BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Karben op 26 January 2012, 15:26:56

Titel: AKI lichten
Bericht door: Karben op 26 January 2012, 15:26:56
Bij het opruimen van diverse modelspoorspullen vond ik nog twee andreaskruisen voor dubbelspoor voorzien van een rood en een groen lampje. Ik dacht dat die dingen lang geleden leverbaar waren door RING.
Dat levert dus de volgende vraag op: ergens in de 60-er jaren van de vorige eeuw is het groene knipperlicht in de AKI vervangen door het witte knipperlicht. Wie weet wanneer dat was?
O.a. interessant als je een NS-modelbaan bouwt uit/voor die tijd!

Bij voorbaat dank voor het meedenken en uw antwoord.

Nordstreck.
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: dwem op 26 January 2012, 16:49:00
Daar kan ik me niets van herinneren. 
Volgens mij altijd wit geweest. Oorsponkelijk met 1 rood licht i.p.v. 2, maar ook voor de oorlog al met een wit licht.

Heb je soms een Duitse AKI ?

Groeten,

Dirk
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: Karben op 26 January 2012, 17:17:51
Geen Duitse AKI, een Nederlandse!. Ik herinner me deze kleuren nog. Links rood, rechts groen. En daarboven ook nog een lamp. Als deze brandde was dat oranje met daarin de tekst 'buiten dienst' of iets dergelijks.
Ik ben van 1948 en heb deze kleuren meerdere malen bij de overweg (Kampweg) in Harderwijk gezien toen ik een jaar of 10 was.


Nordstreck.
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: sneek op 26 January 2012, 18:06:31
de eerste AKI's hadden drie verschillende kleuren lampen. Wit knipperlicht betekende geen trein in aantocht, rood; er komt een trein en geel; let op storing. De gele zat boven.

En nordstreck heeft gelijk met een groene lamp; bij de eerste versie (vanaf 1936) was in plaats van de latere witte een  groene lamp gemonteerd  (y) die knipperde als er geen trein aankwam.  Het groene (later witte) licht knipperde 45x per minuut,, het enkele rode 90x, gelijk aan de huidige knippersnelheid van de moderne beveiliging.

Voor de volledigheid: in 1955 veranderde het uiterlijk van de AKI. Het gele knipperlicht verdween en er kwamen twee rode knipperlichten in plaats van één, de witte lamp ging naar boven. Bij storing bleven de rode lampen knipperen op de noodvoeding (fail-safe).

Scherpe herinneringen dus uit een ver verleden  ;D

grtz,
Wim
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: sneek op 26 January 2012, 18:12:49
zag net in de historie van dit fameuze forum;

Titel: Re: Vragen over AKI's
Bericht door: sneek op 23 November 2008, 19:26:39
bij de eerste AKI's (vanaf 1936) waren er drie lampen:

wit zat rechts onder het Andreaskruis, daarnaast rood en boven het oranje licht.
Wit en rode lamp schenen ook naar achteren; het oranje aanvankelijk ook zijdelings in de richting van de trein zoadat de mcn kon zien of de installatie gestoord was. De betekenis van de lichten was:

wit knipper (45x minuut) geen trein in aantocht
rood (90 x minuut) trein op komst, niet oversteken
oranje (permanent) sein buiten dienst, AKI gestoord.

In 1950 werd bij de AKI groen knipperlicht ingevoerd ipv wit knipperlicht. Vanaf 1955 kregen ze het uiterlijk met 3 ronde lampschermen, zoals ze dit tot in de jaren '80 hielden. In september 1965 is op basis van internationale afspraken het groene knipperlicht weer vervangen door wit knipper in de bovenste lamp. De oranje storingslamp vervalt en daarvoor in de plaats komen er 2 beurtelings knipperende rode lampen. Zowel de witte als de rode lampen knipperen daarbij 45x minuut. Vanaf 1984 wordt de rood/wit gestreepte mast lichtgrijs geschilderd.
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: zuylen op 26 January 2012, 19:11:40
De eerste aki's hadden één lamp die permanent knipperde. Ik neem aan dat dit de versie uit 1936 was. Deze brandde niet op elektriciteit maar op stadsgas die in een houder onder de lamp hing. Geregeld werden de houders vervangen. De latere uit 1955 werkten op elektriciteit.
Andre
Titel: Re:AKI lichten
Bericht door: sneek op 26 January 2012, 23:50:37
Die allereersten waren ook geen AKI, maar werden aangeduid als 'flikkerlichten'.  Het was niet meer dan een gele lamp op een paal Ze knipperden continu (zolang er accustroom of gas was) ongeacht als er wel of geen trein in aantocht was.

grtz,
Wim