BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Richey op 21 January 2012, 22:31:34

Titel: ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 21 January 2012, 22:31:34
Hoi,

Zoals jullie al in de EHBO hebben kunnen lezen zijn we bezig met de 1600'en...

Wat heb ik gedaan? Helemaal uit elkaar gehaald, want ze bleven beiden steeds plakken op de baan.
Na het uit elkaar halen heb ik alle onderdelen met een beetje wasbenzine schoongemaakt, en van binnen de tandwielkasten opnieuw ingevet met ROCO smeervet.

Na het in elkaar zetten heeft hij het even extreem stil en mooi gedaan, maar nu is het (binnen de kortste keren) erger dan ooit, en lijkt hij te schreeuwen om olie.
Ondertussen al zo aan het klieren geweest met olie dat het wel een druipsteengrot van binnen lijkt, en hij dus eigenlijk wéér helemaal schoongemaakt moet worden... Het piepen, krijsen en plakken is echter nooit meer verdwenen.
Ik heb het ondertussen weten te herleiden tot de assen; zodra ik die er uithaal en de tandwielkasten onbelast laat lopen is er geen vuiltje aan de lucht. Zet ik ze er echter weer in en zet ik hem op de rollenbank is het meteen weer een gekrijs van jewelste...

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?

Groet,

Richey

EDIT: Het gaat dus om de 43495
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: JAB van Ree op 21 January 2012, 23:26:32
Foutief afgestelde slepers (te veel druk) of te droge slepers (drupje WD40 doet wonderen...) aan de binnenkant van de wielen?
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Jos B. op 21 January 2012, 23:36:44
Richey.

De tandwielkasten kun je beter smeren met wat vet.
Olie kun je beter zo weinig mogelijk van gebruiken.
Teveel olie is ook niet goed.

Wat ik altijd doe is voor dat ik de tandwiletjes terugplaats is:

Doe op alle asjes waar de tandwieltjes omheen draaien een drupje olie.
Dan zet ik de tandwieltjes er allemaal in (zonder wormwiel en weilstellen)
Vervolgens doe tussen de tanden van de tandwieltjes een beetje vet, hoeft niet veel te zijn.
3 kleine kloddertjes vet is voldoende (links, midden en rechts)
Dan draai ik met de hand even aan de wieltjes, zodat het vet zich wat spreid.

Dan kijk ik naar het wormwiel of dat fatsoenlijk door de lagers glijd. Vaak is dit de oorzaak van het gekrijs (het schuren van de metalen as in het messing lager)
Goed kijken of de lagers goed soepel lopen, zo niet zou het kunnen zijn dat de lagers ingesleten zijn, dan kan ik alleen maar adviseren om nieuwe lagers te plaatsen.
Drupje olie in beide lagers, beetje vet op het wormwiel.
En dan de handel in elkaar zetten (ook de wielstellen en de scheenplaten er op)
Dan rustig een paar keer met de hand aan de cardan draaien om te kijken of het soepel genoeg loopt.

Veel succes met de operatie.


Jos.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 13:16:36
Hoi Jos,

Dat is juist het punt: olie gebruikte ik ook niet meer, maar juist dat dikkere roco vet, waarvan je zou zeggen dat dat juist goed is...
Maar misschien is de hele handel wel dermate versleten dat het geen redden aan meer is hoor... ik ga het nu eerst nog maar een keer helemaal uit elkaar trekken, en nog een keer helemaal schoonmaken...

En tja... die slepers... De lok heeft dermate veel gelopen dat er aan de binnenkast van de wielen een hele groef is ontstaan door de slepers... ;)

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 13:53:19
Nog even een update: we zijn weer aan het boenen, zie de plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7222.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7224.jpg)

Opvallend is dat alles al wel een beetje in is gesleten in het plastic, waarbij bij mij de vraag komt of het nog wel te herstellen is... ?

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 15:55:10
Foutief afgestelde slepers (te veel druk) of te droge slepers (drupje WD40 doet wonderen...) aan de binnenkant van de wielen?

Ook gechecked... De slepers zijn behoorlijk ingesleten in de assen, dus heb ik ze met stukjes fosforbrons verlengd. Ze zitten dus nu (totaal niet strak) tegen de assen aan aan de binnenkant, meer naar buiten.

Helaas mocht ook dit niet baten... :(... Denk dat ik zo maar eens een andere lok ga pakken en ga kijken als ik wormwielen ga uitwisselen...

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 17:43:57
Nog maar even een update voor iemand die mij zou willen helpen/meedenken:
Als ik de assen monteer dan lopen ze prima. zet ik de truck echter op de rollenbank en probeer ik ze met de hand te draaien terwijl ik het gewicht van de lok simuleer dan lopen ze meteen heel zwaar. Dus zodra de assen ook maar enigszins belast worden loopt het hele spul meteen ontzettend stroef...
Eigenlijk snap ik er geen barst meer van... Wormwielen heb ik ook al uitgewisseld met een andere lok, die zijn het niet.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Nederduitsemeester op 22 January 2012, 17:46:49
De lagers van de assen misschien versleten? Zitten die in een lager of zo?
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: ruudns op 22 January 2012, 18:04:10
Citaat
...Eigenlijk snap ik er geen barst meer van... Wormwielen heb ik ook al uitgewisseld met een andere lok...
??? een wormwiel kun je niet duwen!! Als je het wormwiel er uit laat, loopt het dan wel licht?
Titel: Re:RE: ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 18:32:05
Ik duw toch ook geen wormwiel...?
Zodra ik de assen er uit haal en de rest laat zitten loopt het helemaal perfect...
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Karst Drenth op 22 January 2012, 19:05:27
'Krijsen' van een aandrijving heeft meestal als oorzaak lagers die op motortoerental draaien en droog zijn.

Dus: de motorlagers zelf en/of de as-lagers van de wormas. Een drupje dikke motorolie helpt daartegen vaak prima. Echter hoe verder versleten, hoe vaker je er met de oliespuit langs moet ;)

In dit geval heb je denk ik de lages van de worm-as ook in de wasbenzine gehad, waardoor die compleet droog zijn. :P

Grtzz,

Karst
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: lokloods op 22 January 2012, 19:16:36
Even aansluitend op Karst zou ik het advies willen geven om de lagers een goede drup olie te geven en het model even een paar dagen te laten staan. Dus niet gaan rijden. De lagers kunnen door de wsbenzine zo zijn uitgedroogd dat het materiaal (speciaal lagerbrons) eerst de gelegenheid moet krijgen om wat olie te absorberen. Dit heb ik ooit geleerd van een instrumentmaker.
Misscien helpt het.

vr. groet,
Wiebe
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 22 January 2012, 19:20:32
Ok... ik ga hem een weekje laten staan... :).

Heb inderdaad alles hélemaal uit elkaar gehaald en in de wasbenzine schoongemaakt, maar de lagers van de wormwielen etc wel weer keurig ingevet. Het gekke vind ik in ieder geval wel dat hij "onbelast" geen problemen geeft, maar juist door het gewicht van de lok op de rails (of in dit geval een rollenbankje) het krijsen en vastlopen begint...
Zelf heb ik in iedergeval niet het gevoel dat het hem in de wormwiel of motor lagers zit, dit lijkt prima te lopen. Ook heb ik natuurlijk de wormwielen even uitgewisseld gehad met een andere lok (waar ik verder niets mee had gedaan), maar ook dit hielp niet.

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 30 January 2012, 22:27:09
Zo... zijn we weer...

Ik heb hem braaf een tijdje echt "laten staan" op advies, maar nu vanavond maar weer eens op de rollenbank gezet: Precies hetzelfde probleem helaas...
Ik heb om de een of andere manier het gevoel dat de assen zich hebben ingevreten in het plastic van de tandwielkasten. Zodra 't ding op z'n rug ligt oid heeft hij eigenlijk nergens last van, maar zodra hij op zijn pootjes staat loopt het hele spul onherroepelijk muurvast.
Ergo:

- wormwielen uitgewisseld, hielp niet;
- nog een keer opnieuw geolied, hielp niet;
- stroomafnemers op de assen verleng, hielp niet;

Ik moet toch zeggen dat ik tot mijn verdriet een beetje ten einde raad ben... Zoals ik al wel eens vaker heb gemeld op het forum hadden de 1600'en wat problemen dat ze bleven staan en stonden te brommen, maar na mijn grote schoonmaak actie is het alleen maar erger (en eigenlijk hopeloos) geworden.

Iemand nog enig idee, of iemand die enigszins in de buurt van Castricum woont die met een deskundig oog er eens naar wil kijken?

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: johnny-VIRM op 30 January 2012, 22:34:27
misschien een stomme opmerking, zitten de wielen wel op de goed plaats, de oude roco loc´s hebben tanden die scheef gemaakt zijn, als dat het niet is ben ik bang dat deze dan versleten zijn. (had hetzelfde met een 2200).
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: tinus op 30 January 2012, 22:36:38
Richey,

Kun je eens een foto plaatsen van een draaistel zonder de wielen en ombouw gemonteerd?
Leg hierbij dan de wielen ook even zichtbaar op de foto.

Groet Tinus.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Rolf op 30 January 2012, 23:22:26
Richey,

Dit probleem hebben we op de modelbaan van nienoord ook gehad met een 1600.
Na bijna een jaar van zoeken bleek dit aan de kasten zelf te liggen.
De pennetjes van de tandwielen tussen de assen bleken versleten te zijn waardoor de kleine
rode en witte tandwielen gingen vringen.
Wij hebben toen deze draaistellen van een nieuwe lege kast voorzien en daar alles weer ingebouwd.
En alles was toen weer perfect.

Groetjes en veel succes,

Rolf
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Chris op 30 January 2012, 23:29:12
Zijn de tandwielen ten op zichte van elkaar goed terug gezet ?
Sommige (en ook bij de 1600) moeten in een bepaalde volgorde liggen. Vandaar de kleurtjes. (wit en rood)
Als ze niet in lijn liggen kan het daar eventueel aan liggen.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Rolf op 30 January 2012, 23:34:13
Zijn de tandwielen ten op zichte van elkaar goed terug gezet ?
Sommige (en ook bij de 1600) moeten in een bepaalde volgorde liggen. Vandaar de kleurtjes. (wit en rood)
Als ze niet in lijn liggen kan het daar eventueel aan liggen.

Als ze niet om en om liggen zal het draaistel zonder belasting ook niet soepel lopen.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 31 January 2012, 15:35:48
Ik ga straks naar huis, zal ik foto's maken.
Zoals al eerder te zien was is er duidelijk slijtage waar te nemen in de tandwielkasten, ze zijn behoorlijk ingesleten. Ik heb wanhopig geprobeerd dit soepel te krijgen met roco smeersel, maar is tot op heden niet gelukt.
Ik zit inderdaad al te denken aan nieuwe tandwielkasten, maar is het dan niet slimmer dit gewoon mèt tandwielen te doen? Gezien de slijtage aan de tandwielkasten lijkt me dat de tandwielen an sich ook behoorlijk versleten zijn...
Alternatief zou zijn te kijken of ik het grof versleten geheel weer mooi glad te maken, maar vraag me af hoe dit te doen (misschien met tandpasta oid?).

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 31 January 2012, 18:24:19
Zo.... foto's op verzoek... :)

Zoals jullie zien druipt het van de olie, dus piepen zou niet meer mogen. Verder ziet het er volgens mij prachtig schoon uit... :/

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7247.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7248.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7249.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7250.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7250.jpg)

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: tinus op 31 January 2012, 18:35:18
Richey,

Dit ziet er toch nog redelijk uit.

Ik heb er hier een voor me die er ongeveer net zo uitziet vwb de slijtage op de wielen.
Deze rijdt wel nog goed.

Hoe gingen de tandwielen over de asjes van de behuizing?

Het kan idd wel te veel speling zijn tussen de tandwielen en de asjes.

Tinus.

Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Daniels op 31 January 2012, 21:48:23
Ik had tot gister een ook een zo'n soort probleem met mijn Roco TEE. vooruit rijden muisstil, achteruit , hoop gekraakt en geratel. (anders materiaal tandwielkast, verder zelfde overbrenging)

Ik heb de tandwieltjes schoongeveegd (dik oud vet) en de tandwieltjes op een hoop gegooid en willekeurig (bewust dus) teruggeplaatst. Nu nergens meer last van, hij kan nu muisstil vooruit en achteruit rijden.

Nieuw vet is onderweg, vandaar dat ik ze enkel schoon heb geveegd. Wellicht kun je de tandwieltjes eens onderling uitwisselen.

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar goed dit zijn mijn bevindingen.

groetjes
Daniel
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 01 February 2012, 22:52:56
Nou ja, zelf heb ik nu echt zoiets van: ik heb ze er willekeurig terug in gedaan, dus dat moet geen probleem zijn. Daarnaast heb ik dus 2 1600'en, die allebei hetzelfde probleem hebben. Ik ben nu echt een beetje aan het zoeken, en ben er nog niet uit wat te doen. Zelf zit ik er aan te denken onder de assen een klein plaatje fosforbrons te plakken, zodat de assen niet zo diep komen. Wellicht gaat het dan beter. Dat zou echter dus wel het eindstation voor die tandwielkasten betekenen mocht het niet werken... :S.

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 06 March 2012, 18:41:00
Nog maar een keer uit het stof trekken...
Na een tijd niets aan gedaan te hebben toch maar weer eens op de baan gezet. Nog altijd hetzelfde probleem... :-(.
Is er nou niemand die enig idee heeft, behalve de hele tandwielkasten vervangen?
Ik vind 40 euro per lok een beetje veel van het goede om te bestellen bij dit soort oudere loks... :/. Wellicht iemand die eventueel in de buurt van Castricum woont en er een (soort van) deskundige blik op wil werpen?

Groet,

Richey
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: JAB van Ree op 06 March 2012, 19:27:40
Geen olie gebruiken maar iets wat trillingen dempt... Molykote Polygliss of Pennzoil Z1 kettingspray heb ik goede ervaringen mee.

En kijk ook eens verder dan de tandwielbakken... oude Roco electromotoren maken soms ook een bak herrie, daar kan een HEEL KLEIN drupje olie op het lager tijdelijk helpen, maar vervanging is meestal de enige echte remedie.
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: zuylen op 06 March 2012, 19:30:35
Misschien is het soms beter de loc de loc te laten en een nieuwe te bestellen. Als je 40 euri's moet uitgeven voor een nieuwe tandwielkast, kun je net zo goed een nieuwe loc bestellen. Maar goed ik kan niet in je portomonnee kijken.
Succes met het oplossen van het probleem.
Andre
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: roadster36 op 06 March 2012, 20:52:29
Al vet geprobeerd ipv olie
 wel zuurvrije nemen
Titel: Re:ROCO 1600, oudste model, onderhoud (tandkasten)
Bericht door: Richey op 06 March 2012, 21:15:40
jup... zie mijn allereerste post, origineel officieel keurig roco vet...
En... ik weet helaas eigenlijk zeker dat het in de tandkasten zit, en niet in de motor. Die is ook wel versleten, maar je merkt gewoon als hij een rondje gelopen heeft dat de hele bende "ineens" ontzettend stroef wordt, net alsof het plastic ineens uitzet en vastloopt... :/

Groet,

Richey