BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 22 February 2012, 14:37:18
-
NIEUWDORP - De brandweer is woensdagmiddag iets voor 2 uur met groot materieel uitgerukt voor een lekkende treinwagon in het Zeeuwse Nieuwdorp. Daarbij is waarschijnlijk een gevaarlijke stof vrijgekomen.
De wagon staat op een industrieterrein in het Sloegebied, vlakbij kerncentrale Borssele. De hulpdiensten hebben de hoogste alarmfase afgekondigd. Wat er gebeurd is en om wat voor stof het gaat, is nog onbekend.
LATER MEER
Bron: Telegraaf
UPDATE
Alarm om lekkende treinwagon
NIEUWDORP - De brandweer is woensdagmiddag iets voor 2 uur met groot materieel uitgerukt voor een lekkende treinwagon in het Zeeuwse Nieuwdorp. Daarbij is een kleine hoeveelheid fosforzuur vrijgekomen
De ketelwagon staat op een industrieterrein in het Sloegebied, vlakbij kerncentrale Borssele. De hulpdiensten kondigden de hoogste alarmfase af en zetten het gebied voor de zekerheid af.
De Veiligheidsregio Zeeland laat weten dat er geen gevaar voor de omgeving is geweest.
-
Het lek in de betreffende wagon is inmiddels gedicht. De gelekte vloeistof is geïdentificeerd als fosforzuur. Er zou geen gevaar zijn voor de directe omgeving.
BRON : NOS
-
De hoogste alarmfase en weer een storm in een glas water. Zodra het om meer chemicaliën dan er gemiddeld in een keukenkast staat, dan creëren de hulpdiensten (brandweer) een probleem.
-
Beter zo, dan wat nalatig te handelen, dit is een standaard procedure als het om chemicaliën gaat. Krijgen we toevallig weer zo'n fikkie als bij Chemiepack in Moerdijk en ze reageren wat laks, dan staat gelijk iedereen als een idioot te schreeuwen.
Groenten Rob
-
Ach, het is nooit goed!
-
Daar zijn we Nederlander voor, moeten altijd wat te zeiken hebben. ;) ;D ;D ;D
Groenten Rob
-
@ Spoorslag 70:
Als je gewoon niet weet wat de procedures en inzetvoorstellen zijn bij een O.G.S. (Ongeval Gevaarljke Stoffen) kun je misschien beter geen commentaar op de hulpdiensten geven.
MVG
Danny
-
Precies : er is snel en adequaat opgetreden. Dat het achteraf meevalt is alleen maar meegenomen.
-
Fosforzuur wordt ( in sterk verdunde vorm) gebruikt in Cola.
Harm
-
@ Spoorslag 70:
Als je gewoon niet weet wat de procedures en inzetvoorstellen zijn bij een O.G.S. (Ongeval Gevaarljke Stoffen) kun je misschien beter geen commentaar op de hulpdiensten geven.
MVG
Danny
Hallo Danny, ik weet donders goed wat de procedures en inzet voorstellen zijn bij een O.G.S incident zijn. Wat ik bedoelde te zeggen is dat alles uit de kast wordt getrokken voor een paar druppels fosforzuur die lekken op een industrieterrein. Als men nu eerst een T.A.S had gestuurd voor een basis O.G.S inzet en deze hadden een goede verkenning uitgevoerd. Dan had de bevelvoerder een duidelijk beeld van het incident gehad en als het nodig was geweest kunnen opschalen. Hierdoor was het niet nodig om de rest te alarmeren, deze hadden in de kazerne kunnen blijven. Het staat of valt met de alarmcentrale centralist die beslist aan de hand van de info en het uitvragen van de melder wat er moet uitrukken.
-
De hoogste alarmfase
Niet de hoogste alarmfase: GRIP 1, TIS 4.1
-
Bij OGS icm spoorwegketels is er een vast protocol opgesteld en dit is dus gewoon uitgevoerd volgens procedure, GRIP 1 heeft alles meet te maken met openbare wegen en Westerscheldetunnel in directe omgeving.
Volgesn kun je beter direct met genoeg materieel uitrukken naar een OGS dan datje aankomt en gelijk achter de feiten aanloopt.
Da het enkel een liter heft gelekt is enkel meegeomen.
Danny
-
Zijn die TAS GRIP en OGS'en en zo allemaal ook in H0 te krijgen? ;D
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.
Richard
-
@RICROO: Voor jou wel.............. ;D