BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Han Zijlstra op 28 January 2012, 13:17:36

Titel: Materieelbesprekingen
Bericht door: Han Zijlstra op 28 January 2012, 13:17:36
Vandaag fraai artikeltje gelezen in RH: Bespreking lok en beoordeling op punten.
Wat mij opviel is dat de normering een hoog cijfer kreeg terwijl een van de grote minpunten (top snelheid) wel even wordt aangestipt maar niet in de beoordeling tot uiting komt.

Top snelheid onbelast 160 km/u, met testtrein 140km/u terwijl de maximale snelheid van her voorbeeld toch echt maar 80 km/h is!

Waarom letten fabrikanten daar toch (bijna) nooit op?
Titel: Re:Materieelbesprekingen
Bericht door: RobbertJan op 28 January 2012, 13:30:42
Wellicht door het gebruik van de standaard onderdelen om een aandrijflijn
inelkander te zetten? daardoor zijn overbrengingsverhoudingen al snel gelijk
en zal een goederenloc de zelfde verhouding hebben als een sneltreinloc.

In ieder geval, zo zie ik het, maar wellicht zie ik het verkeerd of zit ik in de goede richting.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Materieelbesprekingen
Bericht door: Bartje81 op 28 January 2012, 13:43:26
Ik vind een verhoudingsgewijze te hoge maximum snelheid niet zo'n item, je kunt toch de trein toch zelf langzamer laten rijden?  ::)
Titel: Re:Materieelbesprekingen
Bericht door: Petertrein81 op 28 January 2012, 14:22:10
Sterker nog, het is zelfs beter voor het elektromotortje als deze niet altijd op het maximale toerental hoeft te draaien.
Denk alleen al maar eens aan de extra slijtage die dit veroorzaakt.

Groet Peter,