BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ruurd op 06 April 2007, 17:34:45
-
Ik ben net begonnen met de bouw van mn tweede modelbaan. Op mn eerste modelbaan heb ik Fleischmann Profi rails gebruikt. Omdat ik als tapijtrijder ben begonnen en het zat in het startset dat ik kreeg.
Op mijn vorige baan was ongeveer 40meter rails verwerkt. Op mn nieuwe baan zal ongeveer 140meter nodig zijn. Nu ben ik er nog niet uit of ik profi rails zal bijkopen, een ander merk bijkopen (gebruiken op niet zichtbare trajecten) of geheel overstappen op een ander merk.
Ik heb al veel gelezen over Tillig Ellite, maar heb nog niet echt een site gevonden waar ik de prijzen kan vergelijken.
Ik zou dan alles met flex rails gaan leggen en de zelfbouw en buigbare wissels gebruiken. De wissels wil ik dan aandrijven met geheugendraad.
Hebben jullie ervaring met tillig elite of hebben jullie andere voorkeuren.
Ik hoor het graag.
-
Misschien heb je alvast wat aan dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3316.msg46220#msg46220
Groet Jaap
-
Ik heb zowel Roco als Tillig elite in mijn baan zitten.
Tillig maakt duidelijk minder lawaai tijdens het rijden echter ik kom er wel achter dat de plastic stripjes bij de wissels vastgelijmd moeten worden want de schoonmaakwagon van Roco wil deze nog wel eens opschuiven en dan ontsporen de wagons.
Het nadeel van Tillig wissels is ze moeten altijd aangedreven worden want openrijden geeft kortsluiting.
-
Het nadeel van Tillig wissels is ze moeten altijd aangedreven worden want openrijden geeft kortsluiting.
Dat los je heel goedkoop op door Conrad aandrijvingen (de polarisatie versie) te gebruiken.
Tillig is o.a. te koop bij http://www.henhmodelbouw.nl (http://www.henhmodelbouw.nl)
kijk op de Tillig http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html (http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html) site voor de artikelnummers en google ze
-
Helaas is het mij niet gelukt om de Tillig wissels met Conrad aandrijvingen.
Die zijn namelijk te slap voor de complete tongen van de Tillig wissels.
Groet,
Hans
-
Helaas is het mij niet gelukt om de Tillig wissels met Conrad aandrijvingen.
Die zijn namelijk te slap voor de complete tongen van de Tillig wissels.
??? ???
Ik, en ben niet de enige, gebruik een stuk of 20 van de Conrad aandrijvingen en heb met geen enkele wissel welk probleem dan ook gehad.
Gewoon aangesloten op de wisselstroom uitgang van een Fleischmann trafo, de rails voor de polarisatie en een schakelaar van Viessmann.
Als het bij jou niet werkt ben ik bang dat je iets verkeerd gedaan hebt. Heb je de dikke of dunne steldraad gebruikt?
-
De dikke, het ging erg zwaar.
-
Bedankt voor jullie reacties
Ik ga maar eens een zelfbouw wissel kopen, kijken of het wat word.
Dan moet ik nog mn baanplan omzetten, ik heb hem namelijk gemaakt op basis van Profi rails. Gewoon op papier met het rail-sjabloon. Bestel ik gelijk een catalogus mee, in de hoop dat daar zo'n plan in staat hoe je verschillende wissels kunt aansluiten (kom even niet op de benaming).
Je kunt Tillig wissels toch wel met geheugendraad aansturen. Huub Maaskant deed het ook.
Groeten Ruurd
-
hoop dat daar zo'n plan in staat hoe je verschillende wissels kunt aansluiten (kom even niet op de benaming).
Bedoel je polariseren? Dat is simpel met de Conrad aandrijving te doen. Gele draadje van de aandrijving aan de stripjes aan de onderkant van de wissel solderen, stroom aansluiten (links en rechts hebben dezelfde kleur dus dat moet je even proefondervindelijk uitzoeken) en de draden met de weerstand naar een schakelaar. En dan nog een draad naar de trafo. Klaar ben je.
Met geheugendraad wordt het een ander verhaal maar dat staat vast wel op de site van Huib Maaskant.
-
hoop dat daar zo'n plan in staat hoe je verschillende wissels kunt aansluiten (kom even niet op de benaming).
Bedoel je polariseren?
Nee, bedoel wat anders, met betrekking op het ontwerpen van het baan plan. Heb even een plaatje bijgevoegd van hoe het eruit ziet bij Fleischmann. Ze hebben het hier over railgeometrie in het rastersysteem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001.jpg)
-
Art.-Nr. 09620 IN-TEC Planungsmappe (Nenngröße H0) (http://Art.-Nr. 09620 IN-TEC Planungsmappe (Nenngröße H0))
-
Ook ik had problemen met de Conrad aandrijvingen, ze gaan wel om maar de tong van de wissel moet heel goed aangedrukt worden of je moet hem polariseren anders staat een groot gedeelte zonder stroom.
Heb alles vervangen door Tortoise, wat scheelt dat een bak herrie, je portemonee wordt er wel leger van.
-
Polariseren moet je sowieso want anders ben je stroomloos of krijg je kortsluiting. De Conrad's moeten goed gelegd worden door de steldraad in de middenstand te zetten en vervolgens precies onder de wissel te monteren.
'T is even prutsen maar het loont de moeite (en de portemonnee).
-
Ik gebruik ook de combinatie Conrad aandrijving met Tillig wissels.
Inderdaad de dikke steldraad gebruiken. Met de dunne draad gaan de wisseltongen niet naar de eindstelling en staan de wisseltongen niet tegen de rails.
Bij het monteren gebruik ik een identieke dikte staaldraad welke precies haaks gemonteerd is in een relatief zwaar stuk ijzer. De staaldraad gaat vanaf boven door de bediening van de wisseltongen. Vervolgens monteer ik aan de onderkant de aandrijving. Dan verwijder ik het blok ijzer met de "steldraad" en monteer vanaf boven de uiteindelijk dikke steldraad en knip deze op de juiste lengte na eventuele fijnafstelling. Scheelt ietwat gepruts en nastellen.
-
Hallo allemaal,
Ik heb gewoon maar wat rails van tillig Elite besteld.
Een flexibele zelfbouw wissel en een flex-rail.
Is wel heel mooi spul zeg.
Het is natuurlijk geweldig dat je n wissel naar elke straal kan buigen.
Ook heb ik even n rijtuig over de flex-rail heen en weer gereden en kwam er achter dat die veel minder geluid maakt als de profi rail van Fleischmann.
Ik had eerst het idee om de niet zichtbare sporen de profi rail te gebruiken, maar ja. Dan gaat de trein de tunnel in en dan gaat ie meer geluid produceren. Is dus niet zo'n goed idee.
Dan maar proberen de profi rail op marktplaats voor n goede prijs te verkopen.
Heeft er ook iemand ervaring met bestellen bij Lokshop. Wat zijn dan de verzend kosten? En hoe gaat het betalen, vooraf of achteraf?
Groeten Ruurd
-
Lokshop is een prima adres. Snel en een zeer ruim assortiment.
Creditcard is het handigst.
Van de Lokshop website:
Aufträge aus dem Ausland:
- Kreditkarte (VISA, VISA electron, Euro/MasterCard, American Express)
- Vorauskasse
- Banklastschrift auf deutsches Konto
- PayPal
- Nachnahmebezahlung ist bei Lieferung ausserhalb Deutschland nicht mehr möglich
oftewel:
- Credit Card
- Vooruitbetaling (hiervoor heb je hun IBAN nummer en adres nodig, overboeken is gratis via internet als je de share optie in je bankprogramma neemt)
- eenmalige machtiging op duitse rekening: telt niet voor nederland
- Paypal
- onder rembours niet mogelijk buiten Duitsland
-
Je kan dat inderdaad doen profi rails in het niet zichtbare gedeelte.
en op je baan een andere merk en zelf strooien.
Profirails is altijd goed verkoopbaar op marktplaats dus dat kan altijd nog als je later denkt van nee ik wil het volledig op Rocoline/Tillig.