BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Anne op 09 April 2007, 19:57:55
-
Beste,
Kun je LGB buiten gebruiken? ik heb namelijk buiten een modelkabelbaan, maar ik wil er ook een treintje bij. maar als 2 stukjes rails in verbinding komen met behulp van regen heb je toch kortsluiting. en LGB is toch net zoals Piko, Roco enz. met 2 rails. dan zou dat toch ook buiten kunnen?
foto kabelbaan: (deze kabelbaan is van 2005 ofzo, touw hangt laag, heel stuk veranderd nu, touw VEEL hoger enz. we gaan verhuizen naar een nieuw huis met 800 M2 grond waar ik mijn toekomstige treintje en kabelbaan wil laten draaien)
(http://www.annedijkstra.com/kabelbaanoud.jpg)
M.V.G:
Anne
-
Hallo Anne
LGB kan je in heel goed in de tuin laten rijden, waar je alleen op moet letten zijn de aansluitingen van je draden . de trafo kan je in een waterdichte kast plaatsen.
Zelf hier een LGB trein in de regen laten rijden.
Op www.bahntv-online.de zijn regelmatig LGB banen te zien.
Kweet niet hoever je van Zetten (gelderland) af woont daar is komende weekend een Groot Spoor manifistatie met veel LGB demobanen.
vgr Alexander
-
ik woon in sauwerd, boven groningen :D verder weg
-
Ga dan maar eens kijken in Leek.
Park Nienoord daar is ook een hele grote LGB baan.
En de medewerkers daar willen je best van alles vertellen.
Bertus
-
Ben ik al een keer geweest, is dat LGB? of bedoel je een andere. Want er is ook 1 die is zo groot dat je gewoon op de wagons kan zitten.
-
Op www.bahntv-online.de zijn regelmatig LGB banen te zien.
Deze bijvoorbeeld
http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=4300&ids=140229
Robert
-
ja bedankt,
maar als de twee ''draden'' waar de trein op rijdt in verbinding met elkaar komen heb je toch kortsluiting? of zit er dan een beveiliging op.
-
maar als de twee ''draden'' waar de trein op rijdt in verbinding met elkaar komen heb je toch kortsluiting? of zit er dan een beveiliging op.
Probeer het eens buiten uit,en giet er water er overheen ;D
Als het verkeerd gaat zit heel groningen zonder stroom :o
Bertus
-
Als u mocht besluiten dat u meer informatie wil via bijvoorbeeld de LGB baan van Nienoord in Leek dan kan ik u adviseren geen contact op te nemen met het Familiepark.
U kunt mij hierover wel een PM sturen en dan zou een afspraak maken zeker kunnen.
LGB is zeer goed buiten te gebruiken namelijk er zijn alleen wel wat haken en ogen voor het goed laten functioneren van zo'n baan.
Het mooiste is om een overdekt schaduw station te hebben in bijvoorbeeld een tuinhuisje. Om zo vanuit daar ook de baan aan te sturen.
Zodoende staan de treinen altijd droog en zijn de elektrische componenten voor de besturing niet onderhevig aan het weer (waar ze niet echt best tegen kunnen)
Seinen wissels e.d. met een elektrische besturing zijn echter wel gewoon buten te plaatsten en deze zijn ook weersbestendig.
De treinen van LGB kunnen ook best wel in nat weer buiten rijden zorg dan wel dat na het rijden de treinen droog te maken.
Ik kan zo nog wel even doorgaan :)
Maar eerst succes met de aanleg van de baan.
Van de Rigi Kabelbaan weet ik zo niks gezien deze niet op Nienoord aanwezig is.
-
Voor regen hoef je niet zo bang te zijn, zuiver water geleid geen stroom.
Hoe meer verontreiniging er in het water zit hoe meer het gaat geleiden, b.v. als je er zout in gooit. Daar het altijd wel door verontreiniging iets kan geleiden is het niet meteen een kortsluiting. Je werkt ook met een lage spanning en de rails zitten relatief ver uitelkaar. Je moet natuurlijk niet de primaire kant van je trafo (230V AC) in de regen zetten want dan wordt de kans op problemen groter.
Groet Gerrit
-
Een zeer goede top is om met behulp van een stukje koperdraad de raillassen te omzeilen. Deze willen nog wel eens slecht contact hebben bij langer gebruik.
Gewoon een stukje koperdraad over de raillas heen en dan vastsolderen aan de uiteinden van de railstaven.
-
maar dan kan Roco HO toch ook buiten? (dan wel analoog het goedkoopste)
-
Ho kan opzich ook wel buiten gelegt worden.
Allen moet er dan wel rekening worden gehouden met het soort materiaal waarvan de spoorstaaf gemaakt is.
Het liefst geen materialen die corroderen als ze in aanraking komen met water.
Ik weet dat profirails van fleischmann wel buiten te gebruiken is.
Van andere railzen weet ik het zo niet.
-
daarnaast heb je met H0 iets sneller last van vuil. Binnen kun je dat redelijk gecontroleerd houden, buiten niet. Ook zijn wissel aandrijvingen voor LGB gemaakt om buiten te worden gebruikt, die van H0 merken niet echt. En een beetje stof tussen z'n wissel kan problemen geven bij het omgaan, LGB wissels hebben niet zo snel last van iets vuil.
-
Op deze site (http://www.freewebs.com/pieterdewaard/index.htm) zijn de HO buitenbanen van Pieter de Waard te vinden.
Waarschuwing: Helaas is de site ondergebracht bij freewebs.com, een provider met zeer agressieve reclame voor één of ander stuk software. Enig doorzettingsvermogen is wel gewenst omdat in plaats van de gewenste site aanvankelijk de reclame wordt getoond inclusief een waarschuwing dat de beveiliging van de computer niet optimaal is (die is dus niet van je systeem, maar gewoon een stuk reclame). Na een paar keer op "annuleren" klikken en op "een pagina teruggaan" krijg je de interessante site van Pieter te zien. Het is treurig dat zo'n leuke site bij dergelijke weerzinwekkende providers worden ondergebracht. Ik hoop dat Pieter ooit een betere plek vindt voor zijn webstek.
Groeten,
Marco
-
Je kunt de hele boel gewoon in de regen zetten, wij rijden zomer en winter goed of slecht weer en zonder problemen.zowel analoog als digitaal.
Bij lgb staat een aquarium waarin een lok heen en weer rijdt en waar ze het constant laten regen en die rijd al heel lang.
Wim Waleboer
www.deafslag.nl