BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: zorro op 23 February 2012, 10:28:23
-
Ik heb een vraag mischien weten jullie raad.
Ik heb een blokkendoos treinstel van roco 1 wagen met motor en 1 bijwagon zonder motor.
hij doet het erg goed.
Maar nu had ik nog een bijwagon er bij gekocht op marktplaats.
Wat is het geval als ik die er ook aan koppel rijd hij vooruit goed.
Maar als ik achteruit wil komt hij niet vooruit de wielen van het gemotoriseerde gedeelte
slippen door.
Wat kan ik er aan doen zal ik nog een gemotoriseerdgedeelte erbij nemen of zal dit niet helpen.
ik moet er bij vermelden het is wel een ouder model van de blokkendoos.
ik hoor het graag van jullie ??? ???
tony
-
Asjes goed smeren, en mischien wat lood in de motorwagen, om te verzwaren.
-
Dag Tony,
Ik heb dat stel ook en één van de bijzonderheden van het oude stel is dat ik meen het interieur van de bijwagen in metaal is uitgevoerd. Dat, en de wat mindere trekkracht van de eerste versie van het blokkendoos-motorrijtuig zorgen ervoor dat de capaciteit van het motorrijtuig met één rijtuig al ongeveer benut is. Je zou op zoek kunnen gaan naar eenzelfde rijtuig met een kunststof interieur ( oud Roco artno 44259, blauw) en die overzetten of het interieur er even uit laten en een oproepje doen voor een kunststof interieur voor de blokkendoos-Ces.
Overigens; in werkelijkheid kan blokkendoos-motorrijtuig maximaal ongeveer anderhalf rijtuig meenemen, dus als je een drierijtuigtrein wilt maken zul je die uit twee motorrijtuigen en één tussenrijtuig moeten samenstellen. Die trein heet (in werkelijkheid) vervolgens zoveel motorcapaciteit dat je die met twee tussenrijtuigen kunt uitbreiden naar een vijfrijtuigtrein. Zie'het boek 'Van stoom tot stroom' (schrijver; Van Wijck Jurriaanse)
-
Bedankt jongens
Ja Gert de tussenruituigen zijn inderdaad loodzwaar ik heb nog nooit van zulke zware wagons meegemaakt.
Ik denk dat ik dan maar nog zo n stelletje erbij neem.
bedankt nog
tony (y)
-
Let wel Tony; mijn advies mbt een extra motorrijtuig betreft het grote voorbeeld, in model gaat dat niet werken. 2 motorrijtuigen in één modeltrein gaan elkaar tegenwerken ipv versterken.
je, behalve het uitnemen van het loodzware interieur nog wel kunt doen is één van de aangedreven wielstellen te voorzien van wielen met anti-slipbandjes erin, maar dan moet je behoorlijk gaan zoeken om voor zo'n óud' motorrijtuig nog wielen voor anti-slipbandjes te vinden. Verder heb ik ooit het motorrijtuig voorzien van een andere motor en een vliegwiel, dat scheelde ook enorm in het rijgedrag.
-
Ja Gert bedankt voor je advies.
Mischien doe ik dat wel een andere motor met vliegwiel.
mvg tony
-
Misschien wel een open deur, maar koop een nieuwe blokkendoos, ben je van die ellende af. En volgens mij zijn er zoveel runs geweest dat je best ergens relatief goedkoop zo'n ding kan vinden ;D
-
Ja Tomasso
mischien is dat wel het beste.
Ik heb de groene witte ook al en doet het heel goed.
Als je alles gaat verbouwen inderdaad er kome3n steeds meer kosten bij had ik net zo goed een nieuwe kunnen kopen.
bedankt tony ;)
-
Je kan natuurlijk zelf ook een interieur van styreen in elkaar prutsen en de metalen interieurs er uitgooien (van de bijwagens).
Dan zijn je kosten minimaal en is nog leuk om te doen ook.
Groet, Gerrit
p.s.
Rijden in dubbeltractie is geen probleem, zeker niet als je digitaal rijdt, ik doe dit zelf ook met diverse treinstellen.
-
Ja dat kan ik ook doen een ander interieur maken.
Bedankt voor je reacktie Gerrit.
Tony
-
Volgens mij zijn het interieur en het chassis van zo'n oude bijwagen één geheel dus dat zal nog niet meevallen.
Dit model is de eerste Blokkendoos van Roco uit 1979 daaromtrent. Intertijd vonden we het een geweldig model, maar een jaar of 20 geleden heeft Roco een beter model gemaakt, fraaier gedetailleerd en beter rijdend. Daarvan heb jij nu de groen-beige versie, maar een geheel groene uitvoering is ook recent nog geproduceerd als vierdelige set en nog een tweedelige aanvullingsset indien gewenst. Sterker, die vind je hier en daar nog in de aanbieding. Dus als je heel graag met een wat langere trein wil rijden, dan kan je beter deze weer verkopen en zo'n nieuwe set gaan halen.
De oude Blokkendoos was overigens van een net ander type dan de nieuwere Blokkendoos van Roco, maar dat is weer een ander verhaal.
-
Mijn oude blokkendoos rijtuigen hebben verlichting, en die drukt zwaar op de asjes: oplossing is die verwijderen, dan rijdt ie als een trein! Jaren was dat mijn combi, mb met 2x c, prachtig!
-
Ik heb ook zo'n "oude" en heb er een nieuwe met drie tussenrijtuigen bij gekocht.
Uit de oude heb ik motor én tandwieltjes verwijderd plus in het bagagedeel het gietmetalen binnenwerk weggezaagd.
Hij loopt nu al jaren probleemloos mee achterop een mat24 zesje. De nieuwe motorwagen heb ik van asb'tjes ontdaan. Hellingen van 2% geen probleem. Getrokken en geduwd ook geen probleem.
Groet,
Ernest
-
Jongens prachtig al die reackties.
Zo kom ik een heleboel te weten over de roco blokkendozen erg leuk.
Ik kan er alle kanten mee op.
Zo wist ik niet dat de mijne uit 1979 komt
Ik dacht dat roco ze pas voor het eerst begin jaren negentig had gemaakt.
Toen zag ik hem voor het eerst bij een collega.
Ik was direckt weg van het model.
Maar ja ik had alles van marklin en wilde toen alleen maar marklin.
De groen beige versie heb ik al besteld en krijg ik binnenkort.
Tony
-
Ah mooi, dan zie (en hoor) je de verschillen vanzelf wel. Zo'n ouder Roco model maakt een karakteristiek knorrend geluid, de latere versie heeft een vrijwel geruisloze aandrijving. Niks mis met dat geluid hoor. Het hoort bij de periode dat Roco tot groot genoegen van de Nederlandse modelspoorder het ene na het andere Nederlandse model uitbracht. De Blokkendoos, Sik, 500, 2200, 1600 en 1100 komen allemaal uit die jaren. Later hebben ze allemaal ten minste een technische update gekregen, de Blokkendoos is helemaal overnieuw ontworpen.
Op deze site vind je informatie over de echte Blokkendozen.
http://www.seinarm.nl/Mat24.aspx (http://www.seinarm.nl/Mat24.aspx)
De oude Roco Blokkendoos was juist een model van de laatst geproduceerde echte Blokkendozen, vooral bedoeld voor de Noord-Hollandse lijnen. Ze hadden onder andere geklonken stalen daken, terwijl de oudere Blokkendozen houten daken hadden. Vandaar die klinknagels op het dak van je model.
-
Ik heb ook zo'n antiek ding: de motorwagen ge-update met een nieuwe motor met vliegwiel en het rijtuig voorzien van interieur draaistellen van een (sloop) blauwe getrokken wagen. Scheelt stukken, nu kan het spul gewoon de bocht om.
Verder een laagje matte vernis geeft het groen & zwart al een veel frisser aanzien, al twijfel ik wel over de groentint..
-
Tony,
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9088.0.html) vind je een oud draadje over het verbeteren van die oude Blokkendoos.
Los van de mindere detaillering moet je weten dat de oude Blokkendoos van het type mB4D is, terwijl de nieuwere versies het type mB5D zijn. Het vervelende is, dat Roco bij die eerste versie een paar fouten heeft gemaakt, waaronder een verkeerd type deur bij de bagageafdeling en een verkeerd type draaistellen. Aan de dakopbouw valt ook nog wel wat eer te behalen. Kleinspoor heeft ooit een ombouwset op de markt gebracht, waarmee je een correct model kon (kan?) maken.
Grtz,
Ton
-
Hoi Henk
Bedankt voor seinarm.nl
Erg interesant lekker veel informatie (y)
Tony
-
Ton ook bedankt voor de informatie. (y)
Tony
-
Jongens ik heb de knoop doorgehakt ik heb een nieuwe blokkendoos gekocht.
Ik heb hem gekocht in mijn woonplaats Woerden bij mijn dealer grootendorst.
Ik kreeg nog flinke korting en heb er maar (y)235 euro s voor betaald.
Maar mijn oude model doe ik niet weg die is immers heel anders.
Nog bedankt voor al jullie reackties. (y)
groet Tony
-
in werkelijkheid kan blokkendoos-motorrijtuig maximaal ongeveer anderhalf rijtuig meenemen
Ongeveer anderhalf, maar om precies te zijn 1⅔. In de sneltreindienst reden wel achtrijtuigtreinen met slechts drie motorrijtuigen. Dan was de verhouding dus 5:3. Op één motorrijtuig mochten twee tussenrijtuigen voor de elektrische verwarming worden aangesloten; met een mCv op positie 4 of 5 paste dat mooi.
Zou Fleischmann, die zich tegenwoordig op schaal N toelegt, nog iets van de Roco-ontwerpen kunnen gebruiken om bijv. een “IJmuidens tweetje” of zelfs Noord-Hollands viertje uit 1931 (met middenbalkonrijtuig) te maken? Het is de dagdroom van
-
Tony,
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9088.0.html) vind je een oud draadje over het verbeteren van die oude Blokkendoos.
Los van de mindere detaillering moet je weten dat de oude Blokkendoos van het type mB4D is, terwijl de nieuwere versies het type mB5D zijn. Het vervelende is, dat Roco bij die eerste versie een paar fouten heeft gemaakt, waaronder een verkeerd type deur bij de bagageafdeling en een verkeerd type draaistellen. Aan de dakopbouw valt ook nog wel wat eer te behalen. Kleinspoor heeft ooit een ombouwset op de markt gebracht, waarmee je een correct model kon (kan?) maken.
Grtz,
Ton
Ik ben hier laatst ingedoken en vond in het HUA een tekening van een MBD4 met stempel: 'vervallen' volgens precies de indeling die Roco had gebruikt. Ze hebben dus gewoon de verkeerde blauwdruk gebruikt.
Ook dat is fout, maar toch minder fout in mijn ogen. Geen eigen interpretatie of gemakzucht, maar verkeerde data waarmee is gewerkt.