BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Kris Henderikx op 29 January 2012, 07:01:47
-
Hallo allemaal,
Daar ik nogal een fan ben van Kroatië zou ik graag de slaapwagen van ACME aanschaffen
(http://img819.imageshack.us/img819/750/spavaci.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/spavaci.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
bron : http://www.malezeljeznice.net
Verder heb ik ook plannen om later een modelspoorbaan te maken naar Duits (vooral Bayern) of Oostenrijks voorbeeld
nu is m'n vraag werden deze rijtuigen ooit ingezet in slaaptreinen tussen Duitsland en Kroatië
bv. de nachttrein Lisinski die in München vertrekt
en zo ja heeft er eventueel iemand een samenstelling van zo'n trein + misschien foto's ?
alvast bedankt
mvg
Kris
-
Dit type rijtuig werd naar de DDR en de BRD ingezet. Was wel nog toen het allemaal nog Joegoslavië was natuurlijk. In Kroatische dienst kwamen ze in ieder geval tot München. Zie HIER (http://www.railfaneurope.net/pix/hr/car/night/pix.html) voor foto's. Er staat een foto tussen van zo'n WLAB in een trein van München naar Zagreb. Aan een samenstelling kan ik je zo niet helpen.
Ernst-Jan
-
Ik heb de variant van de JZ en die reed in de jaren 70 en 80 veel over de Tauern in meerdere treinen. Zie bijvoorbeeld dit draadje op DSO http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,3342143 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,3342143)
in een van de antwoorden zie je ook de samenstellingen uit 1979. Maar toen bestond de JZ natuurlijk nog..
dirkjan
-
Bedankt voor de tips alvast (y)
hopelijk brengt ACME ook eens de bijpassende ligrijtuigen uit binnenkort, alsook de nieuwere versies van de HZ slaapwagens en couchettewagens (die momenteel nog ingezet worden naar Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld)
Kris
-
Op 12 juni 2004 ben ik met de Lisinski van Munchen naar Zagreb (- Belgrado) gereden. Ik heb overnacht in het type rijtuig dat jij beschrijft. De samenstelling was bij vertrek uit Munchen als volgt:
Loc OBB 1116 Rood
HZ Wli 51 78 71-80 006 blauw (het afgebeelde rijtuig) (-Zagreb)
HZ Bci 51 78 59-70 xxx grijs/blauw
SZ Bl 51 79 20-80 xxx grijs/blauw
SZ Bl 51 79 20-80 xxx grijs/blauw (-Belgrado)
HZ Bl 51 78 20-80 xxx grijs/blauw (-Rijeka)
HZ Bcl 51 78 59-70 xxx grijs/blauw
HZ Wli 51 78 71-80 xxx blauw (het afgebeelde rijtuig)
MAV Dms 51 55 95-91 xxx blauw/wit (-Budapest)
MAV Bmz 51 55 21-91 xxx blauw/wit
MAV Bpmz 51 55 20-91 xxx blauw/wit
MAV Bmz 51 55 21-91 xxx blauw/wit
MAV Bvmz 51 55 21-91 xxx blauw/wit
MAV Bcmz 51 55 50-91 xxx blauw/wit
MAV WLABmz 61 55 71-91 xxx blauw/wit
Nu ik het weer nalees, zie ik wel een paar vreemde zaken (wellicht foutief genoteerd), nl:
de MAV Bmz en Bvmz hebben dezelfde rijtuignummering
het eerst SZ Bl rijtuig gaat niet naar Belgrado, maar slechts tot Zagreb (klinkt me vreemd in de oren, zou dus ook zomaar tot Belgrado kunnen rijden)
Groeten,
Cornelis