BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 27 June 2006, 10:09:46
-
Op het moment ben ik in huis bezig met wat opknapwerk, en daar komt ook schilderstape aan te pas.
Kwam ineens de vraag bij me op: hoe werd in de 19e eeuw schilderwerk afgeplakt? Het spoorwegmaterieel zat toen vol met lijnen en biezen. Werden die geschilderd door mensen die goed tussen de ljintjes konden kleuren, of gebruikten ze toen ook al een soort van schilderstape?
-
Het antwoord weet ik niet, maar de eerste optie is zeker mogelijk.
Momenteel zijn er in mijn nieuwe huis een paar professionele schilders bezig en die gebruiken geen afplaktape, ook niet bij het aanbrengen van biezen in paneeldeuren.
-
Biezen werden inderdaad gewoon uit de losse hand geschilderd met "biezentrekkers", kwasten met erg lange, zachte haren die dus altijd achter de kwast aan slierden, zo werd de bies mooi vloeiend. Weinig koffie drinken en niet de avond voor je werk flink doorzakken doen de rest.
-
In die tijd was het arbeidsloon vergeleken met het materiaal zeer laag en kon alles gewoon gemaakt worden in de tijd die daar voor gerekend werd. Tegenwoordig is het andersom en moet het snel snel snel. Wij maken niet voor niets de opmerking op het werk dat de timmerman met een steeksleutel op de bouw moet rondlopen wil je op groot seriematig werk nog een paar centen verdienen.
Een timmerman die een draadnagel in het zand laat vallen zal die niet meer oppakken of zoeken omdat dat te veel tijd en dus geld kost. Moest je toen eens proberen om iets te laten vallen..........
Vakmanschap is meesterschap, dat soort schilders die uit de losse hand lijnen trokken of op ruiten reclameletters zetten zijn nu zeer zeldzaam. Jammer maar waar.
-
@ EJO
Ik denk hoe jammer ook, het een algemene tendens is dat vaklui verdwijnen. en dat ales snel snel moet en het liefst gister.
Maar ja we willen allemaal veel verdienen om het bijvoorbeeld aan de modelbaan uit te kunnen geven ;)
m.v.g.
Mark
PS: Mijn opa is ook schilder geweest. Hij deed destijds ook alles met de hand en zonder tape of dergelijken. Dat zelfde gold voor de meest sierlijke en gedetaileerde werkjes. Echter heeft hij bij mijn weten geen treinen beschilderd. (m.u.v. zijn eigen schaal H0 en N treinen als in het echt de kleuren weer veranderde. ;D)
-
Floris, is dat niet dezelfde manier waarop jij het nu nog steeds in 1:87 doet? :D
Grtn Coert
-
Het was dacht ik in een Bert Haanstra film te zien hoe iemand in de Batavus fabriek biesjes op fietsspatborden en frames trok, zo uit de hand met een penseeltje. Werkje van enkele seconden om twee kaarsrechte biesjes op zo'n spatbord te maken.
Groet, Sven.
-
Wie van handgeschilderde teksten en dergelijke (niet echt biezen) in allerlei kleuren houdt, moet dan eens gaan kijken op Malta. Arbeid is hier nog relatief goedkoop (inclusief de mijne :() en vooral op oudere vrachtwagens zie je het in rood, groen, blauw en geel, allemaal door elkaar. Hoewel ook hier de bestickering in opmars is.
Eén tip: kom niet in de zomer. Het was 38 graden vandaag.
- Peter
-
Off topic Daar word je wel bruin van.
Marcel.
-
Okee, ik ben weer wat wijzer. Er kwam weinig plakwerk aan te pas. Het geheim was dus een vaste hand en weinig haast.
-
Het geheim was dus een vaste hand en weinig haast.
en
... "biezentrekkers", kwasten met erg lange, zachte haren...
-
Of weinig haast er veel mee te maken had, waag ik te betwijfelen. Afplakken kost een schilder alleen maar tijd.