BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 01 February 2012, 10:54:41
-
Dit is waar het allemaal mee begon:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5301_Assen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5301_Assen.jpg)
Bron:Het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162480)
Een foto van de NS 5301 te Assen in Augustus 1932. Ik heb plannen om een stukje van de lijn Assen-Stadskanaal na te bouwen, en mijn NOLS lokaalspoorbaantje kan ook wel iets anders dan een zware sneltreinloc gebruiken voor de dienst. Dit was dus een perfect excuus om een kitje te bestellen bij Werps Modelbouw.
De loc is in 1880 door Sharp, Stewart & Co gebouwd voor de NRS, en is via de SS beland in het matrieelpark van de NS. Toen de foto was gemaakt waren er al een paar buiten dienst, en de laatste werd volgens de NS traditie keurig verschroot in 1935.
Het kitje bestaat uit messing etswerk, lekkere uit nieuwzilver gegoten wielen en messing gietwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_7.jpg)
Volgens mij kom ik nog een paar onderdelen tekort, maar er is genoeg om mee te beginnen. Ook heb ik de nummerschilden voor de NS 5306, en het moet de 5301 worden. Tzt zal ik eens een paar nieuwe maken, maar in de tussentijd plak ik er gewoon deze platen op.
Om te beginnen zijn de frameplaten gesoldeerd. Ze bestaan uit een dubbele laag etswerk, waarbij de frames ter hoogte van de loopwielen meer naar binnen zitten. Ik denk dat dit voor extra speling zorgt om het model door krappere bogen te laten rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_8.jpg)
De frames zien er in ieder geval all lekker gedetailleerd uit (y)
mvg,
Rick
-
Oh leuk, nog een 5300!
-
Hoe meer zielen, hoe meer vreugde nietwaar? (y) Hoe staat die van jouw er voor trouwens?
De bouw gaat hier langzaam door, Het begin van de hornblocks zijn er op gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_9.jpg)
Volgende keer het detailleren van de hornblocks en nog een paar andere details.
mvg,
Rick
-
Mooi, zo'n 5300, juist omdat het niet de meest bekende locs waren zoals de 5500 of 6300. Kleine historische aantekening; de 5301 was de ex NZOS 1 en niet een NRS-loc (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_5300 waar abuisievelijk voor een deel 3500-nummers worden weergegeven). Verder helemaal (y)
succes, Carlo
-
Hoe staat die van jouw er voor trouwens?
Geen idee. ;D Moet ik ook maar weer eens naar kijken...
-
Carlo, bedankt. Het is inderdaad de NZOS 1. Toen ik de eerste post typte deed ik het even uit m'n hoofd ;) Op zich leuker omdat de NZOS niet een van de "grote" maatschappijen was.
mvg,
Rick
-
Rick, ik zie dat je voor deze lok op alle assen hornblocks gebruikt. Ga je suspension toepassen?
Leen.
-
Leen, ik ga gewoon de hornblocks gebruiken, daar is niks mis mee dus waarom zou je er aan gaan sleutelen? Wel g aik de afvering een beetje anders doen omdat ik liever ook een beweegbare drijfas wil hebben voor extra trekkracht.
De laatste paar dagen ben ik weer rustig aan de gang gegaan met de frames. Heel mooi gedetailleerd maar die schetsplaatjes om de drijfwiel hornblocks zijn krengen om vast te houden. Twee zijn er bij mij ontsnapt, maar er zijn gelukkig meer dan dat je nodig bent op de etsplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_10.jpg)
Als laatste nog een paar details op de frameplaten, Lekker dikke veren voor op de achteras, en bedieningsstangen voor de vuurkist.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_11.jpg)
Mvg,
Rick
-
Weer wat voortgang:
Eerst de cylinders en drijfwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_16.jpg)
En het luchtreservoir en remcylinder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_15.jpg)
Inmiddels zitten de onderdelen ook tussen het frame, maar de camera lag ergens anders. Nu heb ik een vraagje voor de kenners: Hoort de onderkant van de vuurkist tussen of onder het deel van de vuurkist op de ets van de frameplaten? Het is lang genoeg om er onder te hangen, maar ik zie het op geen van de gebouwde modellen.
mvg,
Rick
-
Ik zal thuis eens kijken. Ik heb deze kit in 2002 gebouwd, dus ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Ik denk overigens ertussen.
mvg,
Ivo
-
Alvast bedankt Ivo (y)
Op de onderkant van de vuurkist, of liever gezegd de aspan na is het frame klaar. Natuurlijk is alles ook op de baan getest, en het chassis loopt makkelijk door all wissels van Nieuweveenschekanaal (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_17.jpg)
Ik heb het frame geheel volgens de instructies gebouwd, op een paar puntjes na;
Zoals geleverd passen de lagers van de voorste aangedreven as niet tussen het binnenliggend drijfwerk. Omdat het drijfwerk moest blijven heb ik de lagers voorzichtig aangepast zodat alles wel past. Ook moesten daarbij de krukken aan de buitenkant eraf gaan, anders klemden de krukken de lagers vast.
Met de ervaring die ik heb met het starre chassis van de 3931 wou ik dat de voorste aangedreven as ook kon bewegen voor extra trekkracht en omdat het realistischer oogt. Nadat ik een aantal opties had opgewogen heb ik beide loopassen afgeveerd volgens de instructies. In de plaat net achter de voorste drijfas heb ik een gaatje geboord ter hoogte van de drijfas. Daarin is een stukje 0,35mm verenstaal met een L vorm gestoken, met de korte poot van de L achter de plaat en omhoog wijzend. Zodoende hoeft het soldeer het draadje alleen op z'n plek te houden. De andere poot steekt uit het plaatje en rust midden op de as tussen de twee paar excentrieken van de Stephensons stoomvredeling.
Op de foto kun je met een beetje moeite in het midden van de foto zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_19.jpg)
Nu staat er een poetsbeurt met Cif te wachten om het residu van de soda weg te poetsen, een daarna kan er begonnen worden aan de bovenbouw.
mvg,
Rick
-
Succes met de cif op die stoomverdeling... Pffffff. Dat vond ik echt een k*tgep**l zeg... ;D
-
Beste Rick,
De onderkant van de vuurkist zit eronder. Het is bij mij bijna niet meer te zien, omdat de stangen van de bediening van de remmen in de weg zitten en steeds valse schaduwen veroorzaken. Maar het zit eronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070354_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070354_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070355_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070355_Medium.jpg)
Voor de aardigheid de schuifbeweging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070356_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070356_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070357_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070357_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070358_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070358_Medium.jpg)
En een niet te versmaden interieur. Dit is volgens mij een hobby van Erwin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070359_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070359_Medium.jpg)
Het is overigens niet af. De lat ontbreekt en ben ik volgens mij inmiddels kwijt. Ook twijfel ik of ik wel alle handwielen heb aangebracht.
Het blijft een mooie lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070360_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2070360_Medium.jpg)
mvg,
Ivo
-
Bedankt voor de fotos Ivo, Het is en blijft een prachtig model (y)
Ik heb maar meteen de onderkant van de vuurkist gemonteerd, gevolgd door een poetsbeurt. Een setje stoomverdeling moet weer gesoldeerd worden, maar nu is de rest schoon. De volgende keer kan dus de bovenbouw.
mvg,
Rick
-
Nadat het frame af was kon er begonnen worden met de bovenbouw. We beginnen met de voor en achterwand van de cabine. Net zoals het frame hier ook weer een dubbele laag etswerk wat garant staat voor nog meer gekwijl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_20.jpg)
Daarna was de ketel aan de beurt. Eerst beide delen rond gerold op een zachte ondergrond, en wat bijbuigen met de hand. De ets van de ketel was een beetje lang aan de onderkant om een circel van de juiste doorsnede te maken, maar dat was snel opgelost met een vijltje.
Een beetje soldeer later en dan heb je zo'n naadje 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_23.jpg)
Dit werd gevolgd door het verbinden van ketel en vuurkist, met de voorwand van de cabine ook aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_25.jpg)
En toen was het zaterdagavond, zette ik de soldeerbout aan om verder te gaan. Vijf minuten later was de bout nog net zo koud als voorheen >:( Natuurlijk zijn de winkels ook niet open op een zondag, dus heb ik het weekend maar nuttig besteed door nog een kolenbak te bouwen. Blijkbaar moeten de modelbouwgoden, net als meeste andere goden van tijd tot tijd een offer hebben om een goede oogst te garanderen. De Grieken deden het met dieren en eten, modelbouwgoden lusten blijkbaar soldeerbouten. Teminste moet de bouw van de loc verder zonder problemen gaan na dit offer... ;D
Vandaag heb ik dus een nieuwe bout opgehaald, dus als ik de kolenbak af heb dan gaan we weer verder met de 5301.
mvg,
Rick
-
Heb je nou het paslipje aan de ketel weggeknipt?
-
Welk lipje ??? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_27.jpg)
-
Andere kant
mvg,
Ivo
-
Ah, nu zie ik het ook, Bedankt Ivo.
Het lipje voorop de ketel zit er nog gewoon op hoor, op de foto lijkt het dat het lipje is verdwenen, maar dat komt gewoon doordat het daar een beetje onscherp is.
mvg,
Rick
-
Het is een heel handig lipje, want hierdoor komt de rookkast op de perfecte plek te zitten.
mvg,
Ivo
-
Zo nu en dan bouw ik wat verder aan de 5301. De vaart is er nu vanaf, mede omdat ik nu ergens anders moet solderen. Ook heb ik daar geen camera bijdehand, dus helaas een paar plaatjes minder vanaf nu, maar hopelijk nog genoeg om alles te kunnen volgen.
Na de ketel was de zijkant aan de beurt. Na een beetje passen en meten zit alles op de juiste plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_28.jpg)
De achterkant van de gedetailleerde bekleding zorgde voor wat hoofdbrekens, maar uiteindelijk is ook hier alles op de juiste plek gekomen. De ronding in de kolenbunker is met de hand gedaan dmv. een boortje van de juiste maat en een beetje geduld. Het resultaat;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_29.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_30.jpg)
mvg,
Rick
-
Hallo Rick,
Knap hoor, wat een monnikken werk (y)
Ben erg benieuw naar het eindresultaat!
Gr. Erwin
-
Bedankt Erwin,
Het zal nog wel even duren voordat de loc gespoten en al rondrijdt, maar de bouw is tenminste net zo leuk als het resultaat, en dat geeft de burger weer moed.
mvg,
Rick
-
Ondanks dat dit draadje niet echt actief is geweest de laatste paar weken ben ik toch een aardig stuk opgeschoten met de bouw. Nadat de bovenkant gereed was ben ik begonnen aan het ketelfront en de watertanks in de cabine. Dit is een los onderdeel dat na het spuiten in de cabine wordt gelijmd, zodat alles mooi kan worden afgewerkt.
Het ketelfront klemt tussen de watertanks, die letterlijk om de ketel heen zijn gebouwd. Alle meegeleverde messing gietstukken monteer ik pas na het spuiten, maar de regulateur en de vuurdeur zijn wel gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_36.jpg)
Wat mij opvalt, is dat in de bouwbeschrijving en op gebouwde modellen twee zeer belangrijke onderdelen in de cabine ontbreken: De ganghandel en de remkranen voor loc en treinrem. Dat wordt dus zelf aan de slag. Ik neem aan dat de ganghandel aan de tank heeft gezeten, en dat het het heboom type is. Remkranen wordt een beetje meer uitzoekwerk en vergelijken met de Westinghouse remkranen die hier gebruikt worden.
Ook een vraagje aan de poetsers/stokers/meesters die op Nederlandse stoomlocs hebben gewerkt; waar zetten jullie de oliekannen enzovoort neer op zo'n loc? Totnutoe heb ik alleen een kan olie gespot op de vuurkist van een NS 1000(Vervlogen stoom, pag.152), al leek dat meer op een kan "lucht" olie dan "cylinder" olie. En dan heb je nog de lagerolie en de doos gereedscap om ergens op te bergen.
Na het ketelfront was de voetplaat aan de beurt. Het is een mooie constructie, met wederom veel klinknagels, al is het wel een beetje priegelen om de twee platen mooi op elkaar te krijgen. De rookkast is ook deel van deze constructie, en is slim bedacht zodat alles naadloos aansluit (y) De schoorsteen kon er ook zonder veel moeite op gesoldeerd worden. Het voetje van de schoorsteen heb ik eerst dunner gevijld, ik ben geen fan van modellen met zo'n dikke rand waar stoomdommen, veiligheden enzovoort op de ketel aansluiten. Vooral omdat die onderdelen vaak maar uit dunne platen bestaan. De voetplaat kreeg ook nog een paar andere details voordat het op de foto kon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_39.jpg)
Daarna ben ik aan de slag gegaan met het remwerk. De stangen naar de remcylinder en handrem zijn voorzichtig rond gevijld en ingekort zodat ze in de juiste stand staan voor als de remmen los zijn. Na een avondje secuur werken heb je dan een mooi remwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_37.jpg)
Helaas niet zo'n mooie foto, had even geen zin en tijd om een betere te nemen.
mvg,
Rick
-
Lange oliekan op de handrail van de zadeltank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210133.jpg)
Dit heb ik van een foto van een 8200. Hoort eigenlijk ook nog een emmertje achter aan het sluitseinijzet te hangen.
Op foto's van stuurhuis interieurs zie ik regelmatig kannen bovenop het ketelfront staan.
Zoiets dus
mvg,
Ivo
-
Ook een vraagje aan de poetsers/stokers/meesters die op Nederlandse stoomlocs hebben gewerkt; waar zetten jullie de oliekannen enzovoort neer op zo'n loc? Totnutoe heb ik alleen een kan olie gespot op de vuurkist van een NS 1000(Vervlogen stoom, pag.152), al leek dat meer op een kan "lucht" olie dan "cylinder" olie. En dan heb je nog de lagerolie en de doos gereedscap om ergens op te bergen.
Dat verschilt, helaas, per locomotiefserie. Wat je wel in de gaten moet houden is dat oliekannen meestal "opgeborgen" staan. D.w.z. niet direct bij de hand. De grote kan met "dunne" olie (voor lagers ed)wordt enkel gebruikt om de smeerkan / jachtgeweer bij te vullen en om eventueel de hoofdlagers te vullen. De "dikke" olie (voor het vullen van de smeerpersen voor die delen die met (oververhitte) stoom in aanraking komen) gebruik je enkel bij het vullen van de betreffende pompen (1 á 2 keer per dag). De dikke olie wordt tijdelijk ergens op een warme plek neer gezet om de olie iets beter gietbaar te maken, echter in de praktijk staat die kan 90% van de tijd domweg in de kast/berging van de oliekannen.
Daar olie de neiging heeft om je machinistenhuis goed smerig te maken berg je die zo vlug mogelijk op. Veelal is er op de tender of onderin de tenderbak (bij een tenderloc) een kast waarin de oliekannen staan. Ook het bankje onder de stokers of machinsitenzitplaat is een veel voorkomende opbergplaats. Het enige dat enigszins bij de hand wordt gehouden is de handsmeerkan voor klein bijvulwerk. Echter een jachtgeweer is een redelijke sta in de weg (en kwestbaar met z'n lange tuit) dus die zal ook wel "out of harms way" opgeborgen zijn geworden.
De bergplaats die Ivo laat zien voor het jachtgeweer betwijfel ik ten zeerste voor de rijdende dienst:
- je olie (in dit geval de dunne smeerolie) wordt bij de warme rookkast waterdun, zal waarschijnlijk uit de kan klotsen / lekken en prachtige oliesporen op je schone rookkast >:(
- ik vraag me hoe lang het jachtgeweer op dat randje blijft staan tijdens het rijden
- op een platluis wil je de kannen tijdens het rijden absoluut niet op de injecteurs hebben staan. Dergelijke machinistenhuizen zijn al krap en dan nog een keertje uitstekende oliekannen op de injecteur? Voor het verwarmen van je dikke olie zijn de G&C ketelfront injecteurs ideaal, namelijk een (kleine) platte bovenkant waar de de oliekan makkelijk op kan zetten i.c.m. met een lekkere warmte overdracht. Echter die kannen KUNNEN daar niet stabiel genoeg op staan tijdens het rijden, en geloof me, een omgevallen kan warme dikke olie geeft echt een puinhoop van jewelste in je machinstenhuis.
Kortom de door Ivo geschetste situatie is ZEER waarschijnlijk voor een situatie in depot o.i.d., maar niet voor de rijdende dienst. Ga er maar van uit de schaarse foto's die er zijn van interieurs machinistenhuizen genomen zijn tijdens stilstand en waarschijnlijk zelfs in depots, kortom maar een beperkt (en waarschijnlijk zelfs afwijkend) beeld van de werkelijkheid laten zien. Met name de plek van het jachtgeweer naast de rook kast is naar mijn mening iets wat je typisch zult zien tijdens stilstaan in depot of op het eindstation wanneer er eventjes een rondje langs de potten gedaan wordt en de mcn even tijdelijk z'n oliekan ergens neer moet /wil zetten.
PS dat emmertje aan de sluitsein haak klopt wel ;), daar hing dat ding (in het toch al krappe machinistenhuis) lekker uit de weg. Wel even een dotje of lapje tussen emmer en machinsten huis om de verf te beschermen en tegen het klapperen. Verder was de emmer zo een lekker koele opbergplaats voor ........
-
Bedankt Paul en Ivo,
Zo een oliekan op een handgreep balanceren leek mij ook al aardig onwaarschijnlijk, vooral als je ook de hoofdlijn op moet. Veel van de cabinefotos uit die tijd zullen ook wel as publiciteitsfoto's zijn gemaakt, dus dan zou de cabine toch extra opgeruimd zijn.
Maar in grote lijnen is het dus hetzelfde wat ik als poetser hier tegenkom in Nieuw Zeeland, alleen staat de kan cylinder(dikke) olie bij ons op een plaat boven de vuurdeur, en de lagerolie, spuit en olie voor de luchtpomp staan op een meer berijkbare plek, voor de tenderlocs in een bak gevormd door de kolenbunker, de achterwand van de cabine en een opstaande plaat, en voor tenderlocs op de vloer in een hoekje bij de tendervoorwand.
Ik had eigenlijk gehoopt dat het spul meer in het zicht lag, om de cabine wat op te fleuren, maar zo naar de cabine van de 5301 kijkend zal al dat spul wel in een kastje opgeborgen zijn. Gelukkig kan ik nog wel ergens een bezem kwijt 8)
mvg,
Rick
-
Ik zal nog eens zoeken en ik begrijp de bezwaren, maar ik heb het volgens mij op meerdere foto's gezien. Daar komt nog bij dat die lange kan nauwelijks binnen een 8200 te bergen is.
Overigens wordt het misschien op de zadeltank niet zo warm als op een ketel of rookkast. Wel een leuke manier van voorwarmen van het ketelwater.
mvg,
Ivo
-
Wel een leuke manier van voorwarmen van het ketelwater.
Daar heb je een leuk punt mee. En geloof me....... warm voedingswater is het LAATSTE wat je wil met een injecteur en ZEKER bij een zelfaanzuigende injecteur.
Het enige punt wat je wel in je voordeel hebt is dat je bij een 8200 eigenlijk niet hoeft te werken met een zuigende injecteur omdat, bij een G&C backhead injecteur je injecteur lager hebt hangen als het laagste niveau van je watertank, kortom in het gebruik gebruik je hem als niet zuigende injecteur en verzuip je de aanzuigconus domweg in het water, dus MOET het ding ongeveer wel starten ::)
Overigens wordt het misschien op de zadeltank niet zo warm als op een ketel of rookkast.
Heb je wel een punt mee. Ik ging er vanuit dat de zadeltank niet doorloopt over de rookkast, maar dat doet hij bij een 8200 dus kennelijk wel. Had ik even beter moeten kijken.
Veel van de cabinefotos uit die tijd zullen ook wel als publiciteitsfoto's zijn gemaakt, dus dan zou de cabine toch extra opgeruimd zijn.
Dat betwijfel ik. Het merendeel van de foto's die we kennen zijn gemaakt door hobbyisten. Hoewel die zeker, incidenteel, toegang zullen hebben gehad tot rijdende locomotieven is het waarschijnlijker dat de bulk van de foto's van machinistenhuizen gemaakt is terwijl de loc stilstond. Domweg omdat met de toenmalige camera's en films het niet zo makkelijk was om "even" een plaatje te schieten en ZEKER niet op een loc die volle bak aan het rijden was.
Op een loc als Bello word ik echt niet gelukkig als ik een derde man mee heb (eigenlijk vind ik Bello, zeker in z'n huidige vorm, toch al te krap om lekker te werken). Indien ik gasten mee heb op de loc geeft ik toch de voorkeur aan de LTM 26 of SHM 5. Mogelijkerwijs wordt de SHM 7742 een stuk bruikbaarder wanneer de inrichting weer meer richting de NS 7742 gaat. Hierbij gaan injecteur en peilglazen weer een stuk dichter tegen de ketel aan. Het zal maar een paar cm schelen, maar op die afmetingen helpt echt iedere millimeter :-\
-
Daar heb je een leuk punt mee. En geloof me....... warm voedingswater is het LAATSTE wat je wil met een injecteur en ZEKER bij een zelfaanzuigende injecteur.
Ook al last gehad van een injecteur die te heet wordt ::)
Van de fotos die ik van NS cabines heb gezien(en dat zijn er niet echt veel) zijn er een groot aantal die overduidelijk publiciteitsfotos zijn(cabines van nieuwe, ongebruikte locs en fotos van locs waar de achterkant van de tender met de hand is ingetekend). Nu zijn die fotos grotendeels van HUA, dus dat kan wezen dat dat mijn beeld enigzins vertekend.
Bedankt voor de extra info,
Rick
-
Ook al last gehad van een injecteur die te heet wordt ::)
Nope, maar ik moet nog steeds lachen als ik denk aan die UK mainline locomotief een aantal jaren terug die door een goedbedoelende waterboer een tender vol warmwater kreeg, omdat die waterboer dacht daar iedereen een plezier mee te doen, door op die manier wat kolen te besparen (y)
Net zo goed als iemand die op een NL miniatuur forum een 1:8 (uit mijn hoofd) 23-er gebouwd had (iets wat ik hem ABSOLUUT niet na kan doen) en zich op dat forum afvroeg waarom z'n injecteur het niet deed toen hij met perslucht z'n ketel aan te testen was :P
-
Arme stoker. Eentje is al erg genoeg, maar als beide het vertikken om te werken :-\ Dat werd dus zeker een emmertje water over de injecteur gooien elke keer dat het nodig is.
Die injecteur op perslucht is ook een mooie. Zal het eens proberen volgende keer dat we lucht in de ketel hebben ;D
mvg,
Rick
-
Om dit topic nog een beetje on-topic te houden ook maar een update uit de werkplaats.
Het volgende ondereel was het dak. Na een beetje zorgvuldig buigen en soldeer ziet het er zo uit;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_35.jpg)
De verhoogde kolenbak, door de NS ingebouwd om de loc een grotere actieradius te geven is ook opgevouwen en gesoldeerd, samen met de watervulpijp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_34.jpg)
Het witte residu is trouwens geneutraliseerd fosforzuur, en de loc ziet er zo donker uit omdat de loc na het solderen in een badje soda verdwijnt om overtollig fodforzuur te neutralizeren. Na een goede poetsbeurt zal de loc er weer als nieuw uitzien.
Daarna volgden meer details op de kap, zoals wasluiken, de stoombel en afsluiters. De veiligheid en de dom zijn ook gepoetst, al is de dom nog wat meer werk nodig vanwege wat kleine putjes in het gietstuk. Beide onderdelen komen pas op de loc nadat het is gespoten.
En dan ziet het er zo uit als alles in elkaar zit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_33.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_32.jpg)
Alles zit nog niet vastgeschroefd, vandaar de grote kier. Ik wacht nog op een paar onderdelen uit Nederland, waaronder de schroefjes.
Dat was hem weer voor vandaag,
mvg,
Rick
-
Arme stoker. Eentje is al erg genoeg, maar als beide het vertikken om te werken :-\ Dat werd dus zeker een emmertje water over de injecteur gooien elke keer dat het nodig is.
Nope rit werd halverwege (bij de waterbevoorradig) dus opgeheven.
- bij warme injecteur (met koud voedingswater) helpt inderdaad een emmertje koud water
- bij warm voedingswater kan je de injecteur koelen tot je een ons weegt, maar dan krijg je hem echt niet bij (je "aandrijfstoom" condenseert domweg niet meer en kan daardoor z'n snelheid niet overdragen aan het omringende water). Dat is OOK de reden dat je met "trommellen" erg terughoudend moet zijn, zeker bij loc's met een relatief kleine watervoorraad
Kortom ze kregen domweg geen water meer in de ketel. enige optie had geweeest om de waterbak volledig leeg te laten lopen en opnieuw te vullen met gewoon koud water, maar dat was ter plekke dus niet voorradig want daar hadden ze nu juist die tankwagen voor ingeschakeld
Die injecteur op perslucht is ook een mooie. Zal het eens proberen volgende keer dat we lucht in de ketel hebben ;D
Wat me daarin verbaasde dat iemand de kennis en ervaring had om een 23-er 1:8 helemaal zelf te maken, maar op dat detail niveau niet wist waar hij mee bezig was. Deels vind ik het ook wel eng. Ook een 1:8 ketel kan erg hard van BOEMMMM doen
Wat ver off-topic, maar toch.... (http://www.raib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/120313_R042012_Kirklees.pdf), en hoewel geen "modelbouw, wel "miniatuur"
-
Om nog even offtopic te blijven,
Je hebt inderdaad dan weinig keuze als beide injecteurs het niet willen doen. Jammer van de rit maar daar kan je niks aan doen als locpersoneel.
Zo'n miniatuur loc bouwen is inderdaad knap werk, maar als je die kennis van het gebruik van ketels niet hebt :-\ Hier is laatst ook vanwege een remdefect een livesteamer uit de bocht gevlogen, met een paar verwondingen. Dan rijd ik maar liever achter een echte loc met minstens twee man op de bok.
Bij ons wordt erg veel nadruk op het waterniveau gelegd, grotendeels omdat we hier een steile klim direct gevolgd door een stuk steil heuvelaf hebben. Regels en instructies hebben ze nier ook voor elkaar(ben ze nu aan het bestuderen) (y)
En meer lol met perslucht:
How to find a leak (http://www.whitebusfamily.co.nz/return_to_steam.htm)
mvg,
Rick
-
Langzamerhand komen er meer details op de loc.
Handgrepen uit 0,45mm nikkelzilver zijn aangebracht op de bunker. Ook is een stoomfluit uit messing gedraaid met mijn accuboor, omdat ik geen zin had om te wachten op het gietdeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_51.jpg)
Aan de voorkant is de rookkastdeur opgebouwd. De deur is rond gebogen door middel van een pepermolentje met een ronde kop en een sok. De grendel voor de rookkastdeur is ook gemaakt op mijn accuboor-draaibank, omdat ik vond dat ik het beter kon doen nan het geleverde gietstuk. Het scharnier op de rookkastdeur is ook enigzins gesuperd, deel van de ets is er uitgesneden en vervangen door een stukje messing staf.
De bufferbalken zijn ook opgebouwd, alleen de meegeleverde bufferhulzen zijn het verkeerde type voor de 5301. Nieuwe bufferhulzen ga ik maken uit wat messing buis, maar daarvoor moet ik eerst naar de hobbywinkel.
De bufferbalken en rookkastdeur worden pas na het spuiten aangebracht, maar om de loc een beetje toonbaar te maken zijn ze met een beetje strategisch geplaatst blu-tack op de loc geplakt 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_50.jpg)
Ook in de cabine heb ik nog een ganghandel aangebracht, gemaakt van wat overgebleven etswerk en een geplet stukje draad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_49.jpg)
mvg,
Rick
-
Mooie loc Rick! Wat een superleuk model is het toch... Ben benieuwd naar hoe het toont als hij gespoten is! (y)
-
Begint al een echte loc te worden. (y)
Maar even een vraagje , maak jij je loc ook elke keer schoon na een soldeersessie ?
(bv. met een oude tandenborstel en JIF , soda iod )
-
Bedankt Tomasso en Ronald.
Ik heb een potje soda naast mijn werkbank staan, en daar doe ik het model in na het solderen. Ik haal het de dag erna weer uit. Dat is ook de reden warom het messing zo donker is op de loc. Voor het spuiten zal de loc nog eens grondig met Jif schoongeboend worden.
mvg,
Rick
-
Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik op chemisch gebied een leek ben.
Ik gebruik altijd een sodabad om de gebruikte zuren op te lossen en doe dat hooguit 15 minuten. Daarna spoel ik de boel goed af en laat hem drogen,
Is het niet zo dat soda een etsende werking heeft op zowel het messing als het soldeer? M.a.w. span je het paard niet achter de wagen door hem zo lang in de soda te laten liggen?
In navolging van Karst maak ik hem ook wel eens schoon met Cillit Bang, maar daar heb ik mijn twijfels bij.
Kortom ik weet het niet en leer op dat punt graag wat van anderen.
Groet, Gerrit
-
Gerrit,
Na het solderen maak ik het schoon in een bakje met afwasmiddel.
Voor het spuiten doe ik dat met kokend water en azijn.
mvg Joop
-
(y) Dat afwasmiddel moet dan wel groene Dreft zijn (wordt ook gebruikt door goud/zilver en edelsmeden om hun spullen schoon te laten weken nadat ze na het hardsolderen in het zuurbad geweest zijn). Mijn vrouw gebruikt het namelijk ook in een vuurvaste schaal op een kookplaatje ;).
-
Ruud,
Helemaal goed :) (y)
Joop
-
Moet dat kokend water zijn Joop? Ik bedoel; dat vindt mijn lowmelt niet leuk. Ik spoel het werkstuk inderdaad ook met soda af en was 'm daarna met afwasmiddel, dan spoelen en snel laten drogen met de föhn.
-
gert,
Tja daar vraag je me wat, misschien dat het met 70 graden ook lukt,dat moet je zelf maar even uitproberen.
Ook ik maak het model eerst schoon met jif en een borstel en daarna in de azijn.
mvg Joop
-
Sopje goed handwarm is prima, hoeft niet te koken.
@Joop: waarom azijn? De zuren die zitten in het soldeervloeistofmiddel neutraliseer je toch nooit met een ander zuur (azijnzuur) maar met een base zou ik zo denken. In dat geval zou soda mij dus logiser lijken :-\.
-
Ruud,
Ik heb dit gelezen in de handleiding van MK modelbouw, en heb daar goede ervaring mee.
Ik heb verder geen verstand van zuren en bases en ben dus afhankelijk van de info van andere 8) :D
mvg Joop
-
(y) Ok, dat zal dan wel goed wezen, maar wat is dan de samenstelling van die soldeervloeistof, vraag ik me zelf dan af :-\
-
Ik gebruik vrijwel alleen verdund fosforzuur van GM&S als vloeimiddel. Dat is dus zuur en blijft gewoon bestaan met spoelen met azijn.
Vandaar een nachtje in de soda, dat is basisch en neutraliseert het zuur. Ik heb nog nooit last gehad van lostlatende soldeerverbindingen in het soda. Wel lijm, dat kan minder hebben, maar heeft misschien meer last van het water dan de soda.
mvg,
Ivo
-
Na tig keer in de soda te hebben gezwommen ziet het etswerk er nog hetzelfde uit hoor ;)
-
Werk aan de 5301 stopte omdat ik nog een paar onderdelen tekort kwam, waaronder de worm en een tandwiel. De kar moet op de baan z'n brood verdienen, dus ik wil de rijeigenschappen goed hebben voordat ik met de airbrush aan de slag ga.
Omdat ik niet verwacht dat de onderdelen nog aankomen, ben ik naar andere opties gaan zoeken. De tandwielen die bij de kit zaten heb ik opgemeten(0,4 module), en dat komt precies overeen met de tandwielen die North Yard levert(de plaatselijke GM&S zeg maar). 8)
Met de nieuwe tandwielen duurde het niet lang voordat een 2mm asje uit de rommeldoos werd gevist en op maat gemaakt, en de aandrijving in elkaar werd gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_54.jpg)
Met een paar stukjes messing buis worden de tandwielen op de juiste plaats gehouden. Omdat de worm die ik kon krijgen een beetje groter is dan de worm die voor de kit is bedoeld is die overbrenging niet de meest gebruikelijke, maar het werkt. Met een stukje fosforbrons strip en wat draad is de motor provisorisch van stroom voorzien, en de loc heeft de eerste metertjes zonder probleem afgelegd.
Ik ben ook een tekening van de NRS machines tegengekomen, waar ook de ganghandel mooi op te zien is. Je raadt het al, de loc heeft dus een ganghandel van het schreftype, geen hefboom :-X Die is dus in de onderdelenbak verdwenen, en een mooie ganghandel is uit styreen gemaakt. Ook ben ik aan de remkranen begonnen. Op de tekening kan ik maar een vinden, maar meeste locs hebben naast de treinrem ook een rem die aleen de rem op de loc bedient. Beide zijn ook gemaakt en hebben een plekje gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_57.jpg)
De locrem(vooraan) is een simpel ding, dat in principe altijd dezelfde vorm heeft. De remkraan voor de treinrem is vaak een stuk ingewikkelder, en al is de basisvorm gelijk, zijn er verschillende types met verschillende vormen en eigenschappen. De kraan die er nu op zit is nagebouwd van fotos van de cabine van een modernere loc, maar ik ben nog op zoek naar fotos van de remkraan op oudere locs, bijvoorbeeld de SS 326 of Nestor.
Meer volgt...
mvg,
Rick
-
De kraan die er nu op zit is nagebouwd van fotos van de cabine van een modernere loc, maar ik ben nog op zoek naar fotos van de remkraan op oudere locs, bijvoorbeeld de SS 326 of Nestor.
Anders even spitten in H&M of Labrijn, daar zullen de tekeningen van de oudere modelen remkranen vast wel ergens in staan.
-
Bedankt voor de tip. Jammer dat ik dat niet in huis heb, dit soort boeken zijn nog al moeilijk te vinden in dit halfrond ::) Ik denk dat ik maar de remkraan nabouw zoals op de NS 7742 valt te zien. Er is hier toch niemand die weet hoe een NS stomer er uit ziet, laat staan het interieur van een oud tenderlocje dat in de jaren '30 is verschroot. 8)
mvg,
Rick
-
Ben inmiddels weer een paar dagen thuis ipv in ons zomer huis. De bibliotheek staat dus weer achter me :P
Ik duik wel even in de boeken. Indien je het hebt over de NS 7742 zoals die nu bij de SHM rijdt dan heb je het over de modernere evenwichtsremkraam zoals die standaard op alle SHM machines is geplaatst. Ik vermoed dat er op de 5300-en oorspronkelijk nog een remkraan zat zonder evenwichtsklep. Op zich is een remkraan met evenwichtsklep redelijk wat groter dan de variant zonder.
De functie van de evenwichtsklep is dat je een druk verlaging in de kraan teweeg brengt, waarna de evenwichtsklep zorgt dat de treinleiding op de bijbehorende druk komt. Hierdoor is het ongeacht de treinlengte (= remleiding=volume) dezelfde gevoelsmatige handeling.
Bij het oudere model remkraan moest je bij langere treinen zelf meer lucht uitlaten dan bij korte treinen. Dit om de zelfde drukverlaging te bewerkstelligen in de treinleiding.
In hoeverre dit verschil wordt waargenomen op jou halfrond en/of in 1:87 ............
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan.jpg)
Het "oude" model remkraan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Evenwichtsremkraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Evenwichtsremkraan.jpg)
De evenwichtsremkraan
Beiden uit Harterink en Mook, 4e druk (origineel)
Zoals je kan zien is het oudere model beduidend kleiner. Hierbij laat je de lucht direct ontsnappen uit de treinleiding. Bij de evenwichtsremkraan laat je de lucht ontsnappen uit een hulpreservoirtje (met een vast volume). Hierna zorgt de evenwichtsklep er voor dat er net zolang lucht uit de treinleiding gelaten wordt totdat er weer evenwicht is tussen treinleiding en hulpreservoir (Dit hulpreservoir is dus een ANDER reservoir dan normaliter bedoeld wordt in een remsysteem)
Bij een evenwichtremkraan is je remming bij een gewenste drukverlaging dus min of meer altijd hetzelfde, ongeacht de treinlengte (= volume leidingen). Bij de oude remkraan moest je bij een langere trein veel langer de kraan open laten staan om een gelijk drukverlaging te krijgen als bij een korte trein.
PS bij www.boekwinkeltjes.nl zouden op dit moment (2-7-12) meerdere exemplaren van H&M en Labrijn verkrijgbaar moeten zijn
-
Hardstikke bedankt Paul (y)
Heel interessant om de binnenkant van die dingen te zien. Nu weet ik ook wat we achter die dikke schroef van de remkraan schuilt.
Ik heb ook een hele mooie uitgebreide uitleg over Knorr remsystemen, met tekeningen: http://www.bremsenbude.de/ (http://www.bremsenbude.de/) Helaas niet bruikbaar voor deze loc, omdat daar een Westinghouse uitrusting op zat, maar het is misschien wel handig voor andere locs.
Ik ga een evenwichtsremkraan op mijn loc zetten(of liever gezegd, de kraan die ik al heb gemaakt aanpassen). Toen de machine in 1880 was gebouwd zal er wel een simpele remkraan in de cabine zijn geweest, maar aangezien de loc de eerste serie locs is die met een Westinghouse rem is gebouwd en in haar levensduur ook een nieuwe luchtpomp heeft gekregen lijkt het me logisch dat er ergens in de 55 jaar dienst van de loc ook een nieuwe remkraan is aangebracht.
Ook bedankt voor de boekensite. Als ik ooit nog eens in NL kom zal ik er eens hevig gebruik van maken (y)
Nogmaals bedankt,
Rick
-
Nog wat aanvullende plaatjes gevonden in "De Westinghouse Rem en Snelrem" van "Maatschappij tot Exploitatie van STAATSSPOORWEGEN":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remkraan_03.jpg)
-
Ook bedankt voor de boekensite. Als ik ooit nog eens in NL kom zal ik er eens hevig gebruik van maken (y)
Of eens vriendelijk vragen naar de verzendkosten ;).
Zeker als je het met een "slow boat to China" mee zou kunnen geven zou dat vanwege de globalisering best nog wel redelijk aantrekkelijk kunnen zijn.
-
Bedankt voor de extra info Paul (y)
Ik ben net maar eens aan de gang gegaan, met dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_58.jpg)
Om een beeld te kreigen hoe klein dit allemaal is, de handvat van de remkraan is 0,5mm rond, en de kraan zelf bestaat uit twee stukjes 1,0mm rond met nog wat extra 0,5mm rond er op.
De leidingen worden pas na het spuiten aangebracht, net zoals het handwiel van de ganghandel.
De laatste tijd ben ik ook verder gegaan met een paar andere details die nog niet present waren. De grootste daarvan is het messing verbindingsdeel tussen de vuurkist en de ketel zelf. Dit hoort een gietdeel te wezen, maar aangezien ik die niet heb is daar een andere oplossing voor bedacht. Om te beginnen is het gat opgemeten, en een stuk messing buis waar de radius overeenkomt met de grootte van het gat opgesnord. De buis is op lengte gemaakt, en met een Roco railzaagje is het in de lengte doormidden gezaagd. Vervolgens is de buis voorzichtig rond gebogen. Om van een halfrond stukje buis naar een kwartrond te gaan is de buis aan een stukje messing gietwerk gesoldeerd, en voorzichtig op maat gevijld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_53.jpg)
Na nog wat meer vijlen en een poetsbeurt past het netjes op z'n plek.
Ook ontbraken de zanddeksels. Volgens de bouwbeschrijving zijn dat kleine spijkertjes, en op de foto's van Ivo zijn die ook goed te zien. Ook deze onderdelen vomden geen probleem. Met een stuk messing staf in de accuboor en wat vijltjes waren al snel vier mooie zanddeksels gemaakt. Ook heb ik de knoop die midden uit de deksels nagemaakt, iets wat ik op fotos zag, maar dat bij het standaard model ontbreekt. Met mijn accuboor-draaibank zwas het makkelijk om de deksels met knoop te draaien.
Net links van de waterkast valt een zanddeksel te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_62.jpg)
Ook handgreephouders heb ik moeten maken, ik kwam drie tekort. Al lijkt het moeilijk, is het gewoon een kwestie van een gaatje in een stukje messing staf boren en dan voorzichtig de staf bewerken met een paar vijltjes terwijl de boor draait. Het was niet echt lastig om goed gelijkende handgeephouders te maken.
Het resultaat voor op de loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_61.jpg)
Niet bepaald een schone Karst-loc, maar na een goede poetsbeurt zal het er een stuk beter uit gaan zien.
Met vriendelijke groet,
Rick
-
Tussen het lokaalspoorrijtuiggeweld heb ik ook zo nu en dan aan de 5301 gewerkt. Nu was ik dit weekend eindelijk zover dat ik overal tevreden mee was, en heb ik alles in de primer gezet.
De gebruikte primer is etsprimer bedoeld voor auto's uit een spuitbus. Omdat de spuitbus geheid de loc verzuipt in primer heb ik de primer eerst in het potje van de airbrush gespoten en wat verdund met two-way thinner. Het ging perfect, een mooi egaal dun laagje priner siert de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_63.jpg)
En de bovenkant van de loc van dichtbij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_66.jpg)
Het enige onderdeel dat niet in de etsprimer zit is het ketelfront, waar styreen onderdelen op zitten. Op dat onderdeel heb ik Tamiya primer gebruikt.
mvg,
Rick
-
Rick,
Mooi! En is deze al zwart en groen? En niet te vergeten lekker poetsen op al het blank messing ;)
mvg,
Ivo
-
Zwart, ja. Goen, nee.
Dit weekend heb ik tussen andere dingen door de loc van de eerste lagen verf voorzien. Helaas bleek het al een paar jaar oude potje groen te klonterig te zijn, dus moet ik eerst week langs de hobbywinkel voor een nieuw potje. Wel is een groot deel van het zwart gedaan en de bufferbalken zijn ook al rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_70.jpg)
Zoals de foto laat zien ben ik ook al hier en daar bezig geweest met een penseel: De zwarte delen van de bufferbalken, een aantal onderdelen op het ketelfront en op de rookkast. Sommige onderdelen die alleen zwart zijn zitten ook al in de vernis om de lak te beschermen.
Hopelijk kan ik volgend weekend weer verder....
mvg,
Rick
-
Deze week ben ik een stuk opgeschoten met de loc. Het onderstel is zo goed als af, behalve de aandrijving. Met het tandwiel half onder en half naast ging het maar even goed, en toen was het tandwiel dol. Plan B is om een nieuw tandwiel te bestellen met de juiste afmetingen om wel onder de worm te passen, tot dan moet ik het maar even zonder aandrijving doen.
De bovenbouw ging ook niet helemaal volgens plan, na het zwart spuiten nam het afplaktape een grote hap verf mee, dus de kap is weer in de thinner gaan zwemmen. Voor de tweede ronde had ik geen zin in afplakdrama's, dus is het zwart gewoon met de kwast gedaan. Wel is de bies bovenaan de waterkast afgeplakt, maar ook daar heb ik een kwast voor gebruikt. De binnenkant van de cabine heb ik, analoog naar wat ik hier op tenderlocs heb gezien half grijs en half zwart gemaakt. De bovenste helft is daarbij van een of ander oud potje Humbrol grijs geworden dat ongeveer juist oogt. Na het een en ander samen te prutsen ziet het er dan zo uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_76.jpg)
En een blik in de cabine
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_77.jpg)
Er valt nog wel aardig wat te doen, het een en ander zit er nog los op en er moeten nog een aantal leidingen gemaakt worden, maar het einde is in zicht 8) Nu staat er op de locplaat ook 5306, maar het zal tzt wel de 5301 worden. Zonder locplaat is de loc toch wel erg kaal, dus heb ik de platen die bij de kit zaten er maar met wat KK opgeplakt totdat ik de juiste platen heb.
mvg,
Rick
-
Prachtig locje geworden, hij is toch strak genoeg zo? Ik plak ook alleen af als het niet anders kan.
-
En een blik in de cabine
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_77.jpg)
Rick,
De veiligheid zelf en de balansarm er van horen zwart te zijn. De balansarm is zeer zeker niet van messing en de veiligheidshulzen zijn volgens mij ook van gietijzer (Uit mijn hoofd, maar ik zal morgen even naar de Gouden Koets kijken, die heeft volgens mij de zelfde veiligheid. Verder heb ik mijn ernstige vraagtekens bij de twee appendages die links en rechts in het machinstenhuis op de waterbak zitten. Ik zag dat net ook al op een foto in het begin van dit topic. Van wat er nu zit kan ik logisch / technisch geen sjokola maken. Komt op mij over als een "gevalletje luchttank Philotrain LTM 21"
Dit alles met de gebruikelijke disclaimer (Prachtig model en boeiend verslag)
-
Bedankt Bessel, Ik vind het strak zat.
De veiligheid moet inderdaad nog aangepakt worden, net als de rest van het messing op de ketel. Komt goed ;)
De appendages op de waterbakken zijn injecteurs. Op een tekening van de 5300-en die ik heb zijn ze duidelijk te zien. Ze zijn goed te vergelijken met dit ding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0025_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0025_7.jpg)
(had ik al eerder in Ivo's 1300 draadje geplaatst)
Het is een Sellars live steam injector, nagenoeg standaard op locs in NZ. Handwieltje vooraan is de watertoevoer, hendel bovenop sluit de stoomtoevoer af. Ik neem aan dat jullie zo'n model in Nederland niet gewend zijn met al die G&C injectors(die hier overgens erg zeldzaam zijn)
Op m'n 5300 ontbreekt nog het handwieltje, en het een en ander is een beetje grof maar in grote lijnen komt het overeen. Wat slecht op de foto is te zien zijn de stoomleiding(van de spinnekop buitenom de injecteur naar net onder het bolletje op het gietstuk) en de waterleiding(komt uit de voorkant van de injecteur naar een klepkast op het ketelfront). Water wordt direct aangezogen uit de waterbak zonder leiding buitenom.
mvg,
Rick
-
Rick,
Ziet er gewoon super uit. Ik sluit me overigens aan bij Paul. Bij mij zijn de veiligheden ook zwart. Mijn interieur is nog nooit afgemaakt. Die injecteurs zitten er wel op, maar ik heb enkele handwielen en volgens mij ook de regulateur destijds verprutst. Altijd nog eens nieuwe maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9070077_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9070077_1.jpg)
Ik zal nog wel eens aan de binnenkant kijken.
mvg,
Ivo
-
Komt op mij over als een "gevalletje luchttank Philotrain LTM 21"
Komt me bekend voor ........... ;D
-
Paul, Ivo;
De veiligheden zijn donker gemaakt hoor ;) Ik heb de balans en veer zwartgeverfd, en de veiligheden zelf zijn donkerbruin geworden om zwaar geoxideerd brons voor te stellen.
Lamgzaam maar zeker zijn ook allemaal kleine klusjes voltooid. De koperen leidingen zijn aangebracht. Sommige waren aardig makkelijk te doen, maar sommige hebben wat hoofdbrekens gekost. De lange leiding die aan de stokerszijde van de waterbakken naar voren loopt behoorde tot de tweede categorie. Na een heleboel opties te hebben opgewogen ben ik tot de conclusie gekomen dat het de stoomverwarmingsleiding is, en dat de leiding net links van de rookkast onder de voetplaat duikt. De andere kant van de leiding loopt over de waterbak naar een T aansluiting die aansluit op de bronzen afsluiter net voor de cabine aan de stokerskant. De andere aansluiting van de T loopt naar achteren. Ook is aan de andere kant van de vuurkist de luchtleiding naar de bel nagemaakt compleet met het bronzen onderdeel dat aan de leiding vast zit ter hoogte van de veiligheid. Diverse andere kleine dingen zijn ook aangepakt. Zo zijn de grote messing onderdelen(dom, vuurkistring ect.) voorzien van een laagje vernis. Omdat de loc niet een blinkend showpaardje moet worden heb ik wat roodbruine verf door de vernis gemengd, zodat het messing licht geoxideerd lijkt.
De foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_89.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_90.jpg)
De belijning is ook eindelijk klaar, ik vond een hele fijne viltstift in een boekenwinkel van Stabilo, die mooie biezen op schaal trekt. Na het lijnen trekken heb ik de loc bespoten met een laagje vernis waarna de paarse glans mooi verdween.
Zoals men kan zien heeft de loc ook bruikbare koppelingen gekregen. Ik heb een aantal klauwkopplingen geslacht en gecombineerd met stukken messing draad om alles met minime ingrepen te laten passen. Ik heb eigenlijk niks(behalve de werkende schroefkoppeling) moeten verwijderen, en de bevestiging is buiten zicht 8) Hier is ook de achterste koppeling te zien;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_93.jpg)
In een poging om de loc wat meer "bewoond" te laten lijken heb ik ook een aantal stukken gereedschap gemaakt die met wel elke dag gebruikt, maar die haast nooit in model worden gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_94.jpg)
Zo zie je hier op de watertank aan de stokerszijde een hark(om kolen, as en klinker in de vuurkist te verplaatsen) en een schep om as uit de vuurkist te halen. Op de andere kant is een blok hout te vinden voor de krik die ernaast ligt(wat een messing gietstuk is van de kit). Verder naar voren is nog een krik te zien, die ook bij de kit hoort. Beide gietstukken zijn wel een beetje aangepast om op de foto van de 5301 die ik heeb te laten lijken. Ik de cabine is linksboven een uiterst belangrijk stuk gereedschap te vinden, met verder naar beneden een ook niet onbelangrijk stuk gereedschap. Alle bronzen onderdelen in de cabine en erbuiten hebben ook een laagje vernis gemengd met bruine verf gekregen voor een authentieke geoxideerde uitstraling.
De kolenbak is ook gevuld, de onderste helft met lood, en de rest met kolen. Daarom hangt de loc een beetje naar achtreren, maar dat wordt verholpen als ik de voorkant van de ketel begin te vullen.
Nu is het wachten geblazen op een decoder voor het ding, en dan kan het ding eindelijk helemaal afgemaakt worden.
En nu een uitdaging voor de lezer; Wie o wie kan raden waar de loc op staat....
mvg,
Rick
-
Op wielen ;D
-
Op het dak van je auto?
Gaaf ding!! (De loc, niet de auto)
Grtz,
Ton
-
Op een trommel (djembé)
Is de loc, erg mooi overigens (y), de hoofdprijs.... ;)
-
Ziet er prachtig uit!!! (y) (y)
-
Mooi hoor (y)
Is die bouwpakket nog steeds verkrijgbaar?
Begin te gloeien van verlangen om te bouwen, maar eerst mijn eigen project afmaken.
Groetjes,
Richard
-
Je kunt altijd contact opnemen met Erwin Werps van Werpsmodelbouw. Maar ik geef je niet veel kans dat er nog een kit is.
mvg,
Ivo
-
nope ik had de laatste (y)
-
Bedankt heren. Het juiste antwoord is nog niet geraden, al zitten sommige in de juiste richting; het hoort bij een andere hobby van me...
Ondertussen heb ik eindelijk de decoder ontvangen, en de loc rijdt nu ook digitaal, op 2-rail en 3-rail, maar daarover volgt later meer...
mvg,
Rick
-
Dan gok ik op het dak van een wagon of lok.
Ik meen me te herinneren dat je bij een museumdepot als medewerker helpt.
-
Ja, ik sleutel aan 1:1 locs, maar helaas is het geen dak van een loc/wagon. Dat is een truc die ik nog eens moet uithalen ;)
-
Boot?
Groet,
Tjalling
-
Dan is t een surfplank
-
Jan heeft het juiste antwoord, en mag zich nu de knapste kop in de categorie messingbouwer noemen (y)
En dan is het niet zo'n ding met een zeiltje, maar dit ding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Board_II.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Board_II.jpg)
En om het treintjesgehalte dan nog een beetje op pijl te houden is hier een foto van hoe de 5301 er nu bij staat; aan het water nemen in Nieuweveenschekanaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nvk_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nvk_99.jpg)
mvg,
Rick
-
In het laatste bouwverslag meldde ik dat ik zat te wachten op een decoder, dat was al bijna een jaar geleden. Rond Maart is eindelijk de decoder aangekomen. Nu is draadjes trekken niet echt mijn favoriete taak, en heeft het nog even geduurd voordat het eindelijk zover was. Ondertussen reed het locje al redelijk op analoog, maar er zat toch nog een klein zwaar puntje in. Dat moest er dus eerst uit.
Al is de loc er niet standaard mee uitgevoerd, heb ik de voorste as afgeveerd. Dat betekent dat er een klein beetje speling tussen de hornblocks en hornguides zat. Dat betekende dat de assen naar elkaar toe en van elkaar af schoven als de loc rijdt, wat niet ideaal is als je mooie rijeigenschappen wilt hebben. De oplossing daarvoor was ten eerste om de hoeveelheid speling te ontdekken, en dan uitvogelen waar de speling moet worden uitgenomen. Dat eerste was makkelijk genoeg, de speling beek met een stripje 0,25mm styreen geheel te verwijderen. Dus eerst maar eens de twee achterste lagers van een plakje styreen voorzien. Dan alle mogelijke combinaties proberen met de voorste as en testen om uit te vogelen wat het beste is. Dat bleek dus ook de achterkant te zijn, waar de stripjes met een beetje secondelijm vastgezet zijn.
In deze uitvergroting zijn de styreen stripjes net te zien als de witte vlakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_104.jpg)
Toch bleef er nog een klein zwaar puntje in. Dit is deels mijn eigen schuld: Ik moest zonodig busjes op de M1 bouten maken om speling te verminderen ::) Eerst maar eens een paar busjes eraf halen, ja dat ging goed. Dan zijn het dus waarschijnlijk de kopplestangen. Mijn aanname is dat Erwin zijn kwartering goed heeft gedaan. Ik heb niks om dat precies te meten dus het is ook een mogelijke oorzaak. Jan z'n geheugen klopt, ik sleutel nogal vaak aan stoom en Diesellocs, en daar pik je nogal wat kneepjes op. Zo is ook de "lengte" van de koppelstangen van groot belang op echte locs en dat moet gecheckt worden. Nu zet je een loc van 51 ton niet zomaar op een glasplaat, dus checkt men dat anders. De koppelstanglagers horen genoeg speling te hebben om een millimeter of 3 zijwaarts te bewegen, en als een lager niet zijwaarts kan bewegen zit het lager in een zwaar punt.
Dat principe heb ik dus ook gebruikt op de 5301. Eerst de loc laten rijden tot het zware punt, en dan voorzichtig de koppelstang zijwaarts proberen te bewegen. Los? dan is het niet die stang. Vast? daar zit het probleem. Dan is het een kwestie van is de steng te kort of te lang? een beetje spelen met spelingen en logisch nadenken en je komt er wel uit.
Uiteindelijk was ik tevreden met de rijeeigenschappen en kon ik op naar de volgende stap: Decoder inbouwen. Ondanks dat het locje aardig klein is, is er bijna genoeg ruimte voor een normale lokpilot oner de kolenbunker. Een LoPi Micro past er dus netjes in. Nu leidt mijn NS matrieel een dubbel leven. Mijn eigen baan is 2 rail, maar ik heb ook aardig wat 3-rail spul en de enige Europees georienteerde club is de Marklin club. En die hebben een aardig mooie modulebaan die wel geschikt is voor het uitlaten van mijn NS matrieel. Dus net als de NS 3931 moest de 5301 een AC/DC loc wordenAl zingt 'ie nog geen Highway to Hell. Da's de volgende stap ;D. Ruimte voor een slepertje onder de loc maken is mij teveel sloopwerk, dus gaat de stroomafname via een bagagewagen. De loc krijgt stroom in 3-rail modus via een afneembaar kabeltje dat in een stekkertje in de loc en een stekkertje in de bagagewagen steekt. Om 2 rail te rijden wordt een schakelaartje omgezet die de verbinding tussen de decoder en stekker verbreekt, en de verminding met de stroomafnemers aansluit. Simpel en je kan er geen decoder mee opblazen. het schakelaartje en de stekkers komen uit de rommeldoos.
Links op de foto is het stekkertje, rechts is de schakelaar. Ze zijn beide zo ingebouwd dat het onzichtbaar is tenzij je de loc omkeert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_96.jpg)
Verder was het een relatief simpele kwestie van draadjes trekken en verbergen. In de onderste twee lantaarns zit een gloeilampje. Nadat de eerste twee door kortsluiting om zeep geholpen zijn heb ik toch maar de daadjes gebruikt waarmee ze geleverd werden in plaats van nieuw koperlakdraad erop te solderen. Ondanks de dikte zijn ze ook praktisch onzichtbaar.
Ondertussen had ik ook decals laten printen, waardoor de loc zich enigzins in een identiteitscrisis begeeft. De platen zeggen 5306, maar de nummers voor en achter menen dat het om de 5301 gaat. Inmiddels zijn mooie platen voor de loc getekend die tzt. eens ge-etst moeten worden. Nadat alles naar wens reed zijn de laatste onderdelen aangebract. Ik heb hier met opzet mee gewacht omdat dingen zoals handrails en remwerk nogal snel sneuvelen bij het demonteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_102.jpg)
De loc heeft ook personeel gekregen, een paar Preisers zijn met een beetje slachten omgebouwd tot een passende stoker en meester. De meester maakt net een remming met de locrem, terwijl de stoker de injecteur aandoet om de ketel te vullen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_100.jpg)
Omdat ik er zin in had, heb ik ook nog een figuurtje voor buiten gemaakt: Een poetser vult de bollubricateur van de luchtpomp met een beetje olie. Verder valt op te merken dat een paar kleine klusjes nog steeds niet af zijn; het glas ontbreekt nog op de onderste lantaarns, de stoomdom kan nog een poetsbeurt en een betere laklaag gebruiken en hier en daar moet ik nog even met een kwastje langs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_101.jpg)
Omdat de kartonnen doos niet echt een geschikte opbergplaats voor de 5301 is geworden, heb ik er maar een mooi doosje voor gebouwd. Het hout is een inheemse soort met de naam Rimu. Rimu's zijn beschermd, en in een vorig leven was dit een weggegooide lade. Een oude campingmat is gesloopt om de binnenkant zacht te maken en een paar scharnieren en wat houtolie maakt het doosje af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5301_103.jpg)
De loc rijdt nu naar wens, op 2 en 3 rail. tzt. zal ik de laarste puntjes nog eens afwerken, maar eerst maar eens verder met de baan voor het locje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bl6_40.jpg)
mvg,
Rick
-
Top,
maar kijk uit met dat schuim in je kistje.
ik heb me wel eens laten vertellen dat dit door olie op kan lossen en schade aan je lak kan geven.
Daarom verpakt philo ze ook nog in plastikfolie.
-
Wat een heerlijk machientje, en tof dat er een echt passende trein bij zit, zoiets zie je heel zelden! Je methode van drijfwerkellende opsporen (aan de stangen voelen welke er klemt) werkt prima, ik doe t ook altijd zo. Speling is trouwens niet per definitie slecht, als ie maar goed verdeeld is. Met weinig speling heb je ook veel meer last van kleine afwijkingen qua maatvoering van het drijfwerk.
verpakken in folie zou ik zeker doen. schuimruber kan inderdaad op termijn uit elkaar vallen en het frut vreet zich dan in je lak in. Ook piepschuim heeft zulke grappen, heb ik al vaker last mee gehad.
-
Dank voor de lof en advies (y) Ik zal eens wat plasticfolie ergens opscharrelen. Veel zit de loc trouwens niet in het doosje, meestal staat 'ie op de baan geparkeerd.
meer speling op de juiste plekken had inderdaad ook gekund, maar met een achtergrond als student werktuigbouwkunde heb ik neigingen naar "elegante" oplossingen ;)
Groet,
Rick