29
@ deRossa

Als je over zou willen stappen kan ik je alle do's en don'ts vertellen.
Ik heb namelijk zelf de overstap van H0 naar N achter de rug, dus ik kan je echt alles uit ervaring vertellen
Verder heb ik van de week, 2 mooie stukken Peco 55 rails (schaal N) gekocht.
Flexibel zijn die en buigen beter als de FL* piccolo met bedding kan ik je vertellen.  ;)
Ik heb een stuk in beton en in houten biezen uitvoering gekocht

En nog even over bedrijfszekerheid zoals Laurent dat aanhaald.
Ik rij Verschillende merken N schaal treinen en ik heb wat berteft onderhoud nauwelijks iets te doen. Alleen rails schoon houden maar dat zal je bij M* H0 ongetweifeld ook hebben.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: BVZfan op 19 July 2006, 11:54:16
Weet iemand ook waar dat plaatje staat... Ja hoe moet ik het uitleggen.. Daar is een vierkantje getekend.. datis H0.. daarin is een vierkantje getekend dat is N en daarin Z.. Ik kwam altijd dat plaatje tegen.. En nu ik het nodig heb kan ik het niet vinden  ;D ::)

alvast bedankt!

Het plaatje wat je bedoelde stond inderdaad voorheen in de FAQ van BNLR. Nu is het verschoven naar de site van de NMF: Klik (http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=3&categories=Algemene+modelspoor+vragen+en+antwoorden) (en dan even naar beneden scrollen).

Succes met je keuze!

- Paul
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 11:58:56
@ BVZfan

Goed speurwerk
Ik heb je link ietsje verbeterd  ;) zodat je meteen op de juiste pagina aankomt.

Maar de credit is voor jou!  :)

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=3&categories=Algemene+modelspoor+vragen+en+antwoorden#33

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 19 July 2006, 16:41:09
Bedankt voor de link!
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 19 July 2006, 21:54:36
Ik heb zelf ook al even geprobeert een reken sommetje te maken om om te reken van H0 naar N.. Maar is hier ook een formule voor?
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 19 July 2006, 21:57:40
Maat in H0 X 87 / 160 = maat in N
Maat in N x 160 / 87 = maat in H0

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 July 2006, 11:37:04
je kunt ook ons omrekentool gebruiken. Van werkelijkheid naar HO en/of N en terug.

Klik op:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/upload/files/Excel/Omrekentabel.xls

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: laurent op 20 July 2006, 14:45:09
@mmhajvth
het schoonmaken van mijn m-rail vraagt mij helemaal niks, en het rijd nog steeds. ook is het bij marklin zo dat als 1 railstaaf vies is, de ander nog gewoon de -stroom ontvangt van de lok ;D.
het is wel zaak dat als je je rails niet schoon houd, je je wielen schoonhoud. er daar heb ik wel ervaring mee ;) maar het bedrijfsckere van marklin is het middencontact, want daardoor kan je ook makkelijk keerlussen aanleggen, als je maar niet met blokken werkt.

laurent

P.S. mocht je willen weten hoe ik met mijn annaloog en maar 3 travo's het voor mekaar krijg om tog tegelijkertijd 6/7 treinen te laten rijden, en stoppen op 1 punt, dan geef je maar een gil.
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: mmhajvth op 20 July 2006, 15:43:33
@ Laurent
Hoe je dat doet met die trafo's weet ik ook. Want ik deed dat voorheen ook. Echter ben ik N gaan rijden om de realiteit op grotere emplacementen te kunnen naboodsen en daarbij heb ik gekozen voor digitaal.

Dus kan ik over bijde een beetje praten en ik denk zelf dat qua onderhoud het verder niet zo veel scheelt wat je rijd. Je zal bij alle systemen het een en ander schoon moeten houden en hoe je dat doet maakt denk ik ook niet zo veel uit.

Er zijn immers heel veel handigheidjes voor het schoon houden.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Nieuw baanplan
Bericht door: deRossa op 13 August 2006, 14:15:18
Ben tijdje weg geweest..
Maar het huis is gekocht.. nu wachten op de sluitel, en alles verbouwen.. En dan zien of er ergens een kleine ruimte beschikbaar gesteld kan worden voor mijn baan. Ik heb even diep nagedacht.. Ik dnek dat ik mischien wel over ge stappen naar N. Maar dit is nog niet zeker.. Eerst moet alles maar verbouwd worden. Ik zal hier nog wel een tijdje niet meer komen.. Dit omdat we straks druk gaan verbouwen in het nieuwe huis.

deRossa