BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: farock op 05 February 2012, 17:08:58

Titel: Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 05 February 2012, 17:08:58
Hallo,

Na een adempauze van een aantal jaren ben ik weer bezig met het opzetten van een modelbaan. Deze keer natuurlijk digitaal. Eigenlijk ben ik een "herintreder" dus.
Omdat ik nog een aantal analoge locs heb, die nog redelijk goed rijden, wil ik ze ombouwen naar digitaal. Op het forum heb ik veel artikelen gelezen over het vervangen van de lima-motor door een exemplaar van Model Torque.
Als eerste wil de Benelux (1186) van lima ombouwen. Ik heb een model Tor
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 05 February 2012, 17:10:38
Sorry, mijn verhaal en vraag was nog niet af. Verkeerde toets ingedrukt.

Hierbij het vervolg:

Ik heb een model Torque motor aangeschaft en een Uhlenbrock 76400 decoder. Kan iemand mij aangeven hoe ik de bedrading moet aansluiten? Bij voorbaat dank
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: Menno op 05 February 2012, 19:12:10
Tipje: je kunt je onafgemaakte verhaal nog wijzigen door op 'Verander' te klikken (rechtsboven je bericht ;) )

Nu ter zake:

Monteer eerst de Modeltorque in je model, en ga dan eerst analoog testrijden: als dat prima blijkt te gaan, dan kun je de decoder inbouwen. De vuistregel is dat een loc analoog perfect moet lopen voordat je deze digitaliseert.

Als dat uiteindelijk gelukt is dien je van de decoder de rode en zwarte draad aan te sluiten op de stroomafnemers van je loc (ezelsbruggetje: 'de Rode draad is de Rechter railstaaf gezien vanuit Rijrichting)

De oranje en grijze draad dien je vervolgens op de motor aan te sluiten.

1 ding: zit er geen gebruiksaanwijzing bij je decoder? Daar staat dit toch wel in uitgelegd lijkt me (ok, bij mijn LokPiloten van Esu wel...)
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: Brs op 05 February 2012, 20:08:39
De Uhlenbrock-decoders zijn op dit moment de in NL meest betaalbare decoders bij de handelaren, maar worden vaak "los" verkocht zonder een verpakking en dus ook zonder handleiding, ik gok dat de topicstarter die ook niet heeft. Gelukkig is er internet en heeft Uhlenbrock een fatsoenlijke website waar een handleiding voor dit model te downloaden is:

http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-01C.apd/Bes76400.pdf

Mijn eerste zelf omgebouwde model was ook een Lima, de Koploper. Als je begint met zelf ombouwen zou een multimeter niet mogen missen in je uitrusting. Hoewel sommige decoders een overspannings- en kortsluitingbescherming hebben raad ik niet aan dit als enige valnet te gebruiken en alvorens je de zelf gedigitaliseerde lok op de rails zet zelf op kortsluiting te controleren.

Aangezien de Lima-loks niet digitaal zijn voorbereid moet je de aanwezige 8-pins stekker los solderen en vervolgens de losse draden op de juiste plekken weer vast solderen. Ik zou wel even goed de handleiding/website van de fabrikant van de decoder doorlezen. Bij ESU vervalt de garantie hierbij niet, ik weet niet hoe dat bij andere fabrikanten zit.
Kijk vooral uit dat niet gebruikte draden van de decoder de rails raken, het beste is deze voorzien van een stukje isolatietape en/of afknippen. Enkel de zwarte en rode draad mogen verbonden zijn met de rails.

Let overigens ook op dat sommige oudere loks een metalen (en dus stroomgeleidende) binnenkant hebben waardoor spanning op de rails via de behuizing de decoder binnenkomt wat ook sluiting zou kunnen veroorzaken. Lima loks zijn over het algemeen vooral van plastic maar vooral oudere Fleischmann en Roco loks zou je hier last van kunnen krijgen.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: Foto Joop op 05 February 2012, 20:16:20
Bij Uhlenbrock vervalt de garantie wel. Althans, de Nederlandse importeur doet er te moeilijk over.

Je kunt ook heel goed een kabelsetje er tussen monteren. Bij een eventuele vervanging van de decoder levert dit zijn voordelen weer op. Voorbeeldje:
http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&product_id=382&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=61 (http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&product_id=382&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=61)
maar andere treinenzaken hebben ze waarschijnlijk ook wel.

Groeten,

Joop

Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: Brs op 05 February 2012, 20:30:01
Moet er wel plaats voor zijn, maar dat is bij Lima loks meestal niet zo'n probleem. Bij de Koploper zit het interieur een beetje in de weg.

Hier is trouwens een inbouwverslag van een andere Lima lok (niet van mij maar een andere BNLS'er):
http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-lima.html
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: Robert E op 05 February 2012, 21:04:43
Citaat
Aangezien de Lima-loks niet digitaal zijn voorbereid moet je de aanwezige 8-pins stekker los solderen en vervolgens de losse draden op de juiste plekken weer vast solderen.

Je kunt er ook voor kiezen om een IC voetje op gaatjes print te zetten.
Beetje knippen en zo dat je twee rijtjes naast elkaar hebt.
De verschillende draden vanaf gaatjesprint naar motor / wielen / verlichting.

Daar past een decoder stekker zo in... Geen gedoe met garantie.

In Lima locs zal dit wel lukken, in oude Fleischmanns ook.

Robert
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: iarnrod op 05 February 2012, 22:44:34
Enkele maanden terug ook zo'n kitje van Torque (Train Technology) gekocht.
Moet bij de digitale ombouw de bijgeleverde diode er ook bij aangesloten worden of is deze niet nodig?
Blijkbaar is er een kit voor Co-Co's & ééntje voor de Bo-Bo's:
http://www.diesel-trains.co.uk/lima_motor_kits.html
http://www.modeltorque.com.au/61002%20Installation%20-%20Lima%20diesel%20re-motor%20kit%20MLF-05.1.pdf
http://www.lolkebijlsma.com/lima_mz1402_modeltorque.html
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: iarnrod op 05 February 2012, 22:54:01
Dit alternatief gevonden bij de Britten:
http://www.mrol.com.au/Articles/DCC%20Sound/DCCSoundHST.aspx
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: iarnrod op 05 February 2012, 23:15:28
Bij deze het antwoord zelf gevonden: Bij digitaal gebruik, is de bijgeleverde voorschakel diode niet nodig, daar de decoder deze 'aanzetregeling' overneemt.
http://www.m-voorloop.nl/html/modeltorque.html 
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 06 February 2012, 11:51:09
Hallo beste mensen, bedankt voor al jullie reacties. Een Menno bedankt voor de tip. Ik ben inderdaad naast een starter in het digitale modelbouw tijdperk, ook een starter in het forum gebeuren. Ga nu de reacties even rustig op mij laten inwerken. Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan meld ik mij weer.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: henk op 06 February 2012, 12:23:17
Aanzetsnelheid? Het diodeblokje moet de maximumsnelheid enigszins beteugelen, zonder al teveel succes trouwens. Digitaal hoeft dat niet omdat de maximumsnelheid instelbaar is in de decoder. Sterker, het diodeblokje verstoort de lastregeling en moet je daarom zelfs weglaten.

Zo'n Lima is het perfecte oefenobject voor een eerste digitalisering. Nergens voor nodig om moeilijk te doen met stekkertjes. Stekker afknippen en decoder tussen motor (oranje en grijs) en stroomafname (rood en zwart) schakelen. Je moet wel heel beestachtig solderen wil dat fout gaan.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 06 February 2012, 12:33:47
Hallo,
Ik heb de reacties gelezen en de informatie daaruit doorgenomen. Ik heb de Uhlenbrock decoder inderdaad gekocht zonder doos en gebruiksaanwijzing (bij een gerenommeerde modelbouwzaak en een aantal euro's goedkoper). Ik heb de handleiding inmiddels gedownload. De handleiding van het ModelTorque motortje heb ik (zowel in het Engels als in het Nederlands). Ik heb ook de site van Hanulveen bekeken, maar deze geeft helaas geen inzicht in de combinatie van een decoder met een ModelTorque motor.
Het door mij aangeschafte motortje loopt analoog als een zonnetje.

Een vraag voor Iarnrod: Als ik de site bekijk van lolkebijlsma, dan wordt de rode draad van de ModelTorque motor aangesloten op de oranje draad van de decoder en de zwarte draad van de motor op de grijze draad van de decoder.
Is dat juist, want dat was wat ik mij in eerste instantie zat af te vragen: Waar sluit ik het motortje zelf op aan? Blijkbaar worden deze nu gebruikt om de rijrichting te bepalen.

Al met al is mij weer een hoop duidelijk geworden.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: henk op 06 February 2012, 12:40:58
Dat is juist. De twee draden van de Modeltorque sluit je aan op grijs en oranje van de decoder. Dat zijn altijd de motoraansluitingen. Er mag verder ook niks meer op het motortje zijn aangesloten, zeker niet de stroomafname. De stroomafname sluit je aan op zwart en rood van de decoder. Dan zit de decoder elektrisch tussen stroomafname en motor geplaatst en dat is precies het idee.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: iarnrod op 06 February 2012, 19:27:13
Bij de oudere, niet-NMRA compatible decoders, kan de 'kleurcode' van de draden al eens verschillen.
Nu werkt men, bij de meeste gangbare producenten van decoders met de volgende code:

Zwart & rood= aansluiting van de decoder op de 'stroomafname' rails
Grijs & oranje= aansluiting naar de motor
Blauw= Commound = gemeenschappelijke draad naar de verbruikers
Wit= Lamp front-/eindsein
Geel= andere Lamp front-/eindsein
Groen= ...
Paars/violet (bij enkele decoders= bijkomende losse draad voor bijkomende verbruiker > vb: rookgenerator; geheugendraad panto;...)

Het is idd handig om de eerste digitale stappen te zetten met de oude loc's van Lima; Jouef;...
P.S. branden de front-/eindseinen verkeerd volgens de rijrichting? Wissel dan de verbruiker aan de gele draad om met de verbruiker van de witte (= te bedienen met "verlichting On-Off knop" op de digitale controller).
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 06 February 2012, 20:44:41
Beste Henk en Iarnrod,

Bij deze weer bedankt voor jullie bijdragen. Daar kan ik weer veel mee. Ik heb nog een vraag. De rode en de zwarte draad van de decoder zijn volgens mij de rijspanningsdraden. Volgens de handleiding van Uhlenbrock gaat de rode draad naar het rechterwiel van de loc en de zwarte naar de linker. Echter in mijn Lima locs zit er een "sleper?" die contact maakt met beide wielen. Ik kan daarop dus alleen de rode draad kwijt. Waar kan ik dan de zwarte draad kwijt? Op het chassis? Zo ja, fungeert het chassis vaker als "linkerkant"? En maakt het niet uit op welke plek van het chassis ik de zwarte draad soldeer?
Bij voorbaat weer dank voor juliie tijd.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: henk op 06 February 2012, 20:54:34
Ik ga ervan uit dat het een tweerailmodel is.
Ieder draaistel neemt dan stroom af van één rail. De aansluiting waar jij het over hebt zal wel de lip zijn die het motorloze draaistel op zijn plek houdt. Die maakt normaal contact met maar één railstaaf. Voor de andere stroomafnamepool moet je bij het motordraaistel zijn. Daar piept aan de onderkant/zijkant een klein lipje naar buiten waar je een draad aan kan solderen. Standaard liep daarvandaan een draad direct naar een koolborstelhouder van de oude motor.

Zelf maak ik me nooit erg druk over dat rood op rechts of links. Voor digitaal rijden maakt het namelijk niks uit hoe de stroomafname is aangesloten.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: farock op 07 February 2012, 16:10:17
Hallo allemaal,

Na alle informatie, ben ik vandaag begonnen met het ombouwen van de Lima Benelux locomotief (1186). En....het is prima gelukt. De locomotief rijdt..als een trein.

Nu nog de lichten aansluiten, maar daarvoor wil ik eerst wat mooie leds aanschaffen zowel voor de frontseinen als de sluitseinen.

Bedankt voor alle medewerking.
Titel: Re:Vervangen lima motor door Model Torque motor
Bericht door: iarnrod op 08 February 2012, 14:00:38
Je hebt me "goesting" doen krijgen.
Bij gevolg kreeg m'n ouwe NMBS T23 (in de 80's livrei) ook zo'n Torque 'ingeplant'. Het was m'n 1è verbouwing. En die kreeg een oude EZ Command 3f decoder met zich mee. (enkele jaren terug gekocht voor 9£'s bij Chelteham Models)
Zowel de Torque Motor & de goedkope Bachmann Decoder (ESU NMRA DCC V1.3) doen het goed!

Wie de NMBS T23 nog aan het werk wenst te zien, zal zich moeten spoeden. De instroom van de Siemens T18 (& binnenkort ook de nieuwe Desiro treinstellen) zal binnen enkele maanden een 'aardverschuiving' veroorzaken bij het "Machine Park" van de NMBS.
Globaal gezien zou:
- De T21'en de taken overnemen van de T23's
- De T27'en op hun beurt deze van de T21'en
- De T18'en zijn al vlot bezig met taken over te nemen van de T26; T27; T13 (M4/I10 rijtuigstammen voor P-Treinen;  M6 rijtuigstammen & I11 Rijtuigstammen
- De T13'en verdwijnen normaalgezien volledig richting goederen (verdringen van de T23;T26/T12)

- De "Elfjes?" Die worden 'rijvaardig' gehouden door het slepen van P-treinen Gent/Oudenaarde naar Brussel & terug. In de werkplaats van Merelbeke-Gent blijven ze onderhouden worden & ze behouden voolopig hun ATB systeem.