BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rikkie op 09 February 2012, 21:11:26
-
Wie kan mij iets vertellen welke soorten machinistenstoelen heeft gebruikt? Zijn er specifieke modellen geweest? Die later eventueel zijn vervangen?
Of reed NS materieel hun hele leven met dezefde type machinstenstoelen?
-
Hoi Rikkie,
Wat ik weet is dat er door de jaren heen diverse type stoelen in het materieel van NS zitten of hebben gezeten. Om de zoveel jaar worden de stoelen verbeterd en wordt er dan gekeken wat de beste stoel is (tegen de gunstigste prijs). Dit alles wordt m.b.v. een gebruikersgroep (vertegenwoordiging van machinisten en conducteurs) beoordeeld. Vaak wordt er overgegaan tot andere stoelen als er veel klachten zijn ivm arbo omstandigheden en wetgeving. Je hebt in ieder geval bremshey stoelen gehad en huidig zitten er stoelen in van Savas.
groeten Bart
-
Dus Savas is tegenwoordig de gangbare stoel. Wanneer heeft dan het model Auerhaan zijn intrede gedaan? Weet jij, of iemand anders, dat misschien?
-
Eerder gebruikte merken waren veelal Bremsey en Grammer.
De stoelen van Grammer waren herkenbaar aan een enorme draaiknop op de poot voor de verstelling van de vering van de stoel.
-
En voor de Bremshey's:
Lage serie Mat'54 een rugleuning met 2 pijpen in de voer met daaraan een op 3 hoogtes op te hangen klapzitting.
Hoge serie Mat'54 en mat'64 een éénpoot stoeltje met klapzitting.
Die waren in hoogte verstelbaar op de poot en zelfs de rugleuning was wat verstelbaar.
En mat'46 een simpel klapzitje, Mat'24 een houten zitplankje.
-
Het houten plankje van mat'24 was later bekleed ;)
Ook DE-I had (heeft ;D) een klapzitting.
DE-III had eveneens een stoeltje op 1 poot, welke bij de mP's voor de begeleider tot het eind toe gebleven zijn.
Voor de 114 van het NSM schijnen de 1-poot-krukjes klaar te liggen, alhoewel er her en der wat tegenstanders voor zijn ;D
mvg,
Robin
-
Ach Robin, als ze op het oude mat willen rijden moeten ze er ook wat voor over hebben. Bij de Jaap hebben de passagiers de mogelijkheid om een kussentje op de houten bank te leggen. Deze zitten dan beter als de machinist (y).
Maar ja zoals ik al zei ze moeten er wat voor over hebben :P.
Groeten Bart
p.s. wij rijden nu met ATBE (y) (y)
-
Hoi Bart,
ik heb er ook wel wat voor over hoor ;D
mvg,
Robin
PS: Mooi van de ATBE. nu inclusief inzetcertificaat?
-
Yep nu met alle officiële papieren (y). Jullie rijtuigen staan trouwens mooi bij ons. ééntje staat al weer op zijn draaistellen en is afgelopen woensdag effe gelucht (zie www.mc9002.eu)
groeten Bart
-
Voor de 114 van het NSM schijnen de 1-poot-krukjes klaar te liggen, alhoewel er her en der wat tegenstanders voor zijn ;D
Niemand die het aan de buitenkant ziet hoor :) Wanneer is dit trouwens aangepast, ongeveer gelijk met vergeling / zwenkzwaaideuren gok ik?
-
nee, het is later aangepast. Ik heb foto's uit de jaren 80 waar het krukje er nog in zit.
En ja, het hoort er in, dus wat mij betreft gaat het er dan ook in :-)
(net als dat de asbak de cabine uit gaat ;D)
mvg,
Robin
-
nee, het is later aangepast. Ik heb foto's uit de jaren 80 waar het krukje er nog in zit.
En ja, het hoort er in, dus wat mij betreft gaat het er dan ook in :-)
(net als dat de asbak de cabine uit gaat ;D)
Wat een toewijding (al vrees ik wel dat aantal machinisten dat er mee wil rijden nu flink zal dalen ;D ) Ook bij ons is de asbak dit weekend gesneuveld, evenals de telerail unit: stoot je alleen je kop maar aan als je de neus in moet.
-
de telerail/gsmr gebruik ik juist altijd om mij zelf omhhog te halen als ik de neur uit kom ;D
en ja, je moet wel toewijding hebben in de museumwereld (y)
mvg,
Robin
-
Overigens : zelfs van de latere Bremsey zijn diverse varianten... althans ik heb in Plan U al 3 licht verschillende typen gezien. Detailverschillen : achterzijde rugleuning leer of hardkunststof plaat, knoppen/handvaten blauw of zwart etc. Geen idee of dat allen echte Bremsey's zijn; de hoofdmaten ed zijn wel gelijk.
-
Volgens mij hebben wij in de 121 en 151 de op- één na nieuwste type stoel staan.
In ieder geval in 900000000-standen verstelbaar ;)
-
heb je ze geteld? ;D
mvg,
Robin
-
Volgens mij hebben wij in de 121 en 151 de op- één na nieuwste type stoel staan.
In ieder geval in 900000000-standen verstelbaar ;)
Als je dan eindelijk op je eindbestemming bent heb je hem pas in de goede stand.....
Gr. Silvester
-
Nee dat digitaliseren we nog wel een keer, met een 'personal preference' optie en ingebouwde apart instelbare verwarming ;D
-
Nee dat digitaliseren we nog wel een keer, met een 'personal preference' optie en ingebouwde apart instelbare verwarming ;D
Wh00t :o Roaming profiles in the Cloud! ;)
-
heb je ze geteld? ;D
mvg,
Robin
Ja, tijdens een lange nacht gedurende het roestrijden tijd zat ;D
-
Nee dat digitaliseren we nog wel een keer, met een 'personal preference' optie en ingebouwde apart instelbare verwarming ;D
Straks iedere mcn bij ons ff chippen, dat -zodra je op de stoel gaat zitten- deze zich aanpast aan de betrokkene.
En dan als spannende toevoeging een schietstoel-functie aanbrengen, zodat iedereen netjes blijft rijden ;D
-
Zullen we ze de geheimen van de 2205 cabine dan ook verklappen? ;D
Zoiets geloven ze toch nooit....
-
Massage-stoel? ;D
-
ik denk een oud verrot klapbankje
-
Dan wordt het vanzelf een massagestoel. Het spoor ligt er her en der dusdanig bij, dat je door het heen en weer stuiteren vanzelf lekker gemasseerd wordt... :)
-
Zullen we ze de geheimen van de 2205 cabine dan ook verklappen? ;D
Zoiets geloven ze toch nooit....
Neuh, dat komt vanzelf wel eens naar buiten, krijg je weer van die guppen die komen vragen of ze mogen rijden, omdat ze bevoegd mcn zijn ;D
-
oh, hebben jullie daar ook al last van? ::)
mvg,
Robin
-
Tot nu toe één keer geloof ik. Maar na de melding dat er pas na een paar jaar hard werken aan het materieel, gereden gaat worden, was de animo snel weg. Ook nadat we subtiel hadden gemeld dat bijna iedereen bij ons mcn is, met landelijke wegbekendheid ;D
-
heel simpel, wie vragen worden overgeslagen ;D
mvg,
Robin
-
Kan je ook
mis uh..gebruik van maken; je laat de "meester" rijden naar een plek waar je niet zo makkelijk vandaan kan komen. Vervolgens laat je hem stoppen en geef je hem een Bahco, en vertelt dat er een brandstof filter of zoiets moet worden vervangen, kan hij niet zomaar weg en zal hij toch moeten helpen. Wil hij dan nog niet helpen kan hij terug lopen...... ;D
-
"en geeft hem een Bahco" .... ::)
;D
-
Uhum, is verbeterd :-[ ;D
-
haha zo bedoelde ik em niet eens (mijn Nederlands zal mogelijk nog veel brakker zijn dan dat van jou)
Mensen die altijd direct naar een bahco grijpen in plaats van naar een passende (dop)sleutel te zoeken laten zien dat ze vrij weinig technisch inzicht hebben. De kans dat je met een bahco iets vernielt is vaak vele malen groter dan wanneer je een passende sleutel pakt.
-
Uuuh, jaha, dat was ook de bedoeling. Als die meester dan zegt:"Dat moet je daar niet mee doen" weet je gelijk wat je aan hem heb..... 8) oef, was ik bijna door de mand gevallen... ;D