BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ex44 op 22 January 2012, 14:25:41

Titel: Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 22 January 2012, 14:25:41
Goedendag dames en heren,

onlangs vroeg een (buitenlandse) kennis mij of er in Nederland nog seinen (en wissels) mechanisch bediend worden.
Nu ben ik sinds mijn vertrek uit Nederland (1967) de aansluiting met het nederlandse spoorwezen nogal kwijtgeraakt, dus moest ik hem het antwoord schuldig blijven.
Voor zover mijn herinnering me niet in de steek laat zijn al jaren geleden de laatste mechanische seinen uit Nederland verdwenen; het seinhuis van Hoogezand staat, zover ik weet, in het Spoorwegmuseum te Utrecht opgesteld als herinnering aan dit tijdperk.

Kan de goegemeente mij wijzer maken, zodat ik de kennis van mijn kennis en daarmee ook mijn eigen kan bijspijkeren? Foto's, tekeningen en andere documentatie zijn daarbij van harte welkom!

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Met vriendelijke groet,

Jan

Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: spoorzeven op 22 January 2012, 14:29:08
Mechanische seinen en wissels zijn alleen nog bij museumlijnen te vinden en inderdaad in het spoorwegmuseum.
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Gerke op 22 January 2012, 14:32:17
Er zijn nog wat museumlijnen die de klassieke beveiliging hanteren (bv. ZLSM), op het normale net voor zover ik weet niet meer. Ik kom het in ieder geval als mcn bij NSR niet tegen.
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: mark7758 op 22 January 2012, 14:33:46
Er komt nergens meer klassieke armseinen voor, op het Prorail net. (Museumlijnen natuurlijk wel.)
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 22 January 2012, 15:49:32
Oké, dat is dan helemaal duidelijk (y)
Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu :)
Misschien is onder u nog verdere info aanwezig, zoals bijvoorbeeld de werking van het mechanische stelsel? Ik neem aan dat het in grote trekken overeenkomsten vertoont met bijvoorbeeld het britse en/of duitse systeem, waar het op veilig trekken van een sein afhankelijk is van wissel- en blokvergrendeling?

Nogmaals bij voorbaat dank voor alle info!

44
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Jes op 22 January 2012, 15:53:29
Beste Jan, op deze site (http://www.seinarm.nl/Armsein.aspx) vind je erg veel informatie omtrent de werking van de Nederlandse klassieke beveiliging.
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Jeronimos op 22 January 2012, 16:04:51
*kuch* Maar voelt de goegemeente zich dan niet enigszins, euh, ongemakkelijk bij deze vraag? *kuch*

Dat wij in Nederland, het *kuch*beste*kuch* land van Europa ;D nog ouderwetse mechanische seinen zouden hebben ?  :o

Kom nou!


(kon het niet laten, is een beetje flauwekul natuurlijk dit, met een tikkeltje waarheid ;D)


Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Andre Pronk op 22 January 2012, 17:08:55
Er staat er nog één op het rangeer complex in Amersfoort.
Niet meer in dienst, maar toch nog een beetje op de prorail baan.

[
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 22 January 2012, 17:11:00
@Jes: dankjewel voor die fantastische link! Daar zal voornoemde kennis zijn tanden wel even op stuk kunnen bijten ;D
En ik ook, met de vertaling wel te verstaan :-X

@Jeroen: kom, kom, geen valsche schaamte! Om het heeden te kunnen waardeeren mag de mensch zijn verleeden niet loochenen(http://img515.imageshack.us/img515/8715/723468.gif)

@Merel: dus zonder functie? Merkwaardig... Dank!
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Jeronimos op 22 January 2012, 17:47:24

@Jeroen: kom, kom, geen valsche schaamte! Om het heeden te kunnen waardeeren mag de mensch zijn verleeden niet loochenen(http://img515.imageshack.us/img515/8715/723468.gif)


Hier kunnen we natuurlijk een hele discussie over starten, dus doen we dat maar niet.

De lichtsignalen zijn uiteindelijk ontstaan uit het niet meer voldoen van het mechanisch seinstelsel. Maar denkt die kennis dan echt dat wij zover achterlopen?   ??? :o

(doe ik toch een discussie starten. En dit zal ook wel een naam hebben, vergelijk Godwin. )
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: JAB van Ree op 22 January 2012, 18:00:32
Er staat er nog één op het rangeer complex in Amersfoort.
Niet meer in dienst, maar toch nog een beetje op de prorail baan.

Als je het heuvelsein bedoelt bij de post, die is 1 blad al kwijt :(
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 22 January 2012, 18:03:13
Hallo Jeroen,

nee, een discussie over het belang van het kennen van het verleden zou welhaast een filosofische zijn en derhalve buiten het kader van dit draadje vallen.

Mijn kennis denkt geenszins dat "wij" achterlopen, hij heeft beroepshalve te maken met het onderhoud van wat er nog aan mechanisch seinwerk in zijn land aanwezig is en is zodoende geïnteresseerd in "ons" (voormalig) seinstelsel.

Overigens ben ik in het geheel niet vies van een discussie, mits netjes gevoerd, al heb ik geen idee wat je bedoelt met "Godwin".

Groeten,
Jan
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: sneek op 22 January 2012, 19:00:29
staat het heuvelsein in Onnen er nog?
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Jeronimos op 22 January 2012, 19:39:35
Hallo Jeroen,

Mijn kennis denkt geenszins dat "wij" achterlopen, hij heeft beroepshalve te maken met het onderhoud van wat er nog aan mechanisch seinwerk in zijn land aanwezig is en is zodoende geïnteresseerd in "ons" (voormalig) seinstelsel.

Overigens ben ik in het geheel niet vies van een discussie, mits netjes gevoerd, al heb ik geen idee wat je bedoelt met "Godwin".

Groeten,
Jan

Kijk Jan, als ik dit geweten had, i.e. eerder geweten had, had ik mij stil gehouden. Had je mij niet gehoord.

V.w.b. Godwin (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin). Deze discussie is geen Godwin.
Maar er zal voor een discussie die ontstaat door iemand die eigenlijk alleen maar vermoed dat iemand anders zijn land als "onderontwikkeld / achterlopend"  beschouwd, ook wel zo'n soort wet zijn.

Maar mijn eerste post is bedoeld als een flauwigheidje, een plaagstootje. Daarom stop ik met er verder op in gaan.
Door met het onderwerp.


Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Chris Westerduin op 22 January 2012, 20:26:59
Op verschillende museumlijnen staan dan wel seinen. Maar bij de ZLSM vindt je in Simpelveld het nog enige station wat geheel beveiligd is door klassieke beveiliging.
In het Spoorwegmuseum heeft men ook een bediening gemaakt vorig jaar. Weet alleen nog niet of die al helemaal af is!
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Nederduitsemeester op 22 January 2012, 20:39:13
staat het heuvelsein in Onnen er nog?
Die is al een poosje weg, ik weet niet hoelang :-\
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 22 January 2012, 21:50:39
Citaat van: Jeroen
V.w.b. Godwin. Deze discussie is geen Godwin.

Fijn, weer wat geleerd! Dank je!
Als je alles van tevoren weet, kun je met een kwartje de wereld rond. Misschien had ik het waarom van mijn vraag moeten toelichten. Maar komaan, de cirkel is rond.
Misschien een gebbetje van jouw kant, Jeroen, maar er is toch iets nuttigs uit voortgekomen. Dank je. Van het delen van kennis wordt niemand armer.

Mocht er nog ter zake doende info zijn, houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Jan
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: dickt op 23 January 2012, 15:52:09
Hier (http://www.klassiekebeveiliging.nl/home.htm) is ook nog het nodige te vinden over onze klassieke beveiliging,

Dick
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 23 January 2012, 19:10:52
Dank je Dick, ook een informatieve site!

Gr. 44
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: guest7823 op 23 January 2012, 20:30:35
Het is misschien spijkers op laag water, echter ............

Een redelijk deel van het emplacement van Hoorn is nog openbare infrastructuur / Prorail. Hoe dit precies in elkaar steekt qua regelgeving weet ik niet. Wel weet ik dat "in rust"(wanneer er niemand van de SHM aanwezig is) de seinen dusdanig staan dat je vanaf de wisselkam / uithaalspoor (lijn naar Medemblik) naar spoor 10 (inzetspoor werk materieel) kan rijden, waarbij alle (mechanische)seinen op veilig staan. Tevens liggen dan alle wisselskloten ook dusdanig dat die bediend hoeven te worden (mag een moderne machinist/rangeerder niet meer van de ARBO). Wij hobbyisten mogen nog gewoon klootgooien, wat zeker bij een Engelsman een leuke sport is.

Hoe het (formeel) precies gaat wanneer de SHM in bedrijf is weet ik niet. Het kan zijn dat het onder "wegbekendheid" valt, het kan zijn dat de SHM een begeleider stelt.

De andere Nederlandse museumlijnen ken ik niet goed genoeg om te weten hoe het daar in elkaar steekt op de grensgebieden tussen openbare en eigen infrastructuur.
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: Piet R Buren op 23 January 2012, 20:40:52
ik denk dat het op eigen terrein wel kan, maar niet dusdanig noodzakelijk is. de mil. lijn is ook van de zlsm zelf dacht ik. en bij de vsm is het laatste deel met overwegen beveiligd met seinen voor de indicatie(of zoiets ;D) en ook in apld geen 'kloten'meer (helaas. die arbo kan ook overdrijven)

gr
Titel: Re:Mechanisch seinstelsel in NL
Bericht door: ex44 op 30 January 2012, 17:29:39
Dames en heren,

allereerst wens ik allen een goede dag toe!

Namens mijn kennis wil ik graag iedereen die hier heeft bijgedragen danken voor de genomen moeite.
Ook een dankjewel van mijn kant is op zijn plaats, niet alleen ben ik weer wat wijzer geworden omtrent het nederlandse mechanische seinstel, maar via mijn buitenlandse kennis in het bezit gekomen van wat -voor mij- onbetaalbare foto's.

Met vriendelijke groeten,

Jan