BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: arjang op 11 February 2012, 10:13:45
-
Hallo lezers,
Ik heb een tiental zelflosser van Fleischmann (Type 5520 - DB - 676 3 532 -4/TP 3/4) en weet niet goed welke loc ik er voor wil hangen. Ikzelf dacht ook een Roco BR 140 (groene uitvoering). Naar stoomtreinen gaat mijn voorkeur niet uit.
Heeft iemand leuke en realistische ideeen? Foto's zijn ook van harte welkom.
Groet Arjan!
-
Een Roco br 189 kan ook (y)
Mvg Jarno
-
In tijdperk 3/4, toen waren er nog geen Br 189(Ik laat de brilletje opmerking weg).
Je zou kunnen denken aan Br 140 (E40) die eventueel in dubbelspan en anders aan een br 150 (E50),
een Br 151 zou ook nog kunnen denk ik. De laatste 2 kunnen het overigens wel alleen.
Ik zou in ieder geval wel bij alle 3 deze baureihen, inderdaad voor de oudere groenzwarte versie kiezen.
Groet Peter,
-
Diesel kan ook: BR 216 of BR 221
-
Hoi mannen,
Bedankt voor de reactie.
De loc zal wel moeten passen in het tijdperk. Dus Peter, ik ga je suggesties eens goed bekijken!
gr Arjan.
-
@ spoorzeven: diesel ook erg leuk! v 200.1 ook een optie?
-
Een 200.1 is zeker een optie. Wel puur tp III, dus tot 1968. Die Flmwagons zijn tp IV, toch, gezien het baknummer dat je opgeeft? Dan kun je beter een 220 of 221 nemen.
Groet,
Ruud
-
Hoi Ruud,
Ik zie dat ik twee verschillende series in bezit heb. Zowel tijdperk 3 als 4.
Het meerendeeel is tijdperk 4. Dus bedankt voor de tip en scherpe opmerking!
Hebben die ertswagens van tijdperk 3 en 4 samen gereden?
Gr!
-
Als je je trein laat rijden in het najaar van 1968 of het voorjaar van 1969, dan kan dat. De computernummers zijn immers niet in één klap ingevoerd. Het ging wel snel, maar kostte toch enige maanden. In die periode kun je ook locs met en zonder computernummer door elkaar laten rijden.
Een paar plaatjes als toegift:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_76.jpg)
Groet,
Ruud
-
Mooie platen Ruud. Bedankt!
-
Ik zou zelf kiezen voor de E50 versie. Van Trix heb je een prachtig model cat. 22155.
Dan heb je een enkele loc die goed in je tijdperk past (tijdperk 4)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/e50.jpg)
-
Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de E50 van Roco en die van Trix (bijvoorbeeld rijeigenschappen)?
Op de site van Trix zie ik dat ze niet meer op voorraad zijn..
-
Nou, de Trix is om te beginnen een stukje duurder.
De Trix is op 4 assen aangedreven, de Roco op alle 6 de assen.
De Roco heeft een NEM652 decoderaansluiting, de Trix een 21-polige decoderaansluiting.
De detailering is verschillend, maar dat is meer een kwestie van je persoonlijke smaak.
Laat de winkelier ze eens naast elkaar zetten voor een goed persoonlijk oordeel.
Groet Peter,
-
Vooral eens allebei laten rijden! Sommige Trix-locs zijn namelijk onaangenaam rumoerig. Ik weet niet of dat voor deze Trix ook geldt. De Roco is in ieder geval fluisterstil en rijdt geweldig.
Ook voor deze loc gaat trouwens het tijdperkverschil op. In tp III was dit een E 50, in tp IV een E 150.
Groet,
Ruud
-
Hij heeft wel een Glockenanker motor, dat voorspeldt inderdaad weinig goeds.
In tp III was dit een E 50, in tp IV een E 150.
Dat moet Br 150 zijn Ruud, de 1 in het nummer geeft dan aan dat het een elektrische lok is.
Ik zou trouwens ook voor de Roco gaan, aandrijving op alle assen is altijd beter.
Groet Peter,
-
Ik denk dat je er alle locs voor kunt zetten uit dat tijdperk, sommige locs reden er ongetwijfeld vaker mee dan andere series, maar praktijk blijkt vaak dat je zelfs een 103 voor een stoptrein kunt vinden... Denk ook eens aan bijv een 144 of 194 of van die oude groene locs ;-)
Goederenlocs voor die tijd waren bij uitstek natuurlijk 140 en 150 en 151 (die is iets moderner)
-
Allemaal bedankt voor het meedenken en professionele tips.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Roco Br 150.
Die Trix vind ik (te) duur en die aandrijving van Roco over de 6 assen spreekt mij enorm aan.
Ik laat ze in de winkel eens naast elkaar rijden om het verschil eens goed te bekijken!
-
De 151 is van na 1968 (vanaf 1972) en dus echt geen Ep.III
En wat de computernummers betreft: dat hing ook een beetje van het desbetreffende Bw af, en ook van de bouwserie zelf. Sommige Bw's waren er nogal "laks" in, en lieten de boel met de oude nummers rondrijden. Andere Bw's waren stipter in het opvolgen van de richtlijnen.
Het Bw Minden bijvoorbeeld had alle loks op tijd omgenummerd (in het algemeen kun je stellen dat het omnummeren van de loks halfweg 1968 wel voltooid was), maar, bijvoorbeeld, de loks BR45 hebben nooit een computernummer gehad, dat wil zeggen, in het machinistenhuis was het correcte (computer)nummer aangegeven, geen enkele 45er heeft echter lokschilden met het EDV-nummer gehad. Dat kwam natuurlijk ook omdat de BR 45 (nog) maar enkele loks omvatte en deze bovendien als remlok bij het testen van andere loks werd gebruikt, en dus niet in de geregelde treindienst.
Computernummers (UIC-nummers) voor de goederenwagens werden al vanaf 1964 ingevoerd, maar omdat het omnummeren gedaan werd tijdens periodieke onderhoudsbeurten, waren er nog wel tot ver in de jaren 70 niet-computernummers te vinden.
De indeling in "periodes" is door de modelbouwers bedacht, als handigheidje om modellen in de tijd te kunnen plaatsen. De "breekpunten" tussen de verschillende periodes worden gekenmerkt door opvallende, zichtbare veranderingen. Dat brengt met zich mee dat het altijd een beetje subjectief is, de één zal zeggen dat het verdwijnen van de stoomlok in 1977 het breekpunt per. III/IV is, een ander voert de EDV-nummering ten tonele, weer een ander roept dat de invoering van het beige/zeegroene kleurenschema bepalend is.
Welk criterium je ook hanteert, van een glijdende overgang zal altijd sprake zijn.
Persoonlijk hou ik zo ongeveer de datum 1-1-1968 aan, maar ik maak me niet druk als er achter mijn E03 002 een rijtuig met UIC-nummer hangt en het naastgelegen spoor bezet wordt door de 052-223-5 met een zwik Ommi 51-wagons.
Goede literatuur is bijvoorbeeld:
Diener - Anschriften und Bezeichnung der Lokomotiven etc
Carstens/ea - Güterwagen (In Band 1 gaat Carstens uitvoerig in op de nummeringen in de diverse periodes)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00143_20120226_2126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00143_20120226_2126.jpg)
Ik had nog beloofd een foto te maken van mijn keuze. Het is dus de Roco BR 150 geworden. Wat een ontzettende fijne rijeigenschappen. Erg blij met deze keuze.. Mannen bedankt voor de tips!
-
Dat is een mooie lok! Gefeliciteerd met deze aanwinst (y)
De uitvoering die je te pakken hebt is wel typisch periode IV, niet alleen vanwege het computernummer, maar ook de afwezigheid van de regengoot langs de dakrand wijst daarop.
Niettemin een mooie keuze, zeker voor een Gag van "ertswagens".
Al zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan stoom, maar dat is een kwestie van smaak ;)
-
Zeker een mooie machine, deze 150.
Ik heb het interieur van mijn E50 grijs geschilderd. Dit vind ik iets realistischer. Misschien ook een idee (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg335470.html#msg335470) voor dit exemplaar. :)
Groet,
Bas
-
44, bedankt voor de leuke reactie. wat betreft TP4. Dat was juist de bedoeling, gezien de eerdere reacties van de kenners! ;D En Bas: dank voor het voorbeeld van het interieur. Bij jou ziet dat er inderdaad goed uit! (y)