BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Al Trainco | Joey op 09 February 2012, 11:56:16
-
Hey beste treinliefhebbers,
Even voorstellen, ik ben Joey en 18 jaartjes jong. Ik ben al jaren bezig met deze hobby. Ik had een redelijk leuke beginners baan maar door de scheiding van mijn ouders is die baan in een vochtige kelder geraakt. (vocht en een plank gaan niet zo goed samen.
Anyway, ik wil graag opnieuw beginnen. Ik heb een plaat van 244cm lang en 118 cm breed. Tot nu toe zit ik nog in de denkfase maar het wil niet vlotten. Ik wil graag een heuvel/berg landschap maken maar wat ik steeds zelf bedenk is nogal saai. Daarom heb ik veel zitten denken en kijken naar andere baanplannen maar het lukt me maar niet om wat fatsoenlijks uit de grond te stampen. Daarom wil ik eigenlijk vragen om jullie hulp. Ik gebruik Fleischmann HO, profi.
Het huidige plan is dit:
(http://i42.tinypic.com/15zjok.jpg)
Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. Ik heb nog een hoop rails liggen.
-
Hoi Joey,
heb je de encyclopedie al bekeken? Hier staan veel tips voor beginners
die je al wat op weg kunnen helpen :)
Het grote gevaar bij een rechthoekplaat zijn de ovalen waar meestal weinig
variatie in zit... anders wordt het al als he het spoor in een 8-vorm legt,
met het station in het midden, en de helft van het spoor ondergronds...
het zichtbare deel is dan een s-vorm en het onderste spoor daar kunnen dan
wat schaduwsporen komen...
Mvg,
Tis
-
Hoi Joey
Je moet gewoon heel veel baanplannen bekijken, hier op het forem en elders.
En deze website is ook leuk.
http://home.wanadoo.nl/reinoud.kaasschieter/railway/index.nl.htm
Sucses
Gr Henk
-
Ik ga eens kijken. Bedankt voor de tips :).
Trouwens een ander vraagje, als je zo'n opwaartse spiraal maakt om hoogte te winnen, hoe kan dat dan? Want ik zat wat te denken als je 3% stijging hebt op een meter dan haal je toch nooit genoeg hoogte om een spiraal te maken?
-
Hey Joey,
eerst maar even de spiraal....als de diameter maar groot genoeg is gaat dat best. De encyclopedie geeft daarvoor de minimum waardes en handleiding. (paragraaf E04.05.01: minimum straal bij H0 bijv. 482 mm straal).
Dan even wat anders.....ik weet niet of je aan alle kanten bij de plaat kan komen, maar de reikwijdte op een baan is beperkt. Als je maar van één kant aan de baan kan is je reikwijdte gemiddeld (ook afhankelijk van je lengte) ongeveer max. 80 cm. Kan je er van twee kanten aan dan is het ca 150 cm (zeker als er eenmaal scenery staat met boompjes, seinen en eventuele bovenleiding). Je gaf aan dat je plaat 118 cm breed is, dat kan dus alleen als je er van twee kanten aan kan, of wanneer je gebruik maakt van luiken. Is het geen idee om een rondombaan te maken, waarbij je zelf dus in het midden staat. Een U-vorm is ook mogelijk.
Misschien een idee om een plattegrond te maken van je beschikbare ruimte, wellicht dat we je dan met wat ideeen kunnen helpen.
Verder sluit ik me aan bij de hiervoor gegeven adviezen om vooral veel naar andere banen te kijken. Veel gebruikers van het forum hebben onder het wereldbolletje (links) een link naar een eigen site of baanbespreking staan. Ook is het makkelijker als we weten waar je interesse naar uitgaat qua tijdperk, stoom/diesel/elektrisch, uit te beelden land? Wordt het voornamelijk reizigersverkeer of zijn het net de goederentreinen die je wilt uitbeelden? Dit soort vragen geeft wat meer inzicht.
Succes met de bouw. (y)
groet Marc (met ook een Limburgse baan)
-
Bedankt voor de vele info. Ik heb een plaat van de boven aangegeven maten en ik heb er wieltjes onder gezet zodat ik er van alle kanten heel gemakkelijk bij kan. Nu ben ik bezig met de onderhoud van de rails en de locomotieven. (4 werken naar behoren, 3 werken wel maar met heel veel moeite en een wil nog niet lopen. Ik woon in de buurt van Venlo en heb zo pas een winkeltje net over de grens gevonden. Daar ben ik vandaag geweest en heb wat spullen gekocht om de wielen te reinigen en de rails. Ook heb ik eens nieuwe draad voor de trafo naar de rails gekocht en bevestigd. Ik wil toch graag dat alle locomotieven goed werken dus ik neem ze binnenkort eens mee naar die winkel om te zien hoe je ze een "grote" onderhoudsbeurt moet geven. (beter even een specialist laten doen en het leren dan zelf de locomotieven te ver.... :D
Maar goed. Het tijdperk is momenteel een beetje lastig. Je kent het wel je hebt in de loop der tijd vele treinen cadeau gekregen en de samenhang bestaat niet meer. Ik vind goederen treinen heel mooi maar ook de passagiers treinen zijn mooi. Nu heb ik ruim 40 wagons allemaal uit verschillende tijdperken even als locomotieven :D. Ik wil ze allemaal oplappen en dan een hoop verkopen. Met de opbrengst daar uit kan ik de baan eens stevig onderhanden nemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Diesel en elektrisch. Het land dat ik wil uitbeelden is Zuid-Limburg. Gewoon daar kunnen Duitse en Nederlandse treinen goed aan de slag.
-
Ik heb nu 2 locomotieven helemaal schoon gemaakt. (dat viel nog niet mee). Deze had 5 jaar in een doos gezeten en daarvoor makkelijk 10 jaar niet gereden. Toen raakte het schroefje even zoek.... maar hij zit nu weer in elkaar en rijd als een zonnetje.
Gr. Joey
-
Dat is mooi, niks zo frustrerend als je locomotief iedere vijftig centimeter een duwtje moeten geven ;D.
Ik heb nog even naar het baanplan gekeken. De meegebogen wissels van fleischmann zou ik bij voorkeur niet gebruiken. De boogstraal is erg krap en zeker met de huidige trend voor 1:87 is een boogstraal van 357 mm echt te klein. Indien mogelijk zou ik een minimumstraal van 410 mm aanhouden.
Gezien de beschikbare ruimte, die niet erg groot is, lijkt mij bijvoorbeeld een station aan een regionale lijn een mooi onderwerp. Denkende aan zowel Nederlands als Duits materieel, kom ik dan voor bijvoorbeeld een Plan T op ca 120 cm benodigde perronlengte uit, ook een loc met drie rijtuigen (bijv. loc en drie Silberlingen, of een mDDM met drie DD-AR rijtuigen) kan hier dan stoppen. Wil je een rijtuig extra, dan kom je op ca 150 cm. Twee sporen van die lengte en nog een kort kopspoortje voor een pendeltrein? Het is maar een idee.
groet Marc
-
Dat klinkt vrij aardig :). ik zat er eens naar kijken. Ik ga nu mijn allereerste trein operatie doen. Duimen dat het goed gaat :D