BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Pauldg op 31 January 2012, 21:49:12
-
Dag allemaal,
Onlangs vroeg ik informatie over onderstaande rangeerloc, een Orenstein & Koppel MB5N in dienst bij Muller Progress in Rotterdam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MB5N.jpg)
Aanleiding was mijn zoektocht naar foto's van Interfrigowagens op de site van het Utrechts archief. Ik vond de combinatie met het kleine dappere locomotiefje al gelijk leuk. Nadat een tekening op het net beschikbaar bleek en ik ook een passend motordraaistel van Lima te pakken kreeg was het hek van de dam. Ik ging er eentje nabouwen.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/vorderingenmb5n.jpg)
Momenteel is dit de tussenstand. Naar mijn eigen traditie gebruik ik vooral veel afvalmateriaal. Vooral de zwarte achterkanten en inlays van CD-doosjes hebben het moeten ontgelden. Leuk project moet ik zeggen. En die Lima draaistellen lopen beter dan hun h0 evenknieen. Alhoewel het qua bouw overduidelijk familie is.
Met vriendelijke groet,
Paul de Goede
-
Zo, weer een paar slagen gemaakt. De cabine is grotendeels af, al moet er nog een laagje over het dak worden gelegd. Nu eerst maar eens verder met de lange huif en dan zit de grondvorm er al aardig in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb5n_Met_cabine.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mb5n_Met_cabine.jpg)
mvg, paul
-
Topdakje er zojuist opgeplakt. Dat maakt toch gelijk een heel andere indruk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_topdak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_topdak.jpg)
-
Leuk project!
Is dit op basis van zo'n rode Lima rangeerloc?
Ik heb zo'n ding nog ergens in de kast staan ;D
Mvg,
Tis
-
Op basis van hetzelfde motordraaistel. Maar dit exemplaar komt uit een Engelse BoBo dieselloc die ooit van tafel is gevallen. Ik heb die loc met een versplinterde kap gekocht voor de onderdelen. De rode rangeerloc heb ik ook in de kast staan. Dat is echt een reus vergeleken met dit modelletje. Al is de lengte praktisch hetzelfde.
mvg, Paul
-
OK, wie weet dat ik dat ding ook ooit ombouw,
naar mijn idee is het nu een soort fantasieloc...
Mvg,
Tis
-
Het is een Köf III waarvan de huif en het machinistenhuis enorm zijn opgerekt. En de asafstand is te kort. Typisch een jaren '70 Limaproduct dus weer. Al kan je er best nog wel een behoorlijke Köf uit halen met wat liefde en geduld....
-
;D
Dan ga ik denk ik eerder kijken wat wel op deze asafstand
past... in ieder geval een O&K (y)
-
En in onze serie: 'locomotieven die op Hitler lijken': De O&K MB5N ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lange_huif.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lange_huif.jpg)
-
Ik zou het arme ding maar snel gaan schilderen, en em van
z'n snorretje verlossen ;D
-
Het word een leuk lelijk ding ;)
vrgr Steef
-
Dag allemaal,
Onder de radar door bouw ik nog wel eens door aan projecten. Een daarvan is de O&K MB5N. Uiteindelijk heb ik het Lima motordraaistel toch afgekeurd. Er valt wel mee te rijden, maar niet mee te rangeren. En daar doe je het voor. Ik heb van 2mm messingplaat een onderstel gefabriekt en daar een Maxon motor met aangebouwde vertragingskast in gemonteerd. Het is nu een zacht zoemende Stoffel de Schildpad geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderstel_1.jpg)
Nu maar eens de kap verder afmaken. Ik ben nog op zoek naar een foto van de 'führerstand'. En ik heb er nog geen kunnen vinden. Ik hoop dat iemand hier mij daar nog aan kan helpen. En anders maak ik iets zoals in de Köf III. Een grijze doos met meters, knoppen, een remkraan en onduidelijke handwielen. Het zal allicht realistisch ogen en dan vind ik het allang goed.
mvg, Paul
-
leuk ding! zit de motor niet in de plek van de stuurstand? ;D ;D ;D
-
Als het goed is, past de stuurtafel exact over het uiteinde met tandkrans heen. De machinist moet daar niet zijn hand door een luikje willen steken... :)
-
De kap nadert zijn voltooing. Nog wat handrails en kleine details aanbrengen en hij kan op kleur worden gebracht. De ramen zijn tamelijk rijk van lijmvlekken voorzien. Bijna onvermijdelijk wanneer je de sponningen om het glas heen lijmt ipv andersom. Gelukkig is het goed op te lossen met opruwen en uiteindelijk blanke lak erover heen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_17_03_13_21_48_08.jpg)
mvg, Paul
-
Volgens mij staat zoiets op wat sporen bij shunter te rotterdam opgesteld,vlakbij waar vroeger de nedtrain werkplaats was.(ben de naam van de locatie kwijt :-[ )
Miss heb ik nog wel fotos van wat van die locjes die daar staan,als je wilt zal ik is kijken waar,miss kan je dr wat mee ?
-
Dat zou leuk zijn! (y) Ik weet welke locatie je bedoeld. Ik heb ze daar ook wel eens in het wild gezien, vanuit een rijdende trein. Ik haal overigens mijn voorbeeldfoto's van de site www.rangierdiesel.de. Daar staan ze allemaal op. En met allemaal bedoel ik alle exemplaren die O&K heeft gebouwd voor alle klanten. En de meeste voorzien van foto's! :)
Ik vond overigens deze mooie foto op de site van Rail-Andre.nl:
(http://rail-andre.nl/trainpics/var/albums/NL-Nederland/NL-Lokomotieven-Industrie/NL-OK-MB5N/20120530_AH1_413.jpg?m=1338473865)
mvg, Paul
-
grepen, ruitewissers en een achteruitkijkspiegel! er op en spuiten maar!
-
Die ruitenwissers wil ik er liever na het spuiten opzetten, maar dat is wel ongeveer het idee ja! :)
-
Mooi lokje aan het worden. (y)
Ga dit draadje maar even volgen.
Romar
-
Als ik de foto zie dan weet je exact wat ik bedoel, en meer dan wat je nu ziet heb ik ook niet.
Tja dan zie je dezelfde locs van de andere kant,maar of t wat toevoegt ???
Ik hoor t wel of t zoeken hier nog nodig is ;)
-
Een führerstand van een MB10N: http://www.flickr.com/photos/schockwellenreiter/98656902/in/set-72057594063100969/ Ook al is het niet het goede type.
Of van het OK lokje op Betriebswerk Landshut (http://www.betriebswerk-landshut.de/tag/fuhrerstand/)
-
Jee, wat goed zeg! Dankjewel. (y) Het is geen probleem dat het een ander type is. O&K had een soort bouwdoos systeem voor zijn locs. Ze maakten vrijwel allemaal gebruik van dezelfde cabine. De stuurtafel zal ook niet zoveel verschillen.
anderen ook bedankt, ik kom er zo wel uit denk ik!
Mvg, Paul
-
Overigens: waar zijn eigenlijk die grote handwielen voor in de stuurstand? Zijn dat handremmen? Die Duitse locjes hebben er soms wel drie!
-
die snelheidsmeter uit een trabant is ook wel gaaf
-
@ paul
volgens mij twee als rij schakelaar, en een als handrem,
zodat hij aan twee kanten kan worden bediend, volgens mij he ...
Weet iemand het beter,
ANDREUS
-
@andreus: ik doe het er voor! Dankjewel! :)
Paul
-
Filmpje! http://youtu.be/1s8zJTJday8 (http://youtu.be/1s8zJTJday8)
-
(y)
-
Danku, hier nog een met de koelwagen: http://youtu.be/7pnIHVUWnh0 (http://youtu.be/7pnIHVUWnh0)
Het wordt nu echt tijd voor een modulebaantje!
Mvg, Paul
-
paul, je hebt een prachtige startset gebouwd! ;D ;D ;D
-
Oeps! :-[
-
Dit project maar eens uitgegraven en het locje een blauwe jas aangemeten. Nu op naar de afwerking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1652.jpg)
Mvg, Paul
-
erg leuk Paul, en heel goed uitgekozen! alle moeilijke details zitten verborgen. Je krijgt gelijk zin om er ook een te bouwen. Lijkt me een heel haalbaar lokje
-
In dat geval is hier de tekening: http://www.industriespoor.nl/tekeningenO&KMB5_7_9N.htm
Ik zou er wel een messing kitje van willen hebben, een beetje als de Kof van Wenz. We moeten maar eens een echte gaan opmeten :)
Mvg, Paul
-
Waarom een messingkitje? Lijkt me juist een lokje voor styreen? Of zie ik uitdagingen over het hoofd?Bedoel je de koff I uit de Arge bauaktion?
-
Ik ben abuis, ik bedoel niet Wenz (die maakt railmateriaal), maar Klaus Weihe http://www.modellbau-weihe.de/.
Op de SNM website staat een mooi bouwverslag. In styreen gaat het ook prima, maar in messingplaat met wat gietstukjes voor de neuzen wordt het natuurlijk helemaal superstrak.
De O&K MB5N heeft dezelfde wielbasis en wieldiameter als een Köf II. De Lenz Köf aandrijving zou een geweldige plug & play basis zijn, echter die wordt niet los verkocht. Jammer, maar helaas...
mvg, Paul
-
Als ik een etsplaatje teken, ga je dan wel solderen? ;D ;D ;D
-
Ja,
-
Wat Frits zegt! ;D
-
Denk ik even hardop of het allemaal te maken is: @frits, kun jij wat neusjes kloppen uit wat uitgegloeid messing? Of een shapeways 3D printje kunststof danwel afgietsel of een stukje gelaserd budget Mdf ?
De schuiframen lijkt mij een frameempje in nieuwzilver, maar die rubberprofielen om de andere ruiten: meeetsen, alleen een lijntje, of een sponning om messing draad in te solderen. Of helemaal niks?
-
Eerder een werkje voor Tijmen.
Wat missen we in spoor 0......... een klein rangeerlocje op NS baan.
-
In dat geval is hier de tekening: http://www.industriespoor.nl/tekeningenO&KMB5_7_9N.htm
Ik zou er wel een messing kitje van willen hebben, een beetje als de Kof van Wenz. We moeten maar eens een echte gaan opmeten :)
Mvg, Paul
ik heb inmiddels de tekening voor mij liggen, en zo op het eerste gezicht lijkt ie wel op een echte ( met uitzindering van het bufferbalkopzetstuk ) Aan welke maten twijfel je? op zich heb ik wel vertrouwen in zo'n oude duitse handtekening ;D ;D ;D
En heb je een kleurenfoto of kleurnummers (lange leve de RAL nummers) van het lokje uit de begintijd in rotterdam?
-
Ik heb de mijne van die tekening gebouwd en ik zie geen gekke afwijkingen ten opzichte van foto's, dus ik denk dat het wel aardig klopt.
Foto's van bijna alle (!) gebouwde exemplaren van de MB5N zijn hier (http://www.rangierdiesel.de/index.php?&nav=1400916) te vinden. Of ze in Ral kleuren zijn gespoten, ik zou het niet weten, maar aan de andere kant... waarom niet?
mvg, Paul
-
De locjes van Müller hebben een soort extra bufferbalk, weet iemand waarom? andere O&K MB5N locs hebben dit niet
-
Beetje laat, maar ik vermoed dat de extra bufferbalk is geplaatst voor verzwaring van de loc. Om hem daarmee dan meer tractie te geven
Oh ja: gaaf Locje geworden!