BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Eelco Storm op 03 February 2012, 09:27:05
-
Wie weet in welke treinsamenstellingen de C12c en de Ovalen Ramers door de jaren heen werden gebruikt? De websites van Martijn Haman en Gerard v/d Weerd zijn hierin vrij summier. Ik weet dat ze niet in vaste samensetllingen reden, maar vooral bijgezet werden in diverse treinen. Op pagina 129 van 'stoomtractie' staat een mooi voorbeeld van de NS 3818 met turkooise plan D's en een C12c aan de haak. Leuk contrast.
Als voorbeeld een trein die ik in gedachten heb in model: NS 3760 + stalen D + C12c + ovalen ramer AB (eventueel met extra zelfbouw C10c), als stoptrein rond 1954.
Eelco
-
Eelco,
Heb je op Seinarm alle pagina's bekeken? Onder Staal worden verschillende rijtuigen beschreven en in veel verschillende pagina's staat dan ook weer een kopje treinsamenstelling en daarbij krijg je een aardig beeld van de C12c.
De inzet van de ovale ramer vind ik lastiger. Eigenlijk is de enige verwijzing dat deze in internationale treinen meeliep. Je ziet ze ook weinig op foto's. Misschien het artikel in Spoorwegjournaal van Arjen van der Donk nog eens opzoeken over de ovale ramen rijtuigen.
In nationale treinen zie je vaker de C12c gecombineerd met de AB 7521, dan met een ovale ramen rijtuig.
Leukste treinen met C12c:
bb300 of NS 1000 met erachter een stoomverwarmingswagen, vervolgens een postrijtuig een stalen D, 2 of 3 C12c's en als laatste een AB 7521
Wat dacht je van de prachtige trein die Wim Sneek wel eens laat zien: 2400, groene stalen D, plan E B, C12c
mvg,
Ivo
-
Ja, dat leuke treintje van Sneek ken ik inderdaad wel. Fraaie combi!
Ik heb bij Seinarm specifiek bij de stalen rijtuigen gekeken, maar alleen de C12c's en ovalen ramers. Ik zal eens zien wat er op de andere pagina's staat.
edit: gevonden http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx
Het geeft in elk geval weer een leuke aanvulling!
Eelco
-
Eelco,
Ook nog hier (http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen.aspx) en hier (http://www.seinarm.nl/Staal/Bolkoprijtuigen.aspx).
mvg,
Ivo
-
C12c en Ovalen Ramen "door de jaren heen" samen is een moeilijke.
De een was binnenlands materieel, de andere D trein materieel.
Natuurlijk kwam het toevallig wel eens een enkele keer voor dat ze samenreden, maar toen de Ovalen Ramen naar de binnenlandse dienst kwamen, waren de B 6400en al (grotendeels?) naar de militaire treinen verbannen dacht ik.
Als "reguliere" stoptrein in de jaren 50 zag je die combinatie zeker niet.
Wel 2200 + Stalen D + C12c + A plan E naar Harlingen bijv.
Maar het zijn wel mijn allervroegste hobbyherinneringen, dus wie het beter weet ?
Dirk
-
Die bonte combi's zijn het leukst. Zeker in de dieseldienst met een 2400 of 2200 en stalen D IV en hier en daar ook nog een Blokkendoos.
De ovaalramers heb ik ook als militaire trein gezien op een foto van Roef Ankersmit; een stuk of 6 blauwe rijtuigen rond 1965 achter een DB 01 met Neubaukessel tussen Oldenzaal en Bentheim, ook een mooi treintje :P
Het zijn allemaal schitterende rijtuigtypen waar we Artitec beslist dankbaar voor mogen zijn. Eindelijk betaalbaar in H0 na te maken.
grtz,
Wim
-
C12c en Ovalen Ramen "door de jaren heen" samen is een moeilijke.
De een was binnenlands materieel, de andere D trein materieel.
Natuurlijk kwam het toevallig wel eens een enkele keer voor dat ze samenreden, maar toen de Ovalen Ramen naar de binnenlandse dienst kwamen, waren de B 6400en al (grotendeels?) naar de militaire treinen verbannen dacht ik.
Voor een gevalletje toeval, zie pagina 115 van Stoomtractie bij NS 1944 -1958: loc 3740 plus ovalen ramer, 2x C12c en een ex-HSM buikje. Verder inderdaad vooral de combi C12c met AB7521.
Even voor mijn beeld, een "standaard" stoptrein, bestond deze uit een D+AB+C+C?
Eelco
-
Daar mag je wel vanuitgaan Eelco. Kijk maar op de site van Gerard van de Weerd (http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD.aspx). Hoewel dit een pagina is over de Plan Dirk vermoed ik dat de afweging van mensen voor de eerste, tweede en derde klasse in de loop van de tijd niet is gewijzigd. Je zou eventueel bij gekoppelde stammen als versterking nog iets meer capaciteit aan derde klasse kunnen inzetten.
-
Volgens de Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen.aspx) was er een samenstelling C12c (serie 6400) + ABd9 (serie 7500). De periode waarin deze samenstelling rond reed is mij niet helemaal duidelijk.
C12c (seri9e 6400) + ABd8 (serie 7200) werden dus in principe niet gecombineerd.
Ikzelf zoek informatie over een samenstelling uit de jaren '30-'40. Mag een stop-, snel- en/of internationale-treindienst zijn. In het boek "Het spoorbedrijf in oorlogstijd 1939-1945" staat maar één foto waarop een Stalen D wordt gecombineerd met niet-buitenlands materieel. Er staan diverse foto's waarop coupérijtuigen direct achter de loc hangen. Ik weet echter niet of dat C12c rijtuigen zijn.
-
MHS,
Deze samenstelling is jaren '30 op Seinarm.
C12c's zijn het snelste te herkennen doordat er minder coupédeuren zijn dan coupé's. ;D Exacter: er zijn 6 deuren per kant en 12 coupé's
Kijk in de Artitec folder voor het uiterlijk van het rijtuig.
mvg,
Ivo
-
Even voor mijn beeld, een "standaard" stoptrein, bestond deze uit een D+AB+C+C?
Eelco
Ja, eventueel aangevuld met C's naar wens.
Dirk
-
Volgens de Seinarm (http://www.seinarm.nl/Staal/Dtreinrijtuigen.aspx) was er een samenstelling C12c (serie 6400) + ABd9 (serie 7500). De periode waarin deze samenstelling rond reed is mij niet helemaal duidelijk.
Jaren 30, maar dat was dan wel een ideale samenstelling. Meestal zat er ook wel houten spul tussen.
Ikzelf zoek informatie over een samenstelling uit de jaren '30-'40. Mag een stop-, snel- en/of internationale-treindienst zijn. In het boek "Het spoorbedrijf in oorlogstijd 1939-1945" staat maar één foto waarop een Stalen D wordt gecombineerd met niet-buitenlands materieel. Er staan diverse foto's waarop coupérijtuigen direct achter de loc hangen. Ik weet echter niet of dat C12c rijtuigen zijn.
De treinen in oorlogstijd mag je natuurlijk niet als maatataf nemen. Er was toen geen internationale dienst, behoudens Wehrmachtzüge (SF treinen), en naarmate de situatie verslechterde was alles toegestaan.
Voor foto's van dagelijkse treinsamenstellingen kan je goed terecht in de boeken van Paul Henken.
Dirk
-
MHS,
Deze samenstelling is jaren '30 op Seinarm.
C12c's zijn het snelste te herkennen doordat er minder coupédeuren zijn dan coupé's. ;D Exacter: er zijn 6 deuren per kant en 12 coupé's
Kijk in de Artitec folder voor het uiterlijk van het rijtuig.
mvg,
Ivo
C12c's zijn de enige stalen coupérijtuigen.
Dirk
-
Ja, eventueel aangevuld met C's naar wens.
Dirk
Leuk (y) Dan kan ik een lekkere bonte samenstelling van Stalen D, C12c, ovalen ramer, C10c en een 3e klas plan E maken!
Eelco