BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Huup op 08 February 2012, 16:48:00
-
Moi allen,
Ben bezig met een MK 8200 zadeltanklocomotiefje.
Iemand nuttige tips of advies? Ik hou me aanbevolen!
Groet,
Huibert
-
Heb je de artikelen uit rm 180 en 181?
-
Wat van specifieke nuttige tips heb je nodig? Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik deze gebouwd heb.
Andre
-
Ewoud, nee, die heb ik lang geleden al eens verkocht, in verhuisdozen met nog wat toen overbodig en in de weg staand papier.
Ik volg simpelweg de handleiding, maar aangezien de bouwhandleidingen van MK naar mijn idee niet altijd even logisch zijn, mijn vraag.
Gr/H
-
Huibert,
Die artikelen in RM zijn juist wel behulpzaam. Vooral omdat Len enkele fouten in het chassis heeft gemaakt, die je misschien niet direct in de handleiding leest, maar gewoon niet maakt als je de artikelen van Len hebt gelezen. Dus misschien wil iemand die artikelen wel voor je scannen ;) .
Daarnaast is het chassis redelijk recht toe recht aan met enkele leuke oplossingen om het geheel gecompenseerd én demontabel te krijgen. Aandacht verdient de moer op de krukken van de voorste as. Deze moeten vrijwel vlak worden gevijld, anders loopt dat onvermijdelijk aan met de kruiskop. Ik kreeg laatst nog een goede tip om het wormwiel op de aangedreven as niet zomaar vast te zetten met het schroefje, maar om waar het schroefje op de as komt eerst een vlak stukje op de as te vijlen. Dan hoef je het schroefje niet strak aan te draaien, waardoor het wormwiel iets excentrisch op de as wordt gedrukt. Dat heb ik nog niet gecorrigeerd, maar ga ik nog wel doen. Er zit nog een klein zwaar punt in mijn 8200 en ik denk dat dat het probleem is.
Ander leuk onderdeel van deze kit zijn de leibanen en de montage daarvan op het chassis. Het is een ingewikkeld etsdeel, dat mits goed opgevouwen, uitstekend zijn werk doet.
Verder kun je het model nog aardig pimpen:
Uit het draadje "de bouwkunsten van Ivo''
Gisteren de NS 8200 van MK afgerond. Ik ben hier volgens mij meer dan 4 jaar geleden mee begonnen, ik heb er 2 jaar geleden serieus aan gewerkt om het goed rijdend te krijgen en de detaillering te beginnen en afgelopen paar maanden bezig geweest met de afwerking.
Ja, het duurt soms lang. Bijkomendheid is dat ik eigenlijk niet zo'n liefhebber ben van een lokomotief opbouw in resin. Voor mij is messing toch echt het beste materiaal. Als je het met je airbrush afwerkt, is met messing een mooi strak resultaat altijd wel gegarandeerd.
Volgens mij is dit een veel verkocht kit, dus er zullen er al aardig wat rondrijden.
Maar eerst een paar plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210131.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210133.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210134.jpg)
Na wat zorgvuldig bouwen loopt dit lokje uiteindelijk prima. Het chassis is van een nogal dun nikkelzilver en daardoor gevoelig voor vervorming. Bijvoorbeeld al bij het vastschroeven in de kap.
Aanpassingen heb ik nogal wat gedaan:
uitvoering gebouwd met wielen van Alan Gibson
messing onderdelen besteld, die MK als optie noemt.
remslangen Philoitrain
verende buffers in messing en staal van MK
messing lantaarns van MK
sluitseinijzers op zadeltank zelf gemaakt
bediening blazer zelf gemaakt en deels met hulp van ketelappendages van Philotrain
Stevig gepoetst aan de messing dom van MK
messing HSM krikken op de voetplaat van Philotrain
messing hijsogen op de zadeltank van Philotrain
messing injecteurs onder de zadeltank zelf gemaakt
sluitseinijzers achter Philotrain
ronde ramen met Crystal Clear (vind ik niet zo mooi)
Zijruiten zelf gemaakt
messing stoomfluit van Philotrain
lange smeerkan en schop zaten op de ets van MK en hebben een plekje gevonden
Wat me heel goed is bevallen zijn de stroomafnemers van MK en ook enkele handige trucjes met te vouwen onderdelen in nikkelzilver of messing.
Ik vind de messing nummerplaten niet zo mooi, want de cijfers zijn te klein. Het zijn geen geetste nummerschilden, maar het is er in het zwart op een of andere manier op gedrukt. Je kunt wel de randen wat dunner vijlen, want anders is de rand te dominant.
Al met al een leuk model van een zeer veel voorkomende rangeerlokomotief van voor de oorlog.
Uiteindelijk moet hij voor mij met onderstaande treintjes aan de slag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210135.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210136.jpg)
In het eerste plaatje vergezeld van een CHD, GLG en bananenwagen
In het tweede plaatje vergezeld van een HTSK.
mvg,
Ivo
Verder leuke kit en hier nog een kort filmpje, waar je het zware punt kunt zien en de sterk afgevijlde moer op de krukken:
http://youtu.be/6LY12LXSRak
Succes met de bouw.
Ivo
-
Leuk project.... ik wil ook een dergelijk locje bouwen maar dan wel een in een vroege HSM uitvoering waarbij er wel verschillen zijn met deze 8200.
Ik hoop dat je de verrichtingen tijdens de bouw met ons wil delen.... ???
Jeffrey
-
Ivo, dank. Je eerdere artikeltje vond ik al :)
Jeff, delen wil ik wel, heb op het ogenblik alleen geen digicam, noch fototoestel wat enige kwaliteit levert aan plaatjes.
Voorlopig dus puur tekst, en een tempo van lik me vesje....;)
Gr/H
-
Lik me vestje. Had vandaag mn vestje al vrijwel in de wilgen gehangen, en dat zal ongetwijfeld zo doorgaan...;)
Het kitje wat ik heb is al behoorlijk bejaard. Na koop kreeg ik een verbeterd chassis toegestuurd, waardoor ik het toch wel makkelijker zou krijgen. Uiteraard had ik indertijd de verbeteringen in het oude chassis al doorgevoerd, maar ik besloot een viertal dagen geleden toch ook het nieuwe chassis in elkaar te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Voor mij liggen nu twee chassis, beide verstevigd met soldeer in de naden en twee stukjes spoorstaaf in de lengte, zodat de chassis ook in de lengte haar vorm behouden en de verticale beweging van de aslagers gewaarborgd blijft.
Ook heb ik de eerste krukpen verknald. Die wilde het wiel niet in, en dat vond ik niet leuk. Wraak van de krukpen was simpel: Breek! Morgen Piet P maar bellen voor een nieuw wiel.
Aandrijving is ook op orde. Na het afmaken van de chassisverstevigingen de stroomafnemers maken (niet bijgevoegd*) en wat losse zooi aan het chassis solderen.
Verder besloten om het gewicht van het lokje te verhogen door een messing opbouw te maken. Geen idee of dat lukt, maar als ik de vormen van het bovenbouwgietsel aanhou, moet het toch niet al te moeilijk zijn.
Heb inmiddels ook de artikelen gekregen (dank!) waaronder een tekening van de luis. Handig voor evt maten.
Ik ga verder!
Zijn de bufferbalken oorspronkelijk van hout?
Gr/H
* Welles!
-
Gezien de leeftijd van de 8200 verwacht ik wel dat deze oorspronkelijk van hout waren en later zijn vervangen. Er is ook nog een RM met een artikel over de 8200. Misschien staat daar nog iets over in.
mvg,
Ivo
-
De buffer balken waren in eerste instantie 100% van hout. De reden hiervoor was dat deze makkelijk zelf in de werkplaats te herstellen waren als deze tijdens rangeer werkzaamheden beschadigd waren. Later zijn de buffer balken vervangen voor stalen versies. Wat ik nu uit het hoofd niet weet is of ze voordat ze over gingen naar de NS al voorzien waren van stalen buffer balken. Kom ik morgen op terug... af iemand anders moet het even melden...
Jeffrey
-
Huibert,
Als je het gewicht wilt vergroten, is het toevoegen van lood misschien makkelijker dan een messing opbouw maken.
Ik heb zelf destijds de ketel / watertank van binnenuit (voorzichtig!) uitgevijld en daar plaklood in gedaan. Ook in de cylinders en achter in het frame is nog ruimte om stukjes lood te plakken.
Grtz,
Ton
-
Ik heb bij een viswinkel visloodjes gekocht in verschillende maten. Deze heb ik overal waar dat maar mogelijk erin gelijmd met bisonkit. Geen secondelijm gebruiken want dit gaat naar van loop van tijd weer los. Bij mij rijdt het apparaat best goed. Zo pas heb ik er ook nog een decoder ingebakken.
Andre
-
Leuke lok ik heb hem ook.
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen, DUSSSSSSSS ;D
Gr Jan
-
hahaha ;D
-
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen,
Artikelnummer 970 bij MK Modelbouwstudio's. Klik (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/voor_locomotieven.htm)
Grtz,
Ton
-
Helaas, Maikel heeft ze dus niet meer ;D
-
Leuke lok ik heb hem ook.
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen, DUSSSSSSSS ;D
Gr Jan
Jan, is het een idee om de ontbrekende delen in 3D te tekenen en dan deze te laten gieten?
Voorbeelden van deze techniek worden oa op deze sites besproken.
link1 (http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?p=282564&highlight=#282564)
link2 (http://pacificlocomotive.com/index.php)
Grt Erwin
-
Ton, ik ga proberen beide te doen. Lukt het niet, heb ik sowieso het originele kapje nog over.
Inmiddels ben ik er achter dat er wat onderdelen missen. Geen kruiskoppen bijvoorbeeld. Op de etsplaat zitten er drie, maar een bouwbeschrijving ontbreekt. Ik zal proberen ze werkend te krijgen (Len de Vries beschrijft het ook niet, maar aan de hand van de fotoos en vouwlijnen kun je een vermoeden van bouw krijgen), maar heb Maikel wel om gegoten exemplaren gemailed. Kan ff duren, getuige de sitemededeling aangaande afhandeling van mail.
Ook missen de handrailhouders.
Maar hopen dat ik binnenkort naar Houten kan om één en ander aan te vullen. Boodschappenlijstje maken!
Het frame zit nu zover in elkaar dat alles keurig draait kwa wielen en aandrijving. Ook zijn beide kruiskopgeleiders gevouwen, gebroken en hersteld op de plaats waar ze moeten komen.
Leuk, hindernissen ;)
-
Da's weer vervelend als het niet compleet blijkt...
-
Huibert,
Ik begrijp niet wat je bedoelt met kruiskoppen op de etsplaat. Bij mijn kit zat een gietboompje met daaraan 2 kruiskoppen, lantaarnijzers en grendels voor de rookkastdeur.
Afgebroken kruiskopgeleiders staat niet op de bouwbeschrijving, maar schijnt echt bij deze kit te horen. ;D
Grtz,
Ton
-
Op 1 van de etsplaten zitten drie kruiskoppen geetst. Net als bij de geleiders is dat een kwestie van vouwen en hopen dat t niet breekt, en als t toch breekt, solderen tot je vingers zwart naast de bout liggen...;)
Dat gietboompje zit dus niet bij mijn bouwpakket, al kan het best zijn dat dat in de loop der jaren kwijt is geraakt. Per slot heb ik het kitje al jaren in huis.
Groet,
Huibert
-
Ik weet niet of ze passen, maar misschien is dit wat je bedoelt:
http://www.cometmodels.co.uk/modules/viewcatpic.php/3/796 (http://www.cometmodels.co.uk/modules/viewcatpic.php/3/796)
Handrail knoppen zijn verkrijgbaar van Alan Gibson
GI4M053 (Gibson) Handrail Knobs Short (25) £6.65
GI4M054 (Gibson) Handrail Knobs Medium (25) £6.65
GI4M055 (Gibson) Handrail Knobs Long (25)£6.65
Leen
-
Dat is wat ik bedoel, en of ze passen, weet ik ook niet.
Een buil hoef ik me er niet aan te vallen, iig ;)
Gr/H
-
De buffer balken waren in eerste instantie 100% van hout. De reden hiervoor was dat deze makkelijk zelf in de werkplaats te herstellen waren als deze tijdens rangeer werkzaamheden beschadigd waren. Later zijn de buffer balken vervangen voor stalen versies. Wat ik nu uit het hoofd niet weet is of ze voordat ze over gingen naar de NS al voorzien waren van stalen buffer balken. Kom ik morgen op terug... af iemand anders moet het even melden...
Ik heb het nog even opgezocht maar kan geen exact jaartal vinden wanneer de houten bufferbalken zijn vervangen voor stalen. Ik heb wel het vermoeden dat dit al voor de fusie het geval was en dus nog in de HSM periode. In dit geval wordt er een NS 8200 gebouwd en dus stalen buffer balken.
Jeffrey
-
Soms is mijn bibliothecaire info groter dan ik bevroeden kan.
In Karskens boek 'De locomotieven van de HIJSM' (Gottmer, Haarlem, ws 1948), waarin de locjes worden besproken, wordt het volgende vermeld: "De voorbufferbalk was van hout en de achterbalk een ijzeren plaat." Het waarom wordt helaas niet vermeld.
Interessant om te lezen is ook dat het machinistenhuis, zoals het lokje op de meeste fotoos staat afgebeeld, en zoals het ook door MK is uitgevoerd, van later datum is. In eerste instantie was er sprake van een kap, die "alleen de smalle vóór- en achterwand en het bredere dak" vormde. Een begeleidend vooraanzicht laat een brilplaat met dak en achterzijde zien. Bij het zijaanzicht, zo meldt het boek, moeten ingang en raam worden weggedacht om een beeld te krijgen van het totaal.
Verder een beschrijving van de Brown-buffers, die toch echt anders zijn dan MK heeft bijgeleverd.
Groet,
Huibert
-
De eerste 5 locs haden inderdaad een andere cabine wat daarbij direct opvalt is dat deze ouder modellen een achterplaat van de cabine hadden die recht omhoog kwamen vanaf het frame en de latere locs deze vanaf het frame eerst schuin naar achter loopt en dan recht omhoog. Maar die hadden zover ik kan vinden twee houten bufferbalken.....???
Jeffrey
-
Ik kan het niet helpen ;)
Hoeveel zijn er in totaal gebouwd?
-
Gut, sla ik de Waldorp open op NBDS lokjes 11 en 12.... zelfde soort lokje met brilplaat en open zijden.... en drie assen :)
Afijn, 32 dus....
Ik denk dat het bufferverschil zit in de serie. Op pagina 134 staan twee fotoos met daarop duidelijk een houten en een stalen balk.
Gr/H
-
precies.... (y) Ik wil er zelf een bouwen naar het voorbeeld van de eerste 5 van de HSM ....de 905.
Jeffrey
-
Zo gaandeweg ontdek je steeds meer. Het MK-lokje heeft ook 1 houten en 1 stalen bufferbalk. In het UA kwam ik een foto tegen van de 8208 met idem. (162311)
Inmiddels heb ik net twee uur zitten knippen, vijlen en zagen (in willekeurige volgorde) en zit de voetplaat in elkaar. Nu bezig met het uitknippen en vijlen van de wieluitsparingen. In het MK-origineel 9mm, maar met de messing voetplaat andere maten. Morgen verder uitzoeken hoe dat kan. En ff rekenen in de originelen is mss ook wel een idee.... 8)
-
Inmiddels is de bodemplaat af met daarop passend het machinistenhuis. Morgen 's kijken of ik de ketel en het zadel kan fabriceren. Met een beetje geluk fiks ik ook een oud digitaal cameraatje in elkaar waardoor er toch een fotootje kan worden geplaatst ;)
Hoorde van Piet Peetoom dat de Romford wielen niet meer te krijgen zijn. Worden het toch Gibsons, vrees ik. En dan maar hopen dat dat 1:1 past.....
-
Done!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_002S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_002S.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_003S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_003S.jpg)
-
Als je nou de zadeltank en de ketel uit lood maakt (gieten of opbouwen) dan gaat dit gebakje meer wagentjes trekken dan een NS 3700....
-
En jij denkt dat het motortje dat trekt?
-
Het motortje is erg sterk
Andre
-
Mashima's kunnen een hoop hebben, maar het gaat immers niet om kilo's. Als je hele loc ca 200 gram weegt kun je al veel trekken. Een Philo 2100 (zonder tender) weegt ca 210 gram heb ik me laten vertellen en dat komt neer op ca 50 gr per aangedreven wieleke. Zo'n mashima loopt nog lekker; die valt zelfs te regelen met een LoPi micro. Dus gaan er geen hele grote vermogens doorheen.
Ergo; kun jij ook met dit dingetje
-
Mooi :) Opbouwen uit lood, gieten, ik heb daar geen ervaring mee, zou zelfs niet weten hoe dat moet.
Vullen kan ik wel, en dat gebeurt dan ook!
Gr/H
-
Opbouwen is niet heel moeilijk, lood is net zo makkelijk te verwerken als styreen. Normaal daklood uit de bouwmarkt van zo'n 1,5 mm dik snijd je met een stanleymes en je kunt het haast té makkelijk buigen ( het is plastisch vervormbaar). Maar dat los je op met twee of drie lagen opelkaar. Lood kun je natuurlijk lijmen, maar solderen gaat ook erg goed. Temperatuur van de soldeerbout instellen op 200 graden, fosforzuur (bruin flesje) als vloeimiddel gebruiken en dan met lowmelt soldeer aanelkaar solderen. Low melt soldeer en fosforzuur zijn allebei bij Piet Peetoom verkrijgbaar. Details ('ketel'banden enzo) kun je van styreen maken en oplijmen met secondelijm, maar je kunt natuurlijk ook smalle strookjes lood uitwalsen tot de gewenste dikte, op maat snijden en er alsnog opsolderen. Succes ermee!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_005S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_005S.jpg)
Houten vloer voor het machinistenhuis en de eerste draai aan de ketel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_006S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVC_006S.jpg)
Ketel, rookkastdeur en zadel volgen uiteraard nog.