BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jumboy op 06 April 2007, 20:38:34
-
Hallo,
Misschien een domme vraag, maar ik ben aan mezelf gaan twijfelen..
Het volgende, ik rijd:
- IB
- PC
- Koploper
- 2 rail
Ik ben nu op het punt om mijn stationplan te gaan maken, maar ik twijfel over de aanmeld en stopsecties.
Ik heb een stuk getekend dat is dan mijn eerste 3 sporen bij het station. Alleen één richtingsverkeer.
Welke optie kan het beste:
KLIK HIER (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bezet.jpg)
Ik hoor het graag van jullie welke OPTIE en of beide OPTIES kunnen?
-
Dag Jumboy,
ik zou voor optie 2 kiezen. Voor koploper zijn de 3 sporen ieder een blok. Koploper zal voor mijn gevoel niet echt happy zijn met 1 bezetmelder als ingang voor alle 3 blokken.
Bovendien mocht je later besluiten van wat nu een kopstation lijkt een doorgangsstation te maken, dan heb je die 'groene' bezetmelders nodig voor rijden in de andere richting.
De besparing van, in dit geval, 2 bezetmelders weegt m.i. niet op tegen de problemen, die je later tegen kunt komen bij een wijziging van je baanontwerp.
m.vr.gr. Cees
-
Koploper zal voor mijn gevoel niet echt happy zijn met 1 bezetmelder als ingang voor alle 3 blokken.
Bovenstaande beredenering vind ik bijzonder vreemd daar er in de Koploper handleiding optie 1 als tip wordt gegeven kwa kostenbesparing.
In de rest van je verhaal kan ik mij zeker vinden.
Tevens wil ik jumboy er op attenderen dat dergelijke vragen niet te veel moeten gaan doorslaan richting Koploper want dat behoort niet hier op de site besproken te worden.
Waarom maak je beide situaties niet op een testplaat na en kijk wat jezelf het mooist vind rijden? Als je een testovaal hebt gemaakt, is 1 zon stukje een makkie.
mvg,
Sander
-
In het rijden ga je geen verschil zien. Behalve dan dat de trein eerder begint met afremmen wat weer natuurgetrouwer is.
Als je er toch een doorgaand station van maakt is dat meer werk dan een railtjes doorslijpen en er een draadje aan solderen.
Ik zou gewoon voor optie 1 kiezen
-
Bedankt voor de reacties so far.
Ik heb dus die 3 sporen die doorlopend en 1 richtingsverkeer zijn.
Maar ik heb nog een spoor en die is wel beide richtingen dat een trein kan rijden.
Dan is optie 2 toch een must?
En wat mij zelf ook op valt of wat ik interessant vind, een trein voor de wisselstraat laten stoppen omdat bijvoorbeeld een perron nog geen plaats biedt is toch mooier en realistischer dan een trein laten stoppen met nog een stuk spoor tussen de trein en de wisselstraat? Of zie ik dat verkeerd?
En tot slot: kan ik ook beide opties gebruiken? Dus optie 1 voor mijn schaduwstation? En optie voor mijn stationsgedeelte?
Alvast bedankt
mvg JB
-
Beide opties zijn natuurlijk te gebruiken.
Echter zoals al aangegeven werken beide opties hetzelfde.
Eerlijk gezegd zou ik je doodlopende sporen op optie 1 doen en je doorgaande spoor zou ik nog weer anders doen.
Kijk maar eens in de handleiding van Koploper en verdeel je doorgaande spoor in meerdere secties. Afhankelijk van de lengte van je trein kan je zo een trein mooier langs het perron neer zetten.
Optie 2 heeft als nadeel dat een trein helemaal doorrijdt tot de stopsectie.
Stel (voorbeeld!): je stationspsoor = 2 meter lang.
aanmeldsectie = 40 cm, stopsectie = 40 cm.
Alle treinen, van beide kanten komen rijden nu door tot de laatste 40 cm van het spoor (stopsectie).
Wanneer je die 2 meter nu verdeelt in 5 stukken van 40 cm kan je per treinlengte in Koploper bepalen waar de trein moet gaan stilstaan.
Zo kun je relatief kortere treinen toch mooi midden langs het perron zetten.
mvg,
Sander
-
Sander, dat is idd ook een mooie optie, om meerdere secties te maken wat je zegt.
Maar dan kom ik dus bij de doorlopende sporen terecht op OPTIE 2 en dan moet ik alleen in dat gedeelte meer secties maken?
-
John, helemaal goed.
mvg,
Sander
-
Sander,
Dan krijg je dus dit idee:
KLIK HIER (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BezetOptie2.jpg)
Ik hoor het graag
Gr JB
-
Bijna goed, ik had het zelf iets anders in gedachten.
Zie onderstaand plaatje.
Als eerste de sporen die jij zelf al in gedachten had en daaronder een voorbeeld van een doorgaans spoor zoals ik het in mijn hoofd had zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/john.jpg)
Het doorgaande spoor is van 2 kanten te bereiden. groen = aanmeld, rood = stop, vandaar dat er boven het spoor (=zwart) rode en groene strepen staan afhankelijk dus van welke kant je binnen komt rijden.
Ook dit kan zelfs nog weer anders. Zie het onderste tekeningetje, ik heb voor het gemak maar 1 doorgaand stationsspoor getekend, om het tekeningetje overzichtelijk te houden.
mvg,
Sander
-
Sander,
Bij de onderste tekening heb je dus voor de wisselstraten een aanmeldsectie? En dan alleen stopsecties bij het perron? (en geen vrijebaan gedeelte).
En wat jou getekend had, dat is gewoon je deelt het gedeelte tussen de wissels in, in bijvoorbeeld delen van 40 cm. en beide uiteinden zijn de aanmeld sectie voor net welke richting hij rijdt?
-
John,
Klopt helemaal, ik denk dat je het snapt.
mvg,
Sander
-
Sander,
Ik heb even het grootste gedeelte van mijn baan van het stations gedeelte in een tekening gezet.
Zo klopt hij toch?
KLIK HIER (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationgedeelte.jpg)
1 t/m 6 geven de sporen aan.
-
Het kan nog mooier, want je kan nog een en ander besparen. Ik zou overigens niet elk spoor op deze manier doen, dan wordt het al gauw een stuk duurder dan noodzakelijk.
Zal thuis een schets maken, kom hier vanavond even op terug.
Bedenk jij maar alvast op welke sporen de korte treinen binnen komen, of komen die op alle sporen binnen?
mvg,
Sander
-
Spoor 1: Vlaflip 3 delig en soms 2x vlaflip aan elkaar gekoppeld (6delig)
Spoor 2: Plan V / Mddm / 2x Plan V / 1100 met Plan E's
Spoor 3: VIRM / ICE / DDM-1 / Mddm
Spoor 4: ICE / VIRM / DDM-1 / Mddm
Spoor 5: VIRM / Plan V / Mddm / 1100 met Plan E's
Spoor 6: deze is zonder een station, is voor het goederenvervoer voornamelijk... dus loc en een tiental wagons. Zowel linksom rijdend als rechtsom rijdend.
Ik hoor het vanavond van je Sander, dankje.
Gr JB
-
Heb eigenlijk maar 1 tip.
Leg je aanmeldsectie VOOR de wisselstraat.
Je bent dan maar 1 melder kwijt om treinen op alle sporen binnen te melden.
Zie mijn vorige plaatje.
mvg,
Sander
-
maar dan krijg je toch niet dat de treinen netjes voor de wisselstraat wachten en dan binnenkomen?
Dan staat ze toch een cm of 40 van die wisselstraat af of niet ?
Want er zit dan tussen de stopsectie en wisselstraat die aanmeldsectie in toch?
-
Je aanmeldsectie hoef je maar 1 raillengte te maken.
Of je trein nu 5 of 10 cm voor je wisselstraat stil staat maakt toch niet zoveel uit?
Iets meer ruimte voor de wisselstraat vind ik er beter uitzien dan extreem kort voor de wisselstraat.
Experimenteer er eens mee op een stuk hout, of in een testovaal mocht je die nog hebben.
mvg,
Sander
-
Sander, ik heb altijd een foutje gemaakt.
Ik dacht dat een trein helemaal op een aanmeldsectie behoort te staan.
Dus vandaar 2 raillengte van ong. 40 cm totaal.
Maar hij hoeft hem dus alleen aan te raken?
Ik hoor het van je
Gr JB
-
Sander,
Zoals op deze tekening klopt het dan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/railisoleren.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railisoleren.jpg)
-
Dat plaatje klopt.
aanmeldsectie hoeft maar 1 raillengte te zijn. Dat heb je nu getekend.
mvg,
Sander
-
ok, dan ga ik dat eens proberen te maken als ik weer wat rustiger ben.
Wat ik me eigenlijk nog wel afvroeg, de isoleringen moeten allemaal bijvoorbeeld aan de rechterkant.
Voorbeeld:
trein A komt binnen op spoor 2.. gaat richting rechts --> dan zitten de isoleringen allemaal rechts van de rijrichting van de trein...
trein B komt binnen op spoor 4 en gaat richting links --> dan zitten de isoleringen OOK rechts van de rijrichting van de trein ??? of links?
kortweg:
Overal rechts of ligt het aan de rijrichting?
-
Alle onderbrekingen in 1 spoorstaaf maken.
Eenvoudig gezegd: aan 1 kant dus.
mvg,
Sander
-
Sander, dat snap ik in 1 spoor staaf.
Maar klopt het dan zoals ik het gedaan heb op deze tekening de isolaties?
Of moet de isolatie altijd bijv. aan 1 kant zitten?
De rode stippen zijn de isolaties in de spoor staaf.
Ik heb 2 sporen getekend.
gr John
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Isolatie.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Isolatie.jpg)
-
John,
je maakt het jezelf moeilijk door elke keer te denken dat de isolaties afhankelijk zijn van de rijrichting. Dit is niet zo.
Ik heb je plaatje aangepast.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Isolatie2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Isolatie2.jpg)
Kijk en zie het verschil. Let er op dat elke onderbreking aan dezelfde kant zit! Dat is het enige uitgangspunt wat je moet hanteren.
mvg,
Sander
-
Sander,
Thnx.
Kortweg: ieder blok moet zijn isoleringen aan 1 kant hebben?
gr John
ps. Soms kan ik het mij ook wel moeilijk maken denk ik ... :p
-
John,
niet ieder blok, maar de gehele baan moet de isoleringen aan 1 kant hebben.
mvg,
Sander
-
ok ik snap het!
Dus ik heb nu in mijn baanplan even 3 sporen gedaan.. klopt hij dan zo qua isoleringen? Ook qua indeling... en goede kant isolaties :)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanmetisolaties.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanmetisolaties.jpg)
gr John
-
Jumboy,
Zijn de twee dubbele sporen die verdwijnen in de tunnel, met elkaar verbonden?
Groet,
Rob
-
De 2 sporen rechts onder gaan naar schaduwstation onder de tafel, dan maken ze een bocht en gaan terug en weer een bocht en sluit aan op de 2 sporen links boven in.
Zo ziet dat eruit:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanbeneden.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanbeneden.jpg)
gr JB
-
Hallo Jumboy,
Ziet er goed uit. Ik was even bang dat hier sprake zou zijn van een keerlus maar is dat bij nader inzien niet.
Succes,
Rob
-
Dus de isolaties kloppen zo:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanmetisolaties.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanmetisolaties.jpg)
Ook bij de wissels?
gr JB
-
Ik heb het nu zo aangesloten als in de tekening van hierboven.
Klopt dat?
Dus ook met de isolaties voor en na de wissels?
gr JB
-
John,
we lezen het draadje wel hoor...maar soms niet direct als jij weer wat gepost hebt...geduld ;D ;)
Je hebt de isolaties nu goed zitten.
Hou er wel rekening mee dat je de sporen zoals jij ze gemaakt hebt maar van 1 kant kunt berijden met lange treinen, korte treinen zou wel mogelijk zijn.
mvg,
Sander