BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marnix van Lit op 13 April 2007, 15:34:05

Titel: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Marnix van Lit op 13 April 2007, 15:34:05
Het is er dan eindelijk van gekomen. Na veel plannen, nadenken wat ik wilde en heel wat keren opnieuw beginnen ben ik er redelijk uit. Er moeten nog wat wissels in worden verwerkt om Van spoor te kunnen wisselen en het kleine opstelterrein te kunnen bereiken, maar het grootste deel van het sporenplan is wel gereed.

klikkerdeklik (http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/TekeningModelbaan.jpg)

De baan bestaat uit een combinatie van een vaste baan en een modulebaan. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de mogelijkheid om eventueel in de toekomst de modules (in het wit aangegeven) aan elkaar te kunnen koppelen en op een andere locatie te kunnen gaan rijden. Wie weet wordt de kwaliteit ooit goed genoeg om te kunnen tonen.

Graag zou ik van jullie willen weten of jullie misschien nog tips hebben om het baanplan te wijzigen c.q. aan te vullen.


Groeten, Marnix van Lit
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Joto op 13 April 2007, 15:48:58
Marnix,

Je opzet, een combinatie van vast en module vind ik GOED.
(Nav jouw idee, ga ik er serieus over nadenken, want ik wil ook teveel op mijn baan.)

Doch, gaarne meer info, maten, schaal, 2 rail, analoog, tijdperk, etc ... ?

Heb je een schaduwstation, op een ander niveau, laten vervallen ivm de modules ?

Ik heb geen recht van spreken, maar de bochten zijn ERRUG recht,
terwijl je het station wel enigzins scheef legt en daardoor beter voor het oog overkomt.

Wat is de relevantie van het vloerluik ? (toegang misschien ?)

Succes
John
 
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Marnix van Lit op 13 April 2007, 16:05:22
Sorry, ik ben de aanvullende informatie vergeten. Hierbij dan alsnog.

De baan wordt gemaakt in schaal H0 en wordt 2-rail digitaal, aangestuurd door de multimaus, gecombineerd met besturing via de PC (als de tests bij mijn vader positief zijn, wordt dit Rocomotion). De baan speelt zich af in eind tijdperk 3, begin tijdperk 4. Een beetje tussen 1960 en 1980. Daarnaast heb ik een aantal locs die ik gewoon mooi vind (class 66) dus die zal incidenteel ook rijden. Het landschap moet een nederlands "polderlandschap" gaan uitbeelden. Geen grote stadsbeelden en industrieterreinen dus.

Er is geen schaduwstation aanwezig. Dit is puur gedaan in verband met de grootte en beschikbaar budget, maar ik hou er wel rekening mee dat dit eventueel nog gemaakt kan gaan worden in de toekomst.

Het vloerluik zit ingeteked in verband met de toegang tot mijn zolder via een vlizo-trap (uitschuifbare/opklapbare trap).

Wat bedoel je met de rechte bochten? Heb je misschien enig idee hoe hier anders mee om te gaan? Alle tips kan ik gebruiken.


Groeten en bedankt, Marnix van Lit
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Joto op 13 April 2007, 16:48:23
Rechte bochten is idd een vreemde kreet van mij.  ::)

Ze liggen alle vier precies in het midden en zijn haaks.

Probeer ook de bochten iets creatiever neer te leggen.
Bv een ruimere bocht, een bocht met een slinger erin,
 een bocht met een recht stuk erin etc..

John
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 13 April 2007, 16:49:15
Marnix ik vind het een leuk banenplan. Wat je misschien kunt doen is de wissel verbinding bij het station omdraaien zodat je van het rechter spoor ook het perronkopspoor op kan rijden. Dan kan je daar echt met een trein keren.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: rail4marcel op 13 April 2007, 17:18:57
Als het mogelijk is zou ik onder het station een paar opstelsporen maken dan kun je matrieel wat je even tijdelijk niet nodig hebt opstellen lijkt mij er wel leuk uit zien. Dat is duidelijk iets wat ik ben vergeten op mijn baan. Maarja ik heb daar ook geen plaats voor.
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Hans van de Burgt op 14 April 2007, 21:14:45
@Marnix,

Hoewel je 4x erg krappe bogen gebruikt, vind ik het geheel toch wel interessant. De combinatie van modules versus vaste baan is slim. Voor de bogen zijn meerdere leuke oplossingen te bedenken. Zorg er in elk geval voor dat ze "uit beeld" zijn.
Kijk voor de aardigheid (nog) eens in onze encyclopedie: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec60/sec121

Groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan Marnix van Lit
Bericht door: Marnix van Lit op 17 April 2007, 15:21:49
Hallo,

ik wil iedereen allereerst heel erg bedanken voor de leuke en behulpzame reacties. Hier kan ik echt wat mee. Bedankt iedereen en als er nog tips zijn hoor ik dit graag.

Naar aanleiding van de reacties heb ik afgelopen weekend het sporenplan een klein beetje aangepast. Zo zijn er een aantal wissels bijgekomen om van het linker naar het rechterspoor te gaan zodat het volgens mij mogelijk moet zijn vanuit ieder spoor op de opstelsporen bij het station en het "rangeerterrein" te komen.

Het nieuwe baanplan: klikkerdeklik (http://i117.photobucket.com/albums/o62/marnixvanlit/BeneluxSpoor/TekeningModelbaan2.jpg)

Rechte bochten is idd een vreemde kreet van mij.  ::)

Ze liggen alle vier precies in het midden en zijn haaks.

Probeer ook de bochten iets creatiever neer te leggen.
Bv een ruimere bocht, een bocht met een slinger erin,
 een bocht met een recht stuk erin etc..

John

John, de bochten liggen zo "recht" omdat het mogelijk moet zijn om de modulebakken van het frame te kunnen halen en zo alles aan elkaar te kunnen koppelen. Hierdoor kan de rest van de baan blijven staan. Deze sporen zullen straks worden gecamoufleerd met scenery, alleen heb ik dit nog niet ingetekend. De bochten zullen ook geen standaardgrootte hebben, maar zullen worden gemaakt met behulp van flex-rails. Ik wil Tillig H0-elite gaan gebruiken en heb her-en-der al gelezen dat het gebruik van flexrails de bouw een stuk makkelijker maakt.

Marnix ik vind het een leuk banenplan. Wat je misschien kunt doen is de wissel verbinding bij het station omdraaien zodat je van het rechter spoor ook het perronkopspoor op kan rijden. Dan kan je daar echt met een trein keren.

Groetjes Michiel

Michiel, in mijn vorige tekening had ik nog geen (op één na) verbindingen voorzien om van het ene naar het andere spoor toe te gaan. Dit heb ik nu in mijn tweede tekening aangepast. Als ik het goed bekijk zouden alle sporen bereikbaar moeten zijn (zo niet, laat het mij alsjeblieft weten).

Als het mogelijk is zou ik onder het station een paar opstelsporen maken dan kun je matrieel wat je even tijdelijk niet nodig hebt opstellen lijkt mij er wel leuk uit zien. Dat is duidelijk iets wat ik ben vergeten op mijn baan. Maarja ik heb daar ook geen plaats voor.

Marcel, op welke manier bedoel je het maken van een aantal opstelsporen? gaat het dan om een extra "verdieping" waar ik met de hand de treinen moet gaan neerzetten, of bedoel je het maken van een schaduwstation door het maken van een railspiraal?

@Marnix,

Hoewel je 4x erg krappe bogen gebruikt, vind ik het geheel toch wel interessant. De combinatie van modules versus vaste baan is slim. Voor de bogen zijn meerdere leuke oplossingen te bedenken. Zorg er in elk geval voor dat ze "uit beeld" zijn.
Kijk voor de aardigheid (nog) eens in onze encyclopedie: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec60/sec121

Groetjes,

Hans van de Burgt

Hans, de bochten zullen inderdaad door het gebruik van scenery worden gecamoufleerd, maar helaas ben ik er nog niet helemaal uit hoe. Ik moet nog een leuke manier vinden die in het juiste tijdvak valt, maar er wordt aan gewerkt  :)


Op dit moment wordt al gebouwd aan de onderbouw en de achtergrond. Foto's hiervan zal ik plaatsen in een nieuw topic in "Wat zijn we aan het bouwen" en mijn nieuw te maken site.


Groeten, Marnix