BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bart spruitje op 28 January 2012, 08:40:01
-
Hallo alle,
Een tijdje geleden meen ik gelezen te hebben van mede hobbyisten dat ze de rail-secties maken door de rails te leggen en dan door te slijpen of zagen. De spleet vulde ze dan op met styreen en lijm. Ik kan dit topic helaas niet terugvinden.
Wat zijn jullie bevindingen met deze methode? en hoe passen jullie dit toe, welke lijm bijv.
Groeten Bart
-
Inderdaad gewoon doorslijpen of zagen en de spleet vullen met een beetje houtlijm om te voorkomen dat ze door railuitzetting of zo weer kontakt gaan maken.
Een railzaagje van Roco geeft de mooiste (lees smalle) spleet.
Moet je de rails nog leggen, dat kan je natuurlijk ook gebruik maken van geisoleerde railverbinders.
Gerrit
-
Of na het doorzagen een dun kunststof velletje er tussen lijmen met tweecomponentenlijm of (vullende) secondenlijm. Als de lijm is uitgehard kun je het overtollige kunststof wegsnijden. Als je een heel dunne zaagsnede gebruikt (inderdaad met een Roco-zaagje) en na het isoleren de spoorstaven roestig schildert, moet je behoorlijk je best doen om de isolatie nog terug te vinden.
-
Ik lijm er ook een velletje (overhead projector) plastic tussen en slijp dat met een bolfreesje op de dremel even mooi in het rail profiel.
Enkele isolaties heb ik met de slijpschijf gedaan maar achteraf vindt ik dat toch veel te grof.
Ernest
-
Hoi
Bedankt voor de info, ik ga het proberen ik was altijd gewent om met isolerende raillassen te werken maar ben nu een stuk nieuw aan het aanleggen met flex. Dat leg ik nu in één keer zonder geïsoleerde lasjes. De bedoeling is om later de rails enkelzijdig door te slijpen/zagen voor de bezetmelders. De min-rail wil ik als één rails laten, dat scheelt weer verbindingen leggen. Wel zal de min-rails om de zoveel meter worden verbonden met de ringleiding.
Hebben jullie trouwens ervaring met enkelzijdig isoleren?
groeten Bart
-
Weet iemand het artikelnummer van dat zaagje van Roco?
Mvg,
Henk
-
10900
-
Hallo Bart,
Bij mij is alles eenzijdig geïsoleerd, behalve daar waar dat niet mag, bijvoorbeeld bij het programeerspoor in de baan. De common ("min")-rail is dus helemaal met elkaar door verbonden en de data ("plus")-rail heeft isolaties, al zijn die bij mij over het algemeen met geïsoleerde lasjes. Mijn ervaringen met eenzijdige isolatie zijn dus uitstekend.
-
Hoi Dirk,
Bedankt voor je uitleg. Geeft de burger moed (y) (y).
Groeten Bart
-
Enkele isolaties heb ik met de slijpschijf gedaan maar achteraf vindt ik dat toch veel te grof.
Met de dunne schijfjes valt dat wel mee... achteraf een snee maken met een zaagje is veel lastiger. Maar goed, ieder zijn methode ;)
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/mis-8.jpg)
Als je maar niet zo grof te werk gaat als ik destijds. Foutje bedankt..... >:(
Groet Jaap
-
;)
-
Ik had er inderdaad één die hier wel wat op leek.
Dat stuk heb ik er (met het roco zaagje) tussen uit gehaald en een nieuw stuk voor in de plaats gemonteerd.
Vandaar mijn voorkeur voor het handzaagje.
Ernest
-
Hoi Jaap,
Ik heb nog zo gezegd: "Geeeen bommetje!!!!" :) ;D
mvg, Fred.