BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Al Trainco | Joey op 13 February 2012, 21:35:55
-
Hey Spoorvrienden,
Ik heb de laatste jaren flink wat treinen gespaard. Van familie en vrienden heb ik wel eens wagons gekregen die niet helemaal naar mijn smaak waren. Dus ik dacht laat ik eens wat treinstellen verkopen die stof staan te vangen. (Ik ben aan het sparen voor een mooie NS hondenkop). Nu kwam ik 3 wagonnetjes tegen die ik wilde verkopen. Ik keek welk merk het was en er stond Fleischmann, Made in Germany US zone. Normaal staat er alleen Made in Germany. Als het kwa tijd klopt moet de wagon dus uit voor 1949 komen.
Mijn vraag was heeft deze wagon nu ook enig sinds verzamelaars waarde?
Hier onder een paar foto's van de wagons.
Groetjes en alvast bedankt,
Joey
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALIM8228.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALIM8222.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALIM8225.jpg)
-
Ik heb er ook eentje (in OVP).
Laatst zag ik er een op de beurs in Houten, vroegen ze 15 Euro voor (ook in OVP).
Dus kennelijk geen echte verzamelwaarde.
-
Inderdaad, die hebben nauwelijks verzamelwaarde.
Groet,
Ruud
-
moet nog kijken
kocht gisteren een partij huizen en dus 3 lijkende wagens voor €15 de 3 ;D
-
Begin jaren negentig toen het verzamelen van modeltreinen op zijn top was werd er nog veel geld voor geboden.
Nu zijn ze niet veel meer waard.
15 euro is al zeer overdreven.
Dave
-
Ondanks dat ze misschien niet een hoge waarde hebben, behoud ik ze toch maar.
Bedankt voor de info.
Gr.
Joey
-
Normaal staat er alleen Made in Germany. Als het kwa tijd klopt moet de wagon dus uit voor 1949 komen.
Of het per definitie van voor 1949 is betwijfel ik.
Mijn vader was voor 1960 alleen met Marklin bezig, en de eerste Fleischmann spullen kwamen pas na 1960 in ons gezin. Ook zo'n wagonnetje (het middelste van jouw foto's).
Aangezien mijn vader alles nieuw kocht is dat wagonnetje in de jaren '60 gekocht, mijn vader zelf denkt in Hamburg. Maar het kan best dat die opdruk er gewoon op is blijven staan, en de gietmallen dus nooit aangepast zijn.
Voor mij heeft dit model vooral enige emotionele waarde. Ik heb er in mijn kindertijd heel wat mee afgerausd, achter een oude T3. Is ook wel eens van de tafel ge***d, net als de T3 zelf.
En dat heeft het allemaal overleefd.
Hoef je met een huidig model niet te proberen, die zijn zo filigraan dat er meteen van alles afbreekt.
Zeker als er ook kinderen mee aan de gang gaan is het helemaal niet zo gek om van die oude modelletjes op een beurs te kopen.
Aangezien ze toch geen echte waarde hebben, kun je ze ook zonder enige scrupules pimpen.
Of je laat dat door je kids doen als ze dat leuk vinden. Jong geleerd, oud gedaan.
-
daar zijn het leuke karretjes voor ja. Losse handgreepjes dr op, krullen onder het balkondak uitboren, nieuw likkie verf, heldere ruitjes en interieur erin, misschien nog een paar ledjes, gastankje voor de verlichting eronder...
-
Moet er toch eens over denken als ik weer in Houten ben.
Die van mijzelf pimp ik niet, die blijft zoals hij is.
-
In NL geen verzamelwaarde, in Duitsland wel. De wagons zijn niet al te lang met dit opschrift geproduceerd. Het onderscheid met latere producties is dat men duidelijk wenste aan te geven in welk deel van bezet Duitsland dit gemaakt werd. Je aanname dat ze voor 1949 gemaakt zijn klopt vrij aardig. http://en.wikipedia.org/wiki/Allied-occupied_Germany
Lekker in een doosje stoppen( t liefst de originele als je die hebt) en over een jaar of 10 op de duitse ebay zetten.
grtz
-
deze wagons zijn van na 1952
fleischmann is toen pas begonnen met h0 modelllen echter wel met maat 1:82
ik heb volgens mij een br01 uit begin 60er jaren type 1361
onder op de tender staat ook "Made in Germany US zone"
volgens mij is deze term langer gebruikt dan we denken
groet
jan
-
Ik denk dat die term langer is gebruikt omdat de mallen langer zijn gebruikt. De Amerikaanse bezettingszone hield halverwege 1949 op te bestaan, maar als je dan nog goede mallen hebt liggen is het natuurlijk onzin die tegen hoge kosten aan te passen. Ze konden hun geld toen wel beter gebruiken.
-
Klopt. De eerste modellen dateren volgens de HUT-catalogus (http://www.modellbahn-katalog.de/programm.html) uit 1952. Ik denk dat die aanduiding 'US zone' te maken heeft met het gebied in Berlijn dat onder US-bestuur stond. Volgens mij is nog lang na 1949 West-Berlijn in allerlei westerse invloedszones verdeeld geweest.
Groet,
Ruud
-
Nee, na 1949 was Berlijn alleen nog in West en Oost verdeeld. Na het samenvoegen van de Amerikaanse, Britse en Franse bezettingszone tot de BRD, gold dat ook voor Berlijn.
-
Ja, je hebt helemaal gelijk, ik heb het net opgezocht. Die bezettingszones bestonden van 1945 tot 1949.
Ik blijf het dan wel vreemd vinden dat modellen die in de jaren '50 (en misschien zelfs nog in de jaren '60) nieuw zijn geproduceerd, die zone-aanduiding op de onderzijde hebben. Daar zou ik wel iets meer over willen weten.
Groet,
Ruud
-
Weliswaar is de oprichting van Fedrale Rep al in 1949 geweest maar de "bezettings situatie heeft langer bestaan nl tot 1955.
In the west, the occupation officially continued until 5 May 1955, when the General Treaty ("German: Deutschlandvertrag") entered into force. However, upon the creation of the Federal Republic in May 1949, the military governors were replaced by civilian high commissioners, whose powers lay somewhere between those of a governor and those of an ambassador. When the Deutschlandvertrag became law, the occupation officially ended, the western occupation zones ceased to exist, and the high commissioners were replaced by normal ambassadors
wagentjes zullen dus( bij nader inzien) tot zeker in 1955 voorzien zijn van deze tekst.
-
Ja precies, zeker wat betreft de buitenlandse politiek en de export hadden de geallieerden tot 1955 nog altijd het laatste woord en daarbij hoorde die aanduiding uit welke zone een Duits product kwam. Het is dus niet vreemd dat die aaduiding voorkwam op mallen die in 1952 en de jaren daarna zijn gemaakt.
-
Hmm, maar zo iets belangrijks als het monetaire systeem werd in 1949 wel al uit handen gegeven? Dat zou me dan verbazen...
-
Mij ook, de D-Mark was ouder dan de BRD en de BRD mocht aanvankelijk zeker geen onafhankelijke monetaire politiek voeren.
-
Weet iemand vanaf wanneer er weer metaal voor speelgoed ( daar vielen modeltreinen toendertijd zeker onder ) beschikbaar kwam ?
Volgens mij waren er heel wat jaren met grondstof en metaal schaarste na die jaren met stramme rechter armen.
Ook in de USA en het UK werden bv auto's gedeeltelijk van hout gemaakt vanwege een tekort aan staal. Dus metalen modeltreinen zullen niet zo'n heel hoge prioriteit gehad hebben. Zeker voor 1949.
Groeten, Alexander
-
Hahah wat een discussie :). Heerlijk. Een ding is zeker, ze hebben toch al een aardige leeftijd bereikt.
-
hallo, ook ik heb een stammetje van deze wagens staan. Sommige met zeer vreemde koppelingen en met verlichting. Deze wagens zijn vroege 60-ers(+/- 1960-1965). Wagens van voor 1960 hebben zogenaamde hoorn koppelingen. dit houdt in dat er boven op de haak een soort bult zit. Waarde is inderdaad wat een gek er voor geeft. Ik denk dat de klad ook in de treinen is toegeslagen,prijzen zakken aardig weg,wat prettig is voor mij want ik ben aan het inkopen voor mijn baan.
-
Nee, na 1949 was Berlijn alleen nog in West en Oost verdeeld. Na het samenvoegen van de Amerikaanse, Britse en Franse bezettingszone tot de BRD, gold dat ook voor Berlijn.
Behalve dan dat West-Berlijn juridisch gezien geen onderdeel van de Bondsrepubliek Duitsland was.
- Peter
-
Weet iemand vanaf wanneer er weer metaal voor speelgoed ( daar vielen modeltreinen toendertijd zeker onder ) beschikbaar kwam ?
Volgens mij waren er heel wat jaren met grondstof en metaal schaarste na die jaren met stramme rechter armen.
Ook in de USA en het UK werden bv auto's gedeeltelijk van hout gemaakt vanwege een tekort aan staal. Dus metalen modeltreinen zullen niet zo'n heel hoge prioriteit gehad hebben. Zeker voor 1949.
Groeten, Alexander
Een Duits bedrijf dat iets wilde in die jaren moest dan ook een exportvergunning zien te regelen. Wie voor de Amerikaanse markt ging produceren kon aan grondstoffen komen.
-
Op de eerste foto bovenaan dit topic heeft het wagonnetje het "rijtuignummer" 1402.
Dit was in werkelijkheid het Fleischmann catalogusnummer van dit model.
Het wagonnetje op de tweede foto had het catalogusnummer 1401.