BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: zorro op 03 February 2012, 18:47:41
-
Hoi jongens
Ik heb een vraag.
Ik heb vandaag een roco loc gekocht een groene serie 1000.
Ik wilde aan jullie vragen heeft deze loc geen koolborstels ?
Ik kan ze op de tekening er bij nergens vinden.
Ook mijn andere modellen van roco die ik pas gekocht heb kon ik ze nergens vinden.
Tony ???
-
Waarschijnlijk moet je nu niet de koolborstels maar de gehele motor vervangen. Dit weet ik niet zeker, maar dat is mijn vermoeden.
Andre (y)
-
Ik heb zat Roco locs,maar ik zou het niet weten,ik hoef nooit binnen te zijn. ;D (y)
gr Ed.
-
Nee, nooit ook maar één koolborstel verwisseld. Geen idee hoe dat kan.
-
Hebben de roco motoren dan geen onderhoud meer nodig.
Ik ben namelijk alleen marklin gewend van daar .
Bij de nieuwere modellen van marklin zitten er meestal ook geen koolborstels meer in .
Maar ik heb veel modellen uit de jaren negentig daar zitten ze nog wel in,heb ze vaak moeten vervangen.
Maar omdat ik wel eens wat anders wilde ben ik met gelijkstroom begonnen,
Tony
-
Alle Roco motoren zijn voorzien van twee koolborstels tot nu toe zover bij mij bekend.
Omdat het ellips achtige vorm hebben kunnen ze nauwelijks slijten en zijn 3mm dik.
Je kan de borstels niet waarnemen zijn gemonteerd op de achter zijde motor plaat aan de binnenzijde.
wil.
-
Hebben de roco motoren dan geen onderhoud meer nodig.
Tony
In het bij geleverde boekje bij de loc staat waarschijnlijk dat je om de zoveel bedrijfsuren de zaak moet smern/onderhouden. Volgens mij iets van 30 a 40 bedrijfsuren.
-
ik heb bij 4 bekende merken,dit de laatste 3 jaar ook gezien.
de koolborstels kun je niet meer vervangen,je moet nu de komplete motor vervangen.
maar ja.......hoe vaak worden de koolborstels vervangen ? ik denk bijna nooit.
Mvg,gerbrand.
-
maak je over roco-koolborstels niet teveel zorgen... zelfs bij railz gaan die dingen een jaar of 3 mee, er is voor die tijd meestal al allerlei andere ongein kapot geweest.
Als je er thuis mee rijdt kun je gerust zeggen dat ze een leven lang mee gaan en hoef je ze gewoon niet te vervangen, behalve als je de hele motor verzuipt in de olie of ze anderszins om zeep helpt.
-
dat valt te bezien.
Heb intussen al bij 3 loks de koolborstels vervangen. 1 was inderdaad een oude lok die al heel wat jaren rond heeft gereden. Maar de laatste is een vrij nieuwe lok die echt nog niet heel veel gereden heeft.
Hiervoor heb ik echter nieuwe koolborstels van FLM gekocht. Zijn blijkbaar zelfde soort, maar een stuk goedkoper.
Waarom was vervanging nodig, niet omdat ze op waren, maar wel omdat ze op 1 of andere manier beschadigd waren, niet meer mooi aansloten op de motor, met problemen tot gevolg. Roco raad dan aan nieuwe motor, maar dat is een stuk duurder dan de koolborstels vervangen. Wel de motor goed schoonmaken zodat de resten van de oude koolborstels ook allemaal uit de motor zijn. En dan draait alles weer prima voor en paar euro's.
Roelco
-
bij de tegen woordige motoren(fl en ro) mag je de motor ook niet meer smeren
zijn kunststof lagers en die gaan juist slijten met olie
de borstels zijn zonder (bijna) slopen haast niet te vervangen
ook zal bij slijtage het anker zodanig zijn ingesleten dat dit ook niet netjes meer aansluit opde nieuwe borstls
eennieuwe motor draaid dan uiteindelijk weer als nieuw
-
Dat is dus al wat ik dacht. Hoewel duur, is het eigenlijk beter om een nieuwe roco motor in te bouwen. Als altenatief zou je naar een Mashima motor kunnen kijken. Deze lopen bijzonder goed.
Andre
-
Jongens bedankt voor alle racties,ben heel wat wijzer geworden.
Maar hoe duur kost een nieuwe motor.
Tony
-
Niets. Hij kost veel geld of hij is duur. :P ;)
Sinds kort staan alle Roco-onderdelen op de website van MTE, dus wellicht loont het om daar eens te kijken.
mvg,
Gert