BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rail4marcel op 08 April 2007, 21:23:57
-
Hallo,
Ik wil misschien 2 loc's van de reeks 77 van b-cargo aan gaan schaffen. Alleen heb ik een paar vraagjes. Welke nummers zijn toegelaten in Nederland. En maakt mehano ook dummy's van die loc's. Want voor in Nederland heb je er 2 nodig. Zijn deze ook nog steeds te krijgen of zijn ze overal uitverkocht?
Marcel.
-
De nummers lopen van ik dacht 7771 tot 7790.
In ieder geval kan je de 7771 en de 7783 nog nieuw aanschaffen of bestellen.
Er zijn ook dummies, maar niet met nummers die in NL komen.
-
Hoe heb jij dat opgelost. Want bij jouw rijden er ook 2 een met en een zonder motor.
-
Motor verwijderd.
Heb ik mooi een reservemotor.
-
Is hij dan gewoon licht genoeg om als dummy te rijden. WAnt als hij super zwaar is dan krijg je die trein niet vooruit.
-
Je ziet ze toch rijden in de laatste video ?
Ook even de worm van beide wielstellen afhalen en hop.
-
Moet die loc makkelijk kunnen hebben, een zo'n dummy weegt ongeveer zoveel als 4 wagens
-
Aan rail4marcel,
Wanneer je en loc hebt waarbij je de motor verweiderd om als dummy te rijden word hij natuurlijk alleen maar lichter als een orgineel.
Het orgineel kan ook van z'n plek komen en dat met lukt 'm zelfs met een extra last in de vorm van rijtuigen of wagons. Een Dummy kan dus nooit zo zwaar zijn dat een loc van het zelfde type hem niet weg krijgt want dat zou betekenen dat zo'n loc in orginele staat al niet fatsoenlijk weg komt omdat er dan ook nog het gewicht van de motor bij komt. ;)
Kortom: Als je en goede loc hebt kan je er altijd een dummy van het zelfde model achter hangen.
Het zou natuurlijk wel een ander vehaal worden als je een oersik hebt en er een dummy van en ludmilla achter zou hangen ;) Maar die situatie kom je niet zo gek vaak tegen ;)
m.v.g.
Mark
-
Motor verwijderd.
Heb ik mooi een reservemotor.
Waarom heb je er eigenlijk een dummy van gemaakt ? je kan toch gewoon dubbeltractie opgeven bij de IB ? of heeft het een andere reden ?
-
De serie 7800 van nmbs is niet geschikt voor nederland toch?
Deze is namelijk in de aanbieding bij brekelmans. MAar volgens mij helaas niet toegelaten in nederland.
-
Ik weet niet of er grote verschillen zijn met de reeks 77. ( Ik verwacht het niet)
Maar anders is omnummeren een optie. Dat kost je ongeveer 10 euro all in, wanneer je het zelf doet. Dus Bij weinig verschil en een echte goede aanbieding kan je omnummeren overwegen.
m.v.g.
Mark
-
Kijk die 7800 serie is gewoon verdergenummerd zoals wij de 64/6500 hebben dus het zijn dezelfde locs. Aleen omnummer heb ik nog nooit gedaan dus lijkt me niet echt een optie. Ik koop wel een goed nummer op een beurs ofzo.
-
Weet iemand trouwens of er veel van deze loc's te koop zijn op bijvoorbeeld Houten. Op marktplaats staat er namelijk maar 1. En in welke prijsrichting moet ik denken voor een nieuwe en voor een tweedehandse?
-
Voor de locomotieven in de serie 7770-7790 geldt dat ze in Nederland hebben gereden.
Groetjes,
Robbert
-
Waarom heb je er eigenlijk een dummy van gemaakt ? je kan toch gewoon dubbeltractie opgeven bij de IB ? of heeft het een andere reden ?
Ik ben gewoon lui. Ik had het een tijd zitten proberen, maar beide loks bleven ruzie met elkaar hebben, en had geen zin in weer een hele boel digitaal ellende, dus ´snok´ motor eruit.
Heerlijk. Scheelt decoder, scheelt boostervermogen.
-
Ik weet niet of er grote verschillen zijn met de reeks 77. ( Ik verwacht het niet)
Het enige zichtbare verschil is dat de 'internationale' locs Indusi-spoelen (een Duitse vorm van ATB) op de draaistellen hebben zitten. Is bij Mehano een los onderdeel dat niet bij de 'binnenlandse' locs wordt meegeleverd.
In Houten is de reeks 77 overigens ruim verkrijgbaar. Meestal nieuw. Mehano heeft op z'n minst de 7771, 7777 en 7783 uitgebracht.
Arjen.
-
De 7777 gelijkstroom is al wat moeilijker. Beide andere loks nog vanuit de importeur te verkrijgen. De 7777 niet meer, die is uitverkocht.
-
Het enige zichtbare verschil is dat de 'internationale' locs Indusi-spoelen (een Duitse vorm van ATB) op de draaistellen hebben zitten. Is bij Mehano een los onderdeel dat niet bij de 'binnenlandse' locs wordt meegeleverd.
Een verschil is ook dat de ATB/Indusi locs vanaf ergens in 2003 het logo (de omringde B) boven het locnummer hebben gekregen.
En er is nog wat met de zwaailichten die bij het Mehano-model op het dak van de cabine zitten; die zitten er bij deze locs niet op. Kniesoorwerk lijkt me. Die zitten wel op de radiografisch bedienbare locs van deze reeks.
groet, Rob
-
En aan welke prijzen moet ik denken op houten. Rond de 120 euro of zit ik dan ernstig verkeerd.
-
Bij Brekelmansmodelbouw zijn ze te bestellen voor €103,50, 7771 en 7783 (zie http://www.brekelmansmodelbouw.nl/). 7777 is inderdaad niet meer leverbaar.
Heb zelf de sound versie gekocht, 2 locs in dubbeltractie, vetter kan niet, nou ja.......
Heb uit de tweede loc ook de motor verwijderd, de 2 wormwielen en ook alle tandwielen. (ivm (smeer)vet aan die tandwielen)
Grtz Jeroen
-
Heerlijk. Scheelt decoder, scheelt boostervermogen.
Scheelt trekkracht... of zitten er anti slip bandjes in??? :(
-
Er zitten 2 antieslipbandjes op ( http://www.mehano.si/?PID=21&CID=40&ID=440 ).
Mijn ervaring is dat de loc met een dummy en een redelijke sleep tegen zijn maximum aan zit, dus een helling wordt lastig.
Ik heb wel de 3 rail versie dus ook de weerstand van 2 slepers.
-
Die van brekelmans betreft alleen de 78?? maar dus geen 7771 of 7783 helaas. Anders had ik ze allang gekocht.
-
Ik dacht dat Brekelmans inderdaad alleen 78xx op voorraad heeft.
Wil je een 7771 en/of 7783 dan kan hij ze toch gewoon voor je bestellen bij de importeur.
-
moet mehano hem alleen nog uitbrengen met pantograaf op het dak ;)
-
Nu zit ik toch met een vraagje hoor, waarom halen jullie die motor er uit??
Ik rij hier dagelijks met dubbeltractie, dat is toch geen probleem, en als je de motor laat zitten, dan kan je met verschillende nrs. rijden, nu eens de 7777 met de 7804, dan weer de 7833 met de 7777 enz....
-
@Jeroen ik had het erover dat alleen die 78xx in de aanbieding is.
@Erwin anders is de een sterker dan de andere en trekt hij hem kapot. Tenzij je digitaal rijd dan heb je er geen last van maar dat heb ik niet.
-
@Erwin anders is de een sterker dan de andere en trekt hij hem kapot. Tenzij je digitaal rijd dan heb je er geen last van maar dat heb ik niet.
Wat een onzin... Door een minimaal snelheidsverschil gaat de boel echt niet kapot hoor.
-
Ok misschien toch nog overwegen.
-
Mijn ervaring is dat ze bij Brekelmans echt niet moeilijk doen, wil je een 77XX dan krijg je die voor het zelfde bedrag als een 78XX.
Omdat beide locs gedraaid ten opzichte van elkaar rijden, dus de een met de cabine vooruit en de andere met de cabine naar achter en bovendien mijn beide locs een verschillende locsound decoder hebben (Ja inderdaad vreemd) kreeg ik ze niet redelijk synchroon afgesteld en dus om wringen te voorkomen.....................aandrijving eruit.
grtz Jeroen
-
Nee. Inderdaad doen ze bij Brekelmans niet moeilijk.
Maar ja... zal nu lastig gaan voor ze om 77xx te leveren ipv de aangeboden 78xx. Ze hebben simpelweg geen 77xx :'(
Groeten,
Hans
-
Hoi,
Ik belde zojuist nog even met Brekelmans voor wat anders.
Ik kreeg gelijk de mededeling nav een mail die ik hun gestuurd had over de aanbieding reeks 78 of daar ook reeks 77 bij zat (waar ik toen een NEE-reactie op kreeg), dat hij er inmiddels een paar met locnummer 7771 in bestelling heeft staan!!
Worden binnen niet al te lange tijd verwacht. Aantal is beperkt, 1 ervan is al gereserveerd ;D
Levering voor de aanbiedingsprijs.
Door er je voordeel mee!!
Hans
-
Meteen besteld bedankt voor de tip.
-
Welke treinen kunnen er eigelijk achter?
-
Container, Graan, Olietankers, NMBS 77/78 :-X. Zo'n beetje alles waar een koppelhaak aan zit dus... Je zou even moeten vragen of ze ook nog een verwarmingsfuctie hebben. Kan je ook nog personen gaan trekken... :-X Laat ik nu maar even gaan bukken :P
Groetjes
Robbert
-
Marcel ze rijden oa met de welbekende Volvo trein, verder inderdaad Ketelwagens (wat er inzit ben ik nog aan het uitzoeken, meen koolzaadolie)
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
(gaat er waarschijnlijk ook 2 bestellen)
-
Een goede avond iedereen,
Wat de vraag van Robbert betreft is het zo dat zij geen verwarmingselement hebben en dus geen personentreinen zouden kunnen trekken.
Nu hebben ze een lok met een stroomafnemeer uitgerust om zodoende de
treinen elektrisch te kunnen verwarmen.
De foto leek heel echt maar het kan nog altijd een late 1 april grap zijn.
Ik heb ze zo toch nog niet in het echt zien rijden in ieder geval.
Mvg
Olivier
-
Haha leuke grap,
Dan zou je meteen ook de dieselmotor moeten vervangen. Kan je beter een andere locomotief pakken... :-|
Groetjes,
Robbert
-
Je kunt de stroom ook gebruiken om direct door te voeren naar de rijtuigen en de dieselmotor om te rijden. Maar dat is dan weer mijn theorie. De 7771 die ik ga kopen gaat in iedergeval eerst een schoonmaaktrein rijden met een roco clean wagon en als er een soortgenoot is dan zie ik wel verder.
-
Graan
Hmmm,
Dat heb ik ze nog nooit zien doen :o, maar dat terzaken ;D ;).
Wat al gemeld is dat de Reeks 77 hier in ons land Olie- en Gas keteltreinen, containertreinen, volvotreinen, kalktreinen, in het zuiden des lands ook heel soms UC treinen en soms ook Opeltreinen rijden, maar die laatste is alleen in geval van hoge nood.
De locs die hier dus in NL rijden en dus zijn toegelaten, zijn de 7771 t/m de 7790.
Groetjes,
Marcel
-
Vandaag opgehaald bij brekelmans zeer mooie loc. Zal nog wel een foto plaatsen bij nieuwe aanwinsten.
-
Hmmm,
Dat heb ik ze nog nooit zien doen :o, maar dat terzaken ;D ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7800_173.jpg)
Bron: Belgische Forum.
Groetjes,
Robbert
-
Het ging om inzetten in nederland. In nederland rijden ze niet met kalktreinen.
-
In Nederland rijden ze wel zeker kalktreinen. Elke dag een slag vanuit Moceau, via Maastricht de grens over en dan over de Maaslijn naar Venlo en daar dan door naar Duitsland, naar Millingen en weer terug. 48555 & 48556.
-
Zo te zien is de foto een graantrein.
-
Ik heb afgelopen vrijdag mijn NMBS 7771 waarover ik eerder postte opgehaald bij Brekelmans.
Er waren toen nog 2 exemplaren met het nummer 7771 beschikbaar tegen de prijs van € 103,50. Verder lag er nog een flinke stapel met reeks 78 nummers.
-
Ik heb nog even een vraag. Waar zijn de draden voor die aan de voorkant lopen. Die lopen naar een kastje midden voor op de loc. Is dit de radio besturing of??
-
Multi-tractie misschien?
- Peter
-
Doe maar het laatste.
-
Ok bedankt.
-
Voor de mensen die er nog een willen. De reeks 78 is nu in de aanbieding bij brekelmans voor maar 99,95 geen geld voor deze loc. Ook de class 66 en 232 zijn in de aanbieding. Dit in het kader van de te opene betuwe route. Doe er je voordeel mee.
-
Het kan aan mij liggen maar volgens mij is de aanbieding met de reeks 78 plotseling afgelopen de andere zijn er nog wel.
-
Het kan aan mij liggen maar volgens mij is de aanbieding met de reeks 78 plotseling afgelopen de andere zijn er nog wel.
Misschien zijn ze op??
Marcel
-
Ik denk het. Maar ik heb de mijne gelukkig al :P.