BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RobbertJan op 24 January 2012, 11:42:00
-
Hoi Allen, de afgelopen maanden ben ik stapsgewijs kitjes aan het solderen
welke op termijn het wagenpark gaan versterken, het betreft een C8 coupérijtuigje
en een Ex Hsm 3as buikje.
Het buikje;
(http://farm7.staticflickr.com/6215/6305964234_7621076543_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6305964234/)
Philotrain Kit 34 3 as buikje (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6305964234/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Het buikje in de vorm zoals deze uit de doos komt, een complete kit.
(http://farm7.staticflickr.com/6037/6306672326_460fc20767_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6306672326/)
Philotrain Kit 34 2 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6306672326/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Na enig soldeerwerk, de bak netjes inelkaar gezet middels fosforzuur en Sn60Pb40 soldeer.
(http://farm7.staticflickr.com/6221/6306661308_6850f8f5d2_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6306661308/)
Philotrain Kit 34 4 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6306661308/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De profielen op de zijwand aangebracht, dit was voor de nabewerking met een glasvezelpotlood.
Het overtollige soldeer is dan zomaar geschiedenis.
(http://farm8.staticflickr.com/7031/6749156397_92da9bc07d_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6749156397/)
Philotrain Kit 34 5 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6749156397/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7162/6749173157_bb3bd81f05_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6749173157/)
Philotrain Kit 34 6 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6749173157/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De stand van gistermiddag, de zijdeur en in gezet en in zoverre is de bak in ruwe vorm bijna
klaar. Na het moment van de foto heb ik de zijwandjes van de buik er ingesoldeerd met
Carr's 188 solder paint, hete pook er langs (400c in mij geval) en hoppa, vast.
Het C8 coupérijtuigje;
(http://farm7.staticflickr.com/6043/6312428245_776cea6046_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6312428245/)
Philotrain Kit 12 C8 1 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6312428245/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De eerste stappen, het bakje inelkaar gezet, dit was nog het minste werk, hoewel, de kopse
wandjes moeten er natuurlijk wel strak in (zit nog los op de foto).
Deze had ik alvorens het solderen daar van tegen de zijwanden al voorzien van de losse details,
wat uiteraard ook in de andere volgorde kan.
(http://farm7.staticflickr.com/6111/6312951362_1338d84fcc_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6312951362/)
Philotrain Kit 12 C8 2 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6312951362/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De kopwand, en duidelijk te zien alle gaatjes voor de handgreepjes!
(http://farm7.staticflickr.com/6120/6313086942_9c420119bd_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6313086942/)
Philotrain Kit 12 C8 3 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6313086942/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De andere kopwand en daarnaast, alle handgreepjes er op gesoldeerd, dit kost het meeste werk van de gehele kit, tot nu toe dan. En alles op het oog, zonder afstandskartonnetje o.i.d.
En als alles dan straks klaar is;
(http://farm7.staticflickr.com/6225/6335408110_989f8fcfdb_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6335408110/)
Artitec NS 3708 met lokaaltrein (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6335408110/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
In combinatie met nog een C11 coupérijtuig welke niet op foto staat vormt dit een mooie
vooroorlogse lokaaltrein, natuurlijk ook met een NS 6000 of 5500 mogelijk.
Gr.
Robbert Jan.
-
Dat gaat een mooie trein worden!! Ik ga dit volgen.
Andre
-
Dat gaat zeker een leuk treintje worden!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Eelco
-
Plaatjes;
(http://farm8.staticflickr.com/7163/6755299905_7417b32134_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755299905/)
Philotrain Kit 34 7 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755299905/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Dakdetails er allemaal opgezet, en een deel van de handgrepen etc op de bak, helaas kon
ik niet verder omdat het laatste boortje 0,5mm brak. Nieuwe zijn onderweg.
(http://farm8.staticflickr.com/7172/6755305609_f83ffb8cc2_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755305609/)
Philotrain Kit 34 8 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755305609/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7026/6755310509_de9d35e0a4_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755310509/)
Philotrain C8 8 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755310509/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Ook hier alle dakdetails er op gezet, en nog een randje langs de bovenzijde van de bak.
Het dak kan er binnenkort voorgoed op zoals het nu lijkt.
(http://farm8.staticflickr.com/7142/6755315083_082142e1ff_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755315083/)
Philotrain C8 9 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755315083/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7008/6755319115_f0e526455a_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755319115/)
Philotrain Kit 34 en C8 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6755319115/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Tot zover vandaag.
Gr.
Robbert Jan.
-
Leuke wagentjes Robbert Jan. Hopelijk brengt MK nog in dit decennium zijn set drieassers uit, want zo'n treintje wil ik ook.
Volgens mij werdt op lokaalspoorwegen alleen lokaalspoormatrieel gebruikt, geen coupebakken. Maar, het is wel een leuk stammetje als stoptrein.
mvg,
Rick
-
Hoi,
Eigenlijk is het ook een stoptrein, enfin de term even verward, een
lokaaltrein bestaat immers uit andere type's rijtuigen.
De combinatie's worden ongeveer als volgt;
Ns 3708 - 3 of 4 as buik(je) - c11 - c10c - c8
Ns 6000 - " "
Ns 5500 - 3 as buikje - c8 - c11 en/of c10c
Alles vooroologs met lage klasse indeling voor inzet op de
noordelijke nevenlijnen, Gn - Dz en Swd - Rd.
Gr,
Robbert Jan.
-
De afgelopen week heb ik wat kleine dingetjes gedaan aan het C8 rijtuigje, vandaag echter
het dak er op gezet, de gasleidingen aangebracht en de sluitseinijzers gewijzigd naar de
volgens originele tekening correcte variant.
(http://farm8.staticflickr.com/7020/6791019621_87b1e3da4c_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791019621/)
Philotrain C8 10 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791019621/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7143/6791027797_e740f3a8a9_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791027797/)
Philotrain C8 12 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791027797/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
En ook een handgreepje op het dak, welke op de philotrain tekening niet voorkomt.
(evenals de complete gasleiding, maar dat daargelaten.)
(http://farm8.staticflickr.com/7142/6791034417_73e5d23bbe_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791034417/)
Philotrain C8 11 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6791034417/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
Dat zit er dacht ik, wel aardig strak op. Hier aan daar moet ik nog wel iets overtollig
tin wegkrabben en bijwerken met het glasvezelpotlood, maar overall... 8)
Het bakje is nu zo goed als klaar, volgende stap, het onderstel.
Gr.
Robbert Jan.
-
Mooi die gasleiding , daar zit ik nog tegenaan te hikken .
Niet zozeer het monteren , maar de juiste loop v/d leiding .
Kan ik mooi weer even spieken.
-
Deze is op basis van een tekening waar diverse aanzichten op staan, daarop
is de kopse kant ook afgebeeld, met gasleiding, zodoende was het in ieder geval
makkelijk uit te vogelen hoe deze het dak op ging.
Het uiteinde is in een mooie boog gelegd naar de laatste gaslantaarn, zoals Ivo mij vertelde
en liet zien op foto's van een 3as buikje.
Maar de link naar mijn inspiratie is ook: http://spoor0.blogspot.com/search/label/C8 (http://spoor0.blogspot.com/search/label/C8)
Gr.
Robbert Jan.
-
Ja ik ken de site , maar ik moet daar toch nodig is meer gaan grasduinen .
Er is meer te vinden dan ik me herinerde . (y)
-
Het uiteinde is in een mooie boog gelegd naar de laatste gaslantaarn, zoals Ivo mij vertelde
en liet zien op foto's van een 3as buikje.
Welke foto???
Dit is de/een tekening van een C8.... ;D
(http://1.bp.blogspot.com/-xozk8u4xZZE/TycPpTFWVHI/AAAAAAAAAUI/ZjIzW9mw6OE/s400/HSIJSM-C8klein.jpg)
Edwin
-
Maar de link naar mijn inspiratie is ook: http://spoor0.blogspot.com/search/label/C8
dank u.
-
Hoi Robbertjan,
Als je de C8 nog verder wilt detailleren kun je op de kop ook nog de bedieningsstang van de gasverlichting aanbrengen.
Ook de handgrepen welke voor de deur langslopen bij de bagagewagen zijn door philotrain te simpel voorgesteld. De originele uitvoering is iets meer werk, maar maakt de wagen wel bijzonder.
Op de C8c en de HSM D van het spoorwegmuseum zijn deze onderdelen en handgrepen goed zichtbaar, ik heb nu even niet de foto's voorhanden
Groeten Arjen
-
(http://farm4.static.flickr.com/3476/3724304221_8536c3edb4.jpg)
dit is de C8
en hieronder de C10 in het spoorwegmseum
(http://farm8.staticflickr.com/7170/6795716047_ea7bb72c92_z.jpg)
-
@ FritsT,
(y)
Groeten Arjen
-
en voor een verslag van de C10 op dit forum...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9629.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9629.0.html)
en het vervolg er van op mijn site: (dat is een blog, dus in omgekeerde volgorde lezen)
http://spoor0.blogspot.com/search/label/C10c (http://spoor0.blogspot.com/search/label/C10c)
bouw ze.
-
Hoi,
Erg mooi om op deze manier nog meer informatie te krijgen, de bedieningsstang voor het
gas is wel de moeite waard om er op de bouwen, ik moet alleen even kijken hoe en waar.
Want, ik heb de leiding komende vanuit de remleiding naar boven toe ook aangebracht zoals
op de tekening is weergegeven, die is naar alle waarschijnlijkheid voor de noodrem. (?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingen_kopse_kant_C8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingen_kopse_kant_C8.png)
Een uitsnede van de tekening, met daarop de leidingen, in het rood omcircelt een afsluiter.
Deze is wellicht over de tijd voorzien van de bedieningsstang en het "doosje" om zo het
makkelijk bedienbaar te maken vanaf beide kanten van het rijtuig.
Maar, met de luchtleiding er op wil dat dus niet, ik zal voor de orde wel een kleine
afsluiter imiteren op de leiding voor het oog 8)
Gr.
Robbert Jan.
-
Plaatjes van de dagelijkse dingetjes;
(http://farm8.staticflickr.com/7142/6797108559_7fa034dfa9_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797108559/)
Ex Hsm D 2 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797108559/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De gasleidingen op het buikje gezet.
(http://farm8.staticflickr.com/7169/6797113863_ed40590104_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797113863/)
Ex Hsm D 1 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797113863/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
@ Arjen, de handgrepen op de schuifdeuren zijn inderdaad simpel, maar ik heb wel
opgelet en er dus een correcte variant opgezet, met een lekkere lus er in.
(Met dank aan Stig's plaatjes)
(http://farm8.staticflickr.com/7173/6797103439_29ecd58e11_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797103439/)
Philotrain C8 13 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6797103439/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De C8, de kopwandkraan zit er op, deze heb ik uit een bestaande armatuur geknipt en
gerecycled, een stukje 0,5mm draad als treinleiding er onder.
Wat rest is nog een klein doosje of doorvoertje solderen aan de bovenzijde van de lucht-
leiding, en een afsluitertje op de gasleiding.
Oja, en een kopwandkraan met toebehoren aan de andere kopse kant van de rijtuigbak.
Das voor later ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Ze zien er goed uit, ga zo door (y)
Groeten Arjen
-
Zo, de kopwandkraan van de C8 is er weer af, evenals de luchtleiding.
Na het bestuderen van diverse foto's en bijschriften kwam ik er achter dat
de kopwandkraan (type Hsm?) al vrij snel vervangen is door een Westinghouse.
En gezien de overige rijtuigen, zou het er niet tussen passen waardoor mijn
stoptreintje dus een rijtuigje moet missen.
Ik heb de leiding dus verwijderd, maar daarintegen wel de handel voor het
regelen van de gastoevoer aangebracht incluis het kastje op de kopse wand.
Na het schoonkrabben en glasvezelpotloodbehandeling zal ik wat plaatjes maken.
Gr.
Robbert Jan.
-
Na een paar weekjes weinig actie, een update van de Ex Hsm D;
(http://farm8.staticflickr.com/7192/6905046193_5b1523060b_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905046193/)
Ex Hsm D3 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905046193/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7069/6905095019_407bd761df_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905095019/)
Ex Hsm D4 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905095019/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De details zijn aangebracht op de rijtuigbak, het onderstel is ook afgemaakt en wat
betreft de loopeigenschappen in orde bevonden.
(http://farm8.staticflickr.com/7199/6905084551_61d5b3c6d1_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905084551/)
Ex Hsm D5 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905084551/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
(http://farm8.staticflickr.com/7037/6905068071_2c93580354_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905068071/)
Ex Hsm D6 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905068071/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De opening tussen het dak en de kopwand moet nog dichtgemaakt worden, ik denk maar
met low-melt soldeer en een beetje geduld, tenslotte heeft het niks te lijden.
(http://farm8.staticflickr.com/7060/6905060935_0fa72effee_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905060935/)
Ex Hsm D7 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6905060935/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
De handgreep op de deur, zo goed? (voor de kenners onder ons 8) )
Gr.
Robbert Jan.
-
Netjes (y)
Die handgreep op de deur lijkt mij zo wel goed, Het ziet er net zo uit als op mijn HSM goederenwagen van MK.
mvg,
Rick
-
Robbert Jan,
Ik twijfel nog aan die handgreep. Deze vorm zie je wel op de CHD's en groentewagens, maar volgens mij zit er op de 3 as buik gewoon een rechte. De vaste handgreep op de bak rechts van de deur heeft juist een langer uitsteeksel met een kromming weer terug.
Hier kun je een klein beetje zien hoe ik dat heb gedaan. Handrail zit dus vast helemaal aan de zijkant en in het eerste U-profiel vanaf rechts. De rest is beugel:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1150305Medium.jpg)
Maar het zou me niets verbazen als er meerdere uitvoeringen zijn geweest. Het trapje op de kop heb ik ook nog nooit gezien op foto's, maar vind ik wel logisch, omdat er ook zo'n handgreep op zit. Dan lopen er nog stijlen vanaf het hekje achterop naar het dak. Zowel op de hoek als naast de overloopmogelijkheid.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
Ik ben voor de handgrepen uitgegaan van een aantal foto's die Stig had gemaakt van een
gerestaureerde SS bagagewagen en van een door hem gebouwde Hsm 4 as buik welke
ook van deze handgrepen op de deuren heeft.
Op tekeningen is te lezen dat er verschillende serie's zijn geweest, welke onderling wijzigingen
hebben ondergaan, het is dus moeilijk na te gaan of het ook daadwerkelijk zo gezeten heeft.
Enfin, ik vind het persoonlijk, best mooi staan.
Het trapje op de achterwand, deze heb ik overgenomen van tekening, gezien inderdaad de
handgreep er wel zit maar de trap ontbreekt. Ik had nog een trapje uit een andere kit liggen
en deze heeft zijn weg gevonden op de achterwand van de buik. Samen met het handgreepje
op het dak wat er dan ook op hoort, evenals de C8 welke deze handgreep ook heeft.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RobbertJan,
De handgrepen zitten helaas precies verkeerd om.
Op de deur zit een rechte handgreep die eindigd bij de deurstijl.
Op de bak zit vanaf de kop een handgreep die met een ronding doorloopt tot de tweede stijl.
daarna komt deze weer terug en zit vast halverwege het houten wanddeel.
De handgreep van Ivo is bijna goed, het onderste deel van de stang moet halverwege het vak stoppen.
Groeten Arjen
-
Ok, dus de handgrepen zitten verkeerd om, best frapant.
De SS bagagewagen van de Mbs heeft namelijk wel de handgrepen hetzelfde
als die op m'n kitje gesoldeerd zijn. De verwarring is dan wel compleet zeg maar.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RobbertJan,
De SS en HSM waren ook niet voor niets concurenten 8)
zelfs de handgrepen zitten anders....
Groeten Arjen
-
Ach, er zit nog geen verf op dus er af halen is geen probleem.
Maar schuift de deur nu achter de handgreep langs? anders kan deze
nooit geheel open.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RobbertJan,
De deur schuift achter de handgreep langs.
Door deze constructie kon bij gesloten schuifdeur toch de conducteur over de treeplanken langs de trein lopen.
Bij het buikje gaat dit niet meer door het vrije ruimte profiel, en daarom zit er ook voor het buikje een toegangsdeur in de zijkant.
Als later de doorgaande treeplanken vervallen, worden ook wel eens deze deuren verwijderd, maar dit terzijde.
Bij de SS-D van het spoorwegmuseum zijn de handgrepen gemaakt van buizen die in elkaar schuiven
Groeten Arjen
-
Het is mij duidelijk en ik zal de handgrepen aanpassen zodat het klopt (y)
Toch weer een leuk stukje geschiedenis opgeduikeld, en het systeem met
de buizen ken ik wel, de Ex DB Pw 3i heeft dit vergelijkbare systeem.
(Philotrain kitje 36, ligt hier ook klaar voor de verfspuit.)
Nu eerst het onderstel voor de C8 afmaken, dan kan ik weer verder
met de D, het moet tenslotte een georganiseerde bouw-chaos blijven.
Gr.
Robbert Jan.
-
Dan toch nog een korte vraag, de gebogen handgreep loopt door tot onder het
raam, ik begrijp dat de handgreep op Ivo's D iets te lang doorloopt.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1150305Medium.jpg)
Als ik het nu goed omschrijf, dan is het mij geheel duidelijk en kan ik de wijziging doorvoeren.
Gr.
Robbert Jan.
-
Nog net niet.
Volgens mij zegt Arjen het volgende:
Het teruggebogen deel van mijn handgreep loopt bij mij terug tot aan het eerste U profiel vanaf de hoek. Maar dat zou maar terug hoeven lopen tot de helft van de ruimte tussen het 2e en 1e U-profiel.
Alleen als ik naar de rail kijk voor de onderste geleiding van de deur, kan die rail niet helemaal worden gebruikt voor de deur, als de handgreep maar tot de helft terugloopt.
Volgens mij moet ik een plaatje maken met pijltjes. Is veel duidelijker dan dit stuk tekst. Ik zal vanavond een foto maken van de zijwand en dan met pijltjes aangeven wat ik hier bedoel.
mvg,
Ivo
-
Voor den goede orde, ik heb het op onderstaande wijze begrepen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handgreep.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Handgreep.jpg)
Gr.
Robbert Jan.
-
Robbert Jan,
Zo is die ongeveer goed en zit het montage punt op de plek die Arjen bedoelt. Uit foto's heb ik nog steeds de indruk dat de beugel iets verder uitsteekt. Ik denk steeds aan die conducteur die buiten op de treeplanken met een gangetje van 60km/h zich toch enigzins zeker aan iets moet kunnen vastpakken.
Mijn uitvoering (die dus qua montagepunten op meerdere plekken niet klopt):
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P2200361Medium.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P2200363Medium.jpg)
Wat volgens mij echt niet klopt is het feit dat Philotrain de handrails met een oog vastzet in het midden van de houten planken tussen de U-profielen. Op alle foto's zie je juist dat de handrails vastzitten op de U-profielen. Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen. Misschien voor een rangeerdershandgreep als de doorlopende treeplanken waren verwijderd, dus inclusief handrail.
Hier bedoel ik dienen nog rechte verbindingen van hekwerk naar bovenkant hek te komen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P2200362Medium.jpg)
Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker. Moet ik ook weer even aanpassen.
mvg,
Ivo
-
Ivo, ik vind de handgreep een wat merkwaardige lengte hebben. Die mag wel een flink stuk korter. Dan ook een krul aan de handgreep op de deur een kwartslag gedraaid tov. die aan de wand en de conducteur hoeft maar een klein stuk te overbruggen.
Zie: http://www.belderok.net/mitropa/e129/ voor een SS wagen. Ik neem aan dat ze niet zelf wat bedacht hebben hier, maar dus originele handgrepen hebben gebruikt.
http://www.belderok.net/mitropa/hsm1920/ Hier de HSM 4-asser in het NSM.
-
Hallo Ivo
Ook de gaten linksachter kan ik niet plaatsen
Boven dit gat hoort de handrail in een hoek van 90 graden naar beneden te lopen en wordt in dit gaatje vastgesoldeerd.
Je ziet dat de Philotrain transfers helaas weer aan de oude kant waren. Brokkelt lekker
Wat nogal eens wil helpen, is om de opschriften licht te verwarmen. Bijvoorbeeld met een haarföhn, of op een strijkbout leggen die op de laagste stand staat!
Succes.
Vriendelijke groet, Marco
-
Marco,
Het zijn 2 gaatjes boven elkaar. Iets schuin boven het bovenste gaatje zat nog een gaatje voor het beugeltje van de handrail. Ik zal eens kijken of ik jouw suggestie terug zie op foto's.
Van die opschriften weet ik. Hahoha heeft dat al eens toegelicht. Ik heb het al eens geprobeerd en het helpt wel iets. Nu dus weer niet gedaan...
@Ewout,
Ik heb me voor de handgrepen 11 jaar terug toen ik dit ding bouwde vooral gebaseerd op foto's uit Vervlogen stoom. Ik zie geen krul op de handgreep op de deur en de handgrepen op de bak zijn behoorlijk lang. Ik denk dat ze bij mij niet langer zouden moeten zijn dan tot aan het profiel, dus ze zijn inderdaad iets te lang. Het lijkt ook langer doordat ik ze iets te ver terug laat lopen. Robbert Jan heeft dat al beter gedaan.
Maar kijk mee op de foto's in Vervlogen Stoom:
pag 68 bovenaan
pag 82 onderaan
pag 107 onderaan
pag 195
pag 200
pag 285
Nergens natuurlijk een mooie foto dwars, dus alles is in schuin perspectief, maar ik zie nooit een beugel op de deur en toch een behoorlijk lange handrail op de bak. De 4 as HSM buik in het NSM heeft mooie beugels, maar in de NS tijd zagen ze er toch ook anders uit. Mijn belangrijkste referentie zijn foto's uit Philosofie en de Erfenis.
mvg,
Ivo
-
Nog een plaatje: bovenaan pagina 294 van het boek de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij van Jacq. van der Meer.
Lange handgreep en geen beugel op de deur. Hier zie je ook duidelijk de bevestiging van de handgreep op de U-profielen en een ander leuk detail is de railing op de kop, maar vervolgens het ontbreken van de trap.
mvg,
Ivo
-
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Ivo, (na de plaatjes bekeken te hebben) dit is toch wel afwijkend. Maar zoals je opmerkte, inderdaad, de bevestiging meer naar onder het raampje en de lus korter, dan lijkt het een stuk beter.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4003_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4004_1.jpg)
-
Aha, ik zie al waar de fout zit nu ik de bovenstaande tekeningen bekijk, de
geleiderail onder is te lang op het philotrain model en dit vertekend het
totaalbeeld.
Dit valt nog wel aan te passen op het model, bedankt Frits!
Gr.
Robbert Jan.
-
Ja, maar dan gaat de deur in theorie weer niet ver genoeg open. Strange...
-
Ja dat is waar, maar het mankeerd hem in model maar 4mm en als dit gewoon
klopt dan lijken de verhoudingen van de handgrepen ook niet meer zo vreemd.
Ik ga wel een poging doen de geleiderail in te korten en de handgreep te verzetten.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik zie nog wel meer op de tekeningen. Volgens mij zijn ook de veerpakketten een stuk korter dan de Fleischmann dingen. Overigens staat de deur deels geopend getekend geloof ik.
mvg,
Ivo
-
Klopt Ivo, het was mij ook opgevallen dat de deur geopend op tekening staat, er staat
echter wel een U-profiel "achter" de deur op de tekening dus de wandindeling is wel correct.
Overigens, de wielstellen dat zijn Roco's, dit staat op de bouwbeschrijving van de D
"3x wielstellen roco" tenzij dit incorrect is.
Toch op de beurs maar weer eens zoeken naar extra voorraad.
In elk geval, ik heb vanavond het onderstelletje voor de C8 rollend gemaakt en getest op
de module, wat dat betreft niks meer te wensen het rolt lekker.
(http://farm8.staticflickr.com/7038/6917860571_2a56c37835_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6917860571/)
Philokitjes 1 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6917860571/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
4 bakkies is het treintje nu, en dat is voor de noordelijke lijntjes meer dan zat.
(http://farm8.staticflickr.com/7189/6917854403_c3dd73a812_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6917854403/)
Philokitjes 2 (http://www.flickr.com/photos/60930035@N04/6917854403/) by Lauwersmeer (http://www.flickr.com/people/60930035@N04/), on Flickr
't Stoppertje met één van de mogelijk trekkende loc's.
Morgen maar weer eens verder bakken en braden.
Gr.
Robbert Jan.
-
Overigens, de wielstellen dat zijn Roco's, dit staat op de bouwbeschrijving van de D
"3x wielstellen roco" tenzij dit incorrect is.
Toch op de beurs maar weer eens zoeken naar extra voorraad.
pardon?.
ik dacht dat hier messingbouwers aan het werk waren.
en zeg nou niet dat je door gebrek aan een tekening van de onderkant het niet kunt nabouwen.
-
Overigens, de wielstellen dat zijn Roco's, dit staat op de bouwbeschrijving van de D
"3x wielstellen roco" tenzij dit incorrect is.
Toch op de beurs maar weer eens zoeken naar extra voorraad.
Robbert Jan,
Ook ik ben op zoek naar deze wielstellen en wel een stuk of 30 (Het zijn de middelste schuivende wielstellen van de drieassers). Helaas staat hiervan geen roco bestelnummer op de handleiding van de huidig verkrijgbare drie assers.
Dit type drieasser worden al sinds 1986 (geen Röwa model) gemaakt maar hier heb ik nog geen handleiding van te pakken kunnen krijgen van de toenmalige versie, misschien stond daar wel een bestelnummer op? Wie-o-wie kan mij en misschien ook jou verder helpen?
Groet,
Jeroen
Sorry Frits, ook ik ben blij dat deze kunststof onderstelletjes mijn messing avontuur wat vermakkelijken.
-
Och, soms gebruiken we ineens nieuwzilver, of erger nog witmetaal. En stalen wielbanden op Gibson wielen met een ABS hart. Om over resin aspotten nog maar te zwijgen.
Maar de echte messingbouwert, wil toch alleen messing ;)
En als ik mag kiezen bouw ik ook het liefste volledig in metaal en dan messing of nieuwzilver.
Wat ga je trouwens met 30 stuks doen? 10 3 assers bouwen?
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Sterker nog, die 30 gaan onder 6-tal 2 assers Postwagon/bagagewagon (hoge+lage versie), 2-tal 3-assige Postwagon (zelfde bovenbouw als de 2-asser) en één 2-assig buikje bagagewagen. :P
En de rest is nog altijd wel bruikbaar voor later...
Groet,
Jeroen
-
Och, ik gebruik wel meer plastic onderdelen zoals pruisische draaistellen
onder 4 assige coupe rijtuigen (fleischmann) omdat het bedding
mooi rolt, veel beter dan de messing draaistellen die er onder zaten.
Vanmiddag maar eens verder knutselen.
Gr,
Robbert Jan.