BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jefftrack op 04 February 2012, 08:56:06
-
I.v.m. het onderzoeken naar de mogelijkheden voor een nieuw project vraag ik mij af welke locomotieven er door de HSM gebruikt werden voor het rangeren van de goederenwagens in de haven van Amsterdam rond 1900 ???
Jeffrey
-
Ik zou zeggen Platluisjes.
Zie het boek Amsterdam goederen.
Wel een leuk onderwerp voor een baan of doorslag.
Succes
fred
-
platluisjes, maar ook allerlei ouwe meuk die niet meer nodig was voor de treindienst. Platluizen zijn wel het makkelijkst omdat daar een kit van is, de rest wordt zelfbouw...
-
Ok nu ben ik helemaal niet thuis in de benamingen van locomotieven etc.... platluisjes zijn toch de HSM 900 serie welke later zijn overgegaan naar de NS als 8200 serie...???
Jeffrey
-
jup.
-
en als kitje bedoelde je die van MK modelstudio..... ??? die is niet meer leverbaar of is er nog een andere kit ???
Jeffrey
-
en als er geen kit meer van is.... heeft iemand iets van een tekening van deze locomotief.... ???
Jeffrey
-
Uhh. Waldorp?
-
Waldorp ??? is dat een fabrikant .... komt bij google niet naar voren...
Jeffrey
-
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld - door H. Waldorp (welke druk maakt niet uit)
-
Aha Ok... ja natuurlijk..... ik zat in mijn gedachte nog bij de kitjes.
Jeffrey
-
foto :
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162314
-
jeffrey
Dit is een foto van de kit van MK Modelbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_007_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_007_4.jpg)
Joop
-
Leuk ding...... dat wordt denk ik dan toch zelfbouwen. Ik heb de site van MK bezocht en deze is niet meer leverbaar. Nu heb ik geen ervaring met stoomlocomotieven maar als ik de foto zo bekijk moet hetmet een goede bestaande loc als basis te doen zijn om deze na te bouwen......... en dat zeg ik dan weer makkelijker dan dat het werkelijk zal zijn.
Jeffrey
-
Jeffrey,
Ik heb twee locs gebouwd vanaf een bouwtekening en je voelt dan zeer veel voldoening als de loc zijn rondjes rijd.
Joop
-
dat de kit nu niet leverbaar is betekent niet dat er nooit een via marktplaats oid opduikt ;)
-
of zo maar voor weinig op een beurs te koop is (y)
Heeft iemand nog een passend dommetje van messing voor mij ;D
gr Jan
-
Ja, ruilen voor een complete kit? :P
-
Jan, waarom neem je niet een of andere messing gegoten dom van MK, die zijn er zat, en draai die af, ken je mooi je draaibank weer eens aanslingeren ;)
-
Ben zeer benieuwd naar dat project van je. Heb zo'n 25 jaar terug
voor iemand in opdracht Loods H 34 in 1:87 gebouwd. Had een grootte
van 74.8 cm. 24 sporen met drie toegangsdeuren en een draaischijf van
21 cm, was ook zelfbouw. De bijgebouwen kwamen er nog eens bij.
Helaas geen foto's van het model. Of de loods er nog is?? (in model dan)
vrgr Steef
-
Tja als lieveling van hedendaags industrieel wordt ik steeds meer verleid door de nostalgie. Zowel in de Haarlemmermeer spoorlijnen en van daaruit in de HSM. Het project dat ik voor ogen heb is de haven van Amsterdam rond 1900. Een goederenloods met een laad en los spoor en twee haven sporen met kraan o.i.d.....
Eerst maar eens opzoek naar het materieel waarbij ik op de site van MK al wel wat ben tegen gekomen. Kitjes die ook nog eens geschikt zijn voor de beginners. Dus daar gaan we ons maar eens in verdiepen.
Jeffrey
-
In de Rail Magazine 131, blz. 50 en 51 van januari 1996 staat een artikel van Guus Veenendaal over de bouw van een "Platluis"NS 8200 / HIJSM 906 in schaal H0.
Hij heeft het model gebouwd op basis van een Amerikaanse "Swicher" van Mehanotechnica samen met een kitje van Airfix "Pug".
De beschrijving is vrij summier en zal wel het nodige van je fantasie vereisen.
Of de naam 'Mehanotechnica' in de RM goed is geschreven, weet ik niet. Als ik op die naam Google dan komen er wat naam varianten voorbij.
-
In aanvulling op Gerrit; een Riva 2as switcheronderstel (http://i123.photobucket.com/albums/o297/MilesWestern/classicLoco001.jpg), is een goede basis voor een 8200. Radstand en wieldiameter komen vrijwel overeen. En als je de 8232 neem hoef je zelfs de wielen niet aan te passen...
-
Gert,
Heb je iets meer informatie over het Riva 2as switcher onderstel.... ik heb gegoogeld maar kan niets vinden.. of kan niet goed zoeken.
Jeffrey
-
Of zoiets misschien?
http://www.ebay.nl/itm/Rivarossi-US-Dampflok-Baltimore-Ohio-98-NEUW-EK399-/260950200486?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3cc1d810a6
-
Dat lijkt mij een zelfde soort locjes als die op het plaatje van Gert.... (y)
Jeffrey
-
Hallo Ikzelf zocht ook naar een dergelijke lok cq zelfbouw op basis van een bestaand onderstel.
Is het onderstel van het fleischmann lokje bijnaam Anna hier niet voor geschikt.
Herwim Frank
-
Volgens mij de "nieuwe Anna" optisch wel..... maar ik denk dat het niet 100% correct is.
Jeffrey
-
Even uit mijn hoofd; de oude Anna heeft ongeveer de juiste wieldiameter maar een te grote radstand. De nieuwe Anna heeft in elk geval te kleine wielen, over de radstand kan ik zo geen uitspraak doen. Dat Rivarossi-ding wat al eerder aangehaald is, voldoet op 2 punten; radstand én wieldiameter. Daarnaast zit er een lompe klont van een motor in, maar met een worm. Het opzoeken van een vervangende can-motor en het overzetten van de worm zouden geen onoverkomelijke hinsdernissen moeten zijn.
-
Hallo Jeffry
Kijk eens op mijn topic in het hoofdstuk "wat zijn we aan het bouwen"
Daar zie je mijn topic "De Franklin Rail Compagnie"aan het eind van dat artikel lees je het een en ander over het plan om de Anna om te bouwen tot kleine rangeer locomotieven van de HSM of HIJSM maatschappij.
Ben pas naar het Utrechts Archief geweest om daar aan tekeningen op te zoeken hier over.
Misschien heb je er wat aan.
succes
Herwim