BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: daco op 22 February 2012, 14:43:59

Titel: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
Bericht door: daco op 22 February 2012, 14:43:59
Mijn vraag is de volgende

Is er een schema dat aangeeft hoe twee treinen om en om kunnen vertrekken op een parallel spoor dat voorzien is van twee elektrisch bestuurbare wissels.
Concreet er vertrek een trein. Hij maakt zijn "rondje" en komt dan op hetzelfde spoor aan waar hij vertrokken is en stopt. Daarna vertrek een trein op een parallelspoor en maakt in principe hetzelfde "rondje".
Ik rijd met Fleischmann met analoge besturing
Ik zie jullie oplossingen (schema's) graag tegemoet
Titel: Re: Een opnieuw beginnende treinliefhebber
Bericht door: NS6400 op 22 February 2012, 15:39:05
Ik wou dit vroeger ook doen (ik rij inmiddels digitaal en zo heb je deze problemen niet) en had zoiets ontwikkeld (weet niet meer precies)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_3.png)

Bij dit systeem vervangt de rijspanning de constante spanning van de trafo

De rijspanning moet op de afbeelding of helemaal links of helemaal rechts aangesloten worden.

Op beide sporen is een stuk stroomloos spoor (insnedes maar 2 of 3mm van elkaar zetten)

Bij beide wissels zijn de draadbruggen verwijderd. Ze staan zo dat spoor spoor 1 wordt bereden zonder dat de linker wissel wordt opengereden (allebei rechtdoor dus). Als er een trein van rechts aan komt komt hij op een gegevenmoment op het stroomloze stuk A. De wielen van de trein zorgen voor een kort stroompje op dit stuk. Hierdoor ontstaat er een stroomkring (rode draad) die ervoorzorgt dat beide wissels worden omgezet. Hierdoor wordt spoor 1 stroomloos en komt de trein op spoor 1 tot stilstand. Tegelijkertijd komt er stroom te staan op spoor 2 waardoor de trein daarop in beweging komt.

Deze trein komt uiteindelijk na een rondje te hebben gereden weer terug op spoor 2 en zorgt ervoor dat stuk B onderstroom komt te staan. Hierdoor ontstaat er een stroomkring die ervoorzorgt dat de twee wissels worden omgezet. spoor 2 wordt stroomloos en de trein erop valt stil. Spoor 1 komt weer onder stroom te staan en de trein daarop komt in beweging. Enz...

Nadeel van dit systeem is dat je niet meer spanning op de rails mag zetten dan de wisselmotoren kunnen verdragen. Ook mag er niet te weinig spanning op de rails staan omdat de treinen dan zo langzaam gaan dat ze gewoon stilvallen op de stroomloze stukken.

Nogmaals ik weet niet meet precies hoe het zat. Ik ben totaal geen expert hier in. Andere BNLS ers zullen het maar even moeten controleren. misschien klopt er helemaal niets van

Mvg
Paul
Titel: Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
Bericht door: Ruud K op 22 February 2012, 15:53:18
Volgens is Jaap een kei in dit soort analoge schakelingen. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan met 'zelfdenkende' wissels van Flm (wel het draadbrugje verwijderen) en een reedcontactje tussen de rails (en een magneetje onder de loc of de eerste wagon). Het staat me bij dat in de gebruiksaanwijzing van Flm-wissels hiervoor een heel simpel schema staat.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
Bericht door: daco op 25 February 2012, 08:09:13
Bedankt voor de twee oplossingen
Titel: Re:Een opnieuw beginnende treinliefhebber
Bericht door: JaJo op 25 February 2012, 08:16:30
Hier een beschrijving van het inhaalspoor: http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Hier nog een uitgebreidere versie: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

Groet Jaap