BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: mmhajvth op 26 June 2006, 21:00:07
-
Beste medespoorders,
Wie realistisch wilt bouwen in schaal N. Loopt tegen de lamp als het gaat om wissels.
Zijn er dan geen wissels van minder dan 15 graden in de handel voor schaal N??
Alvast bedankt voor de tips!
Met vriendelijke groet,
Mark
-
kijk mischien eens bij peco of roco. daar hebben ze wissels van 10graden
mgv.
Hedzer Durksz
-
Als ik het goed heb gelezen heeft Peco 10 graden wissels.
Bedankt voor je tip, The |)uRk$Z.
Maar zijn daar ook afbeeldingen van?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Alsjeblieft: http://catalog.lokshop.de/PEC/2003/page_3.html :)
-
Ziet er goed uit!
Iemand ook ervaring met dit spul?
En zijn er ook planners van?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Hai Mark,
in Wintrack 6.1 staan Peco 55 en Peco 80.
Peco 55 heeft 10graden wissels en Peco 80 heeft zelfs 8graden wissels.
Groeten Harry
-
Over peco 55 en 80 had ik wel eens gehoord, maar ik dacht dat dat H0 was.
m.v.g.
Mark
-
Henk gebruikt Peco code 55 , zie www.funkyrail.nl
Ik zelf wil het eigenlijk ook wel gaan gebruiken, maar het schijnt knap lastig aan te leggen te zijn.
Peco code 55 en code 80 is N spoor. Bij Peco 55 is de railstaaf in de plastic bedding verzonken en daardoor mooi laag en stevig.
-
De site ziet er goed uit!
Voor mij een beetje jammer dat je de foto's niet kunt vergroten. ;)
Maar ik wilde vragen,..
De prijsklasse van Peco 55 rails? is dat te vergelijken met bijvoorbeeld fl* Piccolo?.. Of is het een stuk duurder?
En omdat de rails verzonken is, las ik. Kunnen de treinen er dan nog goed overheen? (Want de wielen van de gemiddelde modeltrein hebben veel te hoge randen voor wat je realistisch kunt noemen)
Wederom alvast bedankt! ;)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Zie hier de constructie van Peco code 55:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/peco.gif)
Code 55 is 55/1000 inch = 1,4 mm.
En dat is ruim voldoende om de flenzen te laten passeren.
Schaal N is de best genormaliseerde schaal, en je kunt er van uitgaan dat alles wat voor N wordt uitgebracht op elkaar past.
Wat de prijzen betreft, kijk eens bij winkels die hun complete sortiment op hun internet site hebben staan, b.v. www.modeltreinexpress.nl (http://www.modeltreinexpress.nl)
-
Bedankt Klaas!
Valt mee met die prijzen.
Oke ik moet de wissels nog electrisch maken dan.
Maar geheugen draad van bijvoorbeeld Huub maaskant is zeker niet de duurste oplossing.
En per strekkende meter is het zelfs goedkoper dan FL*
En strekkende meters wil ik maken ;D
Het is dus zeker de moeite waard om me hierin te verdiepen.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Het is stukken goedkoper dan Fl* piccolo. Dat is ook een van de redenen waarom ik ook aan peco rails zit te denken.
-
Ja het klinkt te mooi om waar te zijn.
Je hebt realistischere rails voor minder geld! :D
Ik zou me bijna gaan afvragen waar het addertje onder het gras zit..
Oke de wisselmotoren missen, maar daarvoor is een redelijk simpele oplossing te vinden. (geheugen draad b.v.)
Daar had ik nog een klein vraagje over,
Als je geheugen draad warm maakt komt de wissel in de andere stand maar als je de wissel nou heel veel in die stand wilt hebben krijg je dan geen oververhitting?
Met andere woorden hoelang kan je een wissel in de stand laten staan waarbij het geheugendraadje warm is?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ik denk dat het wel mee valt met "warm" worden. het zal hooguit gaan uitzetten (flauw grapje ;D)
Ik denk dat als het pas gloeiend heet gaat worden pas problemen kunt krijgen. Maar volgens mij wordt het niet gloeiend heet?
-
Je kunt ook de Conrad-aandrijvingen gebruiken. Ok... iets minder mooi, maar wel minder gedoe.
-
Ik denk dat als het pas gloeiend heet gaat worden pas problemen kunt krijgen.
Als het gloeiend heet wordt heb je een probleem!! Maar als je een wissel lang, erg lang en nog langer in de aangetrokken stand laat staan dan lijdt het draadje aan geheugenverlies...
Hoe lang je een geheugendraadje kan verwarmen voor er problemen ontstaan weet ik niet, daarvoor heb ik er nog te weinig ervaring mee.
Groetjes,
Rik
-
Ik weet niet of je handig bent met bestellen in het buitenland. Ik heb mijn H0 Peco reail en wissels bij www.ehattons.com (http://www.ehattons.com) gekocht. En kwam soms inlc verzendkosten minimaal 25% goedkoper uit als bij Nederlandse winkels. Doos flexrail 30 stuks kost omgeregkend ong 80 euro =2.70 per stuk bij TT kost deze 4.34 Voor het verschil kan je vaak voor elke wissel al bijna een Conrad aandrijving kopen.
Succes
-
Het prijs verschil is mooi meegenomen!
Dank u zeer voor de tip!
Maar die motoren maken in tegenstelling tot de geheugendraad veel herrie en dat vind ik zo jammer. En ze zijn zoals al aangegeven duurder en gebruiken aanzienlijk meer ampere.
De geheugendraad is anderzijds nog helemaal nieuw en moet ik dus eerst meer informatie over hebben.
Een belangrijke vraag is natuurlijk wat doet een wissel met geheugendraad als het bij je op zolder tegen de 40 graden aan loopt qua alround tempratuur? Gaan je wissels dan in andere standen staan door de warmte van het weer?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Een alternatief voor Conrad is een duurdere Tortois. of servo aandrijving
-
Maar die motoren maken in tegenstelling tot de geheugendraad veel herrie en dat vind ik zo jammer. En ze zijn zoals al aangegeven duurder en gebruiken aanzienlijk meer ampere.
Ik denk dat je nu een heel verkeerd beeld hebt.
De Conrad aandrijving maakt inderdaad geluid, maar dat duurt heel kort en lijkt erg op de tik van een gewone spoelenaandrijving.
Wil je een stille aandrijving dan moet je de Tortoise nemen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
Wat het stroomverbruik betreft:
De Conrad aandrijving trekt ongevgeer 100 mA, maar dat is alleen gedurende de tijd dat hij omloopt, ongeveer 0,2 seconde. En het is aanzienlijk minder dan een gewone spoelenaandrijving.
De Tortoise trekt 12 mA continu, zowel bij draaien als bij stilstand in beide richtingen.
Een geheugendraad trekt 200 mA continu in de bekrachtigde toestand. In de ruststand van het wissel trekt hij geen stroom.
Kun je zelf beoordelen welke aandrijving qua stroomverbruik het beste is.......
-
Ik weet niet of je handig bent met bestellen in het buitenland. Ik heb mijn H0 Peco reail en wissels bij www.ehattons.com (http://www.ehattons.com) gekocht.
The Signal Box (http://www.thesignalbox.co.uk) uit Rochester is ook zeer goed te doen, keurige service en prijzen vergelijkbaar met die op de site die Jeroen aandroeg. Wat aanleg betreft: je moet inderdaad af en toe iets extra doen (vooral op elektrisch vlak, dit door de metalen en niet-geïsoleerde puntstukken) maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden ;D. En fraai is het zeker.
-
Klaas,
Conrad verkoopt 2 wisselaandrijvingen voor N-wissels. Welke is dan het meest geschikt.
ONDERGRONDSE MOTOR-WISSELAANDR
Bestnr.: 213460 - 89
of
WISSEL EN SIGNAALMOTOR
Bestnr.: 211987 - 89
Geheugen draad is mij een stap te ver.
Hannes
-
Klaas bedoelt: 219998 - 89 / 219999 - 62
Gr/Kees
-
Aha, die zijn ook een stuk goedkoper. Had het verkeerd gelezen, dacht dat deze enkel voor Flm-wissels waren.
Wat is het verschil eigenlijk. Een van beide heeft eindafschakeling en de andere met omschakelaar voor ompoling centraal element.
Wanneer de wissel reeds een gepolariseerd hartstuk heeft is de eerste dan beter omdat deze eindafschakeling heeft. Of heeft de tweede dat ook wel?
-
Beide types hebben eindafschakeling. Maar één van de twee heeft bovendien een extra contact om het puntstuk om te polen.
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom ze twee types uitbrengen, want de prijs is precies hetzelfde.