BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 09 February 2012, 19:36:31
-
Wie kan mij wat meer vertellen over deze noorse MAK locomotieven?
SK
-
Tegenvraag: waarom zijn er NS 6400 naar Noorwegen gegaan? (en dit is niet grappig bedoeld.)
-
Klopt, lees dit Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di8) artikel maar na.
Het gaat dus om de Di 8.
Grappig verhaal, een kennis van mij wilde op zijn vakantie toch nog even een Noorse trein fotograferen, na zeer lang gewacht te hebben aan een onduidelijk Noors lijntje kwam er eindelijk een trein langs...een NS 6400 ;D
-
Alstublieft Hans.
After tests and several years with rental of the NS 6400 Diesel locomotive from MAK, NSB decided for 20 locomotives of a similar type, with a stronger Caterpillar 3516DITA (2135 HP) for the freight services. The locomotive has a length of 17380 mm, weight of 82 tons and with a maximum speed of 120 km/h. MAK was taken over by Siemens and NSB Di 8 got electrical/technical equipment from Siemens instead of ABB. Di 8 were delievered in 1996-97 with the loco number 8.701-8.720. After the NSB cargo division, the locomotive came to CargoNet in 2002. Di 8 are in use for freight service all over Norway (and Sweden, note from me) , also on the electrified network. Ten Di 8 locomotives weresold to Scotland in December
2011
Van de site van NMJ. Die brengen de DI 8 locs dit jaar uit.
vrgr Steef
-
Btw, plaatje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zweden_okt_2010_010___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zweden_okt_2010_010___kopie.jpg)
http://www.youtube.com/watch?v=kIX6b33SG1k&list=UUG1cVtOovKE0W7kfmRqTrhA&index=124&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=kIX6b33SG1k&list=UUG1cVtOovKE0W7kfmRqTrhA&index=124&feature=plcp)
Niet alleen gefotografeerd, gefilmd maar ook bestegen Bob ;D
vrgr Steef
-
Die twee kennen we. ;D
Is dat niet de gene waarvan je het nummer wilt overnemen straks op het NMJ exemplaar?
-
Er zijn eind vorige maand 5 locomotieven, de 8.701 03 04 11 en een mij onbekende, verscheept van Uddevalla naar Teesport. Volgens zeggen worden zij daar ingezet bij de ,opnieuw op te starten ,staalfabriek aldaar. iemand meer?
-
Hiervoor: http://www.gbrailfreight.com/news_archive.php?&newsid=1078
en http://www.railwayherald.com/magazine/pdf/RHUK/Issue296.pdf bladeren naar pagina 8.
Staat dus eigenlijk in het wikipedia document.
-
[img width=400]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uddevalla2002.jpg[/img
https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100033.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uddevalla2002.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uddevalla2002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uddevalla2002.jpg)
-
Hier nog een link naar een foto pagina voor de inzet in GB. http://www.flickr.com/photos/boulbymine/sets/72157629162140659/
-
Had ik hier al geplaatst Hans, zie linkje.
Iets naar beneden scrollen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.1125.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.1125.html)
vrgr Steef