BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fermon Bosman op 06 April 2007, 16:59:56
-
Ik zit met misschien een ingewikkeld probleempje. Ik wil graag de perrons nummeren maar het stationsgebouw staat niet direct naast de perronsporen.
Tussen de perronsporen en het stationsgebouw liggen 5 doodlopende opstelsporen.
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/stationperronnummering.jpg)
Nou is mijn vraag: Welke nummers krijgen de perrons? Gewoon spoor 1 en 2 of spoor 6 en 7? Alvast bedankt :)
-
Ik denk dat jou perron sporen 6 en 7 gaan worden en de kopspoortjes die uit spoor 2 vertakken dan 20, 21 en 22.
Groetjes Michiel
-
Dit is de situatie in kwestie. Let niet op de rommel ;D
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0345pb.jpg)
-
Ik denk ook gewoon spoor 6 en 7, Fermon.
algemeen
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet ???
Groet Marc
-
Vergelijkbare situatie, maar dan met ook doorgaande sporen in Eindhoven. Tussen het stationsgebouw (centrum) en de perrons liggen ook diverse sporen. Toch beginnen ze bij de perrons te tellen. Spoor 1 t/m 6 aan de perrons, spoor 7 buiten de overkapping aan de ene kant, 8 tot/met 14 en verder aan de andere kant. Dit is alweer van enkele jaren terug, misschien is het in tussentijd verandert.
Groeten Jan
-
volgens is het gewoon spoor 1 en 2. Het nummeren van sporen
zoals 21, 22 etc doet men volgens mij alleen als het om hetzelfde
station gaat maar wanneer een deel fysiek een andere richting
heeft zoals Amsterdam Amstel.
Overigens, ik zou het station plaatsen daar waar je de trafo hebt staan
en dat kopspoor als goederenspoor gebruiken :P
-
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl)
Daar vind je interessante voorbeelden van hoe ze in het grootbedrijf omgaan met de nummering van de sporen. Kijk b.v. eens naar Dordrecht, Zwolle, Nijmegen en Maastricht. De meest ludieke dingen kom je tegen.
[niet de perrons worden genummerd, maar de sporen]
-
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.
En ja, voor de rest wat de precieze spoornummering nu is......
Dat laat ik aan andere over ;)
Groetjes Ronald
-
In deze situatie zou ik kiezen voor 6 en 7a 7b om dat bij 7 een wissel in zit zo dat men meer treinen kan verwerken.
Cor
-
De schets en foto komen niet met elkaar overeen.
De engelse wisselverbinding naar spoor 1 volgens de schets is niet juist..
Op de foto wordt spoor 1 afgetakt van spoor 2 voorbij de aftakking met spoor 3.
Ja, dat klopt, maar de schets is de situatie zoals het in de toekomst moet worden.
@marco: de trafo verplaatsen wordt een lastig geval i.v.m. de snoeren. En ik wil het stationsgebouw houden op de plaats waar het nu staat, want ik wil daar een stationsplein creeƫren.
-
In Duitsland kom je het wel eens tegen dat het stationsgebouw zover van het (ingebruik zijnde) perron af ligt. Vaak ligt er dan een het stations gebouw een perron dat of niet meer in gebruik is of nog door een zijlijntje gebruikt word. Dat soort dingen heb ik in iedergeval gezien tussen Hamm(Westf.) en Bielefeld alleen hoe daar de sporennummering is weet ik zo even niet.
Groetjes Michiel
-
Zo'n situatie komt volgens mij weinig in grootspoor voor ??? Iemand die een vergelijkbaare situatie weet ???
Alle grotere stations kennen dit verschijnsel. Uit mijn hoofd: Utrecht, Amsterdam en Haarlem. De sporen die niet aan een perron grenzen worden gebruikt om doorgande treinen te laten passeren.
-
Het is redelijk simpel in principe.
Het eerste spoor wat je tegenkomt als je het stationsgebouw uitkomt is spoor 1. Vandaar tel je dan gewoon door. De sporen langs het eilandperron worden dan 8 en 9, want je moet de opstelsporen rechts van het stationsgebouw ook meetellen.
Sporen die naast het stationsgebouw liggen, worden als laatste geteld want die kom je pas tegen als je a.h.w. de hele wereld rond geweest bent en dan weer bij het stationsgebouw uitkomt. Zie bijv. spoor 15 en 20 in Dordrecht.
-
Dat is duidelijk. :) Wat als er nu een spoor wordt verwijderd (en dus niet vervangen) Wordt dan alles hernummerd? Lijkt me niet, toch?