BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Monobrachius op 22 January 2012, 14:36:16
-
Hallo allemaal,
Sinds mijn vader een stel hondekoppen heeft, zit ik met een vraagstuk over hoe de front en sluitverlichting uit te schakelen is, als de treinstellen met een scharfenberg aan elkaar gekoppeld zijn.
Tot nu toe heb ik dit opgelost door middel van elke lichtuitgang een eigen decoderuitgang toe te bedelen en de uitgangen slim te mappen.
Ik had al een oplossing in gedachten als de treinstellen voorzien zouden zijn van een tweepolige koppeling, maar afgelopen week had ik een inval hoe dit ook te doen is met een één polige koppeling (lees Philotrain).
Zouden jullie mee kunnen kijken of dit bedachte principe klopt? Wellicht zien jullie nog enige haken en ogen die ik ben vergeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_schakeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_schakeling.png)
De kleurencodes zijn zoals genormeerd in DCC. Het idee is dat als de rode railstaaf de + is, de lampen branden, wanneer de zwarte railstaaf de plus is, staan ze uit (omdat dit snel afwisselt, zal je helft van het licht zien, wat meestal ruim voldoende is met leds).
Als de treinstellen dan gekoppeld worden, zullen de lichten in het linker treinstel niet meer branden omdat daar de spanningsval over de leds hoger is, dan de spanningsval over de éne diode die verbonden is met rode spoorstaaf in het treinstel rechts.
Graag hoor ik jullie feedback.
Groeten,
Henk
P.s. dit valt ook te gebruiken om rode sluitlichten uit te schakelen in rijtuigen.
-
Ik had hier toch wel wat meer reactie op verwacht, zowel van de experts als mogelijk geïnteresseerden.
Dit lijkt me toch handiger dan elke keer op de centrale sluitlichten uitschakelen óf de lichten aan laten staan. :)
Groetjes, Henk
-
Er is iemand op het forum die dit heeft gedaan bij zijn ice3.
maar ben benieuwd of dit ook kan.
-
(y) Het is wel 154x gelezen, waarvan 2x door mij 8). Ziet er interessant uit maar is voor mij niet van toepassing daar ik niet met 2 gekoppelde treinstellen ga rijden. Als dit werkt (heb je het al getest?) zal het zeker navolging geven. Maar je vraagt of het werkt, dat heeft tot nu toe schijnbaar (helaas) nog niemand getest. Lijkt me inderdaad leuk toepasbaar voor de piko hondekop verzamelaars ;D.
-
Heb het helaas nog niet getest, omdat ik zelf geen treinstellen heb met een scharfenbergkoppeling. Bovendien heb ik hier geen philo-koppelingen in huis.
-
Je hoeft toch geen echte koppeling in huis te hebben om je schakeling te testen? ff een losdraadje tussen de 2 treinstellen aan elkaar knopen en je weet of het echt werkt. Die dure koppeling kan daarna altijd nog gekocht worden toch? ;D