BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: nico99 op 13 February 2012, 13:57:13

Titel: digitaal rijden
Bericht door: nico99 op 13 February 2012, 13:57:13
Hallo allemaal,

Nu de zolder af is ga ik beginnen, ben al druk bezig met ontwerpen. Ik wil digitaal gaan rijden(gelijkstroom).
Ik heb mij hierin al redelijk verdiept middels de encyclopedie. Wat mij niet helemaal duidelijk is en wat ik graag zou willen is dat het schaduwstation volledig geautomatiseerd is en de baan zelf met de hand gereden wordt. Is dit mogelijk? Zo ja hoe kun je dit het beste aanpakken qwa materialen voordat ik allerlei spullen aanschaf die dan achteraf verkeerd of overbodig zijn.

Groeten van een digitale leek ???

Nico
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: nico99 op 13 February 2012, 14:11:57
Nog even een aanvulling. Het geautomatiseers rijden wil ik via koploper en als interface wil ik de INTELLIBOX II gaan gebruiken.

Alvast bedankt.

Gr Nico
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: henk op 13 February 2012, 14:41:58
In beginsel kan dat. Je bepaalt zelf op welk deel van de baan sprake is van geautomatiseerd treinverkeer en welke treinen daaraan deelnemen. Verder kun je treinen in en uit het geautomatiseerde verkeer halen.
Of dat ook praktisch is, is wat anders. Meestal gaat het dan om een geautomatiseerde baan, waarbij op een apart deel met de hand wordt gerangeerd. Dat is goed te doen, omdat er maar zo nu en dan een trein het geautomatiseerde deel van de baan wordt opgestuurd of juist wordt teruggehaald. Als er alleen een geautomatiseerd schaduwstation is, dan ben je vrijwel voortdurend bezig met uitwisselen.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Brs op 13 February 2012, 15:00:57
Wat vooral belangrijk is om te beseffen, is dat bezetmelding alleen stroom detecteert. Het computerprogramma kan op basis van de stand van de wissels raden welke trein er in welk blok staat (aan de hand van het beginblok en de daaraan gekoppelde blokken).

Het is dus van groot belang dat alle wissels goed in je treinbesturingsprogramma staan en de aansluitende blokken ook.

Ik neem aan dat je in het handmatig te besturen deel ook wissels e.d. hebt. Je hebt dan twee mogelijkheden. Of je voorziet je hele baan van bezetmelding (wel prijzig, ca. 40 euro per 16 bezetmeldpunten) of je gebruikt alleen in je schaduwstation bezetmelding. Uit het schaduwstation rijden kan dan geheel automatisch, terug naar het schaduwstation moet je dan wel steeds vertellen welke trein op het bezetmeldpunt net voor het schaduwstation gaat.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 13 February 2012, 15:18:56
Wat je wilt is heel goed mogelijk. Ik heb dat zelf ingericht als volgt (met TrainController, maar dat kan met Koploper ongetwijfeld ook):

Ik laat met willekeurige intervallen een trein vanuit mijn schaduwstation aanbieden aan mijn "bovenbaan", vanaf links zowel als vanaf rechts; dat betekent dat ze ergens aan de grens van het schaduwstation en het zichtbare gedeelte tot stilstand komen (als je wilt kun je hier een sein neerzetten).

Vanaf dat punt kun je ze als treindienstleider met het controlevenster van je programma oppakken en bijvoorbeeld naar een spoor in je station leiden. Of, in het geval van een goederentrein, als machinist met een handregelaar oppikken en naar een rangeerterrein begeleiden en daar "op de hand" rangeren.

Als het werk van de trein op de "bovenbaan" klaar is, dan biedt ik ze aan aan het schaduwstation door ze in een "opvang-blok" aan de grens tussen bovenbaan en schaduwstation aan te bieden. Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt er voor dat elke trein die daar wordt aangeboden netjes naar een vrije plek in het schaduwstation wordt geleid.

En dan draait'ie weer mee in het hele circus.

Leuk om te doen!

Succes,

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: rjr op 13 February 2012, 16:48:59
..... Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt er voor dat elke trein die daar wordt aangeboden netjes naar een vrije plek in het schaduwstation wordt geleid.

En dan draait'ie weer mee in het hele circus.

Leuk om te doen!

Succes,

Gerard


Gerard,

En hoe ziet traincontroller welke trein dit is?
Als voorbeeld, mijn 44er komt met een goederentrein vanuit het schaduwstation en die neem ik zoals je aangeeft over op handbediening. Rijd het station binnen, de lok wordt losgekoppeld. Gaat naar lok verzorging.
Op het station worden de wagons uitgerangeerd, en een nieuwe trein samengesteld. Vanuit de lok loods komt de 50er die klaarstond voor werk en pakt deze trein op, vertrekt naar schaduwstation. Maar hoe weet traincontroller nu dat de 50er er aankomt, en niet de 44er die als laatste vertrokken is. Of misschien is er intussen ook nog wel een personen trein van schaduwstation gekomen die op mijn station na lok wissel terug wil?

Groet,
Roelco
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 13 February 2012, 19:09:05
Hi Roelco,

Vraag je af hoe dat "in het echt" gaat.

Een rangeerterrein is vaak een stuk baan dat niet onder controle staat. Vlak voordat je de hoofdbaan weer op wilt, vraag je toestemming aan de treinleider / dispatcher. Het equivalent bij ons is dat je aan TrainController vertelt welke trein er op een gedetecteerd stuk staat voordat je'm de hoofdbaan opstuurt.

Vanaf dat moment weet TrainController weer welke trein er rijdt, ook al bestuur je'm met de hand.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Rob Bogers op 14 February 2012, 09:44:55
Laat ik mijn bescheiden mening ook nog maar eens horen. Als je digitaal gaar sporen, spreken we niet meer over gelijkspanning, want de gebruikte spanning is geen gelijkspanning maar een blokvormige wisselende spanning. Goed, dat terzijde maar als je de IB-II nog niet hebt, zou ik gaan voor de Tams MC of de IB-Com of iets dergelijks. Waarom zul je zeggen, nou, wat je uitgeeft aan de mogelijkheden binnen de IB heeft Koploper al in zich.

Dus wat je aan de ene kant gratis wilt hebben (Koploper), geef je aan de andere kant aan een centrale uit die uiteindelijk alleen maar gaat dienen als interface tussen de PC en de baan en verder niets. je kunt het ding zelfs "onzichtbaar" wegbouwen. Het door mij gebruikte treinbesturingsprogramma zet mijn Twin-Center zelfs bij het starten van het programma aan en bij het afsluiten uit, ik weet niet hoe dit bij Koploper zit.

Dus daar kun je al behoorlijk op bezuinigen. Als je het ding al hebt, tja jammer maar veel overbodige toeters en bellen die al in het programma zitten. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dat hoeft ook niet. een centrale met regelaar is altijd makkelijk maar hoeft niet.

Rob Bogers

Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: rjr op 14 February 2012, 09:57:18
Gerard,

Nee niet in het echt, maar in model.
Je gaf aan dat Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt dat elke trein weer een leeg spoor vindt.
Maar daarvoor moet je dus wel zelf eerst achter de computer kruipen en tegen treincontroller zeggen welk trein er klaarstaat voor het schaduwstation.

Afhankelijk van de grote van je baan kun je dan bijna net zo snel, en misschien wel sneller, zelf bepalen welk spoor vrij is, Of dat op een andere manier oplossen. b.v. als een trein een "stop sectie van een schaduw spoor bereik komt er een speciale actie, die zorgt dat er een een ledje gaat branden zodat je kunt zien dat de trein snelheid naar 0 moet.
Ook kan het programma dan al de wissels goed zetten voor een ander leeg spoor zodat een volgende trein vanzelf weer een leeg spoor op rijd.
Je moet dan alleen de trein zelf het schaduw station in rijden, en je moet even kijken welke trein je laat vertrekken, maar als je weet welke er staan kies je gewoon willekeurig een trein. net voor het uitrijden van je schaduwspoor zit een bezetmelder die via speciale acties de wissels goed zet voor wegrijden uit dat spoor.


het automatische bestaat dan uit het goed zetten van de wissels voor een leeg spoor, en bij vertrek, en een seintje richting gebruiker op welke sporen een trein staat, welke is dan niet van belang. Je moet de lok alleen wel handmatig stil zetten en laten vertrellen. Je hoeft dan alleen dus niet bij elke trein die naar je schaduwstation gaat achter de computer te kruipen.

Er zullen er best zijn die daar geen probleem mee hebben, en dan werkt die oplossing, er zullen er echter ook zijn die dat het minste vinden van het hele digitale/automatische rijden ( en zo een ben ik er )


Rob,

Als hij handmatig wil rijden, wat hij aangeeft dan kan dat dus ook via een handregelaar, dus b.v. via de IB. Dan kan z'n systeem dus niet onzichtbaar weggestopt worden. Dat kan alleen als je volledig automatisch wil rijden, of het handrijden ook volledig via het programma wil laten verlopen.

Als mensen aangeven dat ze met de hand willen rijden ga ik er alleen vanuit dat ze dan niet bedoelen achter een computer zitten kijken naar een scherm, maar met een "hand"regelaar, los van de computer de trein besturen en dus zelf in de hand houden, maar misschien kan nico daar zelf wat duidelijker in zijn.

Groet,
Roelco
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Han Zijlstra op 14 February 2012, 10:07:16
Het beste antwoord wat ik je kan geven is, bekijk wat je over een jaar of 5 wilt hebben staan, maak een budget daarvoor ( maakt even niet uit welk merk controller of centrale je neemt) en start met het bouwen van je baan. Je zult merken dat in die vijf jaar je behoefte en kennis verandert en misschien tot andere keuzes zal leiden.
Zowel voor pc besturing als "hand "besturing zul je toch altijd je wissels moeten omzetten en dus wisselaandrijvingen nodig hebben. In combi met een eenvoudig roco of piko digitaal setje heb je de eerste twee jaar ruim voldoende mogelijkheden.
Maak een fraai ontwerp ( dat niet verveelt binnen 10 jaar) produceer een stukslijst met wat je nodig hebt en begroot die aanschaf op een xx aantal jaren.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Ronald Halma op 14 February 2012, 10:13:45
Of begin met een klein proefbaantje met inhaalspoor en experimenteer daar eerst uitgebreid mee. Dan weet je al wat meer en kun je gerichter dat gaan doen wat je wilt.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 10:36:16
Gerard,

Nee niet in het echt, maar in model.
Je gaf aan dat Een altijd draaiend stukje van TrainController zorgt dat elke trein weer een leeg spoor vindt.
Maar daarvoor moet je dus wel zelf eerst achter de computer kruipen en tegen treincontroller zeggen welk trein er klaarstaat voor het schaduwstation.

...


Dag Roelco,

Dat is ook precies wat ik beschreef, lees maar even goed terug.

Jou manier van denken is nu duidelijk. Jij wilt niet wat de originele poster wel wil. Ik heb louter beschreven hoe je op je baan het grootbedrijf na kunt doen.

En als je het grootbedrijf wilt nabootsen, dan zul je meer handelingen moeten doen...


Goed, dat terzijde maar als je de IB-II nog niet hebt, zou ik gaan voor de Tams MC of de IB-Com of iets dergelijks. Waarom zul je zeggen, nou, wat je uitgeeft aan de mogelijkheden binnen de IB heeft Koploper al in zich.

Dus wat je aan de ene kant gratis wilt hebben (Koploper), geef je aan de andere kant aan een centrale uit die uiteindelijk alleen maar gaat dienen als interface tussen de PC en de baan en verder niets. je kunt het ding zelfs "onzichtbaar" wegbouwen. Het door mij gebruikte treinbesturingsprogramma zet mijn Twin-Center zelfs bij het starten van het programma aan en bij het afsluiten uit, ik weet niet hoe dit bij Koploper zit.

Dus daar kun je al behoorlijk op bezuinigen. Als je het ding al hebt, tja jammer maar veel overbodige toeters en bellen die al in het programma zitten. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar dat hoeft ook niet. een centrale met regelaar is altijd makkelijk maar hoeft niet.

Rob Bogers

Kwestie van voorkeur Rob, met de IB II krijg je er wel gelijk twee handregelaars bij. Bovendien wijs ik je er graag op dat de originele poster niet vraagt om een beoordeling van zijn reeds gemaakte keus, maar om hulp bij gedeeltelijk geautomatiseerd en gedeeltelijk handmatig rijden.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Rob Bogers op 14 February 2012, 11:04:17
Dat van dat handmatig rijden had ik overheen gelezen, waarvoor mijn excuus. Met een simpele aanpassing (aankoop) en goedkoper kun je een Tams ook met twee rijregelaars regelen. Maar goed...

Rob
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: rjr op 14 February 2012, 11:22:41
Dag Roelco,

Dat is ook precies wat ik beschreef, lees maar even goed terug.
klopt, dat ontken ik ook niet, bevestig het alleen nog een keer. Met name ook omdat dat dus betekend dat je tussendoor steeds wel weer achter de computer moet. Iets dat ik dus niet wil, maar waarvan ik niet kan concluderen of nico dat nu wel of toch niet wil.

Jou manier van denken is nu duidelijk. Jij wilt niet wat de originele poster wel wil. Ik heb louter beschreven hoe je op je baan het grootbedrijf na kunt doen.

Ik wil wel wat de originele poster ook wil. Ik wil ook mijn schaduwstation automatisch, plus nog een deel van de baan daarbij. Maar wil ook handmatig rijden op het zichtbare deel/ stations deel. Zelfde dus als de originele poster.
Ik wil daarbij alleen niet achter een computer moeten kruipen om tegen het programma te zeggen, nu staat die trein weer klaar voor automatisch rijden. Zelfs al komt dat in zeker mate overeen met de werkelijkheid.

Of de originele poster wel of niet achter de computer wil kruipen kan ik uit zijn verhaal niet duidelijk opmaken.
Vandaar mijn vraag aan Nico om daar zelf wat duidelijker in te zijn. En vandaar ook mijn reactie vanuit het oogpunt dat Nico, of andere lezers van dit topic, dat dus ook niet willen net als mij.

Als hij namelijk zelfde wil als mij en dus niet achter een computer wil kruipen dan is het antwoord op zijn vraag:
Nee dat kan niet, de computer zal op een of andere manier verteld moeten worden om welke trein het gaat.
Misschien is een andere manier van oplossen van zijn probleem dan beter?

Als Nico er in tegenstelling tot mij geen probleem mee heeft achter de computer te kruipen dan is het antwoord:
Ja het kan, zoals jij het dus uitgelegd hebt werkt dat prima.


Dus wil je verhaal zeker niet onderuit halen, maar ook een andere kant van het geheel duidelijk maken.

Groet,
Roelco
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Ernest op 14 February 2012, 12:30:48
Ik heb diezelfde vraag een hele tijd geleden ook al eens gesteld en er ook de bouwer van Koploper voor benaderd.
Mijn conclusie was dat het niet mogelijk is zonder de boel met de PC te bedienen. Voor mij dus geen optie.
Ik denk nu over webcams op mijn schaduwstations zodat ik kan zien wat, waar staat.
Ik moet me er overigens nog écht in verdiepen.
Groet,
Ernest
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: nico99 op 14 February 2012, 12:48:11
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties. De bedoeling is om het zichtbare gedeelte handmatig te besturen. Wat mijn wens is zodra de trein naar het schaduwstation gaat dat de computer het van mij overneemt en de trein op een vrij spoor parkeerd en de volgende trein weer laat vertrekken waar ik het dan op het zichtbare gedeelte weer overneem van de computer.

Ik begrijp dat dit lastig is te realisseren :(. Ik heb dus eigenlijk twee optie's: alles handmatig regelen of alles geautomatiseerd. Lastige keuze omdat ik handmatig rijden het leukst vindt maar met een groot schaduwstation denk ik toch wel ogen te weinig te hebben.

Ik heb nog niks aangeschaft maar ik begrijp als ik volledig automatisch ga rijden dat de  IB II niet nodig is. Wat raden jullie aan om dan te gebruiken als interface?

Alvast bedankt,

Gr Nico
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 13:07:18
Nuancering:

Het is niet zo lastig, het kan wel en ook goed.

Detecteer ALLE sporen / blokken, en ook als je met de hand rijdt weet de computer welke loc zich waar bevindt. Waar je dan die loc ook naar toe maneuvreert, TrainController "ziet" waar je loc is. Als je'm dan naar het "inrij" blok brengt, pikt het programma hem weer op. - Ik praat maar even over TrainController omdat ik dat het beste ken, maar Koploper enthousiasten vertellen ons altijd dat dat programma minstens net zo veel kan, dus dat hoeft dan geen probleem te zijn.

Een mogelijk probleem doet zich pas voor als je het programma ook echt wilt laten bijhouden hoe al je treinen zijn samengesteld en welke wagons waar zijn, OF als je treinen samenstelt die langer zijn dan bepaalde blokken.

Als deze zaken goed in de gaten worden gehouden staat je (althans met TrainController) niets in de weg om dez baan zo te bedienen zoals jij wilt.

Laat je niet gek maken. Techniek moet JOU volgen. Niet andersom!

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: Han Zijlstra op 14 February 2012, 13:07:40
Je kunt dat prima met systeme lauer doen. Sporen worden keurig gevuld door dit systeem en evt automatisch weer verlaten , of door druk op de knop bepaal jij welk spoor kan vertrekken.
http://www.mondial-braemer.de/html/modellbahn.html
Zowel voor analoge systemen als digitale systemen verkrijgbaar.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 13:08:29
...
Dus wil je verhaal zeker niet onderuit halen, maar ook een andere kant van het geheel duidelijk maken.

Groet,
Roelco


Duidelijk Roelco. Ik denk dat een en ander heel goed gerealiseerd kan worden hoor, zie ook mij vorige post.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 13:16:55

Ik heb nog niks aangeschaft maar ik begrijp als ik volledig automatisch ga rijden dat de  IB II niet nodig is. Wat raden jullie aan om dan te gebruiken als interface?

Alvast bedankt,

Gr Nico

Dag Nico,

Dit type vraag levert gegarandeerd een heleboel meningen en voorkeuren op, waar je per saldo niks aan hebt, en die al een en andermaal op dit forum voorbij zijn gekomen.

De door jou gekozen IB II is prima hiervoor, want er zitten ook al twee handregelaars op. Er zijn vast goede alternatieven, maar het klonk in je post alsof je die keuze al had gemaakt.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: rjr op 14 February 2012, 15:35:17
Gerard,

Toch is mij nog iets niet helemaal duidelijk. Als eerste, ik werk met koploper en Lenz als centrale, roco MM als handregelaar.
Heb de gehele baan automatisch rijden, en dat werkt prima. Alleen als ik handmatig wil rijden loop ik tegen een probleem aan. Maar jij geeft aan het het probleemloos kan.
(Nu is Nico nog niet helemaal duidelijk of het handmatig rijden via de computer mag of via de IB zelf? )

Je kunt naar mijn idee op 2 manieren handmatig rijden. Door de lok via de computer handmatig te besturen. Ik zeg van welk blok naar welk blok, en de computer doet dat. Dan weet de computer inderdaad waar die zich bevind, en kan die eenvoudig weer overgenomen worden.
Je kunt alleen ook met de handregelaar, in mijn geval de MM met de hand rijden. Ik kan de trein dan zelf besturen, stoppen waar ik wil, en net zo snel rijden als ik wil. Ik heb het alleen nog niet voor elkaar dat koploper die actie helemaal kan volgen en dan nog altijd weet waar die trein zich bevindt.

Hij krijgt wel bezetmeldingen binnen, maar heeft geen idee welke lok dat gedaan heeft. De lok die ik overgenomen heb staat volgens koploper nog altijd in het blok waar koploper hem als laatste neergezet heeft.

In theorie zou een programma instaat moeten zijn de trein te volgen. Er wordt gemeld welke lok nieuwe opdrachten krijgt vanuit de handregelaar. Wisselveranderingen worden ook doorgegeven. Het programma moet deze alleen wel oppakken. Voor zover mij bekend doet koploper dat helemaal niet. Als TrainController dat wel kan wordt het wel interessant om dat programma eens wat verder uit te zoeken.

En let er in deze op. Ik wil een trein, vanuit 1 van mijn schaduwstations, automatisch laten rijden tot op of eventueel net voor een station. Daarna zonder toetsenbord of muis aan te raken, liefst zelfs zonder naar het scherm te moeten kijken, met mijn MM overnemen, station binnen rijden, lok afkoppelen, omrijden, draaien op draaischijf als nodig is, weer voor dezelfde trein zetten waarna de computer de trein weer mag overnemen, weer zonder dat ik toetsenbord of muis moet aanraken.
Eventueel wil ik hem ook nog wel naar het eerste blok net na het station handmatig rijden zodat hij daarna overgenomen kan worden.

(PS, bij mijn vorige baan had ik bovengenoemde redelijk werkend, maar dat was via een eigen geschreven programma, Ik kon daar zelfs probleemloos een lok wissel uitvoeren, en de computer pakte automatisch de goede lok weer over. Het programma was/is op andere punten alleen nog lang niet volwassen )

Maar misschien gaat dit alles voor Nico inderdaad te ver en wil hij gewoon dat wat al wel mogelijk is met de huidige programma's en wil ik in deze te veel.

Roelco
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: henk op 14 February 2012, 15:57:24
Wat voor baan heb je voor ogen Nico? Wil je nog een serieus stuk hoofdbaan, paradespoor of hoe je het ook wilt noemen? Op een hoofdbaan met de hand rijden is ook niet zo heel spannend. Met de hand rijden wordt pas echt lollig bij een minimum aan rangeerbewegingen.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 16:01:48
Wat je beschrijft is precies hoe ik het (als test) op ijn baan heb gerealiseerd, exclusief de draaischijf, daar heb ik geen ervaringen mee.  Dat zou moeten worden getest, maar ik maak me sterk dat ook dat wel kan.

Wellicht (maar nogmaals, ik ken koploper op dit gebied wat minder goed) lopen we hier tegen een verschil aan.

TrainController, mijn IB II, en mijn handregelaars werken allemaal via het Loconet protocol met elkaar samen. Dus als een handregelaar een opdracht geeft (bijvoorbeeld "rij vooruit") dan vangt TrainController dat ook op en reageert daarop door te "weten" welke loc het is die een bezetmelding tot stand brengt in een volgend blok. Als ik volledig met dde hand rij, houdt TC precies bij waar welk loc is. (vooropgesteld dat ik niet twee loc's in een blok laat binnen rijden natuurlijk).

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 16:02:51
Wat voor baan heb je voor ogen Nico? Wil je nog een serieus stuk hoofdbaan, paradespoor of hoe je het ook wilt noemen? Op een hoofdbaan met de hand rijden is ook niet zo heel spannend. Met de hand rijden wordt pas echt lollig bij een minimum aan rangeerbewegingen.

Henk,

Zullen we die vragen even laten wachten? Voor het onderhanden onderwerp is dat namelijk niet zo relevant, en dan gaan er allerlei zaken door elkaar heen lopen. Het risico van ontsporen wordt dan groot.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: rjr op 14 February 2012, 16:16:02
Wat je beschrijft is precies hoe ik het (als test) op ijn baan heb gerealiseerd, exclusief de draaischijf, daar heb ik geen ervaringen mee.  Dat zou moeten worden getest, maar ik maak me sterk dat ook dat wel kan.

Wellicht (maar nogmaals, ik ken koploper op dit gebied wat minder goed) lopen we hier tegen een verschil aan.

TrainController, mijn IB II, en mijn handregelaars werken allemaal via het Loconet protocol met elkaar samen. Dus als een handregelaar een opdracht geeft (bijvoorbeeld "rij vooruit") dan vangt TrainController dat ook op en reageert daarop door te "weten" welke loc het is die een bezetmelding tot stand brengt in een volgend blok. Als ik volledig met dde hand rij, houdt TC precies bij waar welk loc is. (vooropgesteld dat ik niet twee loc's in een blok laat binnen rijden natuurlijk).

Gerard


OK, dit is dus nieuw voor mij, en heb ik met koploper niet voor elkaar kunnen krijgen. Dan is het dus interessant om eens wat meer naar Traincontroller te kijken. Welke versie daarvan heb je? Brons, zilver of goud? Of te wel, zit deze functionaliteit al in de brons versie, of moet je dan toch wat meer hebben?

En voor Nico, wat je wil kan dus wel met het juiste programma. Nu wil ik niet beweren alles van koploper af te weten, dus je kunt het op het koploper forum nog navragen, maar heb hier in het verleden al eens naar geinformeerd, en toen kon het niet, en dat lijkt in lijn met wat Ernest heeft geconcludeerd.

Roelco
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: henk op 14 February 2012, 16:19:39
Henk,

Zullen we die vragen even laten wachten? Voor het onderhanden onderwerp is dat namelijk niet zo relevant, en dan gaan er allerlei zaken door elkaar heen lopen. Het risico van ontsporen wordt dan groot.

Gerard

 ???
Volgens mij is dat heel relevant Gerard. Sowieso begint het daar altijd mee. Het type treinverkeer dat Nico voor ogen heeft, bepaalt in hoge mate wat voor spullen hij nodig zal hebben. Als hij echt alleen maar een automatisch schaduwstation wil en verder geen enkele automatisering, dan is de suggestie van Han volgens mij zinniger dan om het even welk computerprogramma.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 16:37:45
... Welke versie daarvan heb je? Brons, zilver of goud? Of te wel, zit deze functionaliteit al in de brons versie, of moet je dan toch wat meer hebben?

Roelco

Ik werk met TC Gold. Of die functionaliteit ook in Bronze zit weet ik niet met zekerheid, maar steek je licht even op op het betreffende forum (www.dutchroco.nl). Daar zitten mensen met veel kennis van de verschillende versies.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 16:42:38
???
Volgens mij is dat heel relevant Gerard. Sowieso begint het daar altijd mee. Het type treinverkeer dat Nico voor ogen heeft, bepaalt in hoge mate wat voor spullen hij nodig zal hebben. Als hij echt alleen maar een automatisch schaduwstation wil en verder geen enkele automatisering, dan is de suggestie van Han volgens mij zinniger dan om het even welk computerprogramma.

Weet je, ik ga er van uit dat mensen vragen stellen die ze beantwoord willen hebben. Hij vraagt speciifiek om een geautomatiseerd onderstation en handmatig rijden op de bovenbaan. Hij noemt zelf in de tweede post de door hem reeds gekozen combinatie koploper / IB II. Dat samengevoegd met het feit dat hij zelf de encyclopedie al heeft bestudeert roept bij mij niet de behoefte op om deze uitgangspunten in twijfel te trekken.

Gerard
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: henk op 14 February 2012, 16:48:06
Tja.  ???

Zo ja hoe kun je dit het beste aanpakken qwa materialen voordat ik allerlei spullen aanschaf die dan achteraf verkeerd of overbodig zijn.

Groeten van een digitale leek ???

Nico

Op mij wekte het in ieder geval niet de indruk dat de keuze voor Koploper en een IB2 nou zo vast lagen.
Mijns inziens zijn dergelijke vragen altijd beter te beantwoorden wanneer we enig begrip hebben wat voor soort modelbaan Nico nou eigenlijk wil. Volgens zijn vraag wil hij alleen maar de treinen een schaduwstation in kunnen sturen zonder dat hij daar veel omkijken naar heeft. Als het meer niet is, dan is het zeer de vraag of een computer het voor de hand liggende antwoord is. Is het wel meer, bijvoorbeeld het automatisch schakelen van seinen ook op het zichtbare gedeelte (met de hand een heel gedoe) dan wordt het weer een ander verhaal.
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: nico99 op 14 February 2012, 16:57:43
Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties (y).

Wat ik voor ogen heb en wat nog in de ontwerpfase is een doorgangs station voor regionaal en intercity verkeer. Ook komt er een gedeelte voor goederenverkeer.

Dit gaat gerealiseerd worden op een baan van 6.5 bij 1 meter. Het schaduwstation zal bereikt worden via twee spiralen. De ruimte voor de spiralen is 1 bij 2 meter. Het schaduw station zal uit acht sporen bestaan. Voor de hoofdbaan blijft er dus 4.5 meter over voor het stationemplacement.

Ik heb net koploper op de computer gezet en ga daar vanavond maar eens mee stoeien wat de mogelijkheden zijn voor wat ik wil.

Voor de rest moet alle info goed doorlezen en bepaalde even nazoeken wat e rprecies mee bedoelt wordt. Tja moet ergens beginnen hé ;D

Groeten Nico
Titel: Re:digitaal rijden
Bericht door: GW op 14 February 2012, 18:13:26
Succes Nico!

Gerard