BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: W. Thomas op 01 February 2012, 14:14:10

Titel: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
Bericht door: W. Thomas op 01 February 2012, 14:14:10
Hallo allemaal.

Het zal vast al ergens staan maar heb het zo snel niet kunnen vinden.
Ik ben mijn baan aan het maken met tillig rails en wissels, en laat ze besturen door ESU
Servo's, dat gaat allemaal wel maar omdat die een geleidend hartstuk hebben krijg ik kortsluiting.

Heeft iemand een misschien een schema hoe ik het moet aansluiten?
En heb ik nog iets nodig van een relais om de spanning van het hartstuk uit te schakelen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt.
Groeten, wesley
Titel: Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: Han Zijlstra op 01 February 2012, 14:25:41
kijk es!

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren
Titel: Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: Hermes73 op 01 February 2012, 14:41:34
Hallo Wesley,

Naast het artikel uit de encyclopedie heb je misschien ook wat aan mijn topic: Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41337.0.html)
In plaats van kortsluiting had ik juist geen stroom op het puntstuk, Gerard Wassink heeft me toen uitgelegd hoe ik het correct moest aansluiten.
Als het nodig is kan ik vanavond ergens ook een plaatje tekenen, hoe die draadjes nu bij mij aangesloten zijn.
Titel: Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: W. Thomas op 01 February 2012, 15:49:49
allebei bedankt.

Ga daar mee aan de gang als het weer warmer wordt op zolder.
Het is daar -5 graden.

groeten, wesley
Titel: Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: Besselspoor op 01 February 2012, 16:04:25
Ik kreeg bij mijn Tillig wissels (per exemplaar) een keurig briefje waar opstond hoe aan te sluiten en waar te isoleren..
Titel: Re:? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: W. Thomas op 01 February 2012, 17:03:50
Dan heb ik zeker niet goed gekeken in de verpakking.

Er zit IDD een blaadje in hoe aan te sluiten i.c.m. met tillig wissel aandrijving.
Titel: Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: RA op 16 September 2013, 12:18:21
Hallo,

(Ik stop mijn vraag in dit draadje, als dat niet goed is, hoor ik het wel.)
Ook ik ben bezig met Tillig-wissels op mijn nieuwe baan. Bij die wissels zit een handleiding met betrekking tot het aansluiten van de wissels aan (Tillig-)wisselmotoren. Nu kan ik heus wel Engels en Duits, maar ben technisch niet zo sterk, vandaar toch deze vraag:

In de handleiding wordt gerept over geïsoleerde "railschoentjes / -lasjes" (worden met de wissel meegeleverd). Begrijp ik het nu goed dat de twee spoorstaven die vanuit het puntstuk lopen, geen gewone railschoen (metaal), maar een kunststoffen schoentje moeten krijgen (om zodoende aan het volgende railstuk te kunnen worden verbonden)?

Of is dat alleen nodig in geval van een bijzondere aansluiting?

Het is mijn opzet om de wissels aan te sluiten op een Cobalt-wisselmotor (analoge besturing). Aan het metalen lipje dat midden in de Tillig-wissel zit soldeer ik dan één van de motordraden (de witte volgens de Tillig-handleiding).

Misschien dat iemand mij iets kan vertellen over dat al dan niet moeten gebruiken van geïsoleerde railschoentjes?

Alvast bedankt.

Mvg,
Robbert
Titel: Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: Ed K. op 16 September 2013, 12:28:08
Hoi Robbert,
Bij Tillig wissels moet je altijd de twee rails vanuit het puntstuk isoleren anders krijg je kortsluiting.
Het metalen lipje midden in de wissel is voor de polarisering van het puntstuk, welk draadje van de Cobaltwisselaandrijving je hieraan moet solderen weet ik niet.

Gr. Ed
Titel: Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: sneek op 16 September 2013, 12:36:04
Het genoemde soldeerlipje zit niet al te stevig, ik zou je aanraden het te verwijderen en een draad gelijk aan de onderzijde van de (totaal 4) spoorstaven te solderen die samen het puntstuk vormen.

grtz,
Wim
Titel: Re: ? Tillig elite wissels aansluiten?
Bericht door: RA op 16 September 2013, 12:48:06
Ok, bedankt. Isoleren, polariseren, zucht... Ben niet voor niks een alfa..

@ Ed:

Dus als ik het goed begrijp dient het puntstuk gepolariseerd te worden, omdat (afhankelijk van de wisselstand) het puntstuk een plus of een min moet vervoeren.

Twee van de vier spoorstaven (twee vormen de rechtdoor, de ander twee de afbuigende), moeten geïsoleerd worden (dat zijn dan de twee die uit het punstuk lopen, dus de twee binnenste zogezegd), omdat hun plus of min anders botsen met de min of plus van het puntstuk (afhankelijk van de wisselstand).

@ Wim:

Nuttige tip. Hoewel ik dat lipje wel aardig vindt zitten (bij mijn wissels tenminste), is het mooier dat lipje weg te halen. oogt weer een stukje realistischer.


Mvg,
Robbert

Oh ja: dat isoleren kan voor de goede orde met die kunststof schoentjes of is daar ook nog een listige kunstgreep voor die mijn alfa-verstand mogelijk niet kan bijbenen?
 
Titel: Re: Tillig elite wissels aansluiten? Hoe hartstuk polariseren met servo?
Bericht door: Ed K. op 16 September 2013, 15:22:47
Klopt helemaal, je kunt hiervoor de kunststof raillasjes gebruiken.

Gr. Ed