BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eddie59 op 22 February 2012, 11:28:16
-
beste forum leden,
zal me eerst even voorstellen. Ben een man van alweer 53 jaar uit Apeldoorn.
Na bijna 25 jaar wil ik weer beginnen met de opstart van een modelbaan. Nu zat ik zelf te denken aan een H0 baan
in nederlandse opzet. Heb nu de mogelijkheid opervlakte 3.50x 120.
zou eigenlijk rotterdam centraal willen maken met haven depot.
Nu vraag ik mij af of in het nederlandse spul ook genoeg te krijgen is in N spoor, en zijn dan de modellen ook nog zelf te bouwen?
ben al bezig geweest een sporenplan te maken, maar dit lukt me helaas niet.
Dan nog de vraag, welk merk is hiervoor het beste geschikt?
graag jullie sugesties.
groetjes Edwin
-
Dag beste Edwin,
Ik zal zeggen loop eens een modelspoorzaak binnen en ga eens kijken wat er allemaal te koop is op N-spoor gebied met vergelijking op H0-spoor.
Daar kunnen ze dan ook vast wel veel vertellen wat er allemaal mogelijk is. (y)
En op N-spoor gebied kun je Nederlands ook een heel eind komen.
Manuel
-
Nu zat ik zelf te denken aan een H0 baan
in nederlandse opzet. Heb nu de mogelijkheid opervlakte 3.50x 120.
zou eigenlijk rotterdam centraal willen maken met haven depot.
Welkom Edwin. Ja, dat is wel rijkelijk optimistisch, een weergave van Rotterdan CS en havendepot in H0 op pakweg vier vierkante meter. Zelfs in spoor n zou dat nog niet meevallen. Mischien toch eens over een wat bescheidener thema nadenken.
Er is in spoor n mijns inziens voldoende Nederlands materieel om een geloofwaardig bedrijf op te zetten, maar de keuze is in H0 veel groter. Verder is de belangrijkste keuze niet zozeer een merk, maar een systeem. In n ben je dan snel klaar, maar in H0 is het altijd kiezen tussen tweerail en drierail.
Verder verwijs ik je graag naar de encyclopedie op deze site.
-
dat H0 een grote ruite nodig is, wist ik. Nu wie zou me een iedee kunnen doen omtrent een nederlands ontwerp.
heb gekozen voor H0 i.v.m. mijn verminderde gezicht vermogen.(is allemaal wat beter te zien)
zou station Beekbergen (waar ik vlkbij woon) ook een optie zijn als hoofd station?
of is dan station Apeldoorn betrer?
gr Edwin ???
-
Ga komend weekend eens naar RAIL 2012 in Houten of 2-4 maart naar ONTRAX in het Spoorwegmuseum, dan zie je het een en ander wat mogelijk is.
Groet Jaap
-
Als je een station echt wil nabouwen, dan valt dat bijna nooit mee Eddie. Reken maar eens uit. Ook bij een station als Beekbergen en zeker Amersfoort zit je al gauw aan een meter of twintig. Het wordt dus alijd een vereenvoudigde weergave.
-
Gezien je ruimte is station Beekbergen (in vereenvoudigde weergave) het meest haalbare. Ga er eens kijken (je woont er vlakbij immers) en maak voor jezelf een schets welke sporen je wel, en welke je eigenlijk niet nodig hebt. Aan de hand daarvan maak je je station, en als je dan aan de andere kant van je baan wat industrie neerlegt heb je genoeg variatie om mee te rijden.
Je gaf aan dat je ruimte 3,50 bij 1,20 is. Hoe moet ik die 1,20 zien? Als het de volledige breedte van de kamer is kun je overwegen aan 2 zijden het spoor te leggen.
Voorbeeld:
Zijde 1 wordt je gedeelte met station en 2 fabriekjes. Niet te groot, en de spoorlijn zelf is enkelsporig. Deze zijde is 45 cm. breed.
Je looppad in het midden van je baan is 60 centimeter breed, hier loop je dus doorheen.
Zijde 2 is je paradebaan, 15 centimeter breed lijkt smal maar met een enkelspoor kun je er een hoop mee. Een overweg, brug, ingraving of spoordijk, allemaal mogelijk.
Kun je er wat mee?
-
de 1.20 is de breete aan 1 zijde van de kamer. aan de andere zijde staat een buro.
-
Dan nog zou ik het idee van `middenin` je baan staan als overweging nemen. Maak je je baan 120cm breed en schuif je 1 kant tegen de muur kom je zeer moeilijk bij.
-
tafel is L vormig
Wie heeft hier een idee voor?
H0 en het liefst nederlands.
gr Edwin
-
Edwin,
ik raad je aan om eens grote evenementen als Rail (aankomend weekend in Houten) of Ontrax (2t/m4 maart, Utrecht) te bezoeken. Hier vind je allerlei info en voorbeelden van hoe je een baan het beste kan uitbeelden.
Zo krijg je ook een idee wat er allemala op de markt te vinden is aan N-spoor materiaal.
mvg,
Sander