BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rikkie op 05 February 2012, 09:18:13
-
Ik heb een koersbord waarvan ik niet weet hoe ik het moet lezen en hoe het gebruikt werd.
Foto 1 is de kant waarop Valkenburg staat met een pijl naar rechts. Tevens staat rechts een nummer.
(http://i41.tinypic.com/nmndqd.jpg)
Foto 2 is datzelfde nummer. Wat wil dit nummer eigenlijk zeggen??
(http://i42.tinypic.com/jiz5dw.jpg)
Foto 3 is vervolgens de andere kant. Hier staat naast Valkenburg een pijl naar Links.
(http://i41.tinypic.com/35d2ds0.jpg)
Heb je bij dit bord te maken met voor en achterkanten? Kortom; werd er in Valkenburg of Kerkrade gedraaid?
-
Voor zover ik weet op deze vroege zondagmorgen:
Elk bord hoort aan 1 zijde van de trein, het bord aan de andere kant moet er dus `andersom` uit zien.
Gaat de trein naar Valkenburg, moet aan de linkerkant de pijl naar links wijzen en aan de andere kant de pijl naar rechts. Op deze borden staat dus het station aangegeven waar `gekeerd`wordt. (niet te letterlijk nemen = spoorwegjargon)
wpl = lijnwerkplaats
Mt = Maastricht
54081 = intern artikelnummer
1986 = jaartal van invoering
-
Die is voor de pendeltrein Kerkrade-Valkenburg (via Simpelveld dus). Wat valt daar verder aan uit te leggen? De pijl is de kant waar de trein heen rijdt. En die rijdt dus heen en weer. De ene kant op naar de ene bestemming, de andere kant naar de andere bestemming.
-
Thanks voor de uitleg Arjan! Waarom werden de lijnwerkplaatsen op deze borden genoemd??
Ik heb via het lezen op internet trouwens gezien dat deze borden in een bak horen. ZIjn er verschillende bakken geweest? Want op sommige van die blauwe bakken zie je maar een gedeelte (vaak de helft) van de plaat die in de bak zit. Terwijl bij deze plaat de hele bak open zou moeten zijn wil je alles kunnen zien wat erop staat...
-
De reden van de vermelding van de werkplaatsen zou kunnen zijn dat deze borden daar in het magazijn liggen, en dat ook daarom het artikelnummer er op staat aangegeven.
Of er verschillende bakken zijn geweest durf ik je niet te zeggen, nooit zo op gelet eigenlijk. Volgens mij was het bij de Wadlopers zo dat daar 3 punten aan de zijwand zaten waar het koersbord aan werd beverstigd.
-
Reed die niet door tot Heerlen? Meende dat er een (stop)verbinding was Heerlen - Valkenburg via Kerkrade Centrum en Simpelveld. Of vergis ik me grandioos? ;D
-
nee, reed voorheen door naar Maastricht. Maar het bord is uit de nadagen en het zou best kunnen dat ie toen niet meer verder reed dan Valkenburg. Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Grtz,
Niels
-
Voor de electrificatie van Heerlen - Kerkrade werd er inderdaad doorgereden naar Heerlen.
Of er de andere kant op wel eens doorgereden is naar Maastricht, weet ik niet.
Ik ken alleen Valkenburg als eindpunt.
Huub
-
Na de elektrificatie van het traject Heerlen - Kerkrade Centrum in 1986 wordt de treindienst opgeknipt. Vanuit Kerkrade rijdt eenmaal per uur een stoptrein via Heerlen naar Roermond en een stoptrein via Heerlen naar Maastricht. Via Simpelveld rijdt eenmaal per uur een stoptrein naar Valkenburg, aangevuld met enkele spitstreinen. Een jaar later beëindigt NS de treindienst tussen Kerkrade en Simpelveld. Vanaf mei 1994 rijden de stoptreinen Kerkrade Centrum - Roermond tussen Kerkrade en Heerlen alleen nog in de spits.
Bron:www.martijnvanvulpen.nl
Dit bord is dus net 1 jaar in gebruik geweest.
-
Zo te zien waren de koersborden vastgeschroeft, terwijl ze normaal in bakken stonden.
Hij zal bij iemand aan de muur hebben gehangen, vandaar de gaten.
De bak voor deze dienst zal zijn aangepast zodat ie helemaal open was; ik kan het op foto's niet goed zien maar het lijkt erop dat dat voor Heerlen-Aachen ook zo was.
-
Hoe werden die koersbordbakken dan aangepast zodat ze helemaal open waren?
-
Dat kan een Limburger die er in de jaren '80 bij was je vast vertellen.
-
Slijptol :p?